Toon posts:

maxtor 40 G plus WIn XP = raar

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi, ik heb dus een maxtor 40 gigharde schijf ata 133, met windows xp pro. Nou zit ik met het volgende. In verkenner geeft ie aan dat mijn schijf effectief 37,2 gig is. Nou heb ik al gehoord dat dit een afronding is en er nooit 40 gig zal staan. Maar bij verbruikte schijfruimte staat er 14 gig, als ik echter alle mappen bij elkaar neem en kijk hoeveel er staat is er maar 10 gig. Een verschil van zo'n 4 gig dus. Hoe kan dit? Houdt xp een bepaald gedeelte achter of zo? Ik heb systeemherstel uitstaan. Systeem: amd xp 1800, msi kt3 ultra ARU, 256 ddrram 2700. Kan powerblast ook niet gebruiken , werkt alleen met windows 98.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11-04 13:42
volgens maxtor is 40Gb 40.000.000.000 bytes, en volgens windows is dat 40e9/10243 = 37,2 Gb :)

En dat is eigenlijk bij elk besturingsysteem zo ;)

edit: fout gelezen dus:
Op de harde schijf nemen kleine bestanden meer ruimte in dan dat er staat, omdat elk cluster maar 4 kb (kan ook 8 of 16 ofzo zijn) is en in elk cluster maximaal een bestand staat.
Als je per ongeluk een 1000 bestanden (.tmp in de windows-map gebeurt wel eens) van 0 bytes hebt dat ben je wel 4 Mb kwijt.

• Firestone
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-05-2025

Firestone

$ su - vuursteen

heb je de verborgen bestanden,swap etc ook geselecteerd?

Verwijderd

is het misschien je swap geheugen die 4 gb? lijkt me anders wel veel. maar heb er ook niet zo heel veel verstand van

Verwijderd

Topicstarter
hoe zet je swap files aan dan? heb in verkenner al alle verborgen mappen tevoorschijn gehaald. POlus het lijkt of het gat steeds groter wordt. Eerst was er een verschil van 2 gig, maar naarmate ik meer dingen installeerde op de schijf werden het er opeens 4 gig. Lijkt wel of er ergens een gat zit die ruimte opslokt. Heb ook al norton discdoctor gedraaid.