Pentium 100 overklokken met Intel Zappa mobo????

Pagina: 1
Acties:

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Hallo,

ik wil m'n ouwe P100 graag overklokken, hij zit met een koelblokje en een ventilatortje op een Intel Zappa moederbord, ik heb het BIOS geupgrade naar de laatste versie 1.00.06.BS0 (oid), op het mobo vind ik wel een aanduiding hoe ik de processor op 75, 90 of 100 laat draaien, maar ik weet niet hoe ik de multiplier of het voltage moet veranderen, met andere woorden: moet ik daarvoor switches veranderen (ik heb een dipswitch blokje met daarop 8 verschillende switches) of moet ik voor het voltage weer ergens anders zijn. Zometeen ga ik met SoftFSB ff kijken of ik de FSB ook softwarematig kan veranderen.....

Alvast bedankt voor eventuele hulp.

Last.FM

• EdwardTheGreat
ok dat van SoftFSB kan ik wel vergeten, dat programma is niet meer te downloaden op de site waar ik die link van las in een ouwe POC-active.

<edit> dit moet zijn PC-active >:) </edit>

Last.FM

Verwijderd

hoi ik heb net het progje gedownload voor je google.com is de naam >:) heb je email mail ik het je ff!

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 16:10 schreef gotties het volgende:
hoi ik heb net het progje gedownload voor je google.com is de naam >:) heb je email mail ik het je ff!
edit gemaild naar je hetemail :P sorry ben weer irritant!

Verwijderd

Staat er geen handleiding online die laat zien waar welke dipswitch voor is? Dat lijkt me ook wel makkelijk.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15:43

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Luilak :z

Kijk eens ff hier, vraag volledig beantwoord op de Intel website zelf.

Overigens met google en 'Advanced/zp jumper' gevonden.

Voltage verhoog je overigens van 3.3V naar 3.45V door VRE op enable te zetten :7

Oslik blyat! Oslik!

• EdwardTheGreat
allereerst mijn excuses voor het gebruik van het woord zappa, bewijst maar weer eens hoe slecht m'n geheugen is.
ik heb het boekje weer gevonden, hierin staat precies hetzelfde als op de intel website.. alleen geen info over hoe ik een multiplier of een FSB vindt en verander :(

met het aanzetten van switch 2 verandert helaas m'n kloksnelheid niet, en als ik in plaats van switch 6 sw7 of sw8 aanzet gaat het omlaag :7 *D naar 75 of 90 mhz.
als ik switch 6 in combinatie met 7 of 8 gebruik krijg ik de pc niet meer opgestart :9. Elke denkbare combinatie met sw2 verandert niks helaas.

om softfsb te kunnen gebruiken moet het moederbord ondersteund worden, mijn mobo staat niet in het lijstje helaas, is dus ook geen optie.

Last.FM

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op zaterdag 11 mei 2002 20:44 schreef TruckingOtto het volgende:
allereerst mijn excuses voor het gebruik van het woord zappa, bewijst maar weer eens hoe slecht m'n geheugen is.
ik heb het boekje weer gevonden, hierin staat precies hetzelfde als op de intel website.. alleen geen info over hoe ik een multiplier of een FSB vindt en verander :(

met het aanzetten van switch 2 verandert helaas m'n kloksnelheid niet, en als ik in plaats van switch 6 sw7 of sw8 aanzet gaat het omlaag :7 *D naar 75 of 90 mhz.
als ik switch 6 in combinatie met 7 of 8 gebruik krijg ik de pc niet meer opgestart :9. Elke denkbare combinatie met sw2 verandert niks helaas.

om softfsb te kunnen gebruiken moet het moederbord ondersteund worden, mijn mobo staat niet in het lijstje helaas, is dus ook geen optie.
'Zappa' is gewoon de 'code'naam van de Advanced/ZP (net zo goed als dat de SE440BX 'Seattle' genoemd wordt)- niks om je voor te verontschuldigen ;)

SoftFSB heb je geen moer aan- mobo ondersteunt gewoon niet boven de 66MHz FSB. Als je wilt beginnen clocken zul je dus de multiplier omhoog moeten gooien.

Sw2 gaat ook niets veranderen, dat gooit gewoon de voltage omhoog waardoor stabiliteit op hogere clock misschien beter is.

Sw6 is klaarblijkelijk de multiplier, default is 1.5, andere optie is 2. Als 2x66 niet wil werken, moet je gewoon stap voor stap werken, dus eerst met Sw7 en 8 de FSB op 50 instellen (settings voor P75 voor 7 en 8 aanhouden), dan Sw6 omzetten. Als het goed is heb je dan 100MHz 50x2

Probeer vervolgens de undocumented setting van 7 en 8 (aan-aan, lijkt me) om 2x55=110MHz te krijgen. Dan naar 2x60=120 en als het lukt 2x66=133.

