" Play the violent strings of my symphony "
Die zal er best wel staan, maar ze zijn misschien hidden, vanwege het feit dat het systemfiles zijn 
conventioneel geheugen kan je vrijmaken door zoveel mogelijk devices (in je onvindbare config.sys) HIGH te laden.
vb:
goedluk
conventioneel geheugen kan je vrijmaken door zoveel mogelijk devices (in je onvindbare config.sys) HIGH te laden.
vb:
code:
1
2
3
4
| device=c:\dos\highmem.sys devicehigh=bladiebla DOS=HIGH,UMB devicehigh=c:\cdrom\teac.sys /d:CD01 |
goedluk
Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.
In dos gebruikten we vroeger memmaker om conv. geheugen vrij te maken.
Hiermee kun je devices "high" laden.
Tot windows 98 kun je dit nog gebruiken.
In w2k > werkt dit niet meer.
Daar kun je een dos progje in eigenschappen deze opties meegeven. Maar 9 van de 10 keer werkt dat niet echt lekker.
Hiermee kun je devices "high" laden.
Tot windows 98 kun je dit nog gebruiken.
In w2k > werkt dit niet meer.
Daar kun je een dos progje in eigenschappen deze opties meegeven. Maar 9 van de 10 keer werkt dat niet echt lekker.
Anoniem: 19701
je kunt ook naar de exe-file van het spel gaan en dan R-muis eigenschappen. Daar kies je dan voor Programma-algemeen-geavanceerd. Kies daar voor MS-DOS modus en vink nieuwe MS-DOS configuatie opgeven aan. Als je dan het spel start ga, herstaret de PC in MS-DOS mode met die instellingen. Stop je het spel moet je weer herstarten om in Win98 of XP terug te komen.Op vrijdag 10 mei 2002 00:40 schreef Symphony-X het volgende:
Hmmmm..
ik heb een dualboot systeem; winXP en win98.
waarom vind ik geen autoexec.bat of config.sys op de win98 schijf staan? moet ik alles vanuit dosstart.bat regelen?
Voordeel: je hoeft in de standaard autoexec.bat en config.sys van Win98 geen zaken te laden die niet nodig zijn voor win98 (kost alleen basis-geheugen).
Het gebruik van dosstart.bat heeft vind ik nog wat beperkingen (immers geen gescheiden bat en sys)
met:
mem /c/p
kun je heel uitgebreid zien welk programma convetioneel geheugen gebruikt.
Vervolgens moet je ff met config.sys en autoexec.bat prutsen. dos=high o.i.d. moet je iig ff in config.sys zetten. Verder kun je dan in autoexec.bat 'lh' voor regels zetten om het in het 'hogere' geheugen te laden.
Misschien kun je beter ff een handleiding van MSDOS 5.0 erbij pakken, daar staat het wel duidelijk in
Ook moet je niet naar windows booten, maar in MS-DOS prompt, anders laadt ie ook nog windows in het geheugen, ben je weer veel kwijt.
mem /c/p
kun je heel uitgebreid zien welk programma convetioneel geheugen gebruikt.
Vervolgens moet je ff met config.sys en autoexec.bat prutsen. dos=high o.i.d. moet je iig ff in config.sys zetten. Verder kun je dan in autoexec.bat 'lh' voor regels zetten om het in het 'hogere' geheugen te laden.
Misschien kun je beter ff een handleiding van MSDOS 5.0 erbij pakken, daar staat het wel duidelijk in
Ook moet je niet naar windows booten, maar in MS-DOS prompt, anders laadt ie ook nog windows in het geheugen, ben je weer veel kwijt.
540 van de 640 is niet zo heel weinig. Heb je trouwens performance problemen? Anders zou ik er geen punt van maken...
config.sys:
autoexec.bat:
Zou je een heel eind op weg moeten helpen. Met EMM386 maak je EMS en UMBs aan, wat voor oude DOS spellen vaak vereist is.
