• Quinny
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-01 23:07
Ik loop al een tijdje met deze gedachten rond, ik wilde ze gewoon even hier posten om te kijken wat mensen er van vinden...

Een kolonie op de Maan zou zo veel kunnen opbrengen...Er zijn erg veel grondstoffen op de Maan, de Maan heeft een lage ontsnappingssnelheid en geen atmosfeer, er kunnen dus makkelijk sattelieten en ruimteschepen gelanceerd worden die weer gebruikt zouden kunnen worden om de asteroiden gordel te plunderen of nog verdere bestemmingen te bereiken...

Stel je even het volgende voor:

Een groep mensen verzameld geld,(giften, aandelen in de kolonie verkopen)
Er zijn genoeg rijke mensen die een 'aandeel' zouden willen hebben in een maankolonie.

Het ontwerp van de kolonie en het schip om de zooi te vervoeren wordt een beetje een probleem, er zijn natuurlijk tig verschillende manieren om er te komen en om een kolonie op te bouwen...

Als de kolonie er eenmaal is kan het geld snel weer worden terugverdient door middel van handel met de aarde...
En als er winst wordt gemaakt, kan met deze winst de kolonie worden uitgebreidt...

Is de technologie hiervoor niet beschikbaar, of is het gewoon gierigheid van de landen die hiertoe in staat zouden zijn dat dit nog niet gebeurt is?

Waarom zouden de verschillende grote landen niet kunnen samenwerken aan zo'n project?

Er zijn natuurlijk ook verschrikkelijk veel andere problemen op deze wereld, deze zijn meestal om een stukje grond, het "principe" of om de "eer"

Laat mij maar fijn overnieuw beginnen op de Maan...

Als er spelfouten of rare dingen in deze tekst staan dan spijt dat me, het is al erg laat en ik had een soort van opwelling en ik dacht: "Laat ik eens het hele verhaal op het forum zetten..."

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik vraag me af wie de eigenaar van de maan is. Het is geloof ik internationaal afgesproken dat geen natie de eigendomsrechten mag claimen voor een hemellichaam, maar voor particulieren lijken er geen regels te zijn.

Ik las b.v. op Fok! dat een of andere bedrijf gewoon stukken maan verkocht ( http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=17803 ). Ik snap niet waar die lui het recht en het lef vandaan halen om iets te verkopen waar ze nog nooit geweest zijn en wat ze nog nooit gezien hebben. Het lijkt me pure flessentrekkerij, en een compleet waardeloos eigendoms'bewijs' wat je krijgt.

Ik denk dat een maan-kolonie technisch gezien zeker haalbaar is. Het zal echter vele tientallen miljarden kosten om ook maar een kleine vestiging te bouwen en onderhouden. Pas als er goedkopere manieren zijn ontwikkeld om materiaal de ruimte in te krijgen worden dit soort plannen een beetje haalbaar.

Een maanbasis zou in eerste instantie gebruikt worden voor wetenschappelijke/militaire doeleinden, of voor toerisme. In deze laatste sector is verrassend veel geld te verdienen. Ik denk echter dat een permanent bewoonde stad die jij voorstelt weinig geld kan verdienen naast aan het verkopen van woonruimte. Handel met de aarde zou een-weg verkeer zijn, simpelweg omdat er op de maan niets te halen is.

Professioneel Hyves-weigeraar

• Quinny
Dat van die stukjes Maan verkopen had ik ook gelezen...
Grote onzin vind ik...en kom jij mij van je stukje Maan afschoppen? Zet er maar een hekje omheen...

Ik heb ooit eens ergens gelezen dat de Maan erg rijk is aan grondstoffen, geen idee wat voor stoffen...Ik zal het nog eens opzoeken...

Een maanhotel is zeker een goed idee, maar dan moeten de lanceerkosten zeker een stuk omlaag...en er moeten comfortabele "ruimte cruise-schepen" komen, om de vakantiegangers het naar hun zin te maken...(in het begin natuurlijk niet, dan is het alleen voor de aller rijkste mensen, die gaan in een conservenblikje naar de maan...)

Ik kreeg net het idee om een camping te beginnen op de Maan...

• Polichism
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Op vrijdag 10 mei 2002 02:36 schreef Quinny het volgende:
[...]

