cel-shading: leuk of lelijk?

Pagina: 1
Acties:

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:46

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Ik zie de laatste tijd steeds meer spelletjes die er een beetje uitzien als een tekenfilm :). Ik heb gehoord dat de nieuwe Zelda van Nintendo dat ook gaat doen.

Spellen die zo gemaakt zijn heten dan "cel-shaded" en vaak zijn het de spellen zoals asterix en obelix ofzo die er veel baat bij hebben. Het is volgens mij begonnen met een 3d rollerskate spel op de Sega Dreamcast, dat vond ik er toen al erg tof uitzien.

Op de een of andere manier trekken spellen die zo gemaakt zijn mij echt EXTREEM aan :). Het ziet er gewoon leuk en cool uit! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.cube-europe.com/graphics/cd2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.celshader.com/gallery/kara/kara01.gif

Het is iets heel anders dan het zogenaamde "flat shading" waarbij er geen textures en texture-mapping gebruikt wordten er gewoon lukraak kleuren ingevuld werden...

Ik vind het er echt ZO relaxed uitzien :). Wat vinden jullie?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Verwijderd

nouja het is natuurlijk erg persoonlijk, maar ik vind het niet echt mooi..

geef mij maar gewoon echt realistische 3D figuren :)

Verwijderd

Ik vind het wel leuk daarentegen ....het is eens een x wat anders en bij Jet set radio was het echt kewl :9~

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Is natuurlijk prima om een anime stijl mee te geven aan een spel, maar bij sommige spellen staat het helemaal niet

Is natuurlijk ook prima om een geweldige compressie te ontwikkelen voor tekenfilms :P

Verwijderd

Ik vind het wel leuk :) Maar ze moeten niet ieder spel daarmee uitrusten want dan gaat het ook vervelen.

Verwijderd

Tja, het hangt helemaal van het spel af. In JSR en JSRF kwam het prima tot z'n recht. In Cel Damage (zie eerste screenshot hierboven) ziet het er leuk uit, maar het is zo'n frustrerend spel dat zelfs celshaded graphics het niet meer redden.

Ben benieuwd naar XIII, een FPS met celshading. Mij benieuwen.

De techniek op zich vind ik trouwens wel prachtig. Was JSR de eerste die het had? Outlaws had het eigenlijk ook, maar dat waren bitmaps, geen 3D-objecten, dus dat telt niet.

• Exe-cuter
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-09-2023
Ik vindt vooral de screenshots leuk,ingame zie je het iets minder.
Quake 3 in celshading lijkt wel leuk

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
JSR was dat skate spel neem ik aan? Want dat was het eerste spel wat ik met die graphics zag :).

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

zelda op de Cube gebruikt ook celshade techniek. :) ben benieuwt hoe dat gaat worden.

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• Tim
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Ja, Jet Set Radio voor de Dreamcast was dat

Al kan ik me ook een spel voor de PSX herinneren met zulke graphics, ik kan alleen niet meer herinderen hoe het heet :{

• Bluppy2
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23-01 09:48

Bluppy2

Hip!

je krijgt binnenkort XIII.. een volledig cell shaded game voor de ??GameCube??..

hier een paar screenshotjes:

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen001.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen002.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen003.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen004.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen005.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen006.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen007.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/041102/xiii_screen009.jpg

http://gamespot.com/gamespot/filters/products/0,11114,557907,00.html voor details

><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º> .:. ><((((º>

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:58
Hoe werkt cel shading? Geen polygonen?

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Verwijderd

Moet toch wel zeggen dat die screenies er niet zo goed uitzien.
Toen ik Zelda voor de GC zag moest ik wel even schrikken. Dat zal wel wennen (hebben Links ogen volgens mij minder 'anime'gemaakt), maar bij een FPS lijkt het volslagen misplaatst. Zie dan in dat genre weinig toekomst voor deze techniek.

Verwijderd

cel-shading kan heel mooi zijn
het cartoony eraan is het leuke
maar ik hoop dat ze dat spel hierboven niet uitbrengen als het er zo uitziet

Verwijderd

Wat bluppy laat zien is geen cel-shading, laat dat even duidelijk zijn.

