Toon posts:

Cups probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik pobeer nu al een poosje Cups aan de gang te krijgen...De situatie is als volg.

Op de server (linux) draait cups prima. Vanaf die server kan ik gewoon printen. De pc van mijn vriendin draait windows XP (sorry) , ook hier geen problemen met printen (via Samba). Op mijn eigen PC heb ik linux draaien met ook cups daarop geinstalleerd. Ik moet daarin een printer installeren. Nu heb ik dit op allerlei mogelijke manieren geprobeerd (volgens de documentatie) maar het werkt geen van allen. Vanuit windows 98 (dual boot) lukt het wel om via samba te printen.( printer instelling in windows = \\angel\deskjet)

Op de server zie ik in de acces_log wel het ip nummer waarvandaan de client print opduiken
code:
1
 192.168.1.2 - - (08/may/2002:15:21:19 + 0000) "POST /deskjet HTTP/1.1" 403 0

De vraag is dus wat zijn de goede instellingen??? Uit de documentatie word ik nix wijzer

Enige hulp zou welkom zijn.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Ik weet niet of je ook KDE gebruikt, maar bij KDE kan je gewoon met een wizard op de windows manier een printer installeren. Wat je daar evt kunt doen is zeggen dat je via samba wilt printen, werkt ook wel :)

Verwijderd

Topicstarter
Leuk hoor chello.....zucht...alweer 2 dagen raak....

Maar goed ik ben er weer ff...Heeft er nog iemand nagedacht over dit probleem?

Verwijderd

heb je die ACL wel goed staan zeg maar? bind ie wel op de juiste poorten ?

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32

MadEgg

Tux is lievvv

Op donderdag 09 mei 2002 14:06 schreef Purplehouse het volgende:
Hallo, ik pobeer nu al een poosje Cups aan de gang te krijgen...De situatie is als volg.

Op de server (linux) draait cups prima. Vanaf die server kan ik gewoon printen. De pc van mijn vriendin draait windows XP (sorry) , ook hier geen problemen met printen (via Samba). Op mijn eigen PC heb ik linux draaien met ook cups daarop geinstalleerd. Ik moet daarin een printer installeren. Nu heb ik dit op allerlei mogelijke manieren geprobeerd (volgens de documentatie) maar het werkt geen van allen. Vanuit windows 98 (dual boot) lukt het wel om via samba te printen.( printer instelling in windows = \\angel\deskjet)

Op de server zie ik in de acces_log wel het ip nummer waarvandaan de client print opduiken
code:
1
 192.168.1.2 - - (08/may/2002:15:21:19 + 0000) "POST /deskjet HTTP/1.1" 403 0

De vraag is dus wat zijn de goede instellingen??? Uit de documentatie word ik nix wijzer

Enige hulp zou welkom zijn.
Zo iemand zocht ik nou :).. Ik kan je ben ik bang niet helpen met 't probleem, maar zou je je smb.conf ergens kunnen posten, ik probeer al dagen om dit aan te gang te krijgen(met cups & samba printen vanaf een WinXP comp), dus als je 'm ergens zou kunnen uppen en me de link vertellen ben ik je eeuwig dankbaar :)

Tja

Verwijderd

Aangezien cups te benaderen is met je webbrowser (waar je aardig wat in kunt stellen), duidt de 403 na een POST van data op een permission denied.

In je cups-config zal je interne netwerk dus geen toegang hebben tot cups gok ik zo. Controleer ook je /etc/hosts.allow als cups tcp-wrapper support heeft. :) (alleen dat laatste is in ieder geval niet wat de 403 veroorzaakt, want die zou bij een tcpwrapper-probleem niet eens verschijnen.)

Verwijderd

Topicstarter
Ja eindelijk......Mijn internet doet het weer.....en cups nu ook.

Er stond inderdaad ergenens aan het eind van cupsd.conf een stukje over het netwerk. FF mijn interne ip's toevoegen was alles wat nodig was.

Dank voor de hulp

Verwijderd

Topicstarter
maar zou je je smb.conf ergens kunnen posten, ik probeer al dagen om dit aan te gang te krijgen(met cups & samba printen vanaf een WinXP comp),
En voor MadEgg

[global]
workgroup = purplehouse
netbios name = angel
#server string = %h server (Samba %v)
encrypt passwords = Yes
smb passwd file = /etc/samba/smbpasswd
syslog = 0
max log size = 1000
log file = /var/log/samba.log
log level = 2
socket options = IPTOS_LOWDELAY \
TCP_NODELAY SO_SNDBUF=4096 SO_RCVBUF=4096
dns proxy = No

#Security
#
invalid users = root

interfaces = eth0 192.168.1.1/255.255.0.0 127.0.0.1/24

bind interfaces only = yes

[homes]
comment = Home Directories
read only = No
create mask = 0700
directory mask = 0700
browseable = Yes

[data]
comment = Data Files en Backups
path = /home/samba
read only = No
create mask = 0775
directory mask = 0775
browseable = Yes

[printers]
comment = All Printers Test
printing = cups
printcap name = cups
# path = /tmp
# create mask = 0700
# printable = Yes
# browseable = No

# End of file

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Bedankt.. het helpt me alleen niet. Ik krijg weer precies hetzelfde probleem als ik ervoor had.
Als ik in de dos-prompt van WinXP type:
code:
1
net use lpt1 \\linux\deskjet840c

Dan maakt ie prima verbinding, doe ik vervolgens
code:
1
echo printertest > lpt1

Dan komt er keurig een blaadje met 'printertest' uit de printer aan de linux bak rollen.

Dus dat werkt wel, authorisation ook. Maar, als ik in WinXP op 'Connect' klikt in Netwerkomgeving \\linux dan opent hij ook het printer-wachtrij-venster, maar als ik dan een testpagina probeer te printen, of bijvoorbeeld met Word naar 'deskjet840c op linux' te printen, dan komt er nix uit...
De samba.log zegt iets van call_nt_transact_ioctl: Currently not implemented.

Weet iemand wat er aan de hand is? Ik draai dus Gentoo Linux, met een HP Deskjet 840c, CUPS 1.1.14-rc1, en Samba 2.2.4...

edit:

Ik kan trouwens wel gewoon de fileshares openen vanaf Windows XP...

Tja

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Kleine update: ook printen van Windows 3.11 of Windows 95 werkt niet vanuit windows, net use verbinding met LPT1 maken, en vervolgens iets naar lpt1 echo-en werkt wel.

Printen vanaf een andere linux computer gaat ook...

Dus dan zou het in Windows zitten... maar wat?

Tja

Verwijderd

Topicstarter
Je moet raw printing 'activeren' in mime.types en mime.convs (in /etc/cups). Deze staat standaard uitgecommentarieerd...

• MadEgg

MadEgg

Tux is lievvv

Zowel in de CUPS documentatie als in de SAMBA documentatie als in de Gentoo documentatie staat hier niets over.
Maar het loste wel het probleem op :7

Bedankt!

Tja

• Hagar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-10-2025

Hagar

Diabootic

bump

't is een oud topic maar na uren proberen staat hier dan eindelijk de oplossing :)
Om het hele verhaal compleet te maken:

in /etc/cups/mime.convs
code:
1
application/octet-stream        application/vnd.cups-raw        0       -
uncommenten
en in /etc/cups/mime.types
code:
1
application/octet-stream
uncommenten.

En dan krijg je eindelijk je winprinter (HP 710c) aan de praat.
ty purplehouse _/-\o_

Nu ook zonder stropdas

Pagina: 1