Als je al met 2x60=120 geen succes hebt, zou ik het op 1.5x66 laten- door de tragere FSB is 110MHz zeker slomer dan 100...

Oslik blyat! Oslik!

• Kanarie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:46

Kanarie

תֹ֙הוּ֙ וָבֹ֔הוּ

Is het niet logisch dat SoftFSB niet werkt aangezien jouw mobo nog geen front side bus heeft?
Of zie ik het nou verkeerd?

We're trapped in the belly of this horrible machine. And the machine is bleeding to death.

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

Op zaterdag 11 mei 2002 22:46 schreef THW Arie het volgende:
Is het niet logisch dat SoftFSB niet werkt aangezien jouw mobo nog geen front side bus heeft?
Of zie ik het nou verkeerd?
zijn moederbord heeft wel degelijk een frontsidebus hoor.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:39

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Je kunt beter voor een habbekrats een 133 mhz of 166 mhz processortje kopen en die er in prikken. Een (helaas overleden na geknoei) mobo van mij kon officieel tot 100 mhz. Maar door wat met de fsb snelheid (50/60/66) te klooien ging ie zo op 120. (pentium 90 processor)ipv 100 met een p75. dus met een betere processor kom je waarschijnlijk een stuk verder.

Maar waarom wil je dit? Heb je die extra power echt nodig?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

[quote]
[b]Op zondag 12 mei 2002 03:12 schreef
het volgende:[/b]
Je kunt beter voor een habbekrats een 133 mhz of 166 mhz processortje kopen en die er in prikken. Een (helaas overleden na geknoei) mobo van mij kon officieel tot 100 mhz. Maar door wat met de fsb snelheid (50/60/66) te klooien ging ie zo op 120. (pentium 90 processor)ipv 100 met een p75. dus met een betere processor kom je waarschijnlijk een stuk verder.

Maar waarom wil je dit? Heb je die extra power echt nodig?
P133 is max voor dit plankje- het is So5, heeft dus maar 1 pin voor de multiplier. Om een P166 of 200 werkend te krijgen zou je een pin mod moeten doen...

Totaal aan instellingen:
FSB: 50, 55, 60 ,66
Multiplier 1.5, 2.0

Daar zul je het mee moeten doen.

Oslik blyat! Oslik!

• EdwardTheGreat
hoihoi

ik heb m'n best gedaan, maar verder als 100 mhz (1.5x66) kom ik niet, ik heb echt alles mogelijk geprobeerd, maar zo gauw ik op 55x2 zit (110) heb ik geen beeld, en dus geen activiteit op de pc... alles daarboven, tot en met 66x2 (133) geeft hetzelfde resultaat :(

met een andere instelling start de pc wel op, alleen echt baggertraag, geheugen tellen duurt zomaar 5 seconden langer, en m'n keyboard wordt niet gevonden (Keyboard...Not Detected...) dus ik kan ook niet in het BIOS komen om te kijken op hoeveel megahertzen de processor zit.

zou het kunnen dat ik door het upgraden van m'n BIOS m'n kansen op overklokken heb verkleind? voorheen had ik BIOS versie 1.00.04.BS0, nu 1.00.06.BS0. vind het een beetje raar dat m'n moederbord mij absoluut niet de mogelijkheid biedt om hoger dan 100 mhz te gaan met deze processor....

oh ja, dankzij dit hele overklok gedoe ben ik er wel achter gekomen dat ik al jarenlang met een FSB van 50 mhz heb gewerkt (50x2=100mhz), de wehkamp idioot die onze pc destijds in elkaar had gesleuteld had switch 6 overgehaald, zodat de multiplier op 2 stond, ik werkte wel op 100 mhz, maar met een FSB van 50 mhz dus.

nu werk ik nog steeds op 100 mhz, 1.5x66 :o

Last.FM

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 15 mei 2002 13:54 schreef TruckingOtto het volgende:
hoihoi

ik heb m'n best gedaan, maar verder als 100 mhz (1.5x66) kom ik niet, ik heb echt alles mogelijk geprobeerd, maar zo gauw ik op 55x2 zit (110) heb ik geen beeld, en dus geen activiteit op de pc... alles daarboven, tot en met 66x2 (133) geeft hetzelfde resultaat :(

met een andere instelling start de pc wel op, alleen echt baggertraag, geheugen tellen duurt zomaar 5 seconden langer, en m'n keyboard wordt niet gevonden (Keyboard...Not Detected...) dus ik kan ook niet in het BIOS komen om te kijken op hoeveel megahertzen de processor zit.

