[3d] Fotorealistische models? HDRI?

Pagina: 1
Acties:

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Hoi hoi..

Ik vroeg me af of er hier ook mensen waren die erg into photorealism zijn..

Heeft iemand mischien een HDRI scene voor me waarin ik models in kan renderen?

Ik ben zelf bezig met wat dingetjes na te maken zoals een halogeen lamp en kogellagers enzo, maar 't ziet er nog niet zo realistisch uit als ik zou willen..

Afbeeldingslocatie: http://quickzone.cx/files/burolamp.jpg

D'r moet nog een schakelaar op, en nog een snoer aan, maar ik heb geen idee hoe ik in Lightwave met die spline dingen aan de gang moet gaan om op een fatsoenlijke manier een snoer na te maken. (de bovenkant moet ook nog gedaan worden, maar deze afmetingen kloppen iig al wel 100% (op 1mm nauwkeurig).

Kan iemand mij uitleggen hoe zoiets moet? (spline modelling om bijv. zo'n snoer te maken).

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem

• Lone Gunman
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Een snoer maken is niet zo moeilijk :)

wat je moet doen :

teken in een layer een dwarsdoorsnede van de kabel.
Makkelijkste is met de hand imo, klik daarvoor op create>Points. Dan zet je wat punten neer met de rechtermuisknop, en daarna druk je op p. Als het goed is heb je nu een poly op t scherm staan die de dwarsdoorsnede van je kabel voor moet stellen. Drag de points n beetje tot je hier helemaal tevreden over bent. (je zou zelfs de binnenaders kunnen maken :) )

Pak daarna een nieuwe layer. In deze layer maak je een spline met de vorm van het snoer.
Je kan dit doen door Create>Spline Draw te kiezen, maar je kunt het ook zelf doen. (punten neerzetten en daarna ctrl-p drukken)
Drag de punten wat op en neer totdat je tevreden bent met de "baan" van de spline. De kabel zal precies deze baan gaan volgen.

En nu de grote truuk ;)
Selecteer de layer waar de eerder gemaakte dwarsdoorsnede inzit als foreground layer, en selecteer de layer met de spline als backgroundlayer. Rotate/Scale/Move de dwarsdoorsnede totdat deze precies haaks op heb begin van de spline staat. Kies daarna voor Multiply>Rail Extrude. Selecteer Uniform Lengths en stel de gewenste lengte in.
Klik dan op OK en daar is je kabel :)
T kan zijn dat de poly's naar binnen wijzen, als dat zo is moet je ff alle poly's selecteren en dan f drukken (ze worden dan omgedraaid).

Nog een tip voor het texturen:
Aangezien je fotorealistisch bezig bent, wil je ws wel een texture op de kabel gooien (met bv tekst oid). Je zou dat kunnen doen met een uvmap, maar makkelijker is het volgende:

Doe hetzelfde als hierboven beschreven staat (kabel maken dus), maar maak nu een spline die helemaal recht is en ongeveer dezelfde lengte heeft als de spline met de bochten. Maak hier een kabel van met Rail Extrude, en zorg ervoor dat deze exact hetzelfde aantal segmenten heeft als de gebogen kabel.
Deze kabel gebruik je dan in de Layout. Pas nu je textures toe (dmv cylindrical mapping). Selecteer dan de gebogen kabel als morph target, en zet de morph-amount op 100%. Als het goed is zit je texture nu precies goed om je gebogen kabel heen gewrapt, zonder uvmapping te gebruiken.

K hoop dat t zo n beetje duidelijk is, anders maak ik wel wat screenies ofzo ;)

ps: er zitten standaard n paar hdri scenes bij lightwave. Die zou je evt kunnen gebruiken. Maar om realistische plaatjes te maken heb je dat niet perse nodig.

mzzl, lone

Experience has taught me that interest begets expectation, and expectation begets disappointment, so the key to avoiding disappointment is to avoid interest.

• cappie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-05-2025

cappie

all lowercase

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 04:41 schreef Lone Gunman een heleboel interresante shit
whoah!! thnx voor de input.. ik ga d'r meteen mee spelen :)

Aspire to inspire before we expire | profiel | systeem