Ik kreeg net het idee om een camping te beginnen op de Maan...
Heb je toevallg dan ook al stukkjes grond bestald op de maan? :+

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Camping beginnen? :? Ik leg een paar honderdzuidend neer om op de maan te komen en dan denk jij dat ik in zo'n rot tent ga zitten? Ik denk dat je weinig gasten krijgt op die camping van je.

Trouwens over die grondstoffen, stel er ligt puur goud. Dan is het de eerst komende 50+ jaar nog niet eens rendabel om het daar weg te halen.

Leuke theorie/gedachtengang maar echt reeel is het niet.

• Spooksel
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-01 09:49

Spooksel

Spooksel!

Voor het verkennen van de ruimte door mensen zou het wel handig zijn, stel je voor: uit grondstoffen van de maan kun je enorme ruimteschepen bouwen, schepen zo groot dat je ze met geen mogelijkheid vanaf aarde kan lanceren. (Kijk een random Star Wars/Star Trek om een schatting te krijgen van zo'n omvang.)

Het enige wat er moete gebeuren is dat er iets gebouwd wordt voor opgraven en verwerken van de grondstoffen. (En wat space-docks uiteraard :7)

Bevalt mijn schrijfsel je niet? www.korrelatie.nl

Verwijderd

Euhm heeft iemand je al eens gemeld dat Star Wars fake is?

• veldmuis
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
eergister ook discovery oid gezien :? :+

ze willen dus over ~20 jaar daar een hotel hebben staan oid...en over 30 jaar denken ze dat er al mensen kunnen wonen :D

dacht dat dat aantal jaren zo was hoor...niet zeker :)

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Op vrijdag 10 mei 2002 10:05 schreef René vd Veen het volgende:
Euhm heeft iemand je al eens gemeld dat Star Wars fake is?
joh, serieus?

Ik doel meer op het feit dat als je zo'n (nep)schip ziet, iets wat zo groot is, denk jij dat we met de huidige technologie zoiets de dampkring uit kunnen knallen?

* Spooksel denkt van niet.

maar ff ontopic maar weer: Een moonbase zou ik graag zien komen, het is alleen jammer dat er nog zoveel getouwtrek is om al het geld dat ervoor nodig zou zijn.

Verwijderd

Het is gewoon nog te duur en niet rendabel.

Verwijderd

Ik heb een keer een artikel gelezen dat als je nu een maankolonie wilt beginnen de inversterings kosten rond 150 miljard gaan liggen.

Er trouwens heel veel grond stoffen. Ook kunnen er makkelijk zonnepanelen gebouwd worden. (er is inmes veel Si) en zonnepanelen hebben op de maan een veel hoger rendament (geen atmosphere die het zonlicht hinderd en zo)

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Dr zijn al plannen voor een maankolonie. De vonst van water (Ijs) was een belangrijke voorwaarde... Hoef je al geen zuurstof en water mee te nemen (energie -> zonnepanelen, O2 -> Electrolyse water). Waterstof kan dan evt. als brandstof gebruikt worden...

De missie zal idd een lanceerplatform voor missies naar de asteroidengordel/outer planets worden. Een kolonie op mars of venus wordt dan een optie...

Forget your fears...
...and want to know more...

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De belangrijkste grondstof op de maan is water.

edit:

Te laat

Nothing to see here

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Op vrijdag 10 mei 2002 10:16 schreef Spooksel het volgende:

[..]

joh, serieus?

Ik doel meer op het feit dat als je zo'n (nep)schip ziet, iets wat zo groot is, denk jij dat we met de huidige technologie zoiets de dampkring uit kunnen knallen?

* Spooksel denkt van niet.
Ja dus. Vanaf de maan kunnen we best zoiets uit de (damp?)kring knallen, want daar is bijna geen zwaartekracht. Vanaf de aarde wordt dat minder...

Forget your fears...
...and want to know more...

• Spooksel

Spooksel

Spooksel!

Op vrijdag 10 mei 2002 11:52 schreef Aetje het volgende:

[..]

Ja dus. Vanaf de maan kunnen we best zoiets uit de (damp?)kring knallen, want daar is bijna geen zwaartekracht. Vanaf de aarde wordt dat minder...
ik doelde ook op de aardse dampkring, niet op die van de maan (voor zover er daar iets is in die richting)

• AxzZzeL
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:51

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Het is waar dat er grote hoeveelheden grondstoffen aanwezig zijn. Magnesium, silicium en titanium zijn voorbeelden. Overigens zou het bouwen van een maan basis veel meer kosten, op Discovery zeiden ze rond de tientallen biljoenen (het is Discovery, dat wel).

