Toon posts:

Hoe krijg ik m'n geluidskaart aan de praat?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan om een mp3 computer in elkaar te knutselen. Hiervoor wilde ik mpg123 als player gebruiken omdat ik ergens gelezen heb dat het dan met een 486 dx66 moet willen. Nu heb ik verschillende Linux distro's, maar ik kan m'n geluidskaart niet aan de praat krijgen. Op m'n andere comp. draait Mandrake 8.2 en dat ging allemaal vanzelf, maar mandrake 8.2 draait niet op een 486. Nu heb ik nog verscheidene distro's, o.a. Debian 2.2r6, Slackware 3.5, Redhat 5.1 en Turbo Linux v2.0. Toen ik eindelijk een distro geinstalleerd had en mpg123 aan de praat had gekregen (Yep, ben zo groen als gras wat Linux betreft) kreeg ik de foutmelding: Can't open /dev/dsp!

De geluidskaart is Soundblaster (Pro) compatible (Miro FM10) en zat toen ik het in windows bekeek op 220, IRQ 7, DMA 1.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-08 09:43

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Waarschijnlijk gewoon met modprobe -v sb io=0x220 irq=7 dma=1

Of iets dergelijks :-)

Verwijderd

Topicstarter
Dat werkt niet.

Sound: DMA (output) timed out - IRQ/DRQ config error?

moet ik nu gewoon verschillende combinaties van IRQ en DMA gaan proberen??

• Bertrik
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-06-2023
Is het een ISA kaartje? Dan moet je wellicht met het tooltje 'isapnp' aan de gang.
Wat zie je met MDK 8.2 als je 'lsmod' intypt?

• deadinspace
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

"can't open /dev/dsp"... Das ook nie erg verbose... Kijk eens met ls -l /dev/dsp of je wel permissies hebt om /dev/dsp te openen...

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 20:48 schreef Bertrik het volgende:
Is het een ISA kaartje? Dan moet je wellicht met het tooltje 'isapnp' aan de gang.
Wat zie je met MDK 8.2 als je 'lsmod' intypt?
Dat zal wel een andere geluidskaart zijn onder Mdk 8.2?

Voor een ISA moet je idd met isapnp aan de slag:
pnpdump -c > /etc/isapnp.conf
joe isapnp.conf
<verander de io enzo naar die van windows>
isapnp /etc/isapnp.conf
dmesg

Met het laatste commando bekijk je de kernelberichten, bekijk of je isa-kaart goed is ingesteld.

Als het PCI is kun je trouwens ook ff met:
cat /proc/interrupts
cat /proc/ioports
cat /proc/dma
de instellingen bekijken.

Vervolgens laad je voor de juiste waardes de geluidskaart met de gegeven modprobe regel.
Dan test je als root! of je geluidskaart nu werkt door bijvoorbeeld naar je kernel te luisten :+
cat /vmlinuz > /dev/dsp
(je hoort dan wat rare ruis :) )

Dan zul je meestal nog je gebruiker tot de audio groep moeten toevoegen:
usermod -G audio gebruiker

Laat ff weten of t gelukt is! :)

• Martin Sturm
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-08 12:34
AFAIK is SB Pro altijd ISA. In die tijd waren er zelfs nauwelijks PCI geluidskaarten...
Dus idd met isapnp aan de slag :)

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

je hebt wel een SB comptabile geluidskaart maar dat wil niet zeggen dat er een SB chip op zit.

je moet de kaart eruit halen en uitzoeken welke naam er op chips staan en zo achterhalen welke driver je nodig hebt.

zie ook alsa *ik geloof dat dat de url is...

Verwijderd

Topicstarter
De geluidskaart is inderdaad een ISA kaart. Er zitten helemaal geen PCI sloten in de comp.

Helaas is het niet gelukt met dat 'pnpdump'. In de file isapnp.conf staat alleen maar 'trying port address' en dan een boel poorten en als laatste No board found :'( En windows en dos deed 'ie 't toch echt.

Even voor de duidelijkheid: Er staat nu debian 2.2r6 op de comp.

En ja, in de mandrake box zit een andere geluidskaart: SB Live

Geluidskaart:
Miro FM10
OPL3: miroSOUND FM10 is equipped with the OPL3 chip by Yamaha, offering built-in FM sounds of excelent quality
Compatibility: Your miroSOUND FM10 is compatible with all major sound standards, including AdLib, Sound Blaster, Sound Blaster Pro II version 3.01, Microsoft Windows Sound system, and Roland MPU-401 under Windows. With its 16-bit sample capability, the board complies with the MPC1 and MPC2 multimedia specifications.

Als de comp opstart zie ik wel ergens tussen al die tekst die geprint wordt een keer MPU401 staan.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:35

Verwijderd

Topicstarter
Als ik dat Duitse verhaaltje goed begrijp, moet de geluidskaart het gewoon doen :?

'k Snap ut nie meer.....

Verwijderd

Topicstarter
Geinspireerd door het feit dat er al support voor m'n geluidskaart in de kernel moet zitten, ben ik alles maar eens opnieuw gaan installeren.

