Toon posts:

SCSI foutmelding bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik krijg bij het opstarten (koude start) de volgende melding:

"Drive on scsi id 2 had exceeded failure prediction thershold"

Als ik dan mijn reset knop in druk of ctrl-alt-del dan krijg ik de fout niet meer en doet alles het normaal.

Mijn specs:
MB: MSI K7T 266Pro2
256MB DDR
Adaptec 19160 kit
1x36GB Quantum Atlas 10k
2x 18GB Quantum Atlas 7200rpm
Op SE channel zit een plexbrander en plexlezer

De 36GB zit op id2 en daarmee start ik op (dus id2 is mijn bootschijf)

Heb inmiddels nieuwste bios overal opgezet (Mainboard, scsikaart..etc)

Had al een hele poos zonder deze melding gedraait maar opeens had ik die melding. En krijg hem elke keer als ik de machine opnieuw opstart. (Alleen de pc compleet uit is geweest)

• DeBolle
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:10

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Kun je in jouw Bios ook een delay instellen voor access HD? Zo ja, zet 'm es op een paar seconden.

Specs ...ik doe er niets meer aan.

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 12:42 schreef DeBolle het volgende:
Kun je in jouw Bios ook een delay instellen voor access HD? Zo ja, zet 'm es op een paar seconden.
Nee jammer genoeg zie ik dit nergens staan.
Klinkt idd dat het zoiets moet zijn... iemand een idee?

Verwijderd

Kun je een spin-up command instellen in je SCSI-bios?
Hiermee kun je ook de schijven netjes na elkaar laten opspinnen.
Wel even de jumper-settings op je HD's controleren.

suc6

Verwijderd

Topicstarter
Nee kan geen spin-up command instellen geloof ik.
Op zich is het vreemd dat deze foutmelding plotseling komt. Heeft een hele tijd zonder problemen gedraaid....

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 15:45 schreef EM het volgende:
Nee kan geen spin-up command instellen geloof ik.
Op zich is het vreemd dat deze foutmelding plotseling komt. Heeft een hele tijd zonder problemen gedraaid....
Dan lijkt het erop dat je controler waarschuwt voor een crash op je HD :'( (soort S.M.A.R.T. funktie)
Misschien kun je de HD met een tooltje in je SCSI-bios eens controleren (en evt. repareren) of misschien gewoon Schijfcontrole.

Verwijderd

Topicstarter
Op vrijdag 10 mei 2002 15:56 schreef madashell het volgende:

[..]

Dan lijkt het erop dat je controler waarschuwt voor een crash op je HD :'( (soort S.M.A.R.T. funktie)
Misschien kun je de HD met een tooltje in je SCSI-bios eens controleren (en evt. repareren) of misschien gewoon Schijfcontrole.
Nee denk niet dat dit het is...De schijf is gewoon verder goed en als ik de resetknop of ctrl-alt-del gebruik is er niks meer aan de hand...
Dus als je de pc uitzet (stroom van de schijf af) dan pas geeft hij de melding......

• _nethack
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:29

_nethack

We're all MAD here

Ik denk wél dat dat het is :)

failure prediction == SMART

De schijf doet het inderdaad ook gewoon, dat wil zeggen, nog wel....
Failure prediction (fout voorspelling) houdt in dat de schijf ergens fouten heeft gedetecteerd die nu nog geen probleem opleveren maar wel aangeven dat de schijf binnenkort stuk zou kunnen gaan.

zsm backuppen en de schijf laten repareren/vervangen. Bij reparatie onder garantie ook aangeven dat de failure prediction die fout gaf. Misschien is er een tooltje van de fabrikant om hem te testen.

Dat ie het alleen bij een koude start doet zou goed kunnen hoor, de schijf geeft dan alleen bij de eerste initialisatie de fout aan.

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de SCSI-Bios nu de 'send start command' of iets dergelijk uitgezet en nu krijg ik die melding niet meer....
Zal idd voor de zekerheid ff backupje draaien
Pagina: 1