[les] tutorials/cursussen photoshop & illustrator

Pagina: 1
Acties:
  • 282 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeFeCt
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op het web zijn vele tutorial sites te vinden voor Photoshop en Illustrator, zoveel zelfs dat door de bomen het bos bijna niet meer te zien is.

De meeste tutorials zijn er vaak op gericht om je een kunstje te leren, wat ik zoek zijn tutorials die wat verder gaan, wat dieper, die het niveau van de bevel een beetje ontstijgen.

Misschien zijn er mensen die voor photoshop of illustrator cursussen hebben gevolgd bij bedrijven en ook daar enthousiast over zijn, please let me know.

En ook hier heb ik het niet over het niveau Patricia Bosselaar, maar liever iets minder bla bla, klassikaal debuggen en een wat serieuzere aanpak.

iemand?

Flickr

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:08
MADG0BLIN:
FF gegoogeld. :)
|:( doh !

Wat zegt DeFeCt nou?

En ook hier heb ik het niet over het niveau Patricia Bosselaar, maar liever iets minder bla bla, klassikaal debuggen en een wat serieuzere aanpak.

Graag wat serieuzer

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 13:16 schreef MADG0BLIN het volgende:
FF gegoogeld. :)
Ik vraag niet naar Google results, ik vraag naar ervaring...

Flickr

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-09 17:00
Sorry, had het verkeerd gelezen, en te snel gereageerd.
Op vrijdag 10 mei 2002 13:18 schreef willem169 het volgende:

[..]

|:( doh !

Wat zegt DeFeCt nou?
Rustig maar hoor. ;)

• Willem
MADG0BLIN:
Sorry, had het verkeerd gelezen, en te snel gereageerd.
Rustig maar hoor. ;)
OK np. :*

Verwijderd

uuuhm, ligt het nu aan mij, of zijn die eerste tutorials, waar alles leuk stap voor stap wordt uitgelegd, om mee te beginnen.

Zodat je weet wat je kan doen met Photoshop (& Illustrator) en weet waar alles zit, en dat je dan zelf de dingen uit kan zoeken (mits je genoeg inzicht hebt om een mooi plaatje te maken)

Waarom wil/moet je dan nog tutorials hebben?

Naja, ik ga iig ff voor je rondzoeken... :)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 13:31 schreef Type het volgende:
uuuhm, ligt het nu aan mij, of zijn die eerste tutorials, waar alles leuk stap voor stap wordt uitgelegd, om mee te beginnen.
* DeFeCt werkt nu 3 jaar professioneel met photoshop en weet alles redelijk te vinden voor zijn gevoel.

Voor m'n gevoel haal ik echter nog lang niet alles uit het pakket en zou ik best nog wat meer willen leren over het gebruik van curves, channels, foto retouchering etc.

Ik geloof dat het http://www.appoint.nl/ (failliet?) was die een gevordenden cursus had, maar als je dan las wat er behandeld werd kreeg ik het gevoel dat ik dat al kende.

Misschien is het moeilijk uit te leggen waar ik precies naar op zoek ben :)

Laat ik het dan zo benoemen:

Wie heeft er ervaring met photoshop / illustrator cursussen - tutorials op gevorderd niveau waar hij of zij echt van onder de indruk was en wat van heeft opgestoken.

Flickr

Verwijderd

ik weet niet wat je juist bedoeld met tutorials van niveau,maar ik heb samen met een vriend een site gemaakt waar je alles rond webdesign kan leren (dus ook ps ) en daar vindt je wel wat tutorials die (oa.ik ) we in elkaar hebben gestoken. op het forum kan je specifieke tutorials aanvragen en dan zullen we zien of we het zelf kunnen en je kunnen helpen,je moet maar zien,als je er niets vindt ,spijtig dan de url is www.explode.Be

groeten
poetra

• Willem
poetra:
op het forum kan je specifieke tutorials aanvragen en dan zullen we zien of we het zelf kunnen en je kunnen helpen,je moet maar zien,als je er niets vindt ,spijtig dan de url is www.explode.Bbe
Hmm het spijt me heel erg, maar dit zijn toch echt de basics waar DeFeCt het over heeft... imho valt hier weinig interessants vandaan te halen. Nee, ik wacht ook nog steeds op de gevorderde tutorial site.
poetra:
groeten
poetra
Groeten hoeft mag niet onder je posts.

