Goed dempingsmateriaal voor sub??

Pagina: 1
Acties:
  • 1.201 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mex
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 24-12 12:33
Iemand suggesties? Ik heb een mooie kist gemaakt voor achter in de auto, nu is de vraag waarmee ik deze het beste kan vullen?!

• Auke
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De wanden bekleden met dat noppenschuim. In elke doe het zelf zaak haast wel te krijgen. Hier in ieder geval wel: http://www.speakerland.com/index.htm

Verwijderd

In principe hoef je een subwooferkast niet te dempen. Ervan uit gaande dat je subje een cutoff point (frequentie waarbij de subwoofer ermee op houdt) heeft van 80 á 90 Hz, is het niet strikt noodzakelijk om te dempen. Dempen doe je namelijk om ervoor te zorgen dat er geen "staande golven" onstaan, maar die ontstaan toch vooral in het middengebied. Lage tonen hebben een te lange golflengte om tussen de wanden van je kast te passen.

Er is nóg een reden om te dempen: door dempingsschuim/watten aan te brengen, vergroot je het effectieve volume van de behuizing. Hierbij komen echter berekeningen kijken waarover ik hier niet ga uitwijden :)

Trouwens, alles wat je ooit wil weten over subwoofers/baskasten e.d. kun je vinden op www.spiceisle.com/audiodiy/

Verwijderd

Je kunt ook rockwool (steenwol) gebruiken, lekker goedkoop en effectief :). In ieder geval moet je gebruik maken van een materiaal wat luchtdoorlatend is, dus geen lulverhalen over eierdoppen geloven :).

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Een kast gaat trillen, als er een sub in zit. Dit kunnen ook trillingen zijn, die hoger zijn, dan 80-90 Hz, daarom heeft het wel zin, om een sub te dempen. Alles, wat je aan geluid van de kast kan elimineren, helpt bij een strak en zuiver geluid.

Verwijderd

Wekkel je hebt gelijk, maar dan hebben we het over paneelresonanties, en die zijn niet of nauwelijks te dempen met akoestisch schuim. Daartegen helpen maar 2 dingen:

1) je kast niet te groot maken/dikker plaatmateriaal gebruiken (voor een sub zou ik minstens 19/22mm gebruiken)
2) zoveel mogelijk interne versteviging aanbrengen (en dan wel tussen overliggende wanden)

• Wekkel
  • Laatst online: 14-08-2024

Wekkel

De downloadkoning

Deze bouwwijze is inderdaad zeer aan te raden. Vaak wordt onderschat, hoeveel kracht een sub op de kast uitoefent.

• Hengst
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14-12 09:40
hoe ziet die kist eruit.... dat is ook belangrijk, als je wanden diagonaal zijn is er minder speling mogelijk, dan kan die waffer namelijk zijn uitslag van binnen kwijt, het mooiste is dan als je daar in een piramide glijbaan maakt, maar ja dan wordt het duur....

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd

Verwijderd

Hengst. ik neem aan dat je een gevouwen diagonale transmissielijn bedoelt? Dat is inderdaad ideaal ja...
Maar dit is voor in een auto... dan volstaat vaak een simpele gesloten kast al. Het interieur van een auto geeft al zo'n 12dB per oktaaf versterking onder de 80Hz, dus dan loop je snel het risico op een "trage", overheersende bas.

Ik heb zelf een 50l reflexkastje gebouwd, maar kon jammer genoeg geen afgeronde pijp krijgen :( fokking portnoise :r

• Mex
  • Laatst online: 24-12 12:33
Thanx allemaal, het is een gesloten kast +/- 50 liter van 18 mm MDF.
Pagina: 1