MP3, WMA, ASF of OGG in Iriver SlimX?

Pagina: 1
Acties:

• r0el
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Onlangs ook zo'n mooie IMP-350 thuis bezorgd gekregen. Nu ben ik dus bezig met cd's maken ervoor :) Ik heb de keuze uit de bestandsformaten: mp3, wma, asf en ogg vorbis. Dat voor op 1 cd. Ik las ooit ergens dat beweerd werd dat 64 kbit wma gelijk is aan cd kwaliteit (volgens mij al bull-shit) en dat je een 96 kbit mp3 door een hoofdtelefoon ook als cd-kwaliteit klinkt. Na wat gezoek kwam ik erachter dat ogg alleen bij hoge bitrates interessant is en mp3PRO wordt volgens mij nog niet ondersteund door deze discman... (en dat zou ook niet goed zijn kreeg ik uit de search)

Wat raden jullie aan en waarom? Want 12 of 24 uur muziek op een cdtje scheelt wel :9

• r0el
  • Niet online
Moet ik toch maar bij gewoon mp3 blijven met een bitrate van 112 of 128?

• JungleJim
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23
Persoonlijk zou ik gaan voor LAME met de setting --alt-preset standard, een variabele bitrate setting. Die is door de ontwikkelaars getuned om zo transparant mogelijk te zijn op zo veel mogelijk typen muziek, terwijl bitrates redelijk blijven. Transparent houdt in dat je het verschil tussen het ongecodeerde muziek stuk en het gecodeerde stuk niet kunt horen.

De werkelijk grote van een MP3tje met --alt-preset standard hangt een beetje af van het soort muziek, maar de bitrate zal gemiddeld rond de 160-200Kb zitten. De variabele bitrate zorgt ervoor dat de encoder voor makkelijke stukken een lagere bitrate neemt, en voor moeilijke een hogere, in plaats van een bitrate voor alles.

WMA (en dus ASF) zou ik niet gebruiken, die is niet echt goed. OGG is leuk, maar nog niet optimaal getuned voor lagere bitrates.

• guillaume
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-08 14:54
Jep, ben het hiermee eens.
Voor info over Lame check dit even.

Verwijderd

Maar een mp3 van 160-200 is vrij nutteloos op je draagbare spelert imo. Met 128 kun je veel meer kwijt en draagbaar boeit dat dus niks dat minime verschil in geluid. Zeker niet met van die oordoppies :)

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-08 23:13
Ik zou idd gewoon Lame MP3 gebruiken. Als je een flash speler zou hebben met een beperkt geheugen, zou ik echter wel WMA oid gaan gebruiken. Maar als je 650+ MB hebt, is het gewoonweg nietecht nodig...

Verwijderd

Ik zou duidelijk voor Ogg gaan. Ogg is op z'n best zo rond de 160kbps-192kbps (Ik weet niet of je dat onder hoge bitrates verstaat) en is op dat niveau superieur aan MP3.

Bovendien heeft Ogg als voordeel dat het vrij van patenten is en dat je het zonder inbreuk op patenten te plegen kunt gebruiken om te encoden. MP3 heeft dit niet, ookal is Lame helemaal originele code, het maakt toch inbreuk op patenten, en daarom is het eigenlijk niet vrij te gebruiken.

De Ogg-standaard is uitontwikkeld, en het is superieur aan MP3, en het is nog gratis en vrij ook. Er zijn dus ook plugins voor XMMS, WinAmp etc etc.

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Op vrijdag 10 mei 2002 20:43 schreef HlpDsK het volgende:
Maar een mp3 van 160-200 is vrij nutteloos op je draagbare spelert imo. Met 128 kun je veel meer kwijt en draagbaar boeit dat dus niks dat minime verschil in geluid. Zeker niet met van die oordoppies :)
Ja t punt is alleen, je gaat niet 2x je CD-verzameling overzetten naar MP3. Daarom doe ik t maar liever in een keer goed. Als je die CDRs dan ooit thuis in je top-DVD-apparaat doet, profiteer je wel van de extra kwaliteit.

Dit is trouwens ook een reden om toch voor MP3 te gaan: al ns een DVD-speler gezien die Ogg ondersteunt?

edit: wel errug stjoer trouwens, die Ogg ondersteuning. Wist ik niet van. * John_Glenn wil ook wel zo'n SlimX :9~

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hmmm, ik kan er dus ook nix over vinden, Ogg op de SlimX :(

Weet je zeker dat je niet alleen de reclameregel "Uiteraard is de Firmware upgradable voor nieuwe formaten zoals o.a MP3pro,Ogg Vorbis,AAC" hebt gelezen?

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:28

miekol

erm

Zou www.musepack.net (MP+) gebruiken als ie dat al ondersteunt :)

Verwijderd

Ik schaar me volledig achter Cutebritney.
MAAR... de SlimX support geen Ogg Vorbis uit de doos, maar Iriver heeft wel beloofd dat de volgende firmware update support voor Ogg zal hebben.
En volgens mij is die update er nog niet. Of loop ik achter? Iemand?

Verwijderd

Het probleem was toch dat er nog geen fixed point decoder is geschreven? Aangezien portable mp3-spelers meestal geen FPU hebben, was dat volgens mij hetgene wat het Ogg formaat ervan weerhield om meer marktaandeel te krijgen in de portable player markt. :?

Verwijderd

Dat klopt, hoewel er nu minstens 2 projecten zijn om dat te veranderen. Bovendien is Xiph zelf ook bezig met een fixed point decoder. Deze is echter niet gratis.
Dat Iriver zegt dat het bij de volgende firmware zit, deed me denken dat dat vrij binnenkort zou zijn, maar ja, ze hebben geen release date o.i.d. gegeven.
Het gebrek aan Ogg Vorbis support is voor mij overigens de enige reden dat ik nog geen SlimX heb aangeschaft.

• Hark
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-07-2025
Ik ben het er zeer mee eens dat Ogg Vorbis het betere formaat is, en niet alleen op hoge bitrates. Natuurlijk klinkt 128 kb/sec Ogg Vorbis beter dan 64 kb/sec, maar 64 kb/sec Ogg Vorbis klinkt (vind ik) stukken beter dan WMA of MP3 op dezelfde bitrate. Dus Ogg Voris is zeker niet alleen voor hoge bitrates beter, maar ook voor lage bitrates.

Alleen jammer dat je MP3-speler nog geen Ogg Vorbis ondersteunt :'(
Misschien kan je eens een mailtje sturen naar de fabrikant...

• Miki
  • Laatst online: 00:50
Ik heb toch ook heel toevallig een Iriver SlimX >:) en ik geef je 1 advies. Koop 2 cd-rw'tjes bij een computershop en je bent al van 1 van je problemen af. Na verloop van tijd gaat dezelfde muziek je toch vervelen en wil je wat anders. Het scheelt je gewoon weer een cd-r, als je een cd-rw herbeschrijft.

Zelf gebruik ik toch het liefst mp3 op hogere bitrate. Ik heb nu 5 albums op 1 cd-rw. Alle albums zijn 160 of 192. En ja het is zonde om wma te gebruiken..ik vind namelijk de hoge tonen erg flets klinken.
Lagere mp3 bitrates is ook zonde...je hoort sommige details in nummer heel raar overkomen.
Pagina: 1