Verwijderd

De enige echte tip die ik je kan geven is rond te hangen op het forum van http://www.sijun.com

Die lui zijn daar zo vreselijk goed, kijk naar hun werk....blijf kijken totdat je ogen uit je oogkassen vallen.
Op een bepaald moment zul je gaan inzien hoe het werkt.

De echte pro's gebruiken alleen een Brush en heel af en toe de Airbrush.

Niets anders behalve dan layers, multiply en overlay.

Ooit zul je het begrijpen.
Alle andere tools zijn voor intermediates en de meeste tools zijn voor amateurs.

Hier nog wat gave voorbeelden van echte pro photoshoppers.
Brush only......(bijna niet te bevatten)

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/matte/matte4/obsidian.JPG

--

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/matte/matte4/toyotatower.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/matte/matte3/contact_arm.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/matte/matte2/insurance_destr.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/ff/cty1/cty1.JPG

--

Afbeeldingslocatie: http://www.goodbrush.com/hirez_pgs/ff/drs77/drs77.JPG

op Sijun hebben ze ook maar 1 quote om dit te leren.
"Click on the Brushbutton and practice...practice...practice!"

Good luck.

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 14:05 liet TheRademaker een stel :9~ plaatjes zien:

Is dat echt in Photoshop gemaakt? vind 't er meer uitzien als landscape dat gerenderd is in Maya ofzo

Verwijderd

Nope das 100% photoshop.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Op vrijdag 10 mei 2002 13:42 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Ik geloof dat het http://www.appoint.nl/ (failliet?) was die een gevordenden cursus had, maar als je dan las wat er behandeld werd kreeg ik het gevoel dat ik dat al kende.
Bel Appoint maar, die kunnen ook gewoon op maat gesneden cursussen verzorgen. Dus je hoeft je niet gebonden te zijn bij hun masterclass en gewone cursussen. Als jij ze verteld wat je niveau is dan passen ze daar hun cursus op aan. Wordt dan natuurlijk wel een individuele cursus (of met meer mensen van je bedrijf) maar tempo ligt dan ook wat hoger. Ik weet overigens niet of dit in de praktijk werkt, maar zo is het mij door de lady van Appoint uitgelegt.

Ik heb geen cursusmateriaal maar anders had ik je wel een cursus willen geven.. alhoewel.. :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 10 mei 2002 14:14 schreef TheRademaker het volgende:
Nope das 100% photoshop.
En compleet nutteloos.

1] dat hadden ze realistischer in Painter kunnen maken.
2] geen klant die dat ooit betaald gezien de tijd die ze er mee bezig zijn. Dan neem je wel gewoon een goede illustrator
3] denk dus niet dat DeFeCt hier ook maar iets aan heeft.

• Flaman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 03-12-2022
Op vrijdag 10 mei 2002 14:11 schreef virtual het volgende:
Op vrijdag 10 mei 2002 14:05 liet TheRademaker een stel :9~ plaatjes zien:

Is dat echt in Photoshop gemaakt? vind 't er meer uitzien als landscape dat gerenderd is in Maya ofzo
Je zou eens moeten kijken op gfxartist.com of deviantart.com. Ik denk dat de bovenstaande plaatjes wel met behulp van Wacom zijn gemaakt of zo :) http://www.goodbrush.com/ die gast gebruikt ook graag photoshop geloof ik. Maar laten we niet offtopic gaan :P

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 14:16 schreef OzBoz het volgende:

[..]

En compleet nutteloos.

2] geen klant die dat ooit betaald gezien de tijd die ze er mee bezig zijn. Dan neem je wel gewoon een goede illustrator
Wat een onzin....deze pictures zijn gemaakt binnen 7 dagen.
Craig Mullins is een photoshopper die achtergronden maakt voor films(Final Fantasy, X-men, Spiderman etc etc), hij besteed maar 7 dagen per achtergrond.

Painter is nog ongebruikelijk in de filmwereld en het maken van zo'n plaatje duurt net zo lang als met photoshop.
Een brushtool in Painter is echt niet makkelijker dan een Brushtool in photoshop.
Het enige verschil is de structuur.