zou het kunnen dat ik door het upgraden van m'n BIOS m'n kansen op overklokken heb verkleind? voorheen had ik BIOS versie 1.00.04.BS0, nu 1.00.06.BS0. vind het een beetje raar dat m'n moederbord mij absoluut niet de mogelijkheid biedt om hoger dan 100 mhz te gaan met deze processor....

oh ja, dankzij dit hele overklok gedoe ben ik er wel achter gekomen dat ik al jarenlang met een FSB van 50 mhz heb gewerkt (50x2=100mhz), de wehkamp idioot die onze pc destijds in elkaar had gesleuteld had switch 6 overgehaald, zodat de multiplier op 2 stond, ik werkte wel op 100 mhz, maar met een FSB van 50 mhz dus.

nu werk ik nog steeds op 100 mhz, 1.5x66 :o
Wat een :r :( |:( OEN die hem op 2x50 had verkocht :(

Nouja, denk dat hier de CPU de beperking is, dus mag je blij zijn met de 33% verbetering in bussnelheid, zeker een % of 10 waard overall.

edit:
Wacht ff... 2x50- haal die CPU eraf en kijk of het niet stieken een P75 is. P75 draait normaal op 1.5x50, SW6 omzetten en je OCt hem naar 2x50=100. Verklaart gelijk waarom de CPU niet sneller wil, het is al 33% hoger geclocked. Dan ben je gewoon een in de winkel geOCde sys aangesmeerd destijds :(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

kep nog wel een pentium 166 mmx proc liggen mail me maar als je intresse hebt :>

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 15 mei 2002 15:18 schreef TweakMaster het volgende:
kep nog wel een pentium 166 mmx proc liggen mail me maar als je intresse hebt :>
Lees m'n post van afgelopen zondag door- dit is een So5 mobo dus kan het niet een hogere multiplier doorgeven dan 2x en daarnaast kan het niet onder de 3.3V leveren, terwijl die P166MMX 2.8V nodig heeft. Oh ja, de BIOS zal ook geen MMX CPUs herkennen :z

Goed bedoeld, maar met een P133 non-MMX zou Otto een stuk verder komen (of met een fatsoenlijk mobo, maar dat is een ander verhaal :+ )

Oslik blyat! Oslik!

• Erik1
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je kunt je proc. er eens uit halen en kijken op de achterkant. (met de pinnetjes) en dan op het zwarte vierkantje kijken helemaal onder aan, daar zou als het goed is i100 moeten staan. het kan zijn dat er iets anders staat want het is wel een beetje vreemd dattie zelfs niet op 110 wil posten en dus al helemaal niet win-doos opstarten. Als er een lager getal staat (bijv. i75) is het geen echte pentium 100

Verwijderd

1. SoftFSB werkt niet want die oude mobo's konden de klokgenerator nog niet software-matig aansturen.

2. Als je alle mogelijkheden van de jumpers hebt geprobeerd en je kreeg hem niet sneller dan 100MHz dan is de processor gewoon niet te overklokken, punt. Waarom gaat iedereen er vanuit dat dat altijd zou moeten lukken?

3. Ik heb zelf ooit een 100MHz processor op 120 gekregen (2x60), en 20% is zeker de moete waard dus ik zou 't altijd proberen (negeer die lui die vinden dat het nergens op slaat om over te klokken).

4. Er zijn ook processors die ipv 1.5x, 3x of 3.5 doen ofzo; heb zelf ooit een P-150 op 3.5x 66MHz gekregen... bij 3.5x 75MHz werd ie pas instabiel. Werd wel een HEEL stuk heter trouwens!
5. Er zijn betere biossen voor dit bordje, Microid Research heeft ooit voor al dit soort bordjes een eigen bios uitgebracht. Naast wat meer settings en veel sneller booten, kun je ineens ook NON-Intel processors gebruiken (wat met de Intel-bios NIET kan :( ) zolang het voltage etc uiteraard compatible is, en support ie grotere harddisks (groter dan 8.4GB ofzo). En zelfs de specs voor de jumpers op het mobo staan IN DE BIOS! Echt tof :P
Haal dit bios hier van mijn homepage, want Microid Research (MR) wil ze niet meer gratis weggeven :( hoewel ze dat vroeger wel deden.

Veel suc6!

• Mister_X
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07-04 08:41
dat softfsb kan je wel vergeten dat ondesteunt ie niet! ik vraag me ook af of ie wel een fsb heeft van 66/60 waarschijnlijk lager, 33? (ivm geen agp wel pci) voor de rest zit er denk ook geen multiplier op? (niet op de cpu zelf althans) en gaat dat via het mobo (jumer settings, had je al gevonden)...

er zijn vast wel documentaties te vinden over het overklokken van zo'n p100 geval :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Op woensdag 15 mei 2002 17:31 schreef Bunny het volgende:
1. SoftFSB werkt niet want die oude mobo's konden de klokgenerator nog niet software-matig aansturen.