Wat je nog kunt doen om dit alles verder te optimaliseren:
- gebruik de cloaking API om een Logitech mousedriver in XMS/EMS te laden, neemt ie nog maar 1 of 2K in beslag. Gebruik anders een mousedriver van mitsumi, die nemen maar 6K (itt een standaard Logitech driver die 50K vreet
)
- gebruik diezelfde cloaking API om mscdex hoog te laden in het EMS, scheelt je weer zo'n 30K aan UMBs (en die zijn echt schaars, een programma moet nml tijdens uitvoering in een UMB passen, anders wordt ie dus mooi laag geladen
)
Hopelijk heb je wat aan deze tips. Waarschijnlijk krijg je gesodemieter met Windows 98 als je EMM386, smartdrive, mscdex en de cloaking API gaat gebruiken, gebruik dan gewoon een opstartmenu waarin je deze config kunt kiezen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| device=c:\windows\himem.sys device=c:\windows\emm386.exe RAM dos=high,umb fcbs=16,8 files=80 buffers=15,0 stacks=9,256 country=031,437,c:\windows\command\country.sys devicehigh=c:\windows\command\ebd\oakcdrom.sys /d:mscd000 |
autoexec.bat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| @echo off path c:\windows;c:\windows\command lh mscdex /d:mscd000 /e lh smartdrv 16384 lh <jemousedriver> set temp=c:\windows\temp set tmp=%temp% |
Zou je een heel eind op weg moeten helpen. Met EMM386 maak je EMS en UMBs aan, wat voor oude DOS spellen vaak vereist is.
Wat je nog kunt doen om dit alles verder te optimaliseren:
- gebruik de cloaking API om een Logitech mousedriver in XMS/EMS te laden, neemt ie nog maar 1 of 2K in beslag. Gebruik anders een mousedriver van mitsumi, die nemen maar 6K (itt een standaard Logitech driver die 50K vreet
- gebruik diezelfde cloaking API om mscdex hoog te laden in het EMS, scheelt je weer zo'n 30K aan UMBs (en die zijn echt schaars, een programma moet nml tijdens uitvoering in een UMB passen, anders wordt ie dus mooi laag geladen
Hopelijk heb je wat aan deze tips. Waarschijnlijk krijg je gesodemieter met Windows 98 als je EMM386, smartdrive, mscdex en de cloaking API gaat gebruiken, gebruik dan gewoon een opstartmenu waarin je deze config kunt kiezen.
Even nuttige info. Het maakt eigenlijk niets uit in dos of je nu 16mb ram of 512mb ram hebt. De eerste megabyte geheugen is belangrijk. Van die eerste MB is 640KB conventioneel geheugen. En 384Mb Hoog geheugen. Standaard zal een dos driver enzo van t standaard geheugen afsnoepen. Maar je kan veel dingen hoog laden. Zodat er iets overblijft. Je kan niet zomaar wat meer geheugen bijmaken. Je kan het alleen proberen zo te krijgen dat je zoveel mogelijk van de 640Kb overhoud.Op vrijdag 10 mei 2002 00:30 schreef Symphony-X het volgende:
ik speel nogal wat games in DOS (duke3d, ssf2t, screamer), maar ik heb maar zo'n 540kb conventioneel geheugen vrij..
Hoe maak ik dit vrij? er zit zat ram in (380mb), dus het zou mooi overgezet kunnen worden naar het ram geheugen..
thx in advance!
Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL
Bij de spelletjes die je nu speelt maakt het nog niet zo heel veel uit hoeveel basis-geheugen dat je vrij hebt. Persoonlijk speel ik nog oudere spelletjes en ben ondertussen heel goed een geheugen-optimalisaties onder DOS/WIN9x.
WAARSCHUWING, onderstaande procedure/tips zijn voor DOS-GEBRUIKERS en NIET GESCHIKT voor Windows point&click freaks, want Windows wordt nu effe uitgeschakeld.
1)
Om zoveel mogelijk basisgeheugen vrij te maken raad ik aan om van de Windows95 CD de map \OTHER\OLDMSDOS (hier in staat "memmaker" en hulpprogramma's) te kopieren naar \WINDOWS\COMMAND of \WINDOWS. Daarna zul je in C:\msdos.sys
de volgende regel moeten toevoegen/aanpassen onder de kop
2)
Maak een backup van je orginele AUTOEXEC.BAT/CONFIG.SYS.
3)
Daarna kun je de een basis config.sys maken, bijv. 1 die van mij (commando onder DOS is "EDIT C:\config.sys":
4)
In je autoexec.bat staat dan het volgende(commando is
"EDIT C:\AUTOEXEC.BAT"):
Nu gaan we "memmaker" starten onder DOS. Type "memmaker" in een pure DOS-omgeving (dus zonder Windows op de achtergrond).
Volg de menuutjes en kies de goede antwoorden (naar behoefte).
6)
Hopelijk heb je nu weer meer basis geheugen vrij. Meestal haal je met memmaker iets van 600...615kb. Je kun natuurlijk CDROM/MUIS drivers weghalen om meer te krijgen, maar dat is dan jouw keuze.
7)
Nu kun je de meeste oude DOS-spellen weer spelen. Verander in "msdos.sys" de instelling voor "BOOTGUI" weer terug naar "1" zodat Windows weer standaard opgestart wordt. Bij het opstarten druk je nu op F8 om het BOOTMENU tevoorschijn te toveren. Kies hier MS-DOS PROMPT en start het spel.
