maya in een filmpje mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• xzenor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-10-2022

xzenor

Ja doe maar. 1 klontje suiker.

Topicstarter
Hi,

Ik vraag me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld een gemodeld iets in maya in een filmpje te plaatsen is.

En dan bedoel ik niet output naar film, maar de boel IN een bestaand filmpje zetten...

Dat je bijv. een filmpje van een straat hebt ergens, en dat je daar in je gemoddelde geval laat lopen..

Ik hoef geen volledige uitleg,
maar KAN het?
en op wat voor keyword moet ik dan gaan zoeken?

Verwijderd

Alles kan!

• bolleh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-09 09:01
Op vrijdag 10 mei 2002 01:02 schreef possamai het volgende:
Hi,

Ik vraag me af of het mogelijk is om bijvoorbeeld een gemodeld iets in maya in een filmpje te plaatsen is.

En dan bedoel ik niet output naar film, maar de boel IN een bestaand filmpje zetten...

Dat je bijv. een filmpje van een straat hebt ergens, en dat je daar in je gemoddelde geval laat lopen..

Ik hoef geen volledige uitleg,
maar KAN het?
en op wat voor keyword moet ik dan gaan zoeken?
het kan op meerdere manieren, dmv bluescreen bv of door het straatje te modelen maar das nogal veel werk. bluescreen is de beste optie, wordt veel in films gebruikt

• cutter
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-09-2025

cutter

Wannabe i7 fanboy

Op vrijdag 10 mei 2002 01:06 schreef illem het volgende:
Alles kan!
http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13501878#13501878

Net als hier, hou je oneliners een beetje voor je. Als je iets te melden hebt post je, anders hou je je maar in.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
dus dat kan echt met maya alleen?
Ik heb daar geen andere tooltjes voor nodig?

Op wat voor trefwoord kan ik in de docs gaan zoeken?

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 01:11 schreef cutter het volgende:

[..]

http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/13501878#13501878

Net als hier, hou je oneliners een beetje voor je. Als je iets te melden hebt post je, anders hou je je maar in.
Hij vraagt niet om een uitleg maar of het kan, met alle respect, maar ik weet dat het kan, zeg ik dat het kan, zonder uitleg, keurig netjes, en dan ga jij moeilijk lopen doen.. tsssssk tssssk

• xzenor

xzenor

Topicstarter
thnx voor de antwoorden!
Ik ga op zoek naar bluescreen..

Maar om een of andere reden doet dat woord me aan hele enge dingen denken........

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:24
Op vrijdag 10 mei 2002 01:16 schreef possamai het volgende:
thnx voor de antwoorden!

Maar om een of andere reden doet dat woord me aan hele enge dingen denken........
als je een bluescreen gebruikt moet je je camera wel heel precies plaatsen bij het filmpje in maya, dus suc6 ermee ;)

Ik weet niet of het in maya kan, maar je zou adobe premiere kunnen proberen :Y)

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op vrijdag 10 mei 2002 01:12 schreef illem het volgende:

[..]

Hij vraagt niet om een uitleg maar of het kan, met alle respect, maar ik weet dat het kan, zeg ik dat het kan, zonder uitleg, keurig netjes, en dan ga jij moeilijk lopen doen.. tsssssk tssssk
dat bedoelt hij denk ik, net als deze reply denk ik ook.... |:(
niet zo bijdehand doen of heb je echt zo'n laag IQ

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 01:16 schreef possamai het volgende:
thnx voor de antwoorden!

:D

Een bluescreen is een blauw scherm/doek (tastbaar dus) waarop je later iets kan afbeelden/monteren (in dit geval dat maya-filmpje). Bekendste voorbeeld is wel het weersbericht op tv: de weerman staat eigenlijk voor een blauw scherm/doek, de weersbeelden worden pas later op dat doek gemonteerd.

