Toon posts:

[plextor 4012a] Waarvoor dient de DMA jumper?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan dit niet vinden in de quickstart guide, en niet in de handleiding op de cd. Op de site van Plextor zie ik ook niks speciaals staan.

Er zit nu geen jumpertje op. In Win2k en in het bios wordt aangegeven dat de drive in UDMA Modus 2 draait. (33 mb/s). De drive haalt 40x leessnelheid in Nero CDSpeed, en kan cd's op 24 keer branden... ik heb momenteel geen 32x of 40x cd's hier liggen om te proberen of dat ook lukt.

Weet iemand wat er verandert als ik er een jumper op zou zetten?

(Deze zitten links achter op de drive, naast de cable select/slave/master jumpers)

Verwijderd

Gelezen op deze site:
If you've owned one of Plextor's older ATAPI writers, you might remember the small jumper on the left hand side of the drive. By using this jumper you could enable or disable the drive's UDMA 33 support. On the PX-320A, this jumper (outlined in red) is next to the master/slave jumpers. By default UDMA 33 is enabled but by setting this jumper, you can set it to Mutliword DMA. You can also put the drive into a test mode by enabling the cable select and slave jumpers (outlined in blue).

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2886191746

• Smirnoff
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 15:35
Ik heb deze brander zelf ook, standaard is de jumper er af.
Dan staat deze op UDMA-2 (ata33), doe je hem erop staat hij op PIO-4.

Mijn advies: 'Laat hem er maar af' :)

Verwijderd

Topicstarter
RolfLobker:
Wat is sneller, UDMA-2 (waar het apparaat nu op staat) of Multiword DMA (bij het aanzetten van de jumper).

Smirnoff:
(Mijn favoriete wodka, icm met Tonic :P :9)

Wat je zegt lijkt me niet logisch...
De jumper enabled volgens RolfLobker MultiWord DMA.
De drive staat standaard in UDMA-2 mode, dus als hij naar POI mode gaat als ik een kapje op de DMA jumper zet, voelt niet logisch aan. DMA UIZETTEN door een functie te ENABLEN. Niet echt intuïtief.

(btw, ik heb over dit onderwerp een mail naar Plextor America gestuurd. De .be site was gisteren down. Ze hebben gereageerd met het antwoord "Dat Plextor America geen e-mail techsupport aan Europese klanten geeft. Ik moet mij wenden tot het Europese hoofdkantoor in België." Dus dat heb ik dan nu gedaan; de site is weer online.)

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 15:08 schreef FirePower het volgende:
RolfLobker:
Wat is sneller, UDMA-2 (waar het apparaat nu op staat) of Multiword DMA (bij het aanzetten van de jumper).
UDMA-2 (UDMA-66)
Wat je zegt lijkt me niet logisch...
De jumper enabled volgens RolfLobker MultiWord DMA.
De drive staat standaard in UDMA-2 mode, dus als hij naar POI mode gaat als ik een kapje op de DMA jumper zet, voelt niet logisch aan. DMA UIZETTEN door een functie te ENABLEN. Niet echt intuïtief.
Toch wel logisch.
UDMA-2 is sneller dus dat zetten ze standaard omdat bijna iedereen wel een MOBO heeft met UDMA-2 ondersteuning
Heb je toch problemen dan kun je hem op PIO-4 (MultiWord) zetten.

Zorg er dus gewoon voor dat de jumper zo is ingesteld dat de drive op UDMA-2 staat ingesteld. Dat is sneller.