Toon posts:

Problemen met router

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een netwerk van ongeveer 25 compu's op een router aangesloten, ipv de server die ze daarvoor hadden.
Ik gebruik DHCP, met 2 switches en de router.
Ik heb alle ip instellingen op automatisch en wins/dns/etc allemaal uit, zoals het hoort. (ik heb zelf de zelfde router op een ander netwerk, en daar gaat het allemaal prima)
Nu is het probleem dat 3 compu's het prima doen (2 win98 en 1 XP) de andere computers heb ik het zelfde ingesteld, en zij krijgen geen internet. Ook ziet die groep alleen elkaar op het netwerk, en ziet de "werkende groep" ook alleen elkaar. (lijkt dus toch iets met DHCP te zijn)
Heeft iemand een idee hoe dit kan komen?

Verwijderd

Zit de werkende groep op 1 switch, en de andere groep op de andere? Als dat zo is dan zijn de switches niet goed geconfigureerd cq aangesloten. Of misschien een tikfoutje in de werkgroep naam (een 0 i.p.v. een O bijvoorbeeld)? Loop in ieder geval de instellingen van de router en de PC's nog een keer goed na, het is vrij makkelijk iets over het hoofd te zien (overal de juiste protocollen en drivers bijvoorbeeld).

Hope this helps...

Verwijderd

Topicstarter
Alle compu's deden het voordat ik de server verving door een router.
Na aansluiten heb ik alleen veranderd bij de compu's:
ipv vast ip adres --> alles automatisch, en DNS uit.
(en bij exploren internet opties/verbindingen alle vinkjes uit)
Dit doet het dus bij 3 compu's en bij de rest niet. Ik heb dus verder niks hoeven invullen want dat stond allemaal al goed. (en deed het ook toen het nog via een server ging)

Deze opstelling draait bij een ander netwerk van mij (zelfde router en zelfde adsl) perfect voor 30 compu's...

Verwijderd

Topicstarter
Niemand nog een idee? Ik ben alweer de hele morgen bezig geweest... :? :'(

Verwijderd

wat is het ip en subnetmask van de router op het interne netwerk?
Op een pc die het niet doet: wat is daarvan het ip en subnetmask ?
Kan die pc de router pingen ?
Staat op die pc ook de gateway uit ?

Verwijderd

Dan is het enige dat ik nog kan bedenken dat de router de IP's niet goed verdeeld of zo. Staat de ip-range in de router goed? Niet dat ie er maar een paar kan uitdelen of zo? Check es met winipcfg welke ip-adressen de werkende en niet werkende pc's hebben gekregen. Probeer ook van de pc's de router te pingen? Voor de rest zou ik het ook niet weten helaas. In dit soort gevallen kan het 1 van 2 dingen zijn: verkeerde instellingen/drivers of een fysieke verbindingsfout (kabelbreukje of zo).

Verwijderd

Wat bedoel je met geen internet? Kun je externe IP adressen wel pingen? Wat gebeurt er als je een trace doet naar een internet ip, of naar een andere pc op je intranet?

Zit die grote groep pc`s op een ander subnet? Dan moet je de routingtabel van de router ook aanpassen.
Pagina: 1