[Suse] cdromspeler eruit terwijl ie draait?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-09 07:32

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
Ik heb ff een cdrom speler nodig, dus wil ik die even uit mijn server 'lenen'.

Mag dit onder Suse / Linux terwijl het systeem draait of gaat hij dan over zijn nek?

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Als hij niet gemount is mag dat...
Duw eens op het knopje, als hij eruit komt is alles in orde. Gebeurt er niets dan is de CD nog gemount en kan je hem er zelfs niet uitkrijgen (tenzij je een kapotte CDROM drive wil).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blender
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Hij heeft het over een speler, niet over het plaatje.

Waarschijnlijk gaat e.e.a. over zijn nek. Behalve als het hot-pluggable is... Maar of er hot-pluggable CDROM spelers zijn weet ik niet. Voor HD's is het wel vrij gebruikelijk, met name in server systemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moto-moi
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Op vrijdag 10 mei 2002 09:52 schreef Willem2 het volgende:Mag dit onder Suse / Linux terwijl het systeem draait of gaat hij dan over zijn nek?
Hij kan over z'n nek gaan ja :) Maar da's niet waarschijnlijk, aangezien hij toch niet hoort te schrijven naar die CD-ROM speler.
Al zou ik het zelf nog steeds niet doen, ik klooi alleen aan de hardware van m'n pc, als 'ie uit staat..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
klepje gaat open & dicht

root@www:/ > umount /cdrom/
umount: /cdrom/: not mounted

pluggen eruit en klaar dus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• splat
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Ik heb ooit ook zoiets gedaan en dat heeft geen problemen opgeleverd.
Was onder redhat maar dat maakt verder niet uit lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
ik weet dat het niet zo netjes is om hem eruit te trekken terwijl de compu draait; wil er ook geen gewoonte van maken; maar vroeg me af of het kan de ja/nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XTerm
  • Laatst online: 10-06 17:45
Met HDParm en consorten was het (ooit eens gelezen) om aan de kernel te 'melden' dat een bep IDE device niet meer gebruik mocht worden. Je had ook de optie om de kernel de detectie terug te laten doen. Er stond in koeien van letters EXPERIMENTAL. Ik denk dat je best via deze manier gaat.
Kans op verneukte hardware is reeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:40

SambalBij

We're all MAD here

Het is wel te doen, maar je moet opletten dat je de kabels er recht aftrekt. Niet schuin zoals dat vaak bij brede (ide,scsi) kabels gebeurt.
En eerst de voeding eraf, en daarna pas de controller. Bij weer aansluiten eerst de controller aansluiten, daarna de voeding.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem2

Willem2

Ω is futile

Topicstarter
oki, tnx!

gelukt (zonder schade... ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:00

deadinspace

The what goes where now?

Op vrijdag 10 mei 2002 09:52 schreef Willem2 het volgende:
Ik heb ff een cdrom speler nodig, dus wil ik die even uit mijn server 'lenen'.

Mag dit onder Suse / Linux terwijl het systeem draait of gaat hij dan over zijn nek?
Even voor de duidelijkheid:

Dit heet hot-pluggen. Ik weet niet of GNU/Linux IDE-hotplugging kan (SCSI wel iirc), maar dat doet er niet zoveel toe, zolang je je cdrom maar niet probeert te accessen als hij er niet in zit.

Een heel ander punt is je hardware: Je controller en CDROM ondersteunen geen hot-plugging (hotpluggable IDE hardware is erg zeldzaam).
Dat houdt in dat het officieel niet mag. Wat er gebeurt als je het toch doet varieert.

Je hebt een grote kans dat er gewoon niks gebeurt (aka het gaat goed). De vraag is dan alleen een beetje of de CD-ROM zonder reboot nog wil werken als je hem terughangt, maar meestal gaat dat ook wel goed.

Je loopt ook de kans dat je controller het niet gaaf vind, over de zeik gaat en je hele systeem crasht. Naja, shit happens.

Theoretisch is het zelfs mogelijk dat je hardware erdoor beschadigd raakt. De kans daarop is wel zeer klein (ik denk niet dat veel hardware-fabrikanten hun hardware zo fragiel maken), maar aangezien hot-plugging officieel gewoon niet is ondersteund door die hardware is het niet onmogelijk.

Kortom: als je de kleine kans dat je systeem crasht en de zeer kleine kans dat het kapot gaat wilt nemen, dan kun je het gewoon proberen. Meestal zal het ook wel gewoon goed gaan, maar gegarandeerd is dat niet.
Pagina: 1