Verwijderd

...ik hoop op een nieuwe Monkey Island... dat is HET ultieme spel voor cel shading .. en natuurlijk een nieuwe DOTT ofzo.. :9~

Verwijderd

maar bij zelda vinnik het niet horen :(

• Bomberman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-01 15:31
Ik vindt Cel-Shading er ook wel geinig uitzien :) .
Op donderdag 09 mei 2002 17:12 schreef Sneeuwbal het volgende:
Wat bluppy laat zien is geen cel-shading, laat dat even duidelijk zijn.
Er wordt wel Cel-Shading gebruikt (check wapens en characters) maar volgens mij is het in dit geval meer een combinatie van regulier renderen en Cel-Shading ... niet erg mooi.

PC Specs

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

RSP

Op donderdag 09 mei 2002 17:20 schreef ReV3rEnD het volgende:
maar bij zelda vinnik het niet horen :(
3d vind ik ook niet bij zelda horen :P
top view 2d, daar kwam ie het beste tot z'n recht maargoed dat tijdperk zijn we voorbij en ik vind het op zich helemaal geen slecht punt dat cell shading, 't ziet er gewoon anders uit maar zeker niet slechter :Y)

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 17:35 schreef Bomberman het volgende:
Ik vindt Cel-Shading er ook wel geinig uitzien :) .
[..]

Er wordt wel Cel-Shading gebruikt (check wapens en characters) maar volgens mij is het in dit geval meer een combinatie van regulier renderen en Cel-Shading ... niet erg mooi.
Hmmm, dat weet ik niet zeker, want volgens mij, hebben die lelijke zwarte lijnen niets met celshading te maken.

Ach ja, ik zal het wel weer fout hebben :+

• Zamorano
  • Niet online
Op donderdag 09 mei 2002 17:41 schreef Sneeuwbal het volgende:

[..]

Hmmm, dat weet ik niet zeker, want volgens mij, hebben die lelijke zwarte lijnen niets met celshading te maken.

Ach ja, ik zal het wel weer fout hebben :+
ja idd weer fout :P

Die lijnen kun je aangeven in de meeste cel/cartoon shaders.

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 17:44 schreef DeLaVega het volgende:

[..]

ja idd weer fout :P

Die lijnen kun je aangeven in de meeste cel/cartoon shaders.
OMG, i give up :'(

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

Het lijkt mij een fantastische techniek voor adventures, in shooters komt het niet echt tot z'n recht maar bij adventures krijg je toch het oude 2D gevoel terug :)

• Shagura
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-01 18:00
monkey island idd :9~

Verwijderd

ligt totaal aan de game zelf

Verwijderd

Tja het ligt aan de game en hoe je het toepast.

voorbeeld: een film met superrealistische CG die 90% van de film overheerst is geen gegarandeerd succes maar wanneer je het toepast om bepaalde dingen mooier over te laten komen of voor een bepaalde visuele effect mee wil bereiken dan is dat zo slecht nog niet.

Het is dus de vraag wat gamemakers met cel shading willen bereiken. Als je voor de grap dat er zomaar inzet mag je hopen dat het bij de game past. Eigenlijk is dit niet alleen met cel shading maar met alle dingen in games. Als je b.v. een beat 'm up maakt met superrealistische moves zonder fireballs, mooi gechoreograafde moves enz. en je karakter wordt na een tijdje moe dan is dat natuurlijk niet zo spannend/leuk als wanneer het een beetje overdreven is zoals KOF, SF, Dead or Alive, Virtua Fighter, Tekken enzo.

Ik ga misschien een beetje off-topic maar goed. Kortom het gaat er dus om wat de gamemaker ermee wil bereiken en niet dat je dat voor de grap zomaar inzet omdat het op dat moment 'HOT' is.