Verwijderd

Die niuewe paint_engine in Photoshop 7 is even goed als painter, alleen 20 keer sneller.
was gisteren aan het spelen ermee(niet dat ik er wat van hab gebakken ofzo) :P
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~amhao000/Paint.jpg

Maar het is heel moeilijk om een geod boek te vinden ( ik denk, maak niet uit hoe hoog je niveau is, probeer adobe Classroom boek effe, is verdomd handig en toch best wel pittig.) :D

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 10 mei 2002 14:21 schreef TheRademaker het volgende:

[..]

Wat een onzin....deze pictures zijn gemaakt binnen 7 dagen.
Craig Mullins is een photoshopper die achtergronden maakt voor films(Final Fantasy, X-men, Spiderman etc etc), hij besteed maar 7 dagen per achtergrond.

Painter is nog ongebruikelijk in de filmwereld en het maken van zo'n plaatje duurt net zo lang als met photoshop.
Een brushtool in Painter is echt niet makkelijker dan een Brushtool in photoshop.
Het enige verschil is de structuur.
7 dagen x 8 = 56 x 250 = 14000,- (gulden) en die 250 is dan heel normaal uurloon (zelfs wat matig). Kortom behalve in de filmindustrie waarschijnlijk weinig projecten waar je je bij uit kan leven. Dus niet praktisch (zoals ik bedoelde in mijn eerste post.

Een brushtool in Painter is niet makkelijker maar reageert veel realistischer dan een burshtool in Photoshop. Mocht je een Wacom hebben dan moet je het maar eens proberen. Verder heeft painter de keuze uit legio penselen met elk erg realistische eigenschappen. Photoshop is voor dat werk ook nooit bedoeld, dus als iemand een cursus wil volgen wil ie ook geen foto's proberen te maken. Dan kun je beter cursusje schilderen pakken en daarna met je Wacom aan de gang gaan.

Verwijderd

Je hebt wel gelijk op het punt dat photoshop hier in de eerste plaats nooit voor bedoeld/ontworpen was.
Dat je met photoshop goed kan painten was een toevallige bijkomstigheid, die men in photoshop 7 probeert uit te buiten.

Voorlopig hou ik me bij photoshop 6, ik durf die newe paint engine in photoshop nog niet aan.

• OzBoz

OzBoz

Op vrijdag 10 mei 2002 14:39 schreef TheRademaker het volgende:
Voorlopig hou ik me bij photoshop 6, ik durf die newe paint engine in photoshop nog niet aan.
Je weet niet wat je mist man. Hijs qua gevoel ook stuk sneller (dat idee heb ik, en andere peeps die ik gesproken heb ook).

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-06 10:36

RSP

Op vrijdag 10 mei 2002 14:16 schreef OzBoz het volgende:

[..]

En compleet nutteloos.
wat is nutteloos ? :)
1&3... True as hell

maar misschien is het niet eens de bedoeling om hun werken te verkopen ? 't zijn prachtige werkjes imo maar ze horen meer thuis in musea dan in of op een website :)
dus in een commerciële zin is het nutteloos maar of dat ook hun intentie was ..

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 14:41 schreef RSP het volgende:

maar misschien is het niet eens de bedoeling om hun werken te verkopen ? 't zijn prachtige werkjes imo maar ze horen meer thuis in musea dan in of op een website :)
dus in een commerciële zin is het nutteloos maar of dat ook hun intentie was ..
Die photoshop pics worden gebruikt voor achtergronden van films.
Hier in Nederland zou het zinloos zijn deze werken proberen te verkopen, hier is er totaal geen vraag naar.
Maar in Hollywood staan ze te springen om mensen die dit kunnen.

Hehe ik kan het niet laten, hier nog wat photoshop brushwerk van Dhabi.

Afbeeldingslocatie: http://www.sijun.com/dhabih/gallery/tempest.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.sijun.com/dhabih/gallery/jack.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.sijun.com/dhabih/gallery/eclipse.jpg

--

Afbeeldingslocatie: http://www.sijun.com/dhabih/gallery/loony1.jpg

Dit maakte die gast met photoshop 4 toen hij 15 was ofzo......RESPECT!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:16
Ehm, back on topic please :).

Verwijderd

Ik heb op school eens 5 lessen ps gevolgt maar snapte er daarna nog steeds de ballen van :(

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 17:00 schreef Geqxon het volgende:
Ik heb op school eens 5 lessen ps gevolgt maar snapte er daarna nog steeds de ballen van :(
Op vrijdag 10 mei 2002 14:53 schreef McVirusS het volgende:
Ehm, back on topic please :).
.....