Om een maanbasis te bouwen had de NASA ook een soort karretje gemaakt dat het maanstof in een soort ketel doet (op dat wagentje) en dmv een schotel waar spiegels op zitten kan zonlicht opgevangen worden en naar dat keteltje gezonden worden. Daardoor verhit het en kan je het in bijvoorbeeld een blokvorm kneden om huizen te bouwen.

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Op vrijdag 10 mei 2002 13:14 schreef AxzZzel het volgende:
Het is waar dat er grote hoeveelheden grondstoffen aanwezig zijn. Magnesium, silicium en titanium zijn voorbeelden. Overigens zou het bouwen van een maan basis veel meer kosten, op Discovery zeiden ze rond de tientallen biljoenen (het is Discovery, dat wel).
Het Engelse "billion" betekent miljard he? :+

Professioneel Hyves-weigeraar

Verwijderd

Ik denk dat het met de huidige technieken wel mogelijk is, maar rendabel is het zeker niet. Op dit moment is het veel te duur om zo'n basis te bouwen. Het zou wel heel erg goed zijn voor de ruimtevaart om een maanbasis te hebben. De basis zou kunnen dienen als laboratorium, lanceerplatform & recreatiecentrum. Daarnaast kun je veel waardevolle grondstoffen op de maan te vinden. Neem bijvoorbeeld Helium-3.

• AxzZzeL
  • Laatst online: 00:51

AxzZzeL

maakt oogsnoep

Op vrijdag 10 mei 2002 14:13 schreef Wouter Tinus het volgende:

[..]

Het Engelse "billion" betekent miljard he? :+
Nee, ze zeiden "trillion", en das biljoen :)

Waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

• Quinny
Discovery zet UPC hiet niet op de kabel...

Ik kwam vanmiddag een artikel tegen op space.com, er schijnen een hele hoop bedrijven te zijn die de lanceerkosten omlaag willen brengen d.m.v. nieuwe lanceer technieken.

Eén daarvan was ook al in mij opgekomen: Een soort van grote zeppelin maken, en daarvandaan lanceren, dan kan je al heel hoog beginnen, minder brandstof nodig.
Zij hadden 5 rechte zeppelins in een stervorm aan elkaar gemaakt, en in het midden staat/hangt dan het ruimteschip/de raket. Dit ding willen ze heel hoog in de atmosfeer laten "zweven"...

Over die maanbasis: Zou het niet mogelijk zijn om een soort van "hoofdgebouw" langzaam boven de aarde in elkaar te zetten, om het daarna naar de Maan te brengen en op de gewenste plek neer te zetten?
Dan staat er in één keer een groot gedeelte van de basis klaar en is het meteen operationeel...
Dit kan natuurlijk met andere delen gedaan worden, ze worden dan later aan elkaar gekoppelt...

Of krijg je dan problemen met de zwaartekracht van de Maan? Dat de hele zooi uit elkaar gerukt wordt?
Ook hiervoor is natuurlijk veel brandstof nodig, om het gevaarte af te remmen...

Verwijderd

Er is wel een probleem met het inslaan van astroïden en ander ruimtepuin.

Verwijderd

De maan is magisch :),
Dus die mensen moeten geen stukje maan kopen, dat is niet lief!!!:(
Blessed Be,
Blue_Goth_Wolf

• Platypussy
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-01 11:25
Op zaterdag 11 mei 2002 09:31 schreef _Blue_Goth_Wolf_ het volgende:
Blessed Be,
Blue_Goth_Wolf
go hug a tree! ;) :P

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 09:31 schreef _Blue_Goth_Wolf_ het volgende:
Blessed Be,
Blue_Goth_Wolf
Het is in dit forum niet de bedoeling om overal dingen als greetz, en je naam onder te zetten. Je naam komt toch ook aan de linkerkant te staan. Zet anders:
Blessed Be,
Blue_Goth_Wolf
In je signature of je ondertitel.