• McBoom
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 11:12

McBoom

Broem

Ik denk dat het mooiste is als je het gebruikt voor op tekenfilms gebaseerde games, zoals Tom & Jerry of zo. Een spel van Transformers oid zou ook leuk zijn. :)

The ramblings of an idiot

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:14

Sponge

Serious Game Developer

Op donderdag 09 mei 2002 17:01 schreef s_roubos het volgende:
Hoe werkt cel shading? Geen polygonen?
Check:
http://www.gamedev.net/reference/programming/features/celshading/

Verwijderd

Ik vind Cel-Shading wel leuk maar dat moet je dan alleen maar met van die cartoon achtige spellen doen zo als een of andere kart game dat lijkt me wel tof maar om de nieuwe Zelda zo te maken verkl00t je het halve spel mee denk ik.
:'(

Verwijderd

celshading vind ik eigenlijk alleen leuk bij cartoondingen, maar bij realistische spellen vind ik het gewoon lelijk. Laatst een screen gekregen van een racespel met celshading, nee dankjewel, dat ik niet voor mij weggelegd.

Verwijderd

je moet even wachten tot de volgende generatie consoles, dan ziet cell shading er wat beter uit en zou je misschien iets kunnen verwachten als Street Fighter in anime stijl. En volgens mij zou dat gewoon erg roeleren! :9~

Verwijderd

Cel-Shading: leuk of lelijk.
*Lelijk >:)

• Zamorano
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 13:40 schreef Samor het volgende:
je moet even wachten tot de volgende generatie consoles, dan ziet cell shading er wat beter uit en zou je misschien iets kunnen verwachten als Street Fighter in anime stijl. En volgens mij zou dat gewoon erg roeleren! :9~
Onzin.

Streetfighter hoort 2D te zijn. En dan hebben we geen celshading nodig.
Streetfighter in 3D is net zoiets als Counterstrike in 3rd person perspective. Spelbederf. :P

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:46

dominic

will code for food

Vind het zelf wel mooi, maar het moet niet meteen in zoveel titels toegepast worden. Toepasselijk is wanneer een game een echt comic-uiterlijk moet krijgen (Bijvoorbeeld spiderman-games etc).

Zelf vind ik een mooie toepassing: Auto Modellista

Even wat afbeeldingen:

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/011102/aml/automodellista_screen008.jpg

Afbeeldingslocatie: http://image.com.com/gamespot/images/2002/vgnews/011102/aml/automodellista_screen007.jpg

Download my music on SoundCloud

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik zag laatst op TV zo'n scate spel wat er dus ook zo uitzag. Heel apart is dat, ik had het ervoor nog nooit zo gezien.
Het zag er best wel mooi uit vond ik. :)

🌞🍃

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 13:34 schreef BananeKoning het volgende:
celshading vind ik eigenlijk alleen leuk bij cartoondingen, maar bij realistische spellen vind ik het gewoon lelijk. Laatst een screen gekregen van een racespel met celshading, nee dankjewel, dat ik niet voor mij weggelegd.
Ik ben het volkomen met je eens. Deze vorm van shading haalt het realistische uit een spel. als je een realistisch spel wilt hebben zou je zeer zeker af moeten zien van de ze vorm van shading....

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 13:46 schreef DeLaVega het volgende:

[..]

Onzin.

Streetfighter hoort 2D te zijn. En dan hebben we geen celshading nodig.
Streetfighter in 3D is net zoiets als Counterstrike in 3rd person perspective. Spelbederf. :P
street fighter ex is IDD flut. Maar dat bedoel ik ook niet. Kijk bijvoorbeeld ff naar guilty gear. Da's een soort street fighter in hogere resolutie. Als cellshading nog een beetje verder gaat kun je dergelijke graphics in 3D maken. Als dat correct gedaan wordt krijg je mooiere animaties, en als het goed is blijft de gameplay intact, maar dat hang wel van de developer af. Het leuke van cellshading is juist dat je straks misschien niet meer in 2D of 3D hoeft te denken. Je kunt dan gewoon bijv. een tekenfilmachtig platformspel maken. Wat gameplay betreft kan dat dan gewoon 2D zijn, maar met veel betere en vloeiendere graphics dan "echt" 2D.
De stap is best dichtbij; capcom vs snk 2 heeft al 3d achtergronden die er aardig tekenfilmachtig uitzien. Als je dan de oude street fighter sprites op de voorgrond vervangt door cell shading, dan ziet et er ineens een heel stuk beter uit en dat hoeft de gameplay niet perse te schaden.