Maargoed, als je het echt mooi wilt laten worden kan je beter gewoon álles maken in maya (niet altijd mogelijk idd maar toch). Ik vrees dat dit zo niet gaat lukken :)
Op vrijdag 10 mei 2002 01:22 schreef mpegernie het volgende:

[..]

dat bedoelt hij denk ik, net als deze reply denk ik ook.... |:(
niet zo bijdehand doen of heb je echt zo'n laag IQ
Nee, jij voegt iets nuttigs toe. Pot...ketel...zwart

• xzenor

xzenor

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 01:27 schreef Nelis het volgende:
Een bluescreen is een blauw scherm/doek (tastbaar dus) waarop je later iets kan afbeelden/monteren (in dit geval dat maya-filmpje). Bekendste voorbeeld is wel het weersbericht op tv: de weerman staat eigenlijk voor een blauw scherm/doek, de weersbeelden worden pas later op dat doek gemonteerd.

Maargoed, als je het echt mooi wilt laten worden kan je beter gewoon álles maken in maya (niet altijd mogelijk idd maar toch). Ik vrees dat dit zo niet gaat lukken :)
Oh dus ik moet naderhand een proggy zien te vinden om dat blauwe op te vullen als ik het goed begrijp..
tis niet een of andere optie om het direct mee-te-renderen.
Begrijp ik't zo goed?

• Oefening
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 01:51 schreef possamai het volgende:

[..]

Oh dus ik moet naderhand een proggy zien te vinden om dat blauwe op te vullen als ik het goed begrijp..
...
Begrijp ik't zo goed?
Ja, dat blauwe wordt eruit gefilterd en vervangen door het bestaande filmpje. Ik snap alleen niet zo goed waarom bluescreen hier als oplossing wordt gegeven aangezien bluescreen naar mijn weten (heb er zelf nog nooit mee gewerkt dus ik kan het ook fout hebben :)) alleen wordt gebruikt als het filmpje van 'de echte wereld' (de weerman bijv) nog moet worden opgenomen voor de bluescreen en het blauwe later wordt vervangen door een, meestal gerendert/virtuele wereld, bestaand filmpje. Maar in jouw geval is er helemaal geen sprake van iets in 'de echte wereld' dat nog moet worden opgenomen voor de bluescreen. En dan nog heb je nog steeds een bewerkingsprogramma nodig (zie hieronder).
tis niet een of andere optie om het direct mee-te-renderen.
Ik weet niet of er programma's bestaan om filmpjes in elkaar te voegen die rekening houden met dingen als licht/schaduw ed, en als ze bestaan zijn ze vast en zeker verschrikkelijk duur (maar dat hoeft geen probleem te zijn natuurlijk ;)) en moeilijk (dat is dan wel weer een probleem). Als ze niet bestaan ben je aangewezen op de 'gewone' filmbewerkingsprogramma's als premiere/after fx waarmee je handmatig aan de slag moet met schaduwen ed.

Verwijderd

volgens mij heb jij iets van "camera tracking" nodig.

je hebt iets gemoddeld en dat wil je in een bestaand filmpje zetten, toch??

nu moet je met camera tracking de beweging van het bestaan de filmpje traceren en dan kun je daar je modelltje in plaatsen

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23-07 15:18

Tim

Dit allemaal goed mogelijk met dat programma om films mee te maken, is door dezelfde makers als maya, en je kan daar dus ook animaties van maya makkelijk (met transparantie) in importeren..

Dan is het dus een kwestie van een filmpje over het andere filmpje heenleggen, wel zorgen dat de camera standpunten kloppen :)

En het is misschien geen slecht idee om het straatje globaal te modelen, dus niet in detail maar bijvoorbeeld aangeven waar je kan lopen

• DeFeCt
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

Wat is er mis met een alpha channel?

no offence intended, maar ik zou eerst eens beginnen bij de basis beginselen van zowel 3d als video als compositing en je dan gaan vergrijpen aan pakketten als maya.