• NuKeM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-01 21:59
Ik heb ooit gehoord dat de toeristische industrie (casionos/hotels vooral) veel interesse hebben voor de maan. Er is al eens sprake geweest van een soort Las Vegas op de maan, maar om één of andere reden is dat niet doorgegaan (het lag niet aan het geld, of misschien toch een beetje :)).
Water (ijs) vind je op de maan enkel aan de polen dacht ik. Daar is het ook al heel wat kouder en misschien niet meer zo interessant om iets neer te zetten.
Ook (zoals al gezegd) is er het probleem van het inslaan van astroïden. Als toerist krijg je zoiets liever niet op je kop of op je dak... Misschien ondergronds gaan?
Ja ondergronds ... maar das niet echt leuk meer voor toeristen, die willen een kamer met zicht op de aarde :9 maar voor research enzo is ondergronds zeker doenbaar... (steentjes weggraven, bunkertje bouwen, steentjes er terug over) lijkt simpel, maar zal het wel niet zijn ;(

Als ze nu eens zouden beginnen met een groot 'commercieel ruimtestation' in een baan rond de aarde, soort hotel/restaurant ofzo, dat lijkt mij een eerste goeie stap. De volgende stap is vanaf die basis lanceringen te doen naar de maan (ruimtestation wordt tussen station). Natuurlijk is dit ruimtestation iets anders dan een kolonie op de maan die zal moeten instaan voor haar eigen zuurstof, eten, enz. maar zo'n ruimtestation lijkt mij wel leuk (en duur :Y))

In ieder geval het lijkt allemaal wel simpel, maar het is het zeker niet!!! Ik zie het daarom ook zo snel niet gebeuren, vooral door financiele en technische redenen. (even snel zuurstof uit water winnen lukt denk ik ook nog niet... maar ik kan me vergissen). Ook langdurig zonnepanelen op de maan zetten zou een grote flater zijn, die dingen zullen rap beschadigd worden door astroïden enzo. Zet er gewoon een kernreactortje. Ok, het is niet meteen erg milieu vriendelijk en als hij omploft zal het wel een groter effect geven dan op aarde. Maar kom, wat anders? Verbranding van biomassa? dat zou een mooie verspilling zijn van dure zuurstof (windmolens, waterdammen en getijdesystemen kan je al helemaal vergeten).
Trouwens als jij een jaartje op de maan hebt gezeten en je komt terug op aarde, dan breek je bij de eerste stap al meteen je botten + je hart zal waarschijnlijk ook wel verschieten als het ineens wat harder moet werken om het bloed rond te krijgen ;)

Verwijderd

Weer Discovery gekeken? :)

• Chello200
  • Laatst online: 27-11-2022
EN als je op de maan geboren bent wat dan ? Staat er op je paspoort onder het kopje geboorteplaats : Maan/moon/lune

dikzak

Verwijderd

Geld is de bottleneck van ons ras, dit is duur.

We hebben de technology, we hebben de wil, but we ain't got the cheese.....

Als onze maatschappij niet op geld was gebaseerd hadden we onderhand ons zonnestelsel al gekoloniseerd.

Maarja.....
We konden in de Jaren 80 al naar mars, maar men spaart al sinds de jaren 80 voor de reis naar Mars in 2018.

En men stelt het steeds uit......fundings nog niet rond.

Fuck geld, ik haat dat kutpapier....

Verwijderd

Wees blij dat geld er is. Mensen werken niet voor niets, of dat nou voor geld is of, zoals in vroegere tijden, voor spullen & eten. Eigenlijk maakt het geen verschil.

• sampoo
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Op zaterdag 11 mei 2002 22:39 schreef TheRademaker het volgende:
Geld is de bottleneck van ons ras, dit is duur.

We hebben de technology, we hebben de wil, but we ain't got the cheese.....

Als onze maatschappij niet op geld was gebaseerd hadden we onderhand ons zonnestelsel al gekoloniseerd.

Maarja.....
We konden in de Jaren 80 al naar mars, maar men spaart al sinds de jaren 80 voor de reis naar Mars in 2018.

En men stelt het steeds uit......fundings nog niet rond.

Fuck geld, ik haat dat kutpapier....
"Geld" is niets anders dan "ijver" dat wordt verricht door mensen. Als iets tientallen biljoenen guldens kost betekent dat er heel veel uren ingestoken moet worden.

