[SQL database] huidige week selecteren uit data

Pagina: 1
Acties:
  • 244 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41550

Topicstarter
Ik zit met het volgende probleem,
ik moet uit een grote hoeveelheid data, alleen die records hebben die binnen de huidige week vallen.
(elk record heeft een datum/tijd)

De oplossing die ik nu in mijn hoofd heb (in vb) , is op basis van de huidige datum, de huidige week bepalen (begin zondag), en de data die hierin vallen.
vervolgens loop ik 7* vanaf de 1e datum van de week om de records te retouneren.
in feite maak ik dus nu 7* een select query met 1 datum.

is ndit het eenvoudigst, of zijn er beter oplossing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brokenp
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:16
kan je niet iets doen als
...
WHERE datum>begindatum AND datum<einddatum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41550

Topicstarter
:Z

tja euh.... met stomheid geslagen.. ik ga maar nog een keertje naar mijn bed en het opnieuw proberen..
Ik had de helft al klaar..

dank voor deze geniale inval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

neem dan gelijk BETWEEN begin AND eind ;)
En/of haal het weeknummer uit de datum (extract of week() etc?) en bekijk dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 40368

WHERE TO_CHAR(DATE_MANUFACTURED,'IW YYYY') = '13 2002')

zoiets? Casten naar IW (week) en YYYY (jaar),
eventueel i.c.m. SYSDATE ofzo... :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33423

Kijk eerst ofdat je dbms misschien handige date/time functies heeft (bijvoorbeeld om van de huidige datum een aantal dagen verder/terug te gaan). Of kijk in de libraries van Visual Basic.

Als je zelf de datum moet gaan berekenen van het begin van de week, dan is het misschien handig om de tijd eerst om te zetten naar een getal ("timestamp"), bijvoorbeeld het aantal seconden vanaf een bepaalde datum. De datum/tijd in die eenheid van het begin van de week is dan makkelijk te berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 42281

In Access is de eerste dag van de week 1 of andere database-instelling dus die kun je ook uitvragen. Ik weet niet meer precies welke functies je daarvoor kunt gebruiken maar volgens mij moet je zoiets als WeekDay hebben.
Pagina: 1