Stats!
Disce Ut Semper Victurus, Vive Ut Cras Moriturus
Verwijderd
Gewoon beginnen met XP te installen, daarna booten van je RH Cdrom, en bij de installatie ivm het boot gedeelte LILO of Grub kiezen en het gewenste default OS (Linux offcoz...
)
Verwijderd
ff niet gezien, tijdens de installatie ziet hij uiteraard dat er een NTFS systeem aanwezig is, onder je Linux zal je standaard niet aan je Windhoos bestandsysteem kunnen, daarvoor moet je Samba installenOp donderdag 09 mei 2002 09:59 schreef nl1klb het volgende:
wordt NTFS gezien in linux of moet ik dat weer omzetten naar Fat32?
okeejz
en wtf = sampa?
hehe...
ik ben 100% linux beginner
en wtf = sampa?
hehe...
Stats!
Verwijderd
typfoutjeOp donderdag 09 mei 2002 10:08 schreef nl1klb het volgende:
okeejz
en wtf = sampa?
hehe...
Okeejz
hier kan ik (denk ik
) meej werken
Dus ik kan gewoon de RH cd imme speler proppen en dan moet alles goedkomen...
Worden er nou ook partities gemaakt door RH of is dat nie meer nodig?
hoorde iets over linux native en swap of zow
hier kan ik (denk ik
Stats!
Verwijderd
Daar zijn eigenlijk echt wel veel tutorials over te vinden hoor... In elk geval, voor echte linuxbeginners is het simpelste eerst je partities onder windows aan te maken met Partition Magic. Met de redhat installatie lukt het ook wel hoor, maar zorg dan dat hij niet aan je windows partities zitOp donderdag 09 mei 2002 10:14 schreef nl1klb het volgende:
Okeejz
hier kan ik (denk ik) meej werken
Ik zou moest ik van jou zijn met Mandrake beginnen, installatie is nog simpeler als windhoos
dubbele vamme ram?
OEI
dat wordt dan 2GB.. lijkt me ietsie overdreven of nie?
Ik hou het wel op 512 of 1GB
en ik gaat es ff kijken naar PQM..
Zit btw ook met tig tutorials voor me nu
OEI
en ik gaat es ff kijken naar PQM..
Zit btw ook met tig tutorials voor me nu
Stats!
Verwijderd
Mja, was vroeger zo, hoe't nu zit weet ik infeite ook niet, ik neem zowat rond de 200meg en alles werkt hier naar behoren dus zal wel niet slecht zijn zeker...Op donderdag 09 mei 2002 10:21 schreef nl1klb het volgende:
dubbele vamme ram?
OEI
Okiedokie
Ben nu ff een 80GB harde flop schoon aan het maken voor Linux..
je moet toch wat met je ruimte
Ben nu ff een 80GB harde flop schoon aan het maken voor Linux..
je moet toch wat met je ruimte
Stats!
Ik weet niet of dit wel is wat nl1klb wil. Uit de eerste post begreep ik dat het ging om het lezen van een lokale harde schijf. Met Samba kan je de shares van andere windows-computers zien.Op donderdag 09 mei 2002 10:07 schreef D-weaver het volgende:
[..]
ff niet gezien, tijdens de installatie ziet hij uiteraard dat er een NTFS systeem aanwezig is, onder je Linux zal je standaard niet aan je Windhoos bestandsysteem kunnen, daarvoor moet je Samba installen
Om een lokale NTFS-partitie te zien moet je mount of fstab gebruiken:
code:
1
| mount -t ntfs /dev/hda1 /mnt/windows |
of
code:
1
| /dev/hda1 /mnt/windows ntfs [options] (in /etc/fstab) |
(zie man mount en man fstab)
Over de swap: ik werk hier met 384 Mb ram en een swap van 350 MB, en daar staat ook meestal niet meer dan 20 MB in
GNU/Linux kan NTFS partities lezen, niet schrijven (ok, kan wel, maar dat is hoogst experimenteel... niet iets waar je je aan wilt wagen). FAT32 kan gewoon worden gelezen en geschreven. FAT32 wordt nogal eens gebruikt voor gemeenschappelijke data-opslag tussen Windows en GNU/Linux.Op donderdag 09 mei 2002 09:59 schreef nl1klb het volgende:
Heej daar!
wordt NTFS gezien in linux of moet ik dat weer omzetten naar Fat32?
Of je NTFS partitie tijdens het installeren wordt herkend en zichtbaar gemaakt enzo is distro-specifiek. RH? Kdenk dat die dat wel automatisch doet.
Once again: distro-specifiek. Meeste distro's kunnen dat wel, en vragen het tijdens de installatie.En hoe krijg ik die dualboot optie?
Samba is een programma waarmee je Windows Network Neighborhood shares kunt lezen/schrijven en zelf zo'n share kunt maken in Unices. Daarmee kun je dus wel de NTFS-partitie die een andere Windows bak op het netwerk heeft geshared lezen, maar niet de NTFS partitie in dezelfde bak waar je GNU/Linux op hebt geinstalleerd.Op donderdag 09 mei 2002 10:08 schreef nl1klb het volgende:
en wtf = sampa?
Voor GNU/Linux heb je normaalgesproken 2 partities nodig: één voor GNU/Linux zelf, en één voor swap.Op donderdag 09 mei 2002 10:14 schreef nl1klb het volgende:
Als je ongepartitioneerde ruimte hebt of een partitie in gedachten hebt die helemaal weg mag, dan zul je er waarschijnlijk wel uitkomen (evt die partitie die weg mag al wegflikkeren in Windows als je dat makkelijker vind).
De installers konden de laatste keer dat ik keek geen partities resizen... Ik weet niet of dat veranderd is.
Op donderdag 09 mei 2002 10:21 schreef nl1klb het volgende:
dubbele vamme ram?
OEI
De regel 'swap = 2 x ram' stamt uit de tijd dat ram erg duur was. Toen had je dus niet meer ram dan je nodig had, dus je ram zat meestal vrij vol. Dan is een redelijke swap geen luxe. Tegenwoordig hebben PCs veel meer ram dan nodig is, dus dan gaat deze regel niet echt meer op.Op donderdag 09 mei 2002 10:25 schreef D-weaver het volgende:
Mja, was vroeger zo, hoe't nu zit weet ik infeite ook niet, ik neem zowat rond de 200meg en alles werkt hier naar behoren dus zal wel niet slecht zijn zeker...
Ik maak uit je opmerking op dat je 1 GB ram hebt. Dan kun je, als HD ruimte belangrijk is, wel zonder swap toe. Anders is iets als 512 MB wel goed.
Alleen als je dingen van plan was waardoor die 1 GB ram echt vol zal raken, dan moet je wel 1 of 2 GB swap overwegen.
FWIW, ikzelf heb 640 MB ram in mijn desktop en op het moment heb ik geen swap.
Verwijderd
zorg in ieder geval dat je vrij ruimte hebt anders gaat RHwellicht aan de bestaande partities knabbelen als je dat effe niet door hebt.......
Als je 100% noob bent, zou ik eerst nog even LILO niet in het MBR installeren en in windows een opstartmenu klussen waarbij je linux of windows kunt kiezen.
Als je linux draaiende hebt kun je altijd nog experimenteren met je MBR.
Als je linux draaiende hebt kun je altijd nog experimenteren met je MBR.
ieeeepppppp :P
Pagina: 1