[win2k] Erg traag over VPN?

Pagina: 1
Acties:

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik draai een win2k server op locatie 1, met een aantal client pc's eraan. Op locatie 2 staan enkele laptops. De verbinding tussen locatie 1 en 2 verzorg ik m.b.v een tweetal linux machines met VPN software.

Het werkt (technisch) gezien prima, maar de snelheid laat te wensen over. Aangezien ik geen win2k expert ben, weet ik niet of het aan windows 2000 ligt, een instelling ofzo...

"Applying computer settings" duurt zo'n 10 minuten, "Getting your profile (lokaal gecachte roaming profiles) nogmaals 5-10 minuten.

Wat specs van de lijn (zoals zelf gemeten!)

locatie 1 --> locatie 2 = 200 KB/sec (kilobytes)
locatie 1 <-- locatie 2 = 16 KB/sec (kilobytes)

Ping van a naar b achter routers is tussen de 50 en 100 msec afhankelijk van het moment op de dag.

Als ik een file van enkele MB's over de lijn jas, dan haal ik bovengenoemde snelheden.

Waarom het inloggen met een win2k client zo traag gaat is me een raadsel? Wie kan me wat pointers geven? netwerk instellingen ofzo?

PS de win2k server draait goed, geen foutmeldingen, geen problemen met welke service dan ook, en de lokale clients op lokatie 1 werken zonder enig probleem.

Ik zou het login proces graag wat versnellen.

• Diaboluzzz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-04-2025

Diaboluzzz

Dreikwarter !

--> NT

download accellerator :?

edit:
ok ff een uitgebreider antwoord ;)
Kijk w2kserver is een heel uitgebreid/stabiel (als het goed is) programma, er runnen standaard heel veel services die de PC besturen, daardoor wordt hij al wat trager, daarbij komt nog eens dat jij gaat inloggen op die bak enz enz, die gegevens moet hij checken en verwerken en dat kost tijd, vervolgens moet hij die dingen weer (versleuteld of niet) versturen over het netwerk waar ze weer gedecrypt moeten worden of niet.
Aangezien je zegt dat je bij het versturen van pakketjes gewoon de snelheden haalt die je zelf bij tests gemeten hebt denk ik dat je er verder weinig aan kunt doen.

http://www.NUiPhone.nl/

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-08 09:02
hoe zijn je DNS settings op je client? een verkeerde geconfigureerde DNS server of settings zijn vaak oorzaken van het trage inloggen,

A wise man's life is based around fuck you

• Jaymz
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:25

Jaymz

Keep on moving !

Predator wilde um zoooo graag hebben :P

WOS -> PNS

• rambo-2001
  • Laatst online: 02-01-2024

rambo-2001

be anonymous

ik denk dat de incryptie te hoog staat ingesteld.
je mag volgens de norm buiten de vs maar een incryptie van 56 bit hebben terwijl in in de vs dit 128 bit is.
verder moet ik aangeven dat de verbinding van 16 kb niet al te snel is om meerdere vpn gebruikers op te zetten.

cs skill - making a desert eagle out of tooth picks

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Over hoeveel gebruikers spreken we hier eigenlijk :?
Op donderdag 09 mei 2002 20:08 schreef Jaymz het volgende:
Predator wilde um zoooo graag hebben :P

WOS -> PNS
Tis eens wat anders dan compile problemen en apache/IIS :{

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Zwelgje
  • Laatst online: 17-08 09:02
Op donderdag 09 mei 2002 20:09 schreef rambo-2001 het volgende:
ik denk dat de incryptie te hoog staat ingesteld.
je mag volgens de norm buiten de vs maar een incryptie van 56 bit hebben terwijl in in de vs dit 128 bit is.
verder moet ik aangeven dat de verbinding van 16 kb niet al te snel is om meerdere vpn gebruikers op te zetten.
die 16kb snelheid kan goed genoeg zijn, hangt van de applicatie af, (terminal server/citrix?) dat draait zat met meedere gebruikers over een 16kb lijnt,

mischien gaat ie wel met een terminal emulator naar een unix machine toe, dan is 16kb ook wel genoeg,

denk dat het niet de encryptie is, omdat als ie eenmaal ingelogged is de snelheid wel hoog genoeg is,

het zit hem denk ik in de dns..maar dat horen we wel van de topicstarter

A wise man's life is based around fuck you

• B-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Wat een reacties :*

Maarre, heb het zojuist opgelost, het zat (zoals eigenlijk te raden was) in de DNS instellingen op de server.

Locatie 1 werkt binnen het 192.168.0.x subnet, en lokatie 2 binnen 192.168.1.x, op deze manier kunnen de linux machines het verkeer goed routeren.

Ik had op de win2k server echter nog geen reverse zone voor 192.168.1.x aangemaakt.

Heb dit zojuist gedaan, en "applying computer settings" vloog nu in zo'n 15 sec voorbij, en ik had een bureaublad onder mijn neus binnen een seconde of 30. Een stuk beter dus.

16KB/sec is inderdaad ruim voldoende. SMB over een VPN is niet al te snel, maar dat terzijde. Er zitten 10 mensen op lokatie 1 en 2 mensen op lokatie 2. Er wordt op locatie 2 alleen gewerkt met office documenten, die op shares op locatie 1 staan. De shares zijn op de laptops geselecteerd voor off-line gebruik mocht de verbinding wegvallen.

Nog een andere vraag: kan ik de gebruiker met een link/klik laten wisselen tussen on-line en off-line werken (wat de shares op de server betreft)? Dit gezien het feit dat on-line werken behoorlijk traag is vergeleken met off-line werken, maar ik het nogal lomp vind om de netwerkverbinding te verbreken om off-line te gaan werken. Dat moet toch makkelijker kunnen?

Kan hetzelfde eigenlijk ook in Outlook? Daar moeten de laptop-gebruikers op dit moment outlook sluiten en weer starten om de verbindingsstatus te veranderen. Kan dit ook vanuit outlook zelf ?
Pagina: 1