Toon posts:

Schokkende PC

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een harde schijf, cd-rom en brander. Mijn IDE indeling is :
Primaire Master : Harde Schijf (Maxtor 40,9 GB 7200 RPM)
Primaire Slave : CD-Rom
Sec. Master : Brander (liteon 12x10x32)
Sec Slave : nix

Als ik BV een filmpie van cd-rom naar mijn harde schijf wil zetten, dan wordt mijn hele systeem langzaam, ik kan geen muziek luisteren, niet chatten, muis gaat langzaam enz enz....
Ook als ik ga branden, een kopie, on the fly, wordt het systeem langzaam, muziek en chatten worden moeilijk tot onmogelijk.

Nou heeft iemand mij gezegd dat als ik de cd-rom en brander op 1 IDE doen, het kopieeren van cd naar cd moeilijk gaat worden.
Weer iemand anders zei, dat als ik juist die 2 op 1 IDE deed, het schokken voorbij zou zijn.

Ik heb een AMD 1400`ter en 512 MB DDR geheugen.

Wat kan ik aan dit probleem doen ? de cd-rom en brander toch op 1 IDE doen ??

Alvast bedankt.

• StarTAC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025
Je moet ff kijken of de DMA functie aan staat voor je HD en CD-rom's.

iRacing Profiel

Verwijderd

Ik denk idd , zoals je zelf al zegt , dat het probleem ligt bij het feit dat je cd-rom en hd op dezelfde ide zitten. Zet de brander gewoon als master op 2 en de cd-rom als slave... De Hd apart laten staan op 1 ide.... Dan zou het moeten lukken. Het overzetten is zowieso geen probleem lijkt me dus gewoon ff proberen
edit:

En zoals anderen zeggen , dma checken :P

Verwijderd

DMA aanzetten van je HD en CD's wil wel es helpen :Y)

Hoe?

Win9x

Apparaatbeheer
Schijfstations
Instellingen, DMA aanvinken

Win2k/XP

Apparaatbeheer
IDE/ATAPI Controllers
Primair+Secundair
Geavanceerde instellingen
DMA als mogelijk

Mocht het hierna nog steeds niet lukken is het verstandig om de chipset drivers even te installeren

Verwijderd

Bij mij stond de cdrom op PIO toen het sloom ging, moet je ff op DMA zetten.

Afbeeldingslocatie: http://people.zeelandnet.nl/pajong/temp.png

Verwijderd

Topicstarter
YEAH, brander stond op PIO, heb ik op DMA gezet en ik kopieer nu een DivX film met mijn brander en cd-rom (2 cd`s dus) tegelijk, ik draai muziek, heb internet aan, ben aan het chatten, geen probleem *D

Straks ff proberen met branden maar dta moet wel goed gaan denk ik ;)

TNX voor de oplossing mensen !!

Verwijderd

Topicstarter
OK dan, ff on the fly gebrand, 2x chat erbij, muziek en internet erbij, loopt als een zonnetje... bedankt mensen !!
Pagina: 1