Nu heb ik iets gevonden bij misc modules:
mad16 - Support for OPTi MAD16 and/or Mozart based cards

Install this module in kernel: Yes

Vervolgens heb ik twee dingen geprobeerd:
1) geen commandline arguments
2) io=0x220 irq=7 dma=1 als commandline arguments

Beide keren krijg ik een foutmelding:
1) weet ik niet precies meer maar o.a.:
Device or resource busy

2) MAD16/Mozart: Bad WSS base address 0x220
/lib/modules/2.2.19/misc/mad16.o: init_module: Device or resource busy
Hint: this error can be caused by incorrect module parameters, including ivalid IO or IRQ parameters
/lib/modules/2.2.19/misc/mad16.o: insmod /lib/modules/2.2.19/misc/mad16.o failed
/lib/modules/2.2.19/misc/mad16.o insmod mad16 failed

Zal nog wat combinaties van io, irq en dma proberen, maar als jullie nog echt goeie ideeen hebben hoor ik het graag.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:25

tweakerbee

dus..?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geprobeerd alles te installeren wat in de bovenstaande link staat. Dus o.a. de mad16. Deze wilde 'ie niet installeren, maar later met commandline argument als in bovenstaande link wel. Helaas doet m'n geluidskaart het nog steeds niet.

Ik ben nu bezig met alsa. Als ik die instructies opvolg krijg ik een foutmelding dat ik version.h niet heb. Nu staat er al iets in wat je dan moet doen, maar dat lukt me niet. Als ik het goed begrijp moet je linux-2.x.y.tar.gz in usr/src uitpakken en dan 'make menuconfig' doen. Wat is die linux-2.x.y.tar.gz nu precies? Ik dacht dat het iets met de kernel te maken had en ben op m'n cdrom aan het snuffelen gegaan. Hier vond ik wel 'base2_2.tgz'. Dit kwam me namelijk bekend voor van het installeren. Maar als je dat uitpakt krijg je /home /etc /lib /initrd /mnt /proc /root /sbin enz nog een keer. En make menuconfig werkt dan niet. (Had ik eigenlijk wel verwacht, dat het niet zou werken).

Zal nog wel even speuren op internet. En ik hoop dat jullie me nog kunnen helpen.

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:07

MadEgg

Tux is lievvv

Die linux.xx.yy.zz.tar.gz is inderdaad de kernel. Je moet dan dus ook niet naar een base.tar.gz zoeken maar naar de linux.xx.yy.zz.tar.gz.

Daarin staat de complete sourcetree van de kernel, en in base.tgz staan de basisbenodigdheden voor het configureren van een linux systeem, precompiled.

Tja

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 10:12 schreef banaan-X het volgende:

[..]

Dat zal wel een andere geluidskaart zijn onder Mdk 8.2?

Voor een ISA moet je idd met isapnp aan de slag:
pnpdump -c > /etc/isapnp.conf
joe isapnp.conf
<verander de io enzo naar die van windows>
isapnp /etc/isapnp.conf
dmesg
Doe je dat wel als je een andere io/dma/irq opgeeft bij het modprobe commando? anders gaat t zoviezo niet werken!

En ik zou geen ALSA pakken, beetje lastig... ;) Bovendien zul je daarmee ook moeten modproben, wat nu misgaat ;)

• LollieStick
  • Laatst online: 20-05 23:59
Die miro is een OPTI 82929 chipset. :) Deze wordt door de kernel gesupport. Moet je even kijken bij OSS modules. en je driver compilen als een module. instellingen kun je eventueel uit Windows plukken. Misschien dat cat /proc/isa werkt? maar dacht dat je alleen met pci kan doen. de kaart is NIET plug & play dus isapnp ziet hem niet en pnpdump ook niet. Je zou toch echt de instellingen uit je bios moeten plukken of uit Windows. Gokken is echt geen oplossing want er zijn veel verschillende combinaties mogelijk.

Alsa support deze kaart overigens niet :)

Verwijderd

Topicstarter
Uhm, even dit, even dat? :?
Helaas ben ik nog niet zo kundig in Linux dat ik dat allemaal even doe.

Hoe kan ik in m'n bios zien welke waarden ik voor io, dma en irq moet instellen? 'T is namelijk een hele oude bios. Je kunt bijna niks te weten komen, voor zover als ik kan bekijken.

En ik zag bij alsa toch wel iets van opti huppeldepup.

Ik had er in de tussentijd al weer ff windows 95 opgepleurd, maar de port van mpg123 voor windows/dos trekt het niet. Maar ik had wel geluid.

Toch nog maar weer ff knooien met linux.

• SvMp
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 20:24 schreef tomkamphuys het volgende:
Ik ben van plan om een mp3 computer in elkaar te knutselen. Hiervoor wilde ik mpg123 als player gebruiken omdat ik ergens gelezen heb dat het dan met een 486 dx66 moet willen. Nu heb ik verschillende Linux distro's, maar ik kan m'n geluidskaart niet aan de praat krijgen. Op m'n andere comp. draait Mandrake 8.2 en dat ging allemaal vanzelf, maar mandrake 8.2 draait niet op een 486. Nu heb ik nog verscheidene distro's, o.a. Debian 2.2r6, Slackware 3.5, Redhat 5.1 en Turbo Linux v2.0. Toen ik eindelijk een distro geinstalleerd had en mpg123 aan de praat had gekregen (Yep, ben zo groen als gras wat Linux betreft) kreeg ik de foutmelding: Can't open /dev/dsp!

De geluidskaart is Soundblaster (Pro) compatible (Miro FM10) en zat toen ik het in windows bekeek op 220, IRQ 7, DMA 1.

Een 486 is licht. Mp3's kunnen net. Daar draai je dus geen Mandrake op, maar een zo licht mogelijke distributie. Dan kom je uit bij Slackware of Debian, je die zelf inricht. Er mag verder niks draaien, gezien het feit dat processorkracht en geheugen schaars zijn bij 486-ers.

Een nog beter plan: FreeBSD installeren en met packages de benodigde apps.

Wat /dev/dsp betreft: Vanaf root het commando "chmod 666 /dev/dsp" geven doet soms wonderen :)
Pagina: 1