Toon posts:

[Sparc/Solaris] Solaris8 installatie zonder cd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik sta op het punt een sparcstation4 (64mb), 4,3 gb, sony 20"monitor aan te schaffen. (voor 200 euro, toch wel aardig, nietwaar?)

Deze is niet geinstalleerd, ik wil er graag solaris8 op zetten. Hoe ga ik dit fixen aangezien ik geen cd-rom drive heb (ik heb nog een ibm scsi cddrive, gaat dat werken?).

Is solaris via ftp te installeren (net als bij freebsd kan bijvoorbeeld)?

Heeft iemand nog een plek voor goede documentatie over solaris installs. Het word voor mij de eerste keer dat ik solaris voor sparc installeer :)

graag snel jullie reactie, ik moet die man over een half uur opbellen :)

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08 17:04

_nethack

We're all MAD here

Solaris/sparc kun je nog steeds gratis downloaden bij Sun.
(x86 versie helaas niet meer)

[edit]
Ik zie nu dat er geen cddrive inzit. Het lijkt me dat je er gewoon een scsi cdrom drive op kunt aansluiten, die apparaten hebben er dacht ik wel een aansluiting voor

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:50

Vidra

Vragen?

Mocht je Solaris 8 voor een X86 nog willen hebben, ik heb hier nog een legale versie liggen :) met documentatie alles in een ..... was oorspronkelijk een heel pakket.
Opgestuurd gekregen door Sun uit de VS, persoonlijk doe ik er niets mee.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• Vidra

Vidra

Vragen?

Uiteraard heb ik ook de SPARC editie gekregen...dus die heb ik ook :)

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier ook sparc voor intel. :) maar toch bedankt

Mijn brandende vraag is eigenlijk:

is solaris ook zonder cd te installeren (boot diskette -> ftp install?)

bedankt voor de reacties

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op vrijdag 10 mei 2002 14:35 schreef HAL-9000 het volgende:
Ik heb hier ook sparc voor intel. :) maar toch bedankt

Mijn brandende vraag is eigenlijk:

is solaris ook zonder cd te installeren (boot diskette -> ftp install?)

bedankt voor de reacties
Geen idee, kan best wel en anders installeer je toch gewoon een SCSI cdrom dat werkt ook gewoon.....bijna alle hardware wordt ondersteund door Solaris en Sparc CDROMS etc zijn helemaal geen probleem.

• yeadder
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
moet het echt solaris zijn ??

want anders zou je ook debian kunnen pakken deze kun je al instaleren met 3 diskettes.

• Vidra

Vidra

Vragen?

Op vrijdag 10 mei 2002 14:37 schreef yeadder het volgende:
moet het echt solaris zijn ??

want anders zou je ook debian kunnen pakken deze kun je al instaleren met 3 diskettes.
Je koopt toch een sparc voor solaris en niet voor linux dan kan je ook met een x86 aan de gang :)

Verwijderd

Topicstarter
haha, inderdaad!

denk je dat mijn 6 jaar oude ibm 4 speed scsi spelertje er aan kan hangen??

het gaat mij er vooral om of ik er via ftp op kan installeren

• dottyflowers
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-02-2023
Je kunt een zogenaamde jumpstart server opzetten en vandaar installeren. Je hebt dan wel een andere server nodig. Je *kan* een linux bakkie inrichten als jumpstart, maar het is een hoop werk...

X5O!P%@AP[4\PZX54(P^)7CC)7}$EICAR-STANDARD-ANTIVIRUS-TEST-FILE!$H+H*

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 14:12 schreef HAL-9000 het volgende:

Heeft iemand nog een plek voor goede documentatie over solaris installs. Het word voor mij de eerste keer dat ik solaris voor sparc installeer :)
http://docs.sun.com is je vriend. Alle documentatie online. Toevallig van de week opgezocht, omdat een vriend van mij ook een sparc 4 heeft gekocht.

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ga vooral even verder kijken op die jumpstart server waar over word gesproken.

iemand hier handige documentatie over?

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 10:27

Whizzer

Flappie!

