[linux/divx] console player

Pagina: 1
Acties:

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08
Hoi tweakertjes

Ik ben van plan een standalone divx speler te maken, met linux als OS.
Maar ik vind geen enkele divx player die op de console werkt. De hd is te klein voor X11.

software:
- debian 3.0

hardware:
- duron 1ghz
- ECS K7S5AL (LAN, SDram+DDR)
- 256mb ram (sdr of ddr, maakt niks uit)
- sb live audigy
- een matrox kaartje + tv-out (weet nog niet welke)
- 500 mb hd 8-) (divx'jes staan op cd-r)
- 24x cd-rom

Heeft er nog iemand tips i.v.m. een (fullscreen) divx of mp3 player? Of een geschikte videokaart met tv-out?

• cold
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
mplayer kijk ook hier effe
[topic=490997/1]

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• cold
  • Niet online
kijk effe in de documentatie naar welke videokaarten tvout ondersteunen dit is nog wel erg beta maar wie weet
mplayer zelf is heel snel en klein

2x MT v3 | EMS v149 VNS v119 BMS v113 | Home Battery Control for Home Assistant & Node-RED | M5Stack RS485 | AstraMeter as virtual CT002

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
Het beta gehalte van Mplayer valt best mee hoor vind ik..
Geen ervaringen met TV-out, maar iig die Hollywood huppeldepup wordt ondersteunt:
MPlayer supports displaying through some hardware MPEG decoder boards, such as the DVB and DXR3/Hollywood+
IMPORTANT: Only Matrox G400DH/G400MAX has TV-out support under Linux, others (G450, G550) has NOT!
Laatste kan iig met frambuffer, dus vanuit de console afaik
voor meer info: http://www.mplayerhq.hu/DOCS/video.html#2.3.1.A.1

En volgens mij als je je best doet (niet te bloated linux distro) krijg je xfree ook nog wel op die 500MB als je wilt. Een hoop zooi hoef je alt niet te installen als ie alleen maar voor het afspelen van video's/geluid moet dienen. Een lichte windowmanager, moet volgens mij kunnen.

• Wirf
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-08 20:33
500 MB te klein voor X11??? haha, ik dacht dat je het vanaf floppy wou doen, en daarom een beetje in de problemen kwam met de ruimte.

500 MB is volgens mij meer dan zat om linux + X11 + divx te installeren. Probeer het eens met debian, en dan alleen de packages installeren die je echt nodig hebt. (dus helemaal kaal instaleren, en als je dan bijv. bash nodig hebt, dan doe je "apt-get install bash")

Heeft sinds kort zijn wachtwoord weer terug gevonden!

• Wirf
Nog een klein tipje, installeer setcd, dan kun je de CDrom langzamer laten lopen, zodat je geen last hebt van de herrie (ok, is misschien niet zo'n probleem op 24X, maar ok)

Verwijderd

hoe wil je een divx afspelen zonder X11 (zonder grafische omgeving) xine, mplayer en de rest hebben allemaal X nodig of ligt dat nu aan mij?

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07 20:31
Op vrijdag 10 mei 2002 15:56 schreef Pieter het volgende:
hoe wil je een divx afspelen zonder X11 (zonder grafische omgeving) xine, mplayer en de rest hebben allemaal X nodig of ligt dat nu aan mij?
Martin Sturm schreef:
<knip>
Laatste kan iig met frambuffer, dus vanuit de console afaik
voor meer info: http://www.mplayerhq.hu/DOCS/video.html#2.3.1.A.1
<knip>

het lijkt dus te kunne :P
of zie ik het niet helemaal goed 8-)

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Op vrijdag 10 mei 2002 15:52 schreef Wirf het volgende:
Nog een klein tipje, installeer setcd, dan kun je de CDrom langzamer laten lopen, zodat je geen last hebt van de herrie (ok, is misschien niet zo'n probleem op 24X, maar ok)
Dat kan hdparm ook voor je doen, en die wil je waarschijnlijk toch al wel installeren om je DMA aan de praat te krijgen (en eventueel nog andere opties).

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Wirf
Misschien kan het m.b.v. de framebuffer, of SVGAlib, maar die zijn volgens mij wel langzamer dan X11 (met DGA, YUV etc.)

edit: hmm, te laat

• Wirf
Op vrijdag 10 mei 2002 16:16 schreef odysseus het volgende:

[..]

Dat kan hdparm ook voor je doen, en die wil je waarschijnlijk toch al wel installeren om je DMA aan de praat te krijgen (en eventueel nog andere opties).
Je hebt gelijk, maar in de minidistro die ik gemaakt heb, had ik geen ruimte voor hdparm, wel voor setcd (39816 bytes vs. 7572 bytes) maar hier heb je toch zat ruimte, hdparm kan ook wel

• deadinspace
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Allereerst:
kijk goed welke kaarten TV-out support hebben in GNU/Linux... Veel van die kaarten hebben copy-protection bla, en de drivers daarvan mogen dus niet opensource (vermoeiend gedoe).

DivX kijken kan in ieder geval op framebuffer (mplayer kan dat iig), maar XFree86 heeft meestal toch de voorkeur vanwege beter ondersteuning van hardware YUV -> RGB en scaling mogelijkheden e.d.

XFree86 op 500 meg kan zeker. Zou vrij makkelijk moeten zijn met Debian Woody bijvoorbeeld. Je hebt namelijk alleen maar een X server (met benodigde libs e.d.) nodig; geen desktop environment of office apps.

• Arioch
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-07 18:08
WOW bedankt voor de tips !!
ik denk dat ik nu wel even verder kan...

• BezurK
  • Laatst online: 14-06 09:12
AAlib *D

Rookworst zonder R is ook worst.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 19:51 schreef BezurK het volgende:
AAlib *D
Een DivX op je 80x25 terminal (liefst groen/zwart natuurlijk) bekijken lijkt me een hele ervaring! :P

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 12:23 schreef Bl4cKH4T het volgende:
Hoi tweakertjes

Ik ben van plan een standalone divx speler te maken, met linux als OS.
Maar ik vind geen enkele divx player die op de console werkt. De hd is te klein voor X11.

software:
- debian 3.0

hardware:
- duron 1ghz
- ECS K7S5AL (LAN, SDram+DDR)
- 256mb ram (sdr of ddr, maakt niks uit)
- sb live audigy
- een matrox kaartje + tv-out (weet nog niet welke)
- 500 mb hd 8-) (divx'jes staan op cd-r)
- 24x cd-rom

Heeft er nog iemand tips i.v.m. een (fullscreen) divx of mp3 player? Of een geschikte videokaart met tv-out?
Dit systeem wil ik dus ook gaan halen (ook voor server ;) )... Ik gebruik gewoon MPlayer (met X voor Frame buffer ed) :)
Pagina: 1