Hallo, mag ik even binnenkomen, want ik hoort dat er hier een fuif is..
Wat maakt het nou toch allemaal uit .. de een vind een AMD tof, de ander vind een P3 tof, en de ander vind een IDT tof, de ander vind weer een CYRIX de beste keus.. Volgens mij ligt het meeste denkwerk niet bij daadewerkelijke benchmarks, maar wat je er mee gaat DOEN.
Speel je games dan ben je beter af met een Athlon/Duron van AMD, en werk je meer met Photoshop en videobewerking, dan ben je weer beter af met een Pentium3.
De ene processor veegt op gebied van games de vloer aan met zijn concurrent, en de andere precies andersom. Natuurlijk draaien games op beide processoren gewoon goed, alleen de ene sneller als de andere.. Net zoals de Pentium3's die zijn weer sneller met videobewerking en dat soort spul..
Zoals ik al zei, het ligt er grootendeels aan wat je er mee wilt gaan doen.
Over de prijs valt ook nog wel wat te vertellen. Waarom is pentium3 duurder dan AMD?, Nou, dat is helemaal niet zo moeilijk om uit te leggen. Immers 90% van alle bedrijven/kantoren/industriele zaakjes loopt gewoon op Intel processoren, en niet op AMD.
Puur omdat er op bedrijven gewerkt wordt, en geen games gespeeld worden (Mischien wel na werktijd, q3'en ofzo met de hele zaak, maar zoals ik al zei trekt een p3 games ook goed)..
maar dan denk je natuurlijk, WTF heeft dat met de prijs te maken?
Heel makkelijk. Hoe meer intel zich richt op business/videobewerking, hoe meer bedrijven p3's kopen. Hoe meer p3's , hoe meer cash. hoe meer cash, hoe meer prijsverhogingen in de processoren.
AMD richt zich meer op de gamers. Hoe meer FPU (Floating point unit) , Hoe sneller de games! Hoe sneller de games, hoe

'er de gamers zijn.
Dus.... het ligt eraan wat je ermee wilt..
Wil je q3'en en heavy gamen, ga dan voor een AMD... als je zware grafische dingen wilt gaan doen (Waar nauwelijks FPU voor nodig is) Ga dan voor een p3.
Maar wat ik net allemaal verteld heb, is ook weer niet helemaal 100% koosjer..
Je kunt nu nog de p1-233 MMX kopen, maar daar kun je dus GEEN zware dingen mee gaan doen.. en met een AMD-k6-300 kom je ook nergens.. We praten hier boven de 500/550 Mhz.
en verder is de processor echt niet het belangrijkste. Hier volgen een paar voorbeelden.
Configuratie 1 (AMD)
- AMD Athlon 1,2 GHZ
- 133 Mhz FSB
- standaard 4 MB Agp video
- 2,4 gyg 5400 RPM HD
- 4x cd-rom
Configuratie 2 (AMD)
- AMD Duron 600
- 133 Mhz FBS
- Abit Siluro GF256 64 MB
- 20,4 gyg HD
- 50x cd-rom
Zullen we eens wedden dat configuratie 2 beter presteert in games dan configuratie 1?
De processor van configuratie 1 is welliswaar 2x zo snel, maar met een 4 MB agp kaartje kun je echt niet gamen hoor.
Zo is het.. Als je wilt gamen moet je niet alleen aan CPU-snelheid denken, maar bijv ook aan je videokaart, geheugen, HD snelheid, CD_rom snelheid etc etc.
Barracuda heeft gesproken.