Bij vragen/opmerkingen/etc of een custom bootflop stuur me maar een mailtje. (lion@zeelandnet.REMOVESPAMLOCK.nl)
Succes.
WAARSCHUWING, onderstaande procedure/tips zijn voor DOS-GEBRUIKERS en NIET GESCHIKT voor Windows point&click freaks, want Windows wordt nu effe uitgeschakeld.
1)
Om zoveel mogelijk basisgeheugen vrij te maken raad ik aan om van de Windows95 CD de map \OTHER\OLDMSDOS (hier in staat "memmaker" en hulpprogramma's) te kopieren naar \WINDOWS\COMMAND of \WINDOWS. Daarna zul je in C:\msdos.sys
de volgende regel moeten toevoegen/aanpassen onder de kop
Om hierna Windows weer te starten, dient men "win" in te typen en op <ENTER> te drukken, maar dat moet niet op dit stadium.[Options]
BootGUI=0 ; <--deze regel op 0 i.p.v. 1
2)
Maak een backup van je orginele AUTOEXEC.BAT/CONFIG.SYS.
3)
Daarna kun je de een basis config.sys maken, bijv. 1 die van mij (commando onder DOS is "EDIT C:\config.sys":
Voor spellen die geen EMS geheugen nodig hebben gebruik je "noems" bij emm386.exe anders gebruik je "RAM".device=c:\windows\himem.sys
devicehigh=c:\windows\emm386.exe noems
rem (remark) Dit is commentaar.
rem devicehigh=c:\windows\emm386.exe RAM
dos=high,umb
FILES=40
BUFFERS=30
stacks=9,256
devicehigh=C:\CDROM_DRIVER_HIER.SYS /D:MSCD001
4)
In je autoexec.bat staat dan het volgende(commando is
"EDIT C:\AUTOEXEC.BAT"):
5)@echo off
SET PATH=C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND; (enz.)
rem 2 regels Windows onzin, uitgeschakeld.
rem mode con codepage prepare=((850) C:\WINDOWS\COMMAND\ega.cpi)
rem mode con codepage select=850
C:\windows\command\mscdex /d:MSCD001 /E
lh mouse_driver_hier.com
lh geluidskaart_driver_hier.com
rem Regel hieronder start Windows op en dat willen we op dit moment niet.
rem WIN
Nu gaan we "memmaker" starten onder DOS. Type "memmaker" in een pure DOS-omgeving (dus zonder Windows op de achtergrond).
Volg de menuutjes en kies de goede antwoorden (naar behoefte).
6)
Hopelijk heb je nu weer meer basis geheugen vrij. Meestal haal je met memmaker iets van 600...615kb. Je kun natuurlijk CDROM/MUIS drivers weghalen om meer te krijgen, maar dat is dan jouw keuze.
7)
Nu kun je de meeste oude DOS-spellen weer spelen. Verander in "msdos.sys" de instelling voor "BOOTGUI" weer terug naar "1" zodat Windows weer standaard opgestart wordt. Bij het opstarten druk je nu op F8 om het BOOTMENU tevoorschijn te toveren. Kies hier MS-DOS PROMPT en start het spel.
Bij vragen/opmerkingen/etc of een custom bootflop stuur me maar een mailtje. (lion@zeelandnet.REMOVESPAMLOCK.nl)
Succes.
Another Stupid N00b ! Mijn machientje(s) PC Specs
"If it ain't broken, don't sell it", me ?
Memmaker is een bout programma, ik gebruikte het alleen om te kijken in welke volgorde ik de troep moest zetten, verder maakte ik alle optimalisaties ongedaan.
Nog ff over die config.sys: buffers=30 is helemaal nergens voor nodig. Buffers zijn groot en vreten geheugen. Als je 15 buffers neemt, heb je imho meer dan genoeg. Waarom 15 buffers? Omdat dat mooi naast Himem en DOS in het HMA past
Nog ff over die config.sys: buffers=30 is helemaal nergens voor nodig. Buffers zijn groot en vreten geheugen. Als je 15 buffers neemt, heb je imho meer dan genoeg. Waarom 15 buffers? Omdat dat mooi naast Himem en DOS in het HMA past
misschien ook wel makkelijk:
http://dos.li5.org/downloads/drv.htm
pagina met DOS-tools zoals cloaking, een CD-ROM driver die maar 5K inneemt, een MSCDEX met cloaking, een kleine mousedriver
http://dos.li5.org/downloads/drv.htm
pagina met DOS-tools zoals cloaking, een CD-ROM driver die maar 5K inneemt, een MSCDEX met cloaking, een kleine mousedriver
Pagina: 1