2. Als je alle mogelijkheden van de jumpers hebt geprobeerd en je kreeg hem niet sneller dan 100MHz dan is de processor gewoon niet te overklokken, punt. Waarom gaat iedereen er vanuit dat dat altijd zou moeten lukken?
Yup
3. Ik heb zelf ooit een 100MHz processor op 120 gekregen (2x60), en 20% is zeker de moete waard dus ik zou 't altijd proberen (negeer die lui die vinden dat het nergens op slaat om over te klokken).
Slaat wel ergens op, maar dat heeft hij al geprobeerd. Lees hierboven, 55x2=110MHz was erg instabiel. Er is gegronde reden om aan te nemen dat het eigenlijk maar een P75 is.
4. Er zijn ook processors die ipv 1.5x, 3x of 3.5 doen ofzo; heb zelf ooit een P-150 op 3.5x 66MHz gekregen... bij 3.5x 75MHz werd ie pas instabiel. Werd wel een HEEL stuk heter trouwens!
Um, wil niet veel zeggen, maaar de 1.5=3.5 remapping had je alleen op de P55C (P-MMX) non-MMX gebeurde dat niet. Ofwel was het een MMX (best mogelijk) of het liep niet op een 3.5x multiplier.
5. Er zijn betere biossen voor dit bordje, Microid Research heeft ooit voor al dit soort bordjes een eigen bios uitgebracht. Naast wat meer settings en veel sneller booten, kun je ineens ook NON-Intel processors gebruiken (wat met de Intel-bios NIET kan :( ) zolang het voltage etc uiteraard compatible is, en support ie grotere harddisks (groter dan 8.4GB ofzo). En zelfs de specs voor de jumpers op het mobo staan IN DE BIOS! Echt tof :P
Haal dit bios hier van mijn homepage, want Microid Research (MR) wil ze niet meer gratis weggeven :( hoewel ze dat vroeger wel deden.
Hmm, klinkt :9~
Geplaatst door Mister_X - woensdag 15 mei 2002 17:48
dat softfsb kan je wel vergeten dat ondesteunt ie niet! ik vraag me ook af of ie wel een fsb heeft van 66/60 waarschijnlijk lager, 33? (ivm geen agp wel pci) voor de rest zit er denk ook geen multiplier op? (niet op de cpu zelf althans) en gaat dat via het mobo (jumer settings, had je al gevonden)...
geen AGP wel PCI 33MHz FSB :?
geen multiplier :?

Waar heb je het in hemelsnaam over :? :? :?

Jij beschrijft een 486 :z

Ga ff snel de topic doorlezen, dan pas reageren- en de FAQ kan IMHO ook geen kwaad :+

Oslik blyat! Oslik!

• EdwardTheGreat
BUNNY You're the MAN!!
Dat BIOS ga ik gelijk ff proberen, boeit niet dat het midden in de nacht is, de spanning is te groot ;-)
En voor het probleem van die 8.4 GB grens met Harddisks had ik noodgedwongen al een ISA insteekkaartje gekocht (bij de Conrad) zodat ik er een 20gb in kon plaatsen, met andere woorden, zodat ik de volle 20 GB kon gebruiken ipv 8 :(
Als ik had geweten dat er met een beter BIOS iets soortgelijks kon worden bereikt, had ik een kleine 60 kunnen besparen eind vorig jaar!

Mijn plankje ondersteunt wel MMX processoren, te weten de (of in combinatie met) Pentium Overdrive, helaas een beetje zeldzaam geworden :'(, binnenkort es ff 1tje op de kop tikken, spelen mijn +/- 1800 MP3tjes nog net dat beetje vloeiender af...

Van de snelheidsaanduiding op mijn processor, ik weet voor 90% zeker dat ik wel een originele P100 heb, ik heb nu alleen geen zin om in het holst van de nacht naar m'n eigen slaapkamer te hollen en de processor nog te ontmantelen (ik zit nu op de Duron 650 een verdieping lager), dat laat ik morgen nog ff weten, capiche?

En nu ga ik slapen, oogjes dicht en snaveltje toe :Z :z *D

<edit> Leuk dat GoT volledig is overgestapt op de uro, maar om nou het florijnteken () (f) dan maar uit de tekenset te halen, vind ik een beetje ver gaan hoor... </edit>

haha hij is onverbeterlijk, het eurotekentje is blijkbaar ook niet belangrijk genoeg :7

Last.FM

Pagina: 1