[linux suse 8] macaddress

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dit is een vraagje voor de gevorderden denk ik.

De situatie is deze.
Ik ben normaalgesproken via een linux firewall verbonden met internet. Het kabelmodem varwacht een bepaald macadres te zien. Omdat ik ook eventueel rechtstreeks internet op wil kunnen (zonder firewall) zit de geregistreerde ethernetkaart in mijn windows bak.

Het macadres in mijn linuxbak verander ik dus.
commando: ifconfig eth0 hw ether <macadres>
Dat deed ik bij mijn voormalige suse 6.4 middels een scriptje. Heeft me veel moeite gekost, maar het werkte.

Vandaag suse 8 geinstalleerd. Helaas werkt het nu allemaal weer heel anders en ik kom er niet uit hoe ik automatisch het hwadres kan veranderen.

Iemand hier die me daarbij kan helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

met RH had ik een vergelijkbaar probleem. Als ik een server die aan stond zo met een scriptje eerst eth0 uitzette en dan weer op liet komen Ok, maar bij een herstart werkte dat niet.
Heb je al geprobeerd ethO of 1 in de setup uit te zetten en dan in een script later weer op te starten als je eerst het MAC-adres geladen hebt? Bij Freesco is het juist weer supersimpel.
Sterkte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb bij suse 6.4 veel tijd geinvesteerd om er achter te komen hoe het hele opstart gebeuren in elkaar steekt. Dat werkt gelukkig bij suse 8 voor een deel nog net zo, maar helaas is dat niet het geval voor de netwerk initialisatie.
Dat werkt nu met ifup en ifdown. Dat verwijst naar configs onder /etc/sysconfig/netwerk. maar de opbouw daarvan is heel beperkt. daar kunnen geen ifconfig commando's in staan.
Ik heb een los scriptje gemaakt dat ik tussen de opstartscripts heb gezet (met een link, zoals dat hoort bij suse) maar dat gaat niet goed. Terwijl het scriptje wel werkt vanaf de commandline. raar. Het scriptje bevat alleen maar:
ifdown eth0
ifconfig hw ether ma:ca:dd:re:ss
ifup eth0

(testing something) Whoopeee! het werkt!
Gewoon een scriptje maken met alleen het ifconfigcommando en dat laten uitvoeren net voordat het netwerk wordt ingesteld! Werkt nu ok! hehe kan ik eindelijk verder met de boel instellen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mooi zo!
Waar staat het dan precies..... ?
Idd je moet het mac-adres faken voordat het netwerk opkomt, dat probleem kreeg ik bij RH niet rond terwijl het bij freecso een eitje was.
Iig succes verder.