Flickr

• mpegernie
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

Op vrijdag 10 mei 2002 01:27 schreef Nelis het volgende:

Nee, jij voegt iets nuttigs toe. Pot...ketel...zwart
ik voeg idd niets toe, en dat is dan het enige probleem. Jou vergelijking kun je dan niet trekken aangezien ik niet zo bijdehand loop te doen, en enkel op hem reageer. Ik kan hem dus dat verwijten zonder dat ik zelf zwart zie, om het in jou woorden te zeggen.

ontopic
Om toch nog fftjes iets bij te dragen. Ik heb het in 3Ds MAX welles gedaan mbv een tutorial. En dat gaat erg mooi moet ik zeggen. Je moet idd op zoek naar iets met "camera tracking". Dat is dus als je een 3D object in een bestaande video scene wilt "plakken". Omgekeerd, als je een bestaand object uit een video opname in een 3D omgeving wilt plakken kan dit oa met een bleuscreen.
Ik heb veel tutorials van 3dcafe.com gehaald maar ik zag zo snel voor maya geen camera tracking staan.

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• xzenor

xzenor

Topicstarter
camera tracking heet dat dus....
ik zal daar eens op zoeken, het woord bluescreen komt niet echt voor geloof ik zonder te extentie -of-death..
En dat is echt iets heel anders......

Ik ga gewoon op camera tracking zoeken....
ik heb hier bijv met camera eigen strat gefilmt (bijvoorbeeld he..) en daar wil ik dan een gemodelde robot doorheen laten wandelen...

Dat bluescreen verhaal is dan wel een optie lijkt me...
maar de uitleg van camera tracking komt nog beter overeen..

Ik heb nu wat trefwoorden.. ik ga gewon weer lekker verder zoeken.. 'eens' moet ik er wel uit komen lijkt me..

Verwijderd

Met maya kun je zowat alles.

Kijk gewoon maar naar Final Fantasy The Spirits Within.
Dat is volledig met Maya gemaakt.
Een beroemde quote van ILM en Pixar is:If it can't be done in Maya, then it can't be done at all.

Jurassic park is ook met Maya gemaakt, de effects in The Matrix zijn ook met Maya gemaakt.(Scene op het dak waar Neo bullets dodged, om hem heen stonden allemaal cameras, maar men heeft die cameras weggewerkt en een gehele stad in maya nagebouwd, het lijkt net echt die scene op het dak, maar is gewoon binnen in een studio opgenomen en de stad is 100% maya)

Enjoy, post over 3 jaar maar wat Art :)
Het zal wel ff duren voordat je Maya redelijk tot goed beheerst.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
zeker..
ice-age is COMPLEET in maya gemaakt
de metro in Blade is met maya gemaakt
monsters inc. is met maya gemaakt.
ik weet hoe goed het pakket is
maar volgens mij gaat het daar om de unix versie van het pajkket, aangezien de NT versie zo hier en daar een bugje bevat
(maak een beker/schaal met de revolve-tool en laat daar een sphere in stuiteren m.b.v. rigid's. lukt niet, de sphere zakt er met een foutmelding doorheen terwijl het wel 'hoort' te werken)
EN pixar en blue-sky gebruiken ook eigen gemaakte plugins en andere extra zooi..
Komt iets meer bij kijken dan alleen machines met maya er op..
Maar het meeste gebeurd inderdaad met maya ja...
En juist omdat het zo'n uitgebreid pakket is probeer ik het door te krijgen.. puur als hobby..
En wie weet als ik het pakket goed doorkrijg dat het ooit eens als werk wordt.. maar dat duurt nog wel effies :)

Dat modellen IN een filmpje is gewoon iets wat ik wil proberen...
lijkt me gewoon zo vet gaaf..
schaduw er bij enzo hoeft nog niet eens dat komt later wel als ik het een beetje door heb..

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ik heb het in iedergeval gevonden in de docs....
nu nog zien te zorgen dat ie niet alleen het eerste frame van 't filmpje laat zien maar de rest ook afspeeld.....

• xzenor

xzenor

Topicstarter
en ook dat heb ik :D

tis me gelukt!
Thnx voor de antwoorden!
Je moet het bij de camera instellingen aangeven en dan werkt het als een tiet..
op dit moment heb ik alleen nog maar 2 zoenende vrouwen waar een zooi vlammetjes door het beeld vliegt maar dat is maar een test :)
Het werkt in iedergeval wel :D

Framerate moet alleen wel een beetje aan geschroeft worden, maar dat weet ik te vinden
thnx allemaal!

Verwijderd

filmpje?