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Voor monkey island of DOTT vind ik het dus brak, die spellen moeten ECHT getekende cartoon stijl zijn imo, geen gerenderde simulatie ervan. Ik mis de echte 2D adventures ;(

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01 12:07
(jarig!)
Op vrijdag 10 mei 2002 13:50 schreef dominicbout het volgende:
Vind het zelf wel mooi, maar het moet niet meteen in zoveel titels toegepast worden. Toepasselijk is wanneer een game een echt comic-uiterlijk moet krijgen (Bijvoorbeeld spiderman-games etc).

Even wat afbeeldingen:

[afbeelding]

[afbeelding]
Megavet! Ziet er uit als die videoclips van Gorilla's of hoe heten ze (ja, had per ongeluk wel eens zo'n clip gezien, ik kijk nooit clips...)

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 16:26 schreef JvS het volgende:

[afbeelding]

[afbeelding]

Het is iets heel anders dan het zogenaamde "flat shading" waarbij er geen textures en texture-mapping gebruikt wordten er gewoon lukraak kleuren ingevuld werden...

Ik vind het er echt ZO relaxed uitzien :). Wat vinden jullie?
Ik vind de 1e wel koel en de 2e niet :P

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 13:50 schreef dominicbout het volgende:

Even wat afbeeldingen:

[afbeelding]

[afbeelding]
WOOOW... PouwelZ = Verkocht :P

• Zamorano
  • Niet online
Op vrijdag 10 mei 2002 13:57 schreef Samor het volgende:

[..]

street fighter ex is IDD flut. Maar dat bedoel ik ook niet. Kijk bijvoorbeeld ff naar guilty gear. Da's een soort street fighter in hogere resolutie. Als cellshading nog een beetje verder gaat kun je dergelijke graphics in 3D maken. Als dat correct gedaan wordt krijg je mooiere animaties, en als het goed is blijft de gameplay intact, maar dat hang wel van de developer af. Het leuke van cellshading is juist dat je straks misschien niet meer in 2D of 3D hoeft te denken. Je kunt dan gewoon bijv. een tekenfilmachtig platformspel maken. Wat gameplay betreft kan dat dan gewoon 2D zijn, maar met veel betere en vloeiendere graphics dan "echt" 2D.
De stap is best dichtbij; capcom vs snk 2 heeft al 3d achtergronden die er aardig tekenfilmachtig uitzien. Als je dan de oude street fighter sprites op de voorgrond vervangt door cell shading, dan ziet et er ineens een heel stuk beter uit en dat hoeft de gameplay niet perse te schaden.
Met krachtigere consoles kun je gewoon doorbouwen op de weg die Guilty Gear X is ingeslagen. Hogere kwaliteit sprites.
Ook een fantastisch spel qua gameplay.

Het probleem met 3D beat 'm ups is dat de gameplay helemaal anders is meestal. Er moet en zal gebruik worden gemaakt van die 3e dimensie en dat maakt t voor mij veel minder leuk.

De achtergronden van Capcom vs SNK zijn zeker mooi (deel 2 heb ik nog niet gespeeld eigenlijk) maar laten ze het bij prerendered houden met celshading of bewerkte fotografische achtergronden.
Vector based scaling word ook veel toegepast en het doet niet af aan de gameplay.

Tuurlijk is 3d voor de grote massa's leuker om te zien, maar mij gaat het om de gameplay en de sfeer van 2D fighters.

Het is trouwens nog steeds zo dat je met 2D animatie meestal veel spectaculairdere dingen kunt laten zien dan met 3D waar je vaak toch vast zit aan wat wiskundige wetten en restricties aan je engine en animatiepakket.

Misschien is het wel een idee om celshaded 3d achtergronden te maken maar ik heb t idee dat Capcom vooral de fotorealistische kant op wil gaan met de backdrops en de omgeving en wel getekende sprites.