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Een tijdje geleden zag ik op Discovery een soort pion-vormig ruimteschip (zo'n soort ding die ook in Alfred Kwak zit :p), met bovenop een propellor en onderop (rem)raketten, waarmee ze goederen wilden vervoeren tussen de aarde en de maan.

En een paar dagen geleden zag ik ergens -ik weet niet meer waar- dat ze dat ding op aarde hadden getest met landen enzo, en hij deed het inderdaad goed...

Verwijderd

Op zondag 12 mei 2002 13:30 schreef sampoo het volgende:

[..]

"Geld" is niets anders dan "ijver" dat wordt verricht door mensen. Als iets tientallen biljoenen guldens kost betekent dat er heel veel uren ingestoken moet worden.
Veel zaken moeten eerst nog op een rijtje gezet worden:
Hoe een basis te bouwen
Hoe de mensen op langere termijn in leven te houden
Op welke manier zijn de aanwezige materialen toe te passen
Op wat voor een manier is de basis te exploiteren.....
Reken maar van yep dat door een aantal bedrijven daar over na wordt gedacht.......
Wel grappig, dat stukje van Discovery met vooruitzichten op zeer grote koepels.
Ik ben benieuwd of ze berekend hebben met welke frequentie ruimte-gruis inslaat op de maan....... (gezien het gebrek aan dampkring)
Zelf heb ik het idee dat het de 1e 10 jaar nog niet echt gaat gebeuren, hoewel een sprong voorwaarts in de aandrijf(raket)-technologie wel een catalisator zou kunnen zijn..
De tijd zal het leren....

• tec
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-12-2024

tec

TEC

Ik kan me herrineren dat als je op de maan bent je totaal niet beschermd bent tegen solar flares ofzo (groote hoeveelheid stralings deeltjes die ineens uitgestoten worden door de zon). Dan wordt je dus compleet gebakken als je daar vrolijk rondhuppeld, zonder fatsoenlijke bescherming (die er volgens mij niet echt is).

• Nielsz
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 01:20 schreef Hobiedobie het volgende:
Ik ben benieuwd of ze berekend hebben met welke frequentie ruimte-gruis inslaat op de maan....... (gezien het gebrek aan dampkring)
Dat was vanochtend op tv :)
Gingen ze het met een kanon wat vuurde @ speed met meer dan 20 keer het geluid. Best leuke effecten :)

Maar ook bleek eruit dat er een andere leuke maan is, "Saturnus' Titan" was het geloof ik :)
Daar is al een complete dampkring e.d.
Er zijn nu al plannen om helikopters te bouwen enzo.

Verwijderd

De eerste fase van de maankolonisatie zal zeker niet op commerciele basis zijn en al helemaal niet binnen 20 tot 30 jaar, buiten dat lijkt mij dat er een verschuiving binnen de ruimtevaartorganisatie's gaat optreden wat betreft missieprioriteiten en kolonisatie staat zeker niet bovenaan.

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Ik denk niet dat ze de maan meteen moeten gebruiken voor commerciele doeleinden gewoon een kleine basis voor onderzoek of alleen een station om de maan laat circelen lijkt me niet echt moeilijk en als je eenmaal een basis op de maan hebt is het idd handiger om te lanceren en over het geld, er is ovlgens mij geld zat alleen men weet niet of men het moet infesteren en al dat geld dat Amerika bijv aan devensie uitgeeft zouden ze best een keer aan wat ander dinge moge uitgeven bijv de ruimtevaart want volgens mij heeft Amerika een tijdje terug de subsidies voor de ruimtevaart errug geslonke. Misschin help het wel als Europa's Nasa ben ff de naam kwijt wat meer gaat doen want Amerika en Rusland doen relatief weinig de laaste jaren.

• Nielsz
  • Niet online
Probeer eens wat leestekens enzo te zetten. Dat maakt alles een stuk duidelijker ;)

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:24

Wildfire

Joy to the world!

Op maandag 13 mei 2002 09:53 schreef tec het volgende:
Ik kan me herrineren dat als je op de maan bent je totaal niet beschermd bent tegen solar flares ofzo (groote hoeveelheid stralings deeltjes die ineens uitgestoten worden door de zon). Dan wordt je dus compleet gebakken als je daar vrolijk rondhuppeld, zonder fatsoenlijke bescherming (die er volgens mij niet echt is).
Daarom zal een toekomstige maanbasis dan ook ondergronds zijn.

