Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LCD] schema van 14 pins lcd op lpt poort

Pagina: 1
Acties:
  • 363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TA2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09-2022
Ik heb een character lcd schermpje uit een laserprinter.
Met een beeld van 2x16. Op de print zitten 14 aansluitingen en nou ben ik al een tijdje aan't zoeken naar een 14 pins schema om m'n lcd aan te sluiten op een lpt poort maar ik vindt alleen maar 16 of 18 pins schema's. Het schermpje heeft volgens mij geen backlight.

Dit zijn de enige gegeven die ik kan vinden op het lcd printje:
3D4
EA212-00770A
702ST
S-10550C
CMK-165X

Weet iemand hoe ik dit moet aansluiten ?
Is het mischien zo dat als je geen backlight hebt dat pin 15 en 16 vervallen ??

..Thanx.

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 19:28 schreef TA2 het volgende:

Is het mischien zo dat als je geen backlight hebt dat pin 15 en 16 vervallen ??
Yep, maar heb je geen datasjeet???

• ludo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-04-2024
Probeer dit schema maar eens:
Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1709586206

Als de controller op je LCD compatibel is met de HD447800 chip, moet dit schema werken.

• TA2
Het enige dat ik weet is dat i uit een lexmark laser printer komt.

Hoe kom ik erachter of i compatibel is met de HD447800 chip ???

Verwijderd

Misschien kan je effe de achterkant van het schermpje inscannen en posten. Dan kunnen we effe kijken of we aanwijzingen kunnen vinden.

• TA2
Op donderdag 09 mei 2002 21:40 schreef aaa het volgende:
Misschien kan je effe de achterkant van het schermpje inscannen en posten. Dan kunnen we effe kijken of we aanwijzingen kunnen vinden.
Kan, maar wordt nu ff moeilijk.

Er zit een chip in het midden van 2 bij 2 cm
met deze codes erop en op de print:
3D4
EA212-00770A
702ST
S-10550C
CMK-165X

• ~Destructor()
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Indien je niet geinteresseerd bent in het instellen van het contrast van het display, hoeft je geen regelbare weerstand te plaatsen.
De V0 kan ook gewoon aan de ground geplakt worden, in dit geval staat het contrast vast, en is gewoon goed leesbaar.

Nothing is impossible

Verwijderd

Volgens mij zijn die dingen allemaal compatible. Let wel op de pinnummering: als er 2 rijen van 7 pinnen opzitten bevat de ene rij de even nummers en de andere rij de oneven nummers. pin 1 en pin 14 zijn meestal wel genummerd.

• TA2
Op donderdag 09 mei 2002 22:03 schreef ~Destructor() het volgende:
Indien je niet geinteresseerd bent in het instellen van het contrast van het display, hoeft je geen regelbare weerstand te plaatsen.
De V0 kan ook gewoon aan de ground geplakt worden, in dit geval staat het contrast vast, en is gewoon goed leesbaar.
Betekend dit dat op de Vcc 5v moet en 1 en 3 aan de ground ????

• ModmaN
  • Laatst online: 27-07-2015

ModmaN

Damn i'm good

dan doet ie het bij mij dus niet :(

get rich or die try'in

Verwijderd

Ik denk dat ik is ga vragen of ik de oude (wegwerp) Lexmarkjes op de zaak uit elkaar mag gaan halen, die lcd'tjes zien er toch behoorlijk aantrekkelijk uit :)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:49

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

probeer 't algemene HD4407800 schema maar, en laat pin 15 en 16 verdwijnen van 't schema, deze zijn voor backlight... probeer 't zo eens... werkt meestal wel... anders even LCDinf van Creepy erop los laten, kijken of 't niet een nieuwe aangepast versie van de hd44078 is... de HD66 nog iets...