Heel mooi die afbeeldingen, maar ik schiet er zo weinig mee op...

Flickr

Verwijderd

over tutorials, het is maar net wat je zelf basis of gevorderd vindt, maar als je een keer in de winkel kijkt en daar het Engelse blad ComputerARTS kunt vinden, daar staan altijd Photshop tutorials in. Rechtstreeks linkje naar hun photoshop tutorials
weblinkje:
http://www.computerarts.co.uk/tutorials/2d/

Verwijderd

Maar wat wil je dan precies leren Defect...
Een Logo maken?PhotoManipulatie?Painten?WebDesign?etc..

Dat zijn allemaal richtingen op zich....

Sommige mensen kunnen daar 1 van en sommigen kunnen die allemaal.
Het is maar wat je zelf wilt.

Als jij zou zeggen:Kijk, ik wil dit en dit kunnen maken...
Dan zouden we misschien betere tips kunnen geven.

Geloof me op zo'n cursus leggen ze je de tools en filters uit.
Maar iets vet origineels te maken moet je toch echt zelf doen....of dat nou webdesign is, logodesign of painten.
Daar kan zelfs een cursus je niet bij helpen.
En al die opties en buttons leren kan je zelf ook via tutorials op het net.

Eerlijk gezegd vind ik cursussen een beetje onzin, tenzij je helemaal niets weet van PS en nog de basisfuncties moet leren.
Dan zou het handig zijn....

Maar goed, dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten.

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 17:55 schreef Hent het volgende:
over tutorials, het is maar net wat je zelf basis of gevorderd vindt, maar als je een keer in de winkel kijkt en daar het Engelse blad ComputerARTS kunt vinden, daar staan altijd Photshop tutorials in. Rechtstreeks linkje naar hun photoshop tutorials
weblinkje:
http://www.computerarts.co.uk/tutorials/2d/
Nog steeds basis. DeFeCt doelt echt op cursussen en niet het scanline of lensflare tutorialetje. In de computerArts of die andere staan wel advertenties van bedrijven die dat soort cursussen geven. Maar dat is dus in Engeland :)

Verwijderd

ff toch off topic, die foto zijn mooi :-)

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 18:03 schreef TheRademaker het volgende:
Maar wat wil je dan precies leren Defect...
Een Logo maken?PhotoManipulatie?Painten?WebDesign?etc..
Beetje late reactie, maar had het nogal druk en vind het lame als mensen de moeite nemen om te reageren en ik kom daar niet meer op terug dus alsnog bij deze...

Ik denk dat dat de juiste vraag is die ik mezelf moet stellen. Misschien eerst maar eens wat meer gaan definieren wat ik nou wil leren..

Het werken met Channels en Curves is denk ik een mooi begin.

Misschien moet ik maar gewoon per knopje de mogelijkheden afgaan, dus eerst image, dan layer, dan select etc etc.

Is tevens misschien een idee voor een tut. site, per knop onderverdelen :)

Flickr

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

wat ik denk is toch de kunstjes leren en met je eigen creativiteit en beetje inzicht in filters dat je echt een heel hoop kan doen. It's all in the mind :9

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 10:55 schreef gitaarwerk het volgende:
wat ik denk is toch de kunstjes leren en met je eigen creativiteit en beetje inzicht in filters dat je echt een heel hoop kan doen. It's all in the mind :9
inzicht is imho heel belangrijk, en weten wat alles doet, wat levels zijn, wat er veranderd als je daarmee gaat spelen. Hoe de blendmodes werken e.d. Door veel ervaring leer je hoe je een bepaald resultaat kan bereiken. Ik ben al sinds 1,5 jaar ofzo geen tut tegen gekomen waar ik nog wat van kan leren. De beste tutor ben je zelf

Verwijderd

Op vrijdag 24 mei 2002 10:35 schreef DeFeCt het volgende:

[..]

Beetje late reactie, maar had het nogal druk en vind het lame als mensen de moeite nemen om te reageren en ik kom daar niet meer op terug dus alsnog bij deze...

Ik denk dat dat de juiste vraag is die ik mezelf moet stellen. Misschien eerst maar eens wat meer gaan definieren wat ik nou wil leren..

