Vage problemen op intern netwerk

Pagina: 1
Acties:

• Loewe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18-08 15:47
Bij een berdijfje heb ik wat vage netwerk problemen:
1 ten eerste wil het nog wel eens voorkomen dat sommige adressen niet meer te pingen zijn (bijvoorbeeld hun mail server die bij de isp staat) op hun host naam, maar wel op ip adres. op dat zelfde moment kan ik wel bijv. www.xs4all.nl pingen of hun www adres op hetzelfde adres als die mail server. Dit komt wisselvallig voor op sommige pc's.

2 vervolgens kan er op sommige pc's soms niet meer door het netwerk gebrowsed worden via de verkenner, de mappings blijven wel werken.

Het netwerk bestaat uit 1 Win2k server en een aantal winxp clients (en nog enkele win2k clients en me clients) de problemen lijken zich voornamelijk op xp clients te manifesteren.
Voorts hebben ze 2 Allied Telesyn Switchen en een Bipac router voor Inet.

De Win2k server is belast met dhcp, dns & Active directory.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op donderdag 09 mei 2002 19:09 schreef Loewe het volgende:
Bij een berdijfje heb ik wat vage netwerk problemen:
1 ten eerste wil het nog wel eens voorkomen dat sommige adressen niet meer te pingen zijn (bijvoorbeeld hun mail server die bij de isp staat) op hun host naam, maar wel op ip adres. op dat zelfde moment kan ik wel bijv. www.xs4all.nl pingen of hun www adres op hetzelfde adres als die mail server. Dit komt wisselvallig voor op sommige pc's.
Probleem met je DNS server
Gebruik je zelf een interne DNS server met forwarders voor je ISP of een ander systeem ?
2 vervolgens kan er op sommige pc's soms niet meer door het netwerk gebrowsed worden via de verkenner, de mappings blijven wel werken.
Het netwerk bestaat uit 1 Win2k server en een aantal winxp clients (en nog enkele win2k clients en me clients) de problemen lijken zich voornamelijk op xp clients te manifesteren.
Voorts hebben ze 2 Allied Telesyn Switchen en een Bipac router voor Inet.
De Win2k server is belast met dhcp, dns & Active directory.
Maak gebruik van een WINS server en geef die me met DHCP of stel die in op de clients.
Dan zullen ze wel kunnen browsen (lees iedereen zien)

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Loewe
Op donderdag 09 mei 2002 19:14 schreef Predator het volgende:

Probleem met je DNS server
Gebruik je zelf een interne DNS server met forwarders voor je ISP of een ander systeem ?
ik gebruik een interne DNS server zonder forwarders, ik dacht als ik 3 dns servers opgeef in dhcp met de interne dns als eerste dan gaat hij vanzelf naar de 2e als die het niet kan resolven. Maar ik krijg het gevoel dat dit fout is. Moet ik de . zone verwijderen en daarna forwarding naar m'n isp dns aanzetten ?
Maak gebruik van een WINS server en geef die me met DHCP
of stel die in op de clients.
Dan zullen ze wel kunnen browsen (lees iedereen zien)
Ik dacht dat WINS niet meer nodig was met DDNS (DynamicDNS)
maar dit is dus waarschijnlijk een verkeerde veronderstelling ?

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:04

Predator

Suffers from split brain

Op vrijdag 10 mei 2002 04:15 schreef Loewe het volgende:

[..]

ik gebruik een interne DNS server zonder forwarders, ik dacht als ik 3 dns servers opgeef in dhcp met de interne dns als eerste dan gaat hij vanzelf naar de 2e als die het niet kan resolven. Maar ik krijg het gevoel dat dit fout is. Moet ik de . zone verwijderen en daarna forwarding naar m'n isp dns aanzetten ?
Die eigen . zone moet je nu indd niet hebben.
Enkel een zone voor bv .lan of .local of domein.nl
Dan forwarders instellen naar je ISP z'n DNS servers.
[..]
In tegenstelling tot was je denkt is een negatief antwoord niet gelijk aan geen antwoord.
Een resolver gaat pas een andere DNS server contacteren als de vorige niet bereikbaar was.
Nu echter zal er wel antwoord komen maar bv "Die ken ik niet".
Dan is een antwoord en wordt gebruikt ipv het nog eens aan de andere te vragen.
Een DNS server is nooit fout :P
Ik dacht dat WINS niet meer nodig was met DDNS (DynamicDNS)
maar dit is dus waarschijnlijk een verkeerde veronderstelling ?
WINS is nog handig voor browsing omdat die zelf een lijst bijhoudt van de werkgroupen en pc's.

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Loewe
Thnx voor je tips ik ga het komende week toepassen. Zodra ik het resultaat weet dan zal ik je dit laten weten en dan kan hij wat mij betreft gesloten worden.