Nee ik hoop dat t voorlopig gewoon 2D blijft en er doorgebouwd wordt op de techniek en gameplay van GGX en Capcom vs SNK

• White Dust

White Dust

Op vrijdag 10 mei 2002 15:21 schreef DarkX het volgende:
Voor monkey island of DOTT vind ik het dus brak, die spellen moeten ECHT getekende cartoon stijl zijn imo, geen gerenderde simulatie ervan. Ik mis de echte 2D adventures ;(
Jij weet net zo goed als ik dat weet dat dat nooit meer zal gebeuren, adventures zullen voortaan ook 3D zijn, en dat kan ook wel goed gebeuren (aangezien niet alle adventures cartoon achtig hoeft te zijn), zelf vind ik een spel als Gabriël Knight 3 zeer goed....

• kamerplant
  • Niet online
Hoe zit het eigenlijk met de systeem eisen van dit cel-shading voor als het op de PC is? :?

🌞🍃

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Cel-shading bij een cartoon spel of gewoon een spel met humor is cool :)
Maar bij een (serieuze) shooter zoals XIII vind ik het echt niet staan. Zie die wapens enzo! Het is alsof we weer in 1992 zitten :{

The devil is in the details.

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 16:31 schreef DataBeest het volgende:
Hoe zit het eigenlijk met de systeem eisen van dit cel-shading voor als het op de PC is? :?
Je hebt zowiezo vrij simpele textures, wel multi, als ik sommige zo zie, maar ik denk dat het niet echt lager ligt dan bij normale spellen.

Dat race spel ziet er echt heel erg cool uit :). Toen ik dat filmpje van zelda zeg, was ik ook erg enthousiast! Komt waarschijnlijk omdat ik de zelda1 en zelda3 als referentie heb :) Daar heeft het wel wat van weg weer namelijk (met name zelda3).

Afbeeldingslocatie: http://www.legendofzelda.com/z3ss3.gif Afbeeldingslocatie: http://www.legendofzelda.com/z3ss2.gif

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Op vrijdag 10 mei 2002 16:23 schreef White Dust het volgende:

[..]

Jij weet net zo goed als ik dat weet dat dat nooit meer zal gebeuren, adventures zullen voortaan ook 3D zijn, en dat kan ook wel goed gebeuren (aangezien niet alle adventures cartoon achtig hoeft te zijn), zelf vind ik een spel als Gabriël Knight 3 zeer goed....
GK3 vind ik dan eigenlijk nix aan, maar ok. Het kan opzich wel ok, The Longest Journey had ook 3D chars maar is een erg mooi spel. Toch vind ik het stom dat omdat 3D mogelijk is 2D komt te vervallen, alsof dat een inferieure manier van afbeelden is. Ook in cartoon stijl is nog best wel wat door te ontwikkelen, van de pixelige eerste cartoon adventures naar een spel als Discworld II is al een groot verschil, die lijn is goed door te trekken. Een cartoon like adventure die zo vloeiend loopt als een echte cartoon, met mooie getekende gfx, leuke humor, gave voice acting... zucht. Toch hopen dat de 3D mode weer beetje overwaait, 2D hoeft echt niet slechter te zijn dan 3D. In TV cartoons is dit toch al duidelijk, na de eerste rage van geanimeerde cartoons (die voor TV toch niet echt liepen) zijn de nieuwere cartoons juist nog primitiever getekend (Johnny Bravo like) wat nix afdoet aan de kwaliteit.

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• schnumi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

schnumi

Discothéque! Boom cha!

Op vrijdag 10 mei 2002 18:21 schreef JvS het volgende:

[..]

Je hebt zowiezo vrij simpele textures, wel multi, als ik sommige zo zie, maar ik denk dat het niet echt lager ligt dan bij normale spellen.

