Toon posts:

Plextor SCSI cdrom haalt maar maximaal 16x

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit gebeurt als de computer uit slaapstand komt. Dan komt de snelheid niet boven de 16x. Een reboot lost het probleem op. Slaapstand --> opnieuw starten, en het probleem is er weer. Weet iemand een oplossing?

Verwijderd

Waarschijnlijk dat ie in de slaapstand dan dus langzamer draait en dat ie daar niet meer uit komt...
Verder ken ik die probleem niet meer wat voor windows versie heb je?

Verwijderd

Topicstarter
Slaapstand: pc is dan uit.

Ik denk trouwens dat het de SCSI controller is, en niet de cdrom. Als er een cd inzit, spint hij wel op volle toeren. Het LIJKT alsof hij goed werkt, maar als ik hem dan met CDSPEED test, blijkt hij maar 16x te zijn.

Windows 2000 SP2, alle hotfixes die daarna uitkwamen...

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toevallig met plextools je cdrom verkeerd ingesteld?

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-04 10:14
Het lijkt erop dat de SCSI-bus ingesteld wordt op a-synchroon.
Met een goedkope SCSI-kaart (10 MB/s) kom je dan uit op een 3.3 MB/s maximaal (= ongeveer 20 speed)
kijk dus eens of het vinkje bij "sync" wel aangevinkt staat in je device manager bij de eigenschappen van je CDrom.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 18:45 schreef thedolf het volgende:
Toevallig met plextools je cdrom verkeerd ingesteld?
Nee. PlexTools is niet geïnstalleerd.
Door TD-er - donderdag 09 mei 2002 18:49

Met een goedkope SCSI-kaart (10 MB/s) kom je dan uit op een 3.3 MB/s maximaal (= ongeveer 20 speed)
kijk dus eens of het vinkje bij "sync" wel aangevinkt staat in je device manager bij de eigenschappen van je CDrom.
Hieraan had ik ook al gedacht. Maar Windows 2000 heeft zo'n vinkje niet bij de CDROM speler. (Win9x/Me wel, idd) Waar kan ik deze instelling vinden? (Ik heb er al vaker heen gezocht.)

Edit

Heel erg wazig. Ik heb dit gevonden:
Dit probleem (16x Read snelheid) wordt Door wél door CloneCD veroorzaakt, maar óók door de slaapstand.

CloneCD is geïnstalleerd + Gebruik van slaapstand: 16x read snelheid beperking indien de computer uit de slaapstand komt.

CloneCD is geïnstalleerd en GEEN slaapstand (dus altijd gewoon aflsuiten): Alles OK

Slaapstand, en GEEN cloneCD: Alles OK.

Het lijkt erop dat dit vreemde probleem alleen voorkomt als er SCSI in de computer zit. Kennissen van mij gebruiken CloneCD + slaapstand zonder probleem, maar zij hebben IDE cd spelers.

/Edit

• Tele
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 18:49 schreef TD-er het volgende:
Heb ongeveer eenzelfde situatie hier met een px40. Ik gebruik een dawicontrol DC2974, maar ik kan noch met de universele AMD chip drivers noch met de Dawicontrol drivers invloed uitoefenen op sync/async. Dit kaartje heeft nl. geen bios waar je zoiets kan instellen. (win2k-sp2)

In mijn geval blijft de snelheid van de speler beperkt tot 24x. Ik zit er niet zo mee, maar is het een limiet van het kaartje, of kan ik dit nog verbeteren? :)

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 21:09 schreef Tele het volgende:

[..]

Heb ongeveer eenzelfde situatie hier met een px40. Ik gebruik een dawicontrol DC2974, maar ik kan noch met de universele AMD chip drivers noch met de Dawicontrol drivers invloed uitoefenen op sync/async. Dit kaartje heeft nl. geen bios waar je zoiets kan instellen. (win2k-sp2)

In mijn geval blijft de snelheid van de speler beperkt tot 24x. Ik zit er niet zo mee, maar is het een limiet van het kaartje, of kan ik dit nog verbeteren? :)
Ik gebruik dezelfde DC kaart.
Gebruik de DawiControl drivers... de Windows 2000 drivers beperken de speler idd tot 20-24 keer. Als je CloneCD hebt geïnstalleerd, dan schakelt de controller terug naar een hele lage stand, die ervoor zorgt dat de PX40Tsi niet meer boven de 16x uitkomt, als je uit de slaapstand komt.

Ik heb CloneCD geinstalleerd: slaapstand. Verlaat slaapstand. Test. 16x.

CloneCD verwijderd. Slaapstand Verlaat slaapstand. Test. 40x
Wazig...

Ik heb dit geprobeerd met de Win2k drivers, en de fabrikant drivers. De Win2k drivers beperken de speler in alle gevallen op 20-24x, de fabrikant drivers hebben bovenstaand gedrag. CloneCD+Slaapstand+DawiControl lijkt voor een of ander vreemd probleem te zorgen, iig op Win2k. XP niet getest.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:04
Welke sjipset hangt er aan die kaart? Ik heb zelf een Target kaartje met Symbios Logic 860 chipset erop, heb ik gewoon een BIOS voor in mn moederbord gezet (gewoon de 64K ROM van LSILogic samenvoegen met je normale BIOS, ECS heeft toch ruimte zat in z'n 256K ROMS :) )

• Tele
  • Niet online
Bij mij is het nu opgelost:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/1116745449

De dawicontrol DC2974 heeft een AMD 53C974 Chipset. De oplossing in mijn geval: Plextor Manager installeren, en daarmee de instellingen van de drive op 17x-40x CAV zetten. Nero CDspeed gaf eerst CLV aan, en bleef op precies 24x hangen. Geen idee hoe dit kwam, maar het is in ieder geval verholpen. :P

Verwijderd

Topicstarter
Hier is het ook opgelost.

