Is mijn HD nu echt dood? :(

Pagina: 1
Acties:

• judgem
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-04-2014

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
gegroet,

Ik ben bezig met een inrichten van een server en ik had nog 2 oude HD's liggen:
- WD 2,1 GB
- WD 1,2 GB

Nu is die van 2,1 GB goed geinstalleerd en gepartitioneerd (FAT16) maar toen bedacht ik me dat ik aan 1,2 GB ook al meer dan genoeg zou hebben voor NT4 server, Winroute 4.1 en de software van Casema..

Het probleem alleen is dat als ik hem opstart met de Win98 bootdisk de HD wel herkend wordt (indien ik hem als primary slave naast de 2,1 GB schijf erin hang) tijdens het opstarten maar dat zodra ik hem in FDISK wil partitioneren en daarna wil formatteren hij het laat afweten.. Ik kan me vaag herinneren dat ik al eerder een poging ondernomen hem om NT4 Server erop te zetten maar dat ik die toen heb moeten staken..

Wat kan hier de oorzaak van zijn? Schijf dood? Draait NTFS (best mogelijk dat ik hem inderdtijd zo gepartitioneerd heb) niet naast FAT? En nog belangrijker: Hoe los ik dit op???

Alvast bedankt...

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

• PsYgHo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:59
Ff basiscursus fdisk..

Alle eventuele partities er af rossen, en dan vrolijk weer een nieuwe aanmaken, en deze eventueel later weer converteren.

Of gebruik pqmagic, scheelt je bovenstaande 2e handeling..

Mess with the best,DIE Like The Rest !
Als je in de poep gaat roeren, gaat het stinken!
In je broek poepen is hetzelfde als verliefdheid, iedereen weet het, alleen jij hebt het speciale gevoel!
I Ignore Fools, who Ignore Rules.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Zover was ik ook al alleen zodra ik hem vraag een partitie te verwijderen danwel aan te maken dan krijg ik de melding dat er geen partities zijn om te verwijderen danwel er geen ruimte is om een nieuwe aan te maken...

Nu jij weer.. ;)

- Ik bespreek ook harde waren en dan wel op www.lordsofmetal.nl - en ik draai en programmeer ze in DYNAMO

Verwijderd

Probeer eerst eens te checken of NTFS erop staat... Je kunt natuurlijk ook formateren mbv een win2k of NT4.0 cdrom.. Die herkennen NTFS en kunnen je hd naar fat32 formatteren...

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Check! Dat ga ik proberen zodra mijn downloads (RedHat 7.3) binnen zijn.. Bedankt!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

dan debug doen als je de parts er niet helemaal goed vanaf kunt krijgen.

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-04 16:43

Korakal

Up up up!

Op donderdag 09 mei 2002 16:10 schreef judgem het volgende:

[...]
Hoe los ik dit op???
[topic=490508/1/25]

:+

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik denk niet dat dat veel zal oplossen edoch bedankt.. :)

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
je kan de schijf ook in een ander systeem hangen en daar PartitionMagic 7 op los laten.

Verwijderd

Misschien ff te simpel maar te proberen, fdisk /mbr ;)

• timothee
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:10
Op donderdag 09 mei 2002 16:59 schreef judgem het volgende:
Zover was ik ook al alleen zodra ik hem vraag een partitie te verwijderen danwel aan te maken dan krijg ik de melding dat er geen partities zijn om te verwijderen danwel er geen ruimte is om een nieuwe aan te maken...

Nu jij weer.. ;)
Ik zou fdisk van linux (bijv. RedHat) eens proberen...ik heb ook wel eens dat fdisk van M$ geen non-dos partities kan verwijderen omdat er nog deel partities (kom ff niet op de naam van die dingen) in zouden zitten; die je vervolgens weer niet wegkrijgt omdat er geen partities zijn :?

Met fdisk van linux erase ik dan altijd de hele schijf en bouw vervolgens met fdisk van dos weer de partitie-indeling op.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 18:55 schreef SupaFly het volgende:
Misschien ff te simpel maar te proberen, fdisk /mbr ;)
Zou u mij dan even willen uitleggen wat daar het effect van is? Ben namelijk niet echt van plan mijn primary master opnieuw te partitioneren laat staan alles wat erop staat kwijt te raken...
Op donderdag 09 mei 2002 18:58 schreef timotheebastin het volgende:
Ik zou fdisk van linux (bijv. RedHat) eens proberen...ik heb ook wel eens dat fdisk van M$ geen non-dos partities kan verwijderen omdat er nog deel partities (kom ff niet op de naam van die dingen) in zouden zitten; die je vervolgens weer niet wegkrijgt omdat er geen partities zijn :?

Met fdisk van linux erase ik dan altijd de hele schijf en bouw vervolgens met fdisk van dos weer de partitie-indeling op.
Zou een prima oplossing zijn ware het niet dat ik (nog) geen Linux heb draaien...

• timothee
Op donderdag 09 mei 2002 20:40 schreef judgem het volgende:
Zou u mij dan even willen uitleggen wat daar het effect van is? Ben namelijk niet echt van plan mijn primary master opnieuw te partitioneren laat staan alles wat erop staat kwijt te raken...
Dat gebeurt ook niet. Met dit commando maakt ie gewoon de master boot record van je HD opnieuw aan. Die kan vervuilt zijn door een virus of millenniumbug progje...ook door andere redenen overigens. Enige minpuntje is dat je evt. een bootmenu kwijtraakt. Denk overigens dat dit niet jouw probleem verhelpt maar je kunt het proberen...
Zou een prima oplossing zijn ware het niet dat ik (nog) geen Linux heb draaien...
Ja en? Ik draai ook geen linux (nou ja op de server wel maar niet op de desktop). Gewoon een Redhat cd pakken en erin pleuren...setup starten en bij het formatteren voor fdisk kiezen. Dan HD partities wissen en partititabel opnieuw wegschrijven. Dan terug naar setup en die quiten (evt. hardhandig door gewoon te resetten). Die partities zijn dan toch weg omdat de partitietabel reeds is weggeschreven. Daarna heb je kans dat je met fdsik van dos alles opnieuw kunt aanmaken en je de schijf alsnog kunt gebruiken.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
hmmm... Ik heb het zojuist geprobeerd met een RH6.2 CDtje maar die geeft zelfs al een errormelding dat mijn drive niet geconfigureerd is...

Moet ik mijn HDtje toch maar tot "Pimmie" gaan omdopen of zijn er mensen met andere suggesties? ;)

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Zelfs de fdisk /mbr optie werkt niet...

HELP!!! :'(

• timothee
Heeft WD geen tools waarmee je de drive fitness kunt testen? Bij IBM bestaat zoiets nl. wel en kan in dit geval wel eens voor wat zekerheid zorgen :)

Ik vrees voor je dat ie idd kapot is.

• judgem

judgem

Lord of Metal

Topicstarter
Ik heb niks kunnen vinden helaas.. Ik vrees ook het ergste...

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Diagnostic tool van WD proberen :) weet je direct of ie dood is of niet :)
Pagina: 1