[phpMyAdmin,Apache2] vaag cache probleem

Pagina: 1
Acties:

• Bas_f
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:20
Ik heb sinds kort op een ander servertje Apache 2.0.35 geinstalleerd met MySQL 3.23.39. Ook heb ik phpMyAdmin 2.2.6 eropgezet.

Ik heb diverse websites draaien op die apache server, allemaal foutloos, met MySQL en PHP.

Maar phpMyAdmin heeft echt een waanzinnig cache problemen. Bijv. bij het verwijderen van een record en ik browse daarna weer door de table, lijkt ie er gewoon nog te staan.

In de header.inc.php staan een aantal headers die die stuurt naar de browser om caching te voorkomen.
In mijn httpd.conf heb ik ook de caching uitstaan.
En zelfs met Netscape 6.2 (die over 't algemeen iets serieuzer omgaat met de 'SHIFT-Reload') heb ik dit probleem.
Conclusie; de server cached.

In de proxy dir van de server staan geen files. (de default cache dir). Als ik zoek naar de meest recent aangemaakte files op de HD find ik geen vage cache bestanden. Dus moet 't in 't geheugen zitten.

En 't meest rare vind ik dat al mijn websites hier geen last van hebben. (Als ik bijv. iets op database niveau aanpas en dan reload staat 't er ook echt)

Iemand goeie tips/suggesties?

...

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
De enige tip die ik je kan geven is teruggaan naar apache 1.3.x met PHP 4.2.0. Ik ben zelf ook een tijdje bezig geweest met Apache 2.0.35 en PHP 4.2.0 en ik ben hetzelfde probleem tegen gekomen.
Niet alleen PHPmyAdmin, maar ook al mijn eigen scripts vertoonden vreemde cache problemen in zowel Internet Explorer als Mozilla. Ik ben wat met headers aan het knutselen geweest, maar heb het probleem niet kunnen oplossen...

[edit]

Het probleem zit imho echter wel bij PHP en niet bij Apache. Probeer het volgende maar eens: Pak één van je scripts en zit er een fout in (ff ergens een ; weghalen). Sla het script op en ga (met lege browser cache) naar dit script. Je ziet een foutmelding. Verwijder nu de fout uit het script en herlaad (zonder je cache leeg te maken) de pagina. De fout blijft er staan...
Doe iets soortgelijks met een html bestand of plaatje (iets zonder php dus) en je zult zien, het bestand verandert wel direct...

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Heeft 2.0.36 het ook?

• Bas_f
edit:
[quote]
Op vrijdag 10 mei 2002 13:21 schreef ACM het volgende:
Heeft 2.0.36 het ook?
[/quote]

Ah.. Een nieuwe versie.. Die ga ik eerst es proberen voordat ik apache 1.3.xx installeer.

Ik laat 't zo weten.

Thanks. Terug naar apache 1.3.xx dan...

Het leek me zo leuk met apache 2!

...

• Lord-M
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 20:42
Op vrijdag 10 mei 2002 13:21 schreef ACM het volgende:
Heeft 2.0.36 het ook?
Het lijkt met de het probleem bij PHP ligt en niet bij Apache (hoewel ik dat niet zeker weet). Ik ben iig in de changelog van Apache 2.0.36 niets tegengekomen wat wijst op een fix voor dit probleem.
Wel staan op de Bugs pagina van PHP (http://bugs.php.net) wat bugs die aangeven dat er bij versie 4.2.0 incombinatie met Apache 2 wat problemen met headers (en misschien ook wel met cache) zijn. Zie bijvoorbeeld: http://bugs.php.net/bug.php?id=16626&edit=1

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

De werking/koppeling tussen apache en php is signficant gewijzigd bij apache2.
Dus wie dan de schuldige is, is wat onduidelijk. Maar bij php4.2.0 staat wel explicitiet dat de support nog experimenteel is :)

• Bas_f
Op vrijdag 10 mei 2002 13:22 schreef Lord-M het volgende:
Ik ben iig in de changelog van Apache 2.0.36 niets tegengekomen wat wijst op een fix voor dit probleem.
Apache 2 geeft iig al problemen bij 't uninstallen. Dus ik denk dat ik dan gewoon 1.3.24 ga installeren.

Aangezien ik de expirimental dll moest gebruiken kon ik dit soort problemen verwachten.

...

• Bas_f
Nog ff een laatste note:

Met het installeren van Apache 1.3.24 zijn de cache problemen voorbij. Alles lijkt goed te werken.

En ik zou zo snel ook ff geen nadeel van apache 1.3.24 kunnen noemen t.o.v. apache 2.

...

Verwijderd

offtopic:
Wat is imho (dit komt tig-miljoen keer voor)?

• zimmy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21-06-2022
IMHO = In My Humble Opinion. Zeker op usenet een veel gebruikte term, 'volgens mijn bescheiden mening' voor diegene die de Engelse taal iets minder machtig zijn 8-).

• Bas_f
Op vrijdag 10 mei 2002 13:17 schreef Lord-M het volgende:
[edit]

Het probleem zit imho echter wel bij PHP en niet bij Apache. Probeer het volgende maar eens: Pak één van je scripts en zit er een fout in (ff ergens een ; weghalen). Sla het script op en ga (met lege browser cache) naar dit script. Je ziet een foutmelding. Verwijder nu de fout uit het script en herlaad (zonder je cache leeg te maken) de pagina. De fout blijft er staan...
Doe iets soortgelijks met een html bestand of plaatje (iets zonder php dus) en je zult zien, het bestand verandert wel direct...
Zeker...

Alleen wanneer je dan een CTRL-Refresh (IE) of een SHIFT-Reload (NS) doet of je browser cache uitschakeld heb je wel direct de wijzigingen. Dat is puur client-side caching.
Omdat in bovenstaande opstelling zelfs dit niet hielp, leek het wel op server side caching.
Aangezien ik die uit had staan in Apache zou je bijna denken idd. dat PHP de schuldige is.

...

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 13:05 schreef zimmy het volgende:
IMHO = In My Humble Opinion. Zeker op usenet een veel gebruikte term, 'volgens mijn bescheiden mening' voor diegene die de Engelse taal iets minder machtig zijn 8-).
Dit Engels lukt nog wel hoor...
Pagina: 1