[LCD] Backlit is niet zo fel/welke weerstand

Pagina: 1
Acties:

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
heb net me lcd binnen en na een hoop gepruts doet iet het :7
maar ik vind de backlit niet zo fel, ik heb er nu een weerstand tussen van 100 ohm, kan ik lager gaan zodat ie feller gaat branden? of gaat ie dan stuk :P
of is de backlit met potmeter feller zo ja, welke waarde moet ik dan nemen, want ik heb hier 5 schema's liggen met allemaal een andere waarde, welke is nu het beste zonder iets te slopen? :?

get rich or die try'in

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
als het een echte LED is die gebruikt wordt moet je proberen de stroom die door de LED's heen gaat niet boven de 20 a 25 mA laten komen.

't wordt een klein beetje rekenwerk....
U = I * R
dus I = U/R
U = de spanning (in Volt)
R = de gebruikte weerstand (in Ohm)
I = de stroom (in Amp) en mag dus niet > 0,025 worden.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Ja met 100 Ohm is ie idd niet zo fel. Ik heb er een potmeter van 50 Ohm (had 100 gevraagd in de winkel |:() tussen zitten. Dan kun je het zelf regelen.
Maar die kun je wel beter met een 5-10 Ohmse weerstand in serie zetten, omdat anders het lcd te warm kan worden als je de potmeter helemaal opendraait.
Dat laatste weet ik uit ervaring :+ Er ontstond een zwarte vlek op het scherm en het werd gloeiend heet, maar hij heb het overleeft :).

Succes

• ModmaN
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

Topicstarter
is een weerstand van 50 ohm dan goed?

gelijk op 5 volt doet ie maar even en dan nooit meer dus er moet een weerstand tussen :P

wie heeft ervaring met een 4 x 40 lcd met backlit en wil deze met mij delen :? :P

get rich or die try'in