Dat race spel ziet er echt heel erg cool uit :). Toen ik dat filmpje van zelda zeg, was ik ook erg enthousiast! Komt waarschijnlijk omdat ik de zelda1 en zelda3 als referentie heb :) Daar heeft het wel wat van weg weer namelijk (met name zelda3).
voor dat spel kwam zelfs mijn vader s'nachts uit bed. :) (serieus!) als hij dacht dat hij wist hoe hij weer verder moest komen ofzo dan ging hij midden in de nacht gewoon zelda spelen. :) echt 8-)

"The more you take the less you feel, The less you know the more you believe, The more you have the more it takes today"

• White Dust

White Dust

Op zaterdag 11 mei 2002 14:11 schreef DarkX het volgende:
*knip*
Tja, maar de fabrikanten luisteren naar de grote massa en kijken naar de beschikbare hardware, als je cartoon achtiggen graphs gebruikt heb je aan een P100 met een oud trident kaartje meer dan genoeg (kijk maar naar DoTT en Sam&Max, deden het zelfs nog op een 386)... tja, de 2D tijdperk licht vrees ik achter ons, mischien is er nog een Open-Source project waar ze 2D gebruiken...

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:33
Zelda cell-shaded op de Gamecube is anders 1 van de vetste spellen die ik ooit heb gezien...
net alsof je een disney tekenfilm aan t spelen bent, qua graphics, niet qua inhoud... wat inhoud betreft is zelda vele malen beter...

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

• Fubaruba
  • Laatst online: 23-04-2025
Op zaterdag 11 mei 2002 15:31 schreef Phusebox het volgende:
Zelda cell-shaded op de Gamecube is anders 1 van de vetste spellen die ik ooit heb gezien...
net alsof je een disney tekenfilm aan t spelen bent, qua graphics, niet qua inhoud... wat inhoud betreft is zelda vele malen beter...
ben ik het mee eens. ik kijk ook al uit naar de e3 reviews enzo

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 15:52 schreef DeLaVega het volgende:

[..]

Met krachtigere consoles kun je gewoon doorbouwen op de weg die Guilty Gear X is ingeslagen. Hogere kwaliteit sprites.
Ook een fantastisch spel qua gameplay.
Sprites moeten altijd nog getekend worden. Hoe meer tekeningen hoe vloeiender. Het voordeel van 3D is dat het vloeiend is terwijl je helemaal niks hoeft te tekenen. Met cel shading zet je de uiterlijk van polygonen om in een cartoon-achtige look. Dan ziet het eruit alsof het getekend is. Het ziet er dus nog steeds 2D uit maar het is 3D.
Het probleem met 3D beat 'm ups is dat de gameplay helemaal anders is meestal. Er moet en zal gebruik worden gemaakt van die 3e dimensie en dat maakt t voor mij veel minder leuk.
Gewoon omdat je cel shading gebruikt hoeft wil dat nog niet zeggen dat de gameplay 3D is. Metal Gear Solid is ook 3D maar de gameplay verschilt in veel gevallen niet met 2D games waarbij ook een vogel perspectief wordt toegepast.

• Zamorano
  • Niet online
Op zaterdag 11 mei 2002 16:58 schreef Single Guy het volgende:

[..]

Sprites moeten altijd nog getekend worden. Hoe meer tekeningen hoe vloeiender. Het voordeel van 3D is dat het vloeiend is terwijl je helemaal niks hoeft te tekenen. Met cel shading zet je de uiterlijk van polygonen om in een cartoon-achtige look. Dan ziet het eruit alsof het getekend is. Het ziet er dus nog steeds 2D uit maar het is 3D.
[..]
Wat wil je daar eigenlijk psies mee vertellen?
Tuurlijk is 3D niet getekend door een artist maar wel gemodeled en het moet ook realtime worden berekend.
Niet alle effecten die je in 2D fighters ziet kunnen nu al in volledig 3D op een console weergegeven worden hoor.
Daarbij moet bij 3D ook nog geanimeerd worden, ik weet niet of je weet hoe dat werkt maar ik heb wel ervaring met Inverse Kinematics en skelet animatie in 3D, dat is ook veel werk om te maken en om te laten berekenen door de hardware.
Gewoon omdat je cel shading gebruikt hoeft wil dat nog niet zeggen dat de gameplay 3D is. Metal Gear Solid is ook 3D maar de gameplay verschilt in veel gevallen niet met 2D games waarbij ook een vogel perspectief wordt toegepast.
MGS is ook idd een uitzondering waar de gameplay heel erg belangrijk is.
IMO zijn 3D graphics nuttig als het qua graphics bijdraagt aan het concept en geen afbreuk doet aan de gameplay.