Het wordt steeds gekker.
Ik heb nu met PlexTools de drive ingesteld. Daarna nog steeds niks... PlexTools heb ik toen gedeïnstalleerd, en nu werkt het goed? :? :? :?

Ik heb ook CloneCD weer teruggezet; ook icm de slaapstand blijft alles werken. :? :? :?

De benchmark van de Plextor 40 Tsi:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~skyfire/gotpics/plex1.jpg

En van de Plextor 40/12 brander:

Afbeeldingslocatie: http://home.hetnet.nl/~skyfire/gotpics/plex2.jpg

Het lijkt erop dat de 40Tsi niet meer wordt geproduceerd, en hij is heel moeilijk te verkrijgen. Waarom is Plextor gestopt met CDroms, en hebben ze nooit IDE modellen uitgebracht?! :'( Wat moet ik nu als mijn Tsi stukgaat? :'( :(

Waren de Plextor SCSI writers maar niet zo duur :'( (en ze zouden even snel moeten zijn als de huidige IDE branders. :()

Vreemd ook, dat jij geen nieuwere firmware kan installeren. De 1.11 en hoger mag alleen op drives die vanuit de fabriek 1.10 hebben...

En waarom gebruikt de IDE drive minder cpu kracht dan de SCSI drive?! :o

• Tele
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 22:33 schreef FirePower het volgende:
Hier is het ook opgelost.

Ik heb ook CloneCD weer teruggezet; ook icm de slaapstand blijft alles werken. :? :? :?

Waren de Plextor SCSI writers maar niet zo duur :'( (en ze zouden even snel moeten zijn als de huidige IDE branders. :()

Vreemd ook, dat jij geen nieuwere firmware kan installeren. De 1.11 en hoger mag alleen op drives die vanuit de fabriek 1.10 hebben...

En waarom gebruikt de IDE drive minder cpu kracht dan de SCSI drive?! :o
Opgelost? - Mooi, al heb ik bij mij ook geen idee hoe het precies kwam, en waarom het met plexmanager verholpen is..

Tsja. ik heb zo'n beetje de eerste Plextor SCSI schrijver, de 412C, alleen 4xR, geen RW. Een 24x IDE plex wordt waarschijnlijk de opvolger. Met de px40 was ik er vrij vroeg bij, vandaar dat ik nu met die andere firmware zit, maar geen idee wat exact het verschil is.. :)

Het CPU verbruik is idd hoger bij allebei, ook weer: raar maar waar, maar ik stoor me er niet echt aan :P

Conclusie: Plex roelt, maar doet soms vreemde dingen :+

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg meer en meer het idee dat SCSI overtroffen wordt door IDE tegenwoordig, behalve misschien die Utra2 Wide SCSI 3 controllers of de Ultra160 versies. SCSI spul wordt ook heel weinig verkocht, in tegenstelling tot 3-5 jaar geleden. Toen ik mijn 6416 yamaha kocht, was deze, (en de 8424) echt overal te krijgen. Die px40tsi zag je ook overal liggen. Nu verkopen veel winkels een hele selectie SCSI controllers, maar geen apparaten. :? :?

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 20:27 schreef FirePower het volgende:
Ik krijg meer en meer het idee dat SCSI overtroffen wordt door IDE tegenwoordig, behalve misschien die Utra2 Wide SCSI 3 controllers of de Ultra160 versies. SCSI spul wordt ook heel weinig verkocht, in tegenstelling tot 3-5 jaar geleden. Toen ik mijn 6416 yamaha kocht, was deze, (en de 8424) echt overal te krijgen. Die px40tsi zag je ook overal liggen. Nu verkopen veel winkels een hele selectie SCSI controllers, maar geen apparaten. :? :?
meestal is dat voor de (o-zo) snelle scsi schijven en het populaire server gebeuren (als ene winkel SCSI verkoopt denken de mensen eerder "dat is een goed bedrijf want die heeft SCSI")

Verwijderd

Topicstarter
Op zaterdag 11 mei 2002 20:42 schreef slamm het volgende:

[..]

meestal is dat voor de (o-zo) snelle scsi schijven en het populaire server gebeuren (als ene winkel SCSI verkoopt denken de mensen eerder "dat is een goed bedrijf want die heeft SCSI")
Ja, maar als een bedrijf 10 verschillende controllers verkoopt, maar geen enkel SCSI apparaat, dan heb ik daar nog geen fluit aan. Een bedrijf zou naast de controllers ook SCSI cdroms, cdrewriters en schijven moeten verkopen. Bijna niemand koopt een losse controller. De meeste mensen kopen een SCSI apparaat, en hebben dan een controller nodig. Niet andersom.
Pagina: 1