Partities met OS en applicaties

Pagina: 1
Acties:

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 12:18

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Dankzij wat geduld maar vooral dankzij dit forum heb ik nu succesvol mijn nieuwe 80 gig Maxtor 7200rpm geinstalleerd als primary disk met een ghost van mij oude 20 gig schijf.
Nu wil ik die nieuwe schijf gaan partitioneren, maar ik twijfel erg over de indeling. Er staan legio posts over HD indelingen in dit forum maar die hebben mijn twijfel niet doen afnemen dus vandaar toch maar een nieuwe post.

Aan de hand van andere posts had ik iets simpels ingedachte van:
- 5 gig OS (win 98se).
- 20 gig alle applicaties
- 15 gig games
- 40 gig data
- oude schijf mp3, movies , backups (weet nog niet precies wat ik daarmre wil).

Echter, ik heb veel applicaties waarvan ik geen installatie meer heb (kwijtgeraakt ;)). En ik betwijfel of die nog werken als ik die naar een ander partitie kopieer. En los daarvan heb ik niet zo'n zin om 3,5 gig aan apps/freeware opnieuw te downloaden/installeren. Dus, dacht ik, dan laat ik de apps en de OS op 1 partitie.
Maar toen las ik dat dat ook weer niet verstandig is ivm met formateren en herinstaleren de OS, mocht die een keer gaar zijn geworden. En sowieso zat ik te denken aan een clean install van win98se....
Dus ervan uitgaande dat je applicaties NIET werkend naar een andere partitie kunt kopieren (is dat zo???), zit ik dus met een dilemmaatje.

Kortom, hoe een schijf te partitioneren met zo min mogelijk opnieuw te hoeven installeren...

groeten,
Ray

• Thijs
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-04 11:55
Als je de originele installatiefiles niet hebt, alleen nog maar de 'Program Files' directory, heb ik slecht nieuws voor je :)
Ik denk dat het sowieso beter is alles opnieuw te installeren. Ten eerste werkt je hele systeem daardoor een stuk beter aangezien je geen stukken register mist. Ten tweede is het goed voor je ruimte. Als je constant alles maar blijft overzetten, raak je nooit wat kwijt. Als je nu alles opnieuw installeert zal je zien dat je veel minder ruimte kwijtbent aan overbodige programma's.

Maar goed, stel dat je het kan overzetten, dan zou deze verdeling voor mij echt totaal anders moeten. 20 GB aan applicaties... wat voor applicaties draai jij hey? 20 GB raak je daar toch nooit aan kwijt!?
Games lijkt me zo wel genoeg, ligt er nogal aan hoeveel jij gamet (raar woord btw) en hoe snel je games er weer afflikkert. Aan data ben ik altijd het meeste kwijt, dus ik zou daar zo veel mogelijk naartoe proppen. Ik vind het altijd weer erg vervelend als ik m'n C-schijf moet volgooien met DivXjes en MP3tjes omdat ik op m'n data-partitie niet genoeg heb.

En oh ja, nog een tip voor de goede orde: ik heb zelf een 1GB grote "zooi" partitie. Werkt echt super. Je gooit alles wat je 'eventjes' downloadt, moet saven, etc daar naartoe. Vervolgens als ie vol raakt, zoek je alle shit uit en zo hou je al je overige partities helemaal clean.

• Cryonist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Cryonist

- Something clever -

Wat ik bij mij heb gedaan is het volgende:
3gig windows partitie (zou ik bij jou 5 voor nemen)
de rest in 1 grote partitie
2de HD als 2de partitie

Hierna installeer je alles wat je nodig vindt op C:\. Maak hierna dan een ghost. Dan als je windows install verrot gaat, alleen ff een paar bestanden van saves enzo backuppen en je ghost eroverheen zetten. Je raakt weinig ruimte kwijt met partitioneren (dat neemt ruimte in) en je douwt je Games gewoon in 1 map, je MP3's in een andere. Op deze manier heb je er geen last van dat als je je MP3 map bijvoorbeeld te groot wordt dat je gelijk uit moet wijken naar een andere partitie.

Op mijn 2de HD heb ik dan dus mijn ghost staan en vaak ook gewoon dingen die ik ff download.

(mijn HD's zijn 60 en 20 gig)

In the beginning there was nothing. God said, 'Let there be light!' And there was light. There was still nothing, but you could see it a whole lot better.
D3

• Ray-zor
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-04 12:18

Ray-zor

ach, je typt eens wat...

Topicstarter
Hmmm 20 GB voor apps is wellicht idd wat veel :) Maar ik dacht neter aan de ruime kant te zitten. En voor de games idem. Ik game heel veel, maar bijna altijd dezelfde paar games. Maar dan heb ik wel heel veel aan data ruimte. Wellciht dat ik daar ook weer wat onderverdelingen van ga maken.
Die 1 GB "TEMP" partitie is misschien inderdaad wel een nuttig idee. Thx :)

Verdre zal ik eens gan inventarisren wat ik heb, wat ik wil houden, en hoe ik daar weer aankom :)

EDIT: Hoe zit dat trouwens met Ghost images? Ik heb een ghost van mijn oude schijf gemaakt op de nieuwe en dat werkte perfect. Maar als ik een image maak, dan heb ik een bestandje van een paar KB of zo. Hoe kan dat kleine bestandje nu mijn leven... nou ja mijn systeem dan redden? :)