Verwijderd

Op zaterdag 11 mei 2002 17:07 schreef DeLaVega het volgende:

[..]

Wat wil je daar eigenlijk psies mee vertellen?
[..]
Ik was niet duidelijk geweest maar wat ik hiermee wil vertellen is dat ik eens ben met Samor. 3D is vloeiender dan sprites omdat sprites getekend moet worden. Dus hoe vloeiend 2D animatie is hangt af van het aantal sprites.
Anyway m.b.v. 3D + CEL SHADING kunnen we dus de anime look behouden (min of meer) terwijl we vloeiendere graphics krijgen.
IMO zijn 3D graphics nuttig als het qua graphics bijdraagt aan het concept en geen afbreuk doet aan de gameplay.
Tja wat is een 3D graphic? Een 2D vertex is in feite ook opgebouwd uit een polygon maar veel mensen denken dat het een sprite is. Donkey Kong Country was ook pre-rendered 3D graphics met een 2D gameplay. Maar ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Met 3D kun je dynamischere dingen mee doen b.v. arm eraf in een shooter o.i.d. Helaas gaat dit ten koste van de gameplay maar dat heeft niks met 3D te maken. Je kunt in b.v. 2D fighters ook zeggen dat ze na een tijdje moe worden en geen fireballs meer kunnen afvuren zoals ze dat ook in 'Art of Fighting' deden. Helaas vinden veel mensen dat niet fijn dus gaat dat ten koste van de gameplay. Of gameplay nou goed wordt heeft vooral te maken met de game design en sommige designers denken nou eenmaal dat stoere 3D graphics gelijk is aan een goed design.

• Marcj
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:09
Op Nehe staat een mooie tutorial hoe je zelf in OpenGL cell-shading kunt maken :)

Persoonlijk spreekt het me wel aan. Maar ook niet alle spellen.

• Bigs
  • Niet online
Ik vind het best een mooi effect, alleen ben ik bang dat het straks te veel toegepast gaat worden.

Verwijderd

Ik vind cell shading ge-wel-dig :+

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:30
Ik vind het ook supermooi, maar niet in 3d-shooters.
Wel in JSR(F) en Cell Damage.

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

Verwijderd

XIII Komt niet alleen op de gamecube ook op de volwassen xbox :+ . XIII is een volwassen spel met bloed (men vind dat volwassen) enzevoort. Het is gebaseerd op een strip verhaal (Ik hoorde men zeggen dat cell chaded bij spiderman past) en daarom dus ook cell shaded.

Ik zie wel wat er van terecht komt. Het heeft in ieder geval een erg spannende verhaal lijn zegt de PU :) .

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:39

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Stilstaande beelden van celshaded games vind ik niet zo bijonder... Ik vond dat skatespel op de Dreamcast er wel supervet uiztien. Ik heb daarom nog even gewacht met het vormen van een mening over de nieuwe Zelda. Ik heb net de filpjes gezien en moet zeggen dat het duidelijk anders is dan op de N64, Het heeft toch wel zijn charme. Maar het hoofd van Link is een beetje buite proporties... Een soort waterhoofd.

Ik denk dat veel mensen zo schrokken van Zelda omdat Nintendo ona al lekker had gemakat met het posten van enorm mooie screenshots van Link en Ganon die elkaar bevochten met realistiche graphics, om te laten zien wat de GC wel niet kon, en als je dan opeens met een waterhoofdlink in cartoonstyle aankomt is dat wel een schok.

Ik vind de nieuwe Zelda wel koel, maar ik zou ook nog graag een spel met de volwassen link hebben die wat meer realistich is.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1