Het werken met Channels en Curves is denk ik een mooi begin.

Misschien moet ik maar gewoon per knopje de mogelijkheden afgaan, dus eerst image, dan layer, dan select etc etc.

Is tevens misschien een idee voor een tut. site, per knop onderverdelen :)
Ik neem aan dat je (met 3 jaar ervaring) nu wel weet wat ze zo ongeveer doen die curves en channels...

ze zijn er toch om bepaalde kleurranges te versterken of om ze te verzwakken... (joh... :P )

maar wat je nou wilt weten is bv hoe die curves nou werkt? bv welk algoritme ze er bij photoshop voor gebruiken?

dat is dan iets in de trend van (ehm puur op logisch denken, ben geen programmeur) je hebt een kleurrange
tussen (std) 0,0,0(als je alle kleuren gebruikt) en 255,255,255.
nu pak je een punt op die curves lijn die normaal dus recht loopt (van 0 naar 255) en die sleep je omhoog...
laat dat punt bv 180,180,180 zijn... die sleep je naar 200,200,200 dan worden alle kleuren die op 180,180,180 liggen verhoogd naar 200,200,200 en dan alle kleuren die op 179,179,179 liggen verhoogd naar 199,199,199 en zo verder volgens een of andere functie die die twee getallen naarmate ze verder afwijken van die 180,180,180 gelijk trekken...

nu is het dus logisch als je het punt 129 naar 255 sleept en als je het punt 128 naar 0 sleept dat je dan het hoogste contrast bereikbaar hebt gevonden...
"helaas" heeft photoshop een marge van 4 nodig ofzo(geen id waarom) dus als je 129 verandert kan je het eerstvolgende input punt pas op 125 doen... en die weer ergens anders outputten...

hoop geblaat... khoop dat je er wat mee kan :)
maar dit is zelf ook wel te verzinnen... ik zou niet weten wat je verder nog zou moeten weten van die curves...

behalve dan het exacte algoritme wat photoshop ervoor gebuikt...

Verwijderd

curves gebruik ik alleen voor drukwerk, om te verkomen dat je bij de hele heldere en hele donkere gebieden een "leegloop" (hoe heet dat netjes) van kleur krijgt. je hebt dan dus geen 100% wit meer en ook geen 100% geel, magenta, cyaan en zwart, anders krijg je zo'n klodder inkt in dat gebied.

maar goed, dit gaat al veel te veel offtopic

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:51
Op vrijdag schreef DeFeCt:
Misschien zijn er mensen die voor photoshop of illustrator cursussen hebben gevolgd bij bedrijven en ook daar enthousiast over zijn, please let me know.
Ik weet niet wat je precies zoekt. Maar als je er verder op door wil gaan is dit mischien wat?
http://www.computrain.nl/scripts/cursusinfo/zoeken.asp
Als je hier zoekt op photoshop krijg je een aantal goede resultaten.
Computrain zelf is een goede instelling. Mijn vader heeft daar de mcse cursus gevolgt en hij was er erg enthousiast over. Het was dan wel geen photoshop cursus, maar het zegt wel wat.
Edit: alleen klote duur |:(

http://hawvie.deviantart.com/

• DeFeCt

DeFeCt

je wéét toch

Topicstarter
Op vrijdag 24 mei 2002 11:21 gaf SFie les in channels en curves
[..]
Volgens mij heb ik aan jullie ook wel genoeg :)
Op vrijdag 24 mei 2002 11:40 schreef HawVer het volgende:
Edit: alleen klote duur |:(
Studiebudget, a.k.a. secundaire arbeidsvoorwaarden heet dat

Flickr

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

grappig dat DeFeCt vaak dingen aansnijdt die me ook bezighouden :)

Zo was er ruim een jaar geleden een topic waarin een user 3 foto's postte van kennissen/familie met de uitdaging om ze zo realistisch mogelijk op te knappen.
Er was toen een user die gewoon een compleet nieuwe foto liet zien; echt superstrakgeilmooi gedaan.
SInds die tijd loop ik vaak met de gedachte ' ik moet ooit nog eens goed leren retoucheren!'.
(mocht iemand dat topic vinden dan houdt ik me warm aanbevolen :) )

Channels, masks, curves, levels; allemaal items die ik wel gebruik maar op laag niveau.
Dat zou ik ook best wel es willen uitdiepen.