• DeFeCt
  • Laatst online: 02-09 10:13

DeFeCt

je wéét toch

iemand mijn post uberhaupt gelezen?

Flickr

• xzenor

xzenor

Topicstarter
over die alpha channel?
ja wel gelezen maar GEEN idee wat dat is eigenlijk.... om eerlijk te zijn enzo....

• Zamorano
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Op maandag 13 mei 2002 12:34 schreef possamai het volgende:
over die alpha channel?
ja wel gelezen maar GEEN idee wat dat is eigenlijk.... om eerlijk te zijn enzo....
Misschien handig om dat dan te vragen.
Voordat je misschien de moeilijke manier gaat gebruiken.

Sowiezo is het handig als je de programma's die je gebruikt eerst ook daadwerkelijk een beetje kent voor je zoiets gaat proberen maar dat moet je natuurlijk zelf weten.

Misschien beginnen bij wat tutorials ofzo.

• xzenor

xzenor

Topicstarter
ik ben bezig met de tutorials,

'k heb even gezocht op dat alpha chanel, en geloof me, mijn manier is echt een poepie simpeler,
gewoon bij de camera opties een achtergrond opgeven (een filmpje in dit geval.)
en daar moet je dan even het begin frame en eind frame aan instellen..

Er zullen vast wel 'betere' manieren zijn,
maar voor nu was dit eigenlijk precies wat ik zocht..

En ik heb nu ook gelijk door hoe ik filmpjes als textures kan gebruiken (bewegend, in plaats van alleen het eerste frame)..

Thnx voor de reacties

Verwijderd

Op maandag 13 mei 2002 02:54 schreef possamai het volgende:
zeker..
ice-age is COMPLEET in maya gemaakt...
offtopic:
Was Ice-Age niet gemaakt in CGI-Studio ??
(Wat van Blue-Sky Studios zelf is)
Of heb ik het mis :?

• _Richard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

wat je moet doen is, Je renders in Layers renderen of je Depthmap mee renderen en die vervolgens openen in een programma als Shake (waar de o.a de matrix en (bijna)alle films tegenwoordig mee worden gedaan)

dus niet direct in maya... maar na-composting..

shake:
http://www.nothingreal.com/

He who drop shit in toilet, have shitty time

Verwijderd

Op donderdag 16 mei 2002 09:48 schreef _Richard het volgende:
...shake:
http://www.nothingreal.com/
Is dat beter als Combustion ??

• _Richard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11-2021

_Richard

want?

Op donderdag 16 mei 2002 09:56 schreef trancin het volgende:

[..]

Is dat beter als Combustion ??
combustion is een vergelijkbaar pakket.. alleen is Shake in de style van maya, je kunt alles scripten en zo als je dat zou willen.. (misschien kan dat ook met combustion, maar ik heb niet echt veel met combustion gewerkt dus zeker weten doe ik niet..)

He who drop shit in toilet, have shitty time

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
:D

Er wordt hier enigszins verkeert om gedacht door de term bluescreen te noemen:
Op vrijdag 10 mei 2002 01:02 schreef possamai het volgende:
Hij wil niet een echt persoon of ding in een gemoddelde omgeving zetten (waar je inderdaad bluescreen voor nodig hebt), maar een model in een echte omgeving. Daar heb je helemaal geen bluescreen voor nodig: je zet gewoon je filmpje als background tijdens het renderen en je model staat voor je filmpje. Nabewerking is dan trouwens wel nodig om het echt één geheel te laten lijken, maar met bluescreen heeft het niets te maken!

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Nietzman
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-09 11:09

Nietzman

Woei!

Op maandag 13 mei 2002 02:54 schreef possamai het volgende:
ik weet hoe goed het pakket is
Heb je ook een idee hoe moeilijk?

Het is niet een sleur&pleur knip/plak&klaar programmatje...

Ik wens je veel succes en raad je aan een goed boek te kopen en flink wat tijd vrij te maken (een jaartje of 3) Maya is niet niets..... het is zwaar.... als ik jou was zou ik niet zo extreem hoog instappen maar met een simpeler 3dprogramma beginnen.....
Pagina: 1