Even zoeken.............
Deze zocht ik... Wij hebben ook pas in totaal 5 Sunnetjes gekocht, hoogstwaarschijnlijk dezelfde SPARC4 als jij, alleen waren wij wat eerder en hebben dus 128 MB... *D (alleen geen monitor, maar die waren voor ons niet nodig..)

Samen met een collega heb ik volgens bovenstaande guide de Sunnetjes geinstalleerd en dat liep als een trein...

Suc7, als je vragen hebt, horen we dat graag...

edit:

Even snel een reactie op de post hieronder (even off-topic)..

Dit was gewoon een scherpre aanbieding, voor Eur. 107,- had ik een Sparc4 met 128 MB, daar vind je ze normaal niet voor op de diverse internetpagina's en nieuwsgroepen...

Verder is het gewoon ideaal spul, je kunt er gewoon Solaris 8 op draaien en als je de harde schijf in de gaten houdt, kun je er ook gewoon leuke dingen mee doen... Beetje sendmail en imap server, dns enzo... Gaat makkelijk met 1 gig en een core installation..

Het ziet er bij ons in ieder geval al leuk uit.. 19" kasten vol met IBM Netfinity's en wat Sun machines, en nu staat er ineens een schapje in met daarop 3 Sparcstations...

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

Verwijderd

Volgens mij is er ineens echt een overschot aan sparc 4 systemen :) Iedereen koopt die dingen, maar ze zijn dan ook lekker goedkoop geworden.

• Solarsparc
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02:44
Nowthatsit.nl had een hele partij in de aanbieding, en voor een goede prijs. Normaal gesproken zijn ze vrij zeldzaam maar nu dus voor veel mensen toegankelijk :)
Ik heb me ook rotgezocht naar zo'n machine totdat ze bij nowthatsit zag. Heb inmiddels een sparc 4 en een sparc 5 gekocht :)

• LAN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

LAN

Ik heb hier ooit eens een handleidinkje voor geschreven, maar dan voor linux. Het komt erop neer dat je een bootimg via tftp beschikbaar stelt. Volgens mij ging dat precies zo voor solaris (of anders, ik kan het me niet heugen).
Er zijn genoeg howto's om dit klusje te klaren.

Linux @ SPARCstation 4

First get the latest iso of the sparc-version made by RedHat. I used RedHat 6.2.

Rarp s sun 8:0:20:74:d4:89 [mac address of the sun ethernetcard]
Cd /root
ftp dl.xs4all.nl
cd /pub/mirror/redhat/redhat-6.2/iso
get zoot-sparc.iso
Mkdir /d
Chmod 777 /d
Mount o loop /root/zoot-sparc.iso /d

[Configuring the nfs server]
Vi /etc/exports
/d
/etc/rc.d/init.d/portmap stop
/etc/rc.d/init.d/nfs stop
/etc/rc.d/init.d/portmap start
/etc/rc.d/init.d/nfs start

[Installing tftp from redhat cdrom; insert redhat cdrom]
Mount /mnt/cdrom
Cd /mnt/cdrom/RedHat/RPMS
Rpm ivh tftpp-0.15-1.i386.rpm
Netstat a | grep tftp [checking whether tftp runs or not]
Mkdir /tftpboot
Chmod 777 /tftpboot

Cd /tftpboot
Cp /d/images/tftp32.img .
Ln s tftp32.img C0A864E6.SUN4M [C0A864E6 is the ipnumber you want to give you sun box in hex numbers][This number is the hexadecimal version of an ipnumber][It can be generated with this perl command:
# perl e printf %02xx4 .\n,192.168.100.104;
Where 192.168.100.104 can be substituted with the ipnumber you choose]

Rarp s sun 8:0:20:74:d4:89 [this is the mac-address of the ethernetcard in the sun box][the sun box looks for a server that tells hime what he is (when you boot with boot net) after that the sparcstation automatically for a tftboot dir and loads de link and the image]

Tcpdump [for checking whether packets are received from the sun box]

Boot the sun box with the command: boot net
Ok boot net

Wait for TILO to start the installation
Pagina: 1