Probleem wat je dan hebt (DeFeCt ook lijkt me gezien z'n professie) is dat je binnen de webdev-branche gewoonweg bijna nooit met zulke items te maken krijgt.
Het meeste werk wat ik voor m'n werk met PS doe is het eventueel uit/afwerken van een dezaaintje, en verder meestal veel slice en button creer werk.
Als je als fart-director bezig bent (Ozboz?)dan zul je d'r dagelijks mee geconfronteerd worden, en dat merkt ik al uit de reacties van sommigen die veel artwork maken.

Moet toch maar weer eens meer van m'n spaarzame vrije tijd steken in m'n PS-bible in combo met de PC...

Sponsoring van cursusen mbt PS vanuit m'n werk zie ik nog niet gebeuren, mede door de werkzaamheden in PS die het productieproces meebrengen... :{

www.jurgroessen.nl

• Yoozer
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Op vrijdag 10 mei 2002 14:31 schreef OzBoz het volgende:

Een brushtool in Painter is niet makkelijker maar reageert veel realistischer dan een burshtool in Photoshop. Mocht je een Wacom hebben dan moet je het maar eens proberen. Verder heeft painter de keuze uit legio penselen met elk erg realistische eigenschappen. Photoshop is voor dat werk ook nooit bedoeld, dus als iemand een cursus wil volgen wil ie ook geen foto's proberen te maken. Dan kun je beter cursusje schilderen pakken en daarna met je Wacom aan de gang gaan.
i second that! ik kreeg bij m'n graphire 2 painter classic en die brushes reageren veel minder stug en onnatuurlijk. PS7 heeft wel grote verbeteringen t.o.v. 5.x/6.x maar het kan nog steeds niet aan painter tippen.

wat betreft lessen - ik heb PS en IL geleerd met vallen en opstaan. het nadeel van die tutorials is inderdaad dat kunstjesgedoe. wat je eens moet proberen voor de gein is om al die stappen over te slaan. toen ik de eerste keer bij phong.com kwam en de 'plastic text' tutorial zag was ik (raar maar waar) onder de indruk. ik probeerde 'm te volgen maar kon de channel-button niet vinden.

toen heb ik 't eindresultaat gezien. ik heb gewoon 4 uur liggen te ploeteren totdat ik zoiets bereikte. de volgende dag probeerde ik het weer - maar nu wist ik wat voor effect ik wilde bereiken en ik was in een uurtje klaar. het zag er ook nog beter uit ook. na 2 dagen probeerde ik 't weer en toen deed ik er een kwartiertje over, en wist ook andere vormen te maken. nu heb ik zo'n aqua button/juweel/bolletje in 4 minuten af zonder na te denken.

het hangt er een beetje vanaf welke richting je wilt kiezen met je werk. concept art (zoals film-storyboards), het airbrush-achtige spul, fotomanipulatie, skinning-achtig spul (winamp en al die vervelende pixeldetails)...

illustrator is een vak apart. ik heb een cursus autocad gehad (MTS, bouwkunde) en daardoor was ik de precisie van cad gewend. illustrator is niet zo precies (geen 'fillet' voor hoeken, geen maatvoering) dus de eerste keer kon ik 't niet uitstaan. nu vind ik 't geweldig - een fantastische tool om fonts in te maken, veel vriendelijker dan MM Flash (imho) - gewoon een kwestie van practice, practice, practice ben ik bang :D.

punt is - limiteer je niet tot die 2 programma's. ik gebruik rhino voor 3d-vectorspul, autocad voor precisietekeningen en geometrische vormen, photoshop, 3ds max, en zelfs 't (gratis) ouwetje POVray (in combinatie met de (shareware) modeller Moray. POV kan me perfecte bolletjes geven, volledige reflectie en geen hoekige faces, en bloedsnel ook - 3dsmax doet andere dingen weer goed (mesh smooth), en qua typografie heb ik rond de 500 fonts. lettertypes kunnen artwork (flyers bijv.) echt maken of breken. ik zou zelfs nog een digitale camera erbij willen, maar dat laat 't budget niet toe.

dus, lekker freestylen met een hoop spul. nog nooit iemand slechter van geworden.

teveel zooi, te weinig tijd

Pagina: 1