Netwerk Linux <-> Windows werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Bart Coppens
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11-2021
Ik wilde vandaag het netwerk tussen mijn computer (linux slackware, kernel 2.4.18) en mijn vaders computer (windows 98) aan de praat krijgen om een document af te kunnen printen op mijn vaders pc.
Ik sloot de kabeltjes netjes aan (met zo'n cross-stukje erbij). Na samba locaal aan de praat gekregen te hebben (kon iig connecten via xfsamba), wilde ik ik met xfsamba naar de pc van m'n vader gaan en kijken of ik wel kon verbinden. Om de een of andere reden wilde hij deze niet vinden.
Na veel how-tos gelezen te hebben, en niet verder te komen, keek ik of ik überhaupt wel kon pingen naar de andere machines. Dit lukte dus niet. Windows gaf iets in de aard van 'Destination host unreachable' en linux gaf 100% packetloss.
Dit is vreemd, maar ik ben er vrij zeker van dat het aan de windows-machine ligt. Toen ik hier ook nog windows had draaien lukte het pingen naar de machines ook al niet. Ik kon wel de shares op mijn vaders pc zien/gebruiken, maar pingen lukte niet. Ik denk dat dit gekomen is na een herinstallatie van windows, want daarvoor kon ik wél pingen.
Aangezien ik de oplossing niet vond, heb ik de search van GoT gebruikt. Daar vond ik een thread van iemand met een gelijkaardig probleem, en de oplossing daar was om de gateway op de windows-pc in te stellen. Ik heb het adres van mijn linux-pc en daarna dat van mijn windows-pc zelf als gateway ingesteld, maar dat maakte de dingen alleen erger (kon de windows-pc zelfs niet meer naar zichzelf pingen).
Daarna heb ik op nieuwsgroepen gezocht, maar daar kwamen ook geen werkende oplossingen uit.
Meer info: windows heeft adres 192.168.0.1, linux 192.168.0.2. Elk systeem kan zichzelf pingen, en de beide netwerkkaarten werken (zeker, aangezien ik onder windows de shares wél kon zien).

Heeft iemand hier een idee?

(PS: ik twijfelde tussen NOS en WOS om dit te posten, omdat het probleem de windows-pc lijkt. Ik heb uiteindelijk voor NOS gekozen omdat alle andere threads over dit onderwerp ook hier stonden.)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-07 06:47

Blaasvis

Cidora \o/

dit lijkt zeer sterk op een configuratie probleem met tcp/ip
heb je de subnet masks wel goed staan dus in jou geval 255.255.255.0 zo ja post dan je ifconfig eth0 en winipcfg eens
misschien kan ik je dan sneller verder helpen. :)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• Bart Coppens
ifconfig:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
eth0    Link encap:Ethernet  HWaddr 00:40:33:94:64:5D
        inet addr:192.168.0.2  Bcast:192.168.0.255  Mask:255.255.255.0
        UP BROADCAST RUNNING MULTICAST  MTU:1500  Metric:1
        RX packets:23414 errors:0 dropped:0 overruns:0 frame:0
        TX packets:27359 errors:0 dropped:0 overruns:0 carrier:0
        collisions:6 txqueuelen:100
        RX bytes:10179882 (9.7 Mb)  TX bytes:9726538 (9.2 Mb)
        Interrupt:9 Base address:0xdc00

winipcfg zal ik straks doen, m'n vader is zelf met z'n pc bezig

(die vele verzonden paketjes zijn van internet)

Copyright Auteur heeft Tweakers.net BV geen exclusieve licentie op bovenstaande post verleend. Voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van Tweakers.net BV is dus niet noodzakelijk voor het vermenigvuldigen van bovenstaande post

• Bart Coppens
winipcfg:
IPadress: 192.168.0.1
Subnetmask 255.255.255.0
Gateway (niets ingevuld)
Ook niks ingevuld bij WinS, DHCP en Leases

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:16

Nibbz

Postmaster General

Ik stel voor om je linux bak op DHCP te zetten, eerst kreeg ik het hier ook niet aan de praat.
Maar nadat ik de netwerkkaart in linux op DHCP gezet, en alles deed het.

13:37

• Bart Coppens
Leuk, maar ik denk niet dat ik een DHCP-server heb...
edit: ik heb er eentje maar die exit direct nadat ik hem start. Ik heb nu ff geen zin meer om eerst uit te vissen hoe die werkt om dan te _hopen_ dat het daarmee wel zal werken.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op donderdag 09 mei 2002 20:28 schreef Bart Coppens het volgende:
(die vele verzonden paketjes zijn van internet)
Hangt deze netwerkkaart dan ook aan internet? Die RX/TX packets geldt namelijk alleen voor die netwerkkaart.

En als er aan die netwerkkaart geen computer hangt die een DHCP-server heeft (in het geval van een crosskabel dus jouw bak of je winbak), dan gaat DHCP je ook niet helpen.
DHCP lijkt me ook niet zo nuttig als het om 2 computers gaat (zeker aangezien één daarvan dan DHCP server moet zijn en zelf dus niet via DCHP ingesteld kan worden).

Maar voor zover ik het begrijp gaat het hier om twee computers, die dmv een crosskabel met elkaar zijn verbonden. En deze zelfde situatie (met zelfde hardware ook) werkte met op beide PCs Windows (tot op zekere hoogte) wel...

Maar ze hebben dus allebei een IP (niet hetzelfde IP :) ) in hetzelfde subnet (namelijk 192.168.0.0) en allebei netmask 255.255.255.0 ?

Dan is het een beetje raar namelijk... Geef eens de output van 'route -n', en draai je op beide bakken toevallig een firewall?
Pagina: 1