Toon posts:

ECS K7S5A doet moeilijk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Eerder plaatste ik een post over mijn ECS K7S5A mobo die problemen gaf. Mijn systeem crashte ongeveer eens per dag, en dan ook niet een windows crash, maar de hardware stopte er gewoon mee. Ik heb daar wat mee geknoeid, kaarten in andere sloten gestopt, RAM verwisseld, etc met als resultaat dat de boel nog veel eerder crashte, na zo'n twee minuten (ook onder DOS). Nadat ik de boel weer terug had gezet deed ie het weer zoals eerder. Ik heb dus het vermoeden dat het moederbord niet helemaal fijn werkt, maar helemaal zeker weet ik het niet. Want mijn CD brander, die sinds ik het mobo heb moeilijk deed, doet het nu wel weer prima, en dat komt omdat ik hem aangesloten heb op een AT voeding van een oud computertje dat ik nog had staan. Dus ik hoopte dat mijn 300Watt voeding niet sterk genoeg zou zijn en dat met wat minder devices op het bord de crashes ook zouden verdwijnen, maar dat bleek niet het geval. Suggesties?

• McFlipp
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-04-2023

McFlipp

24...

Op donderdag 09 mei 2002 21:19 schreef BTAxis het volgende:
*knip*
Tja ff ander mobo proberen als je dat hebt, of gewoon eerst pc proberen te booten met alleen prov 1 reepje ram en een pci videokaartje, gaat dan alles goed en crasht je systeem niet meer iedere keer 1 onderdeel erbij zetten, en testen. Zodra het weer begint haal je laatst geplaatste onderdeel eruit, alles dan weer goed? Dan is dat het probleem :)

Mijn Airliners.net foto's
A bird in the hand is worth two in the bush - Aesop

Verwijderd

wat meer info over je probleem en wat voor pc je heb

wat ik wel weet is dat de eerste moederbord niet echt lekker lopen
dus welke versie heb je
dat staat op de moederbord gedrukt

Verwijderd

zie

http://forum.ocworkbench.com/ocwbcgi/ultimatebb.cgi?ubb=forum&f=27

veel gedoe met dat bordje. Ik wou dat ik een andere had gekocht.

hc

• kutkip
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 25-03 23:04
Probeer eens ander ram. De k7s5a is erg nauwkeurig wat ram betreft. Als ik er noname in doe doet ie ook heel gek en loopt ie vast, maar met een Kingston reepje loopt ie al maanden zonder 1x vastgelopen te zijn.

Verwijderd

ben ik niet mee eens

kijk even naar een overklok bios
de laatste versie is gebasserd op de laatste officelen bios van ecs

zelf heb ik ook deze bord alleen versie 1.3 die officeel amd xp ondersteund

systeem is

ecs k7s5a non lan
duron 1300@1430
4speed fikker
dvd speler
384mb sdr geheugen
2x 40g hardeschijfen ultra 100
ati 8500pro
dolby digital geluidskaart

dit alles zit op een 230watt voeding geen a classen

Verwijderd

Topicstarter
Wat mij betreft,

ECS K7S5A non lan
300Watt ATX voeding
1 Maxtor HD (2 anderen +brander op een AT voeding)
Voodoo3 3000 AGP
100mbit ethernet kaartje van het merk goedkopie
Thunderbird 1333
512MB SDRAM, maar hij crasht met alle RAM banken die ik heb (nog 3 stuks 128 van diverse merken)
Soundblaster Live!

Verder heb ik er ook nog een overclockbios ingespoten toen ik hem net had (paar maandjes terug). De CPU staat evenwel niet overclocked en zit continu op 50 graden celcius.