En wat betreft asteroïden enzo: die slaan tegenwoordig niet echt meer op de maan. Hooguit zeer kleine deeltjes waar een normaal gebouw wel tegen beschermd kan worden. De grotere deeltjes krijgen te maken met het afweerschild van de maan, namelijk de aarde.
Op maandag 13 mei 2002 01:20 schreef Hobiedobie het volgende:

[..]

[..]
Zie boven wat betreft ruimtegruis... en wat dampkring betreft, de maan heeft dus wel een atmosfeer. Maar die is echt superijl.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Ik zie dat iedereen het over heeft dat het te duur is om te onderhouden,maar op de maan is toch x aantal keren kleinere aantrekkingskracht? Dan zou bijvoorbeeld een motoe toc\h ook heel lang kunnen doen met minimale brandstof.
en dan over brandstof gesproken ik heb gehoord dat maanstof ook super fikbaar is en anders kan je toch zonne energie gebruiken want de maan staat toch bijna altijd in de zon?

• zerok
  • Laatst online: 17-01 23:43

zerok

geen

Op woensdag 15 mei 2002 11:32 schreef gvrdoezie het volgende:
Ik zie dat iedereen het over heeft dat het te duur is om te onderhouden,maar op de maan is toch x aantal keren kleinere aantrekkingskracht? Dan zou bijvoorbeeld een motoe toc\h ook heel lang kunnen doen met minimale brandstof.
en dan over brandstof gesproken ik heb gehoord dat maanstof ook super fikbaar is en anders kan je toch zonne energie gebruiken want de maan staat toch bijna altijd in de zon?
Ja op de maan heb je een kleinere aantrekkings kracht maar op de aarde niet :) je moet nog steeds van de aarde naar de maan vliegen en dat kost klauwen met geld.

Ja zonne energie is best goed te gebruiken was dacht ik een punt op de zuidpool die echt altijd in het zonnetje staat.

Energie is ook niet echt het probleem, geld is het probleem :(

"never argue with idiots they drag you down to their level and beat you with experience" dilbert

Verwijderd

Op woensdag 15 mei 2002 14:20 schreef zerok het volgende:

[..]

Ja op de maan heb je een kleinere aantrekkings kracht maar op de aarde niet :) je moet nog steeds van de aarde naar de maan vliegen en dat kost klauwen met geld.

Ja zonne energie is best goed te gebruiken was dacht ik een punt op de zuidpool die echt altijd in het zonnetje staat.

Energie is ook niet echt het probleem, geld is het probleem :(
Zouden ze dan niet een manier kunnen ontwikkelen om zech maar die "zonne" energie over te sturen naar de aarde.
Zodat hier alles gaat lopen op zonne energie. De ontwikkeling zal verder gaan en uiteindelijk zullenw e dan ook een raket op zonne energie kunnen laten lopen.
(nattuurlijk zullen die ontwikkelingen heel wat jaartjes research kosten maar we gaan uit van wat financieel haalbaar is toch?)

• oogapp0ltje
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Zouden ze dan niet een manier kunnen ontwikkelen om zech maar die "zonne" energie over te sturen naar de aarde.
Zodat hier alles gaat lopen op zonne energie. De ontwikkeling zal verder gaan en uiteindelijk zullenw e dan ook een raket op zonne energie kunnen laten lopen.
(nattuurlijk zullen die ontwikkelingen heel wat jaartjes research kosten maar we gaan uit van wat financieel haalbaar is toch?)
ze (N@S@/ESA enz.) zouden misschien al dat licht wat verzameld wordt in de zonnecollectoren kunnen reflecteren naar 1 punt op de aarde (waarschijnlijk de noordpool waar weinig invloed van de atmosfeer is) nadeel is wel dat dit licht dus opgeslagen zou moeten worden in een buffer, of wellicht dat die zonneenergie omgezet wordt in electriciteit en op een bepaald moment weer omgezet wordt in licht en dan naar de aarde gestraald wordt zodat op de aarde deze lichtstraal wéér omgezet kan worden in electriciteit

wel een hééééél klein rendement

| To acknowledge what is known as known and what is not known as known is knowledge. |

Pagina: 1