Toon posts:

Live1024 => Early VGA Device?? Sigh, creative weer

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Argh,

Als iemand die zichzelf toch wel enige kennis op het gebied van dit soort problemen toedicht, ben ik nu toch aan het einde van mijn Latijn.

Ik heb al ongeveer 1.5 jaar een SBLive 1024 (OEM dat wel). Alles werkte probleemloos in én Win98SE én Win2K professional. LifeWare 2, 3, standalone drivers, alles. Mooie kaart, alstie t doet. Tot ongeveer een week geleden ik besloot mijn computer opnieuw te installeren omdat ik in Win2K mijn geluid was kwijtgeraakt. Dit was op zichzelf al een zeer vreemd probleem, want volgens windows zelf was er niets aan de hand, geen uitroeptekens, en de kaart was nog gewoon aanwezig in apparaatbeheer. Maar wanneer ik een mp3, wav of divx probeerde af te spelen, dan hing het programma waarmee dat moest gebeuren totaal op. Geluid kwam er dan niet uit.

Ok, dus ik maak backup van alles, en schijf helemaal leeg, fdisk, format, en gaan. Niets veranderd op hardware niveau, alleen een bios update (A7V133 zonder onb-sound, bios 1006=>1008A). Nou heeft die SBLive nog nooit in het rijtje gestaan van die hardware die je pc opsomt bij het opstarten (eerste scherm na bios, voor ESCD Data, etc) dus daar keek ik niet van op. Eerst Win98SE geinstalled, en dat liep lekker vlot. Tot zover niets aan de hand.

Maar wat zie ik tot mijn verbazing in apparaatbeheer de eerste keer dat Win98SE opstart na installatie (nog geen enkele driver geinstalled); een 'Early VGA Device'. 'Early VGA Device'?? Wat nou?! Waar dus vroeger altijd een 'PCI Multimedia Audio Device' stond, en een 'PCI Input Controller' stond nu dus die vga-device. Naja, eerst W2k er maar op. Ook dat geinstalled, en die installed Live uit zichzelf. Maar omdat ik 4 speakers wilde, ik die uninstalle. En ook daar geeft W2k na herstart een 'Early VGA Device'. Dat is dus _niet_ goed. Nog steeds geen geluid in W2k, maar wel in 98, die vindt alles best lijkt t wel.

Ik weet dat er zéér veel topics bestaan over dit soort problemen, maar die 'Early VGA Device' ben ik nog niet tegengekomen. En ik heb echt al verscheidene dagen het Inet afgestruind naar mogelijke oplossingen. Ook dat Creative Forum gezien, lache hoor, met die Dave-nog-wat, maar oplossingen ho-maar.

Afgezien van het feit dat ik geen geluid heb nu, is mijn vraag eigenlijk waarom mijn Live opeens een 'Early VGA Device' is? Terwijl het eerst altijd een 'PCI Multimedia Audio Device' was? Ik heb aan de Live zelf niets veranderd (zou niet weten hoe), wel een bios update. Die heb ik ook teruggedraaid, en opnieuw geinstalled, niets hielp. Ik hoop dat er mensen zijn die in iedergeval iets hiervan herkennen, en misschien een deel van de oplossing kunnen aandragen. Waarom in godesnaam een 'Early VGA Device'??!!

TnX in advance V.

• Hyperbird
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Heel raar probleem, hier mischien nog een paar opties:

Bios op default gezet?
Bios gereset met jumper?
Early VGA Device bij apparaatbeheer removen, live er uit halen en opstarten, daarna er weer in zetten?
Ander pci slot?
Andere pc proberen, mischien is ie defect, want je was ook opeens het geluid kwijtgeraakt in win2k :?

Verder kan ik ook niet echt meer iets bedenken, succes iig :)

Verwijderd

Topicstarter
Hm,

Tnx iig voor de reply, maar als het zo iets zou zijn geweest, dan had ik hier al niet eens gepost, aangezien ik het dan zelf wel had kunnen verzinnen.

Of de kaart stuk is, tja, dat weet ik niet zo, maar ik denk t niet, temeer daar de kaart nog wel gewoon geluid gaf in Win98SE toen ik in 2K al een tijdje zonder zat. Lijkt me dan vreemd.

Op het forum van Creative had ik iets gelezen over iemand die op hetzelfde gestuit was, en ik heb nog wat andere mensen kunnen vinden die ook met een 'Early VGA Device' zitten. Het vreemde vind ik is, dat er 1.5 jaar niets aan de hand is, en dat het dan opeens een 'Early VGA Device' is. Zoals we ondertussen gewend zijn van Creative Customer Support houden die (wijselijk) hun mond, en krijg je alleen maar van die automated emails terug.

Iemand anders nog wat?