Verwijderd

wel zet er een nieuwe biosupdate er in

de eerste overklokbios waren erg brak

Verwijderd

heb je de laatste drivers vh mobo geinstalleerd? Bij SIS staat de laatste update voor dat deel. Je moet de AGP mobo-drivers installeren voor de installatie vd videokaart. zie manual.
Ik heb er zelf ook een onder handen gehad, die probleemloos werkte op een puntje na. Met DDR geheugen was ie zo snel dat de timing blijkbaar van alle compomenten niet optimaal was bij een koude start (gezien de melding, ben effe de exacte tekst effe kwijt daarvan) . Bij een herstart werkt het altijd. Mijn zwager is zeer tevreden, superstabiel verder.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb de AGP drivers voor mijn 3Dfx drivers geinstalleerd, dat stond in de handleiding. Mijn bios is van 14 Sept 2001, ik zal even op zoek gaan naar een nieuwere versie als die bestaat.

• lange
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 15:15

lange

Boom Boom?

Op donderdag 09 mei 2002 21:38 schreef BTAxis het volgende:
Wat mij betreft,

ECS K7S5A non lan
300Watt ATX voeding
1 Maxtor HD (2 anderen +brander op een AT voeding)
Voodoo3 3000 AGP
100mbit ethernet kaartje van het merk goedkopie
Thunderbird 1333
512MB SDRAM, maar hij crasht met alle RAM banken die ik heb (nog 3 stuks 128 van diverse merken)
Soundblaster Live!

Verder heb ik er ook nog een overclockbios ingespoten toen ik hem net had (paar maandjes terug). De CPU staat evenwel niet overclocked en zit continu op 50 graden celcius.
prik er eens een reepje merkgeheugen in...de kans is vrij groot dat het daar aan ligt..(ten zij "diverse merken" allemaal a-merken zijn natuurlijk :) ).

Verwijderd

Topicstarter
Als ik geen merkgeheugen heb dan kan ik er ook niet aan komen denk ik (geen geld voor). Maar ik heb wel geprobeerd om bij mijn bankjes de snelheid op 100MHz te houden, en dat maakt niks uit.

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
BTAxis heeft die 512 MB bank van mij gekocht. Bij mij deed die bank het prima (ABit KA7-100), terwijl een andere bank van mij niet eens op 133 MHz wilde draaien op die ABit... :?
Hij liep zelfs feilloos op 154 MHz (FSB van 115 MHz). Bij die snelheid wilde hij alleen niet meer op CAS2... maar het performance verschil tussen CAS2 en 3 was kleiner dan dat tussen een FSB van 115 en een lagere (weet niet meer precies waarie op moest voor CAS2).

Dus ik zou bijna denken dat het niet aan het geheugen ligt...

Verwijderd

Die bordjes zijn toch HEEL erg kieskeurig met geheugen , er staan in dat boekje een paar merken die wel werken....

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-05 15:25
Die bordjes zijn toch HEEL erg kieskeurig met geheugen , er staan in dat boekje een paar merken die wel werken....
Kunnen ze dat niet in een BIOS update fixen ofzo :? Mijn ABit KA7-100 kon ook eerst geen enkele bank aan op 133 MHz, maar in een van de eerste BIOS updates was dat al gefixed (alleen mijn oudste bank wilde dan nog niet werken :( ).

Verwijderd

k heb 3 van die planken :)

ecs k7s5a non lan
Duron 800@855
512mb SDram
32x12x48 fikker
56x cdrom
350 watt noname psu
41 gig ibm 7200rpm
4 casefans @ 12 volt
TNT2 m64 AGP Fan cooled
3c0m 10/100mbit nic
pctv pro pci kaartje

no²

Ecs k7s5a LAN
atlon Xp 1600
512mb sdram
52x cdrom
235 watt noname psu
40 gig maxtor 5400rpm
1 casefan powered by mainboard
Abit stilero t400 64mb
onboard sis 900 lan
sb 128 pci

no³

Ecs k7s5a
Atlon Xp 2000
512mb kingston DDR
16/40 pioneer 106s dvdrom
8x4x32 fikker
350 watt psu noname
3 casefans @ 12 volt
gforce2 mx400 32mb ( soon a GTS Ti 200 64 meg :p )
Realtek nicje 10/100mbit
Onboard Sis 900 lan

draaien heerlijk
allemaal Versie 1

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Test je ram met memtest. Zet je timings hoger en je bord is stabiel...