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-11 15:10

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

zwahiel schreef op 19 oktober 2002 @ 02:39:
probeer 't algemene HD4407800 schema maar, en laat pin 15 en 16 verdwijnen van 't schema, deze zijn voor backlight... probeer 't zo eens... werkt meestal wel... anders even LCDinf van Creepy erop los laten, kijken of 't niet een nieuwe aangepast versie van de hd44078 is... de HD66 nog iets...
HD44780 dan, en de HD66712 ;)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
nu we het er toch over hebben ik heb hier ook een 14 pins lcd liggen, ik heb al gezocht op google en ik kan alleen een datasheet vinden waarvoor ik moet betalen...
ik heb voor de duidelijkheid wat scan's gamaakt van het geheel. ik weet dus ook niet of het HD44780 compatible is. als iemand wat meer info voor mij heeft...

http://home.wanadoo.nl/hilbren.vandoorn/got/lcd.jpg
http://home.wanadoo.nl/hilbren.vandoorn/got/lcdback.jpg

Verwijderd

hilbren schreef op 20 oktober 2002 @ 11:15:
nu we het er toch over hebben ik heb hier ook een 14 pins lcd liggen, ik heb al gezocht op google en ik kan alleen een datasheet vinden waarvoor ik moet betalen...
ik heb voor de duidelijkheid wat scan's gamaakt van het geheel. ik weet dus ook niet of het HD44780 compatible is. als iemand wat meer info voor mij heeft...

http://home.wanadoo.nl/hilbren.vandoorn/got/lcd.jpg
http://home.wanadoo.nl/hilbren.vandoorn/got/lcdback.jpg
Dit is een grafisch display, en dus niet compatible met de bovengenoemde controller.

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-11 13:52
Verwijderd schreef op 20 oktober 2002 @ 16:15:
[...]

Dit is een grafisch display, en dus niet compatible met de bovengenoemde controller.
weet je het zeker hij komt uit een laser printer (type weet ik niet meer) maar er stonden gewoon twee regeltjes met text in de display, met tussen elk karakter een kleine niet bruikbare ruimte. dat is toch precies hetzelfde als wat jullie hier gebruiken ??

edit//

ik heb even de voeding aan gesloten, (zelfde als meeste andere displays) en er staat 1 regel met allemaal vakjes, alleen de eerste helft van de vakjes is donkerder als de rest kan dit komen doordat de display kapot is of komt dit gewoon omdat het geheel niet is aan geloten ??

Verwijderd

Komt doordat het niet is aangesloten. Ik weet nog niet wat ik "fout" heb gedaan. Maar op het moment dat ik de 14de kabel soldeerde ging alles aan. Na installatie van de software bleek het gewoon te werken. Tja, dan ga ik geen moeite doen om die 2 andere aan te sluiten ;)

• SvEn
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11 19:41

SvEn

a.k.a sv3nrg

ik heb ook een LCD maar er zijn ook 14 pins hij heeft backlight , is er ook een schema voor mij te vinden?

• Yngwie-
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-09 10:05

Yngwie-

Murphy was an optimist

ludo schreef op 09 mei 2002 @ 21:02:
Probeer dit schema maar eens:
[afbeelding]

Als de controller op je LCD compatibel is met de HD447800 chip, moet dit schema werken.
Staat dit plaatje nog ergens anders toevallig? :) Heb namelijk daarstraks ook een displaytje uit een Xerox ex-fax gehaald en daar zit een KS0066 controller op die compatible is met de HD447800 :) Kan nergens anders met de search een schema vinden voor een LCD zonder backlight. Ik weet welk signaal bij welk pinnummer hoort, dus als ik het schemaatje heb, zal het geen probleem meer zijn :) Iemand?

Verwijderd

~Destructor() schreef op 09 mei 2002 @ 22:03:
NOOOOOOOOIT doen!!! dan vloeit er 5 volt door je LCD heen!!! Dan verniel je dus de controller! echt wel een potmeter er tussen doen hoor anders gaat het zo fout als ik weet niet wat!
Pagina: 1