Ik heb net een stoelendansje gedaan met mijn ide apparaatjes. Eerst had ik 2 hd's (quantum 4,3 en maxtor 17,2) op ide 1 zitten. Nu verplaats ik de maxtor naar ide2 master en opeens is ie een stuk trager. Hij benchmarkt maar op 60% van de normale snelheid en bij de device manager is het vakje 'dma' verdwenen. Kan het zijn dat mijn moederbord, Abit LX 6, UDMA maar op 1 van de 2 IDE kanalen ondersteunt? Zo niet, waar ligt het dan aan?
wat zit erbij die harde schijf op de ide kabel? zet hem ere eens alleen op, misschiel dat dat helpt
"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)
Tja, dat heb ik al geprobeerd, zelfs aan een 1-1 IDE kabel, maar nog steeds niks. Terwijl de BIOS hem wel als UDMA ziet! Windows pakt het gewoon niet over 
Hij heeft er in de device manager ook generic disk van het type 00 ipv 46 (wat het eerst was) van gemaakt...
Hij heeft er in de device manager ook generic disk van het type 00 ipv 46 (wat het eerst was) van gemaakt...
Nou ja, eigenwijs doorgaan wil dus wel eens helpen: hij doet het weer met dma! Ik on me al niet voorstellen dat dat 2e kanaal het niet ondersteunde maar wel in het bios zo herkend werd.
Ik heb nu in de device manager de instellingen van de standard dual PCI IDE controller gewijzigd: hij stond op default en dat heb ik veranderd in Both IDE channels enabled. Het leek me nogal verdacht dat er onder de harddisk-controllers alleen de primary was geinstalleerd en niet de secondary. En ja hoor, na 2 reboots ging ie opeens een secondary installeren en kon ik dma aanvinken bij de 2e HD. Nieuwe reboot en alles in orde!
Terwijl de brander en cd-rom die eerst op dat 2e kanaal hingen tevoren gewoon werkten
Ik heb nu in de device manager de instellingen van de standard dual PCI IDE controller gewijzigd: hij stond op default en dat heb ik veranderd in Both IDE channels enabled. Het leek me nogal verdacht dat er onder de harddisk-controllers alleen de primary was geinstalleerd en niet de secondary. En ja hoor, na 2 reboots ging ie opeens een secondary installeren en kon ik dma aanvinken bij de 2e HD. Nieuwe reboot en alles in orde!
Terwijl de brander en cd-rom die eerst op dat 2e kanaal hingen tevoren gewoon werkten