Heel soms is de videokaart de oorzaak. Mijn bordje weigerde met een creative geforce 256 ddr stabiel te draaien.

Verwijderd

hm k had eerst ruzie met mijn TNT2 m64agp :)
oude brak bios :)
kortom ff flashen en riedelen maar :)

• TimMer
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 22:59 schreef Shaggy het volgende:
Nou, het zal wel aan mij liggen maar mijn oude 2x 128MB sdram noname deed het perfect, en nu draai ik met 1x 512MB ddr Kingston, draait net zo goed. :Y)

Verwijderd

uhuh :)
k heb 2x noname sd
k had 1x noname DDR besteld maar kreeg kingston
like i care :) gewoon 30 eurotjes voor niks :)

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 00:06 schreef TimMer het volgende:

[..]

Nou, het zal wel aan mij liggen maar mijn oude 2x 128MB sdram noname deed het perfect, en nu draai ik met 1x 512MB ddr Kingston, draait net zo goed. :Y)
Kieskeurig met DDr geheugen , sdr valt nog wel mee en aangezien Kingston (Nanya of Samsung) op die lijst voorkomt geeft dat geen problemen.....

Verwijderd

Probleem klinkt bekend.

In mijn 2e systeem zit een K7S5A (lan).

Met een Thunderbird 1200 heb ik dezelfde veschijnselen (loopt zo snel vast dat het bijna onmogelijk is windows te installen).

Ik heb toen ook diverse soorten en merken geheugen geprobeerd, maar in mijn geval hielp dat niets.

Verwissel ik echter de processor met een Duron 800 dan loopt hij stabiel. En dat doet hij nu al en half jaar (zonder zelfs nog maar 1 maal vast te lopen :)).

Probeer daarom eens een andere procesor?

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Inderdaad. Je hebt het ook nog helemaal niet over temperaturen e.d. gehad.

Ik heb het hier ook met zo'n bordje gehad, met een koeler die scheef zat. Die crashte ook in DOS. Daarvoor hoef je heus niet over te clocken!

Check je temperaturen, en monteer eventueel je koeler opnieuw met goede koelpasta.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:07
Ik heb dit bord ook, en had problemen met blokkiewokkie PC133 geheugen dat zelfs niet op 66MHz cas2 in een Celeron wil draaien (hoezo slecht). Uiteindelijk die reep eruitgetrokken en voor de gein eens een PC100 2-2-2 merkDIMM in dat slot gestoken en FSB op 133 met cas2 gezet, trok ie stabiel :)

Tis maar net wat voor geheugen je dat ding geeft ;)

BTW: Wat ook veel ergernissen kan voorkomen: draai dat bord met RAM op 100/100 of op 133/133, niet asynchroom gaan klokken, ten eerste presteert dat uitermate slecht op SiS chipsets, en ten tweede is het ook niet stabiel. Als 100/100 sneller is dan 100/133, weet ik wel waar ie op komt te staan: 100/100 (nu 107/107 ;) )

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 08:05 schreef pinockio het volgende:
Inderdaad. Je hebt het ook nog helemaal niet over temperaturen e.d. gehad.

Ik heb het hier ook met zo'n bordje gehad, met een koeler die scheef zat. Die crashte ook in DOS. Daarvoor hoef je heus niet over te clocken!

Check je temperaturen, en monteer eventueel je koeler opnieuw met goede koelpasta.
Zeker heb ik het over temperaturen gehad. Stabiel 50 graden celsius, en mijn koeler zit met dat silver zooi koelpasta op mijn processor.

• pinockio
  • Laatst online: 25-05 11:48
Op vrijdag 10 mei 2002 11:53 schreef BTAxis het volgende:

[..]

Zeker heb ik het over temperaturen gehad. Stabiel 50 graden celsius, en mijn koeler zit met dat silver zooi koelpasta op mijn processor.
OW? In je andere topic? Denk je dat iedereen voor de lol al je topics gaat traceren? - Zet er dan ff een link bij.

Maar goed, inderdaad zal het dan niet aan de temp van je CPU liggen.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Pagina: 1