Toon posts:

Baybus.. Welke schakelaren?

Pagina: 1
Acties:
  • 32 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Inmiddels heb ik al 3 case-fan's (Enermax met regelbare snelheid d.m.v. potmeter) en deze zou ik graag via een Baybus willen regelen. Ik had zelf ongeveer het volgende bedacht:

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mbonder/baybus.jpg

De rondjes onder stellen de draaiknoppen (potmeters voor) en de zwarte puntjes daarboven ledjes, die naarmate de fan's sneller gaan draaien, feller gaan branden.

Is dit idee simpel te realiseren? Zo ja, kan iemand een suggestie geven en eventueel ook vertellen waar ik de benodigde onderdelen kan halen?

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

eerst gezocht..?
[topic=359380/1/25]

ga eerst eens wat topics doornemen mischien?

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

dit is heel makkelijk
potmeters tussen de +
de plus van de ledjes na de potmeter en klaar

[edit]
ik heb hier btw al heel wat topics over gezien, slotje?
[edit]

Verwijderd

Topicstarter
Sorry, ik had mijn topic anders moeten formuleren! Excuses!!

Maar, waar haal ik deze potmetertjes vandaan?

• The_Invincible
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-04-2022
conrad??

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-03 14:43

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

conrad.. een dubbele potmeter... lan je de fanbus en de leds apart aansturen.. wel goede waarden nemen (meten is weten) :)

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 00:12 schreef mbonder2001 het volgende:
Sorry, ik had mijn topic anders moeten formuleren! Excuses!!

Maar, waar haal ik deze potmetertjes vandaan?
wat denk je bij een electronica boer

U=IxR

oftewel voltage=ampere x weerstand

want je kan niet zo maar een potmeter halen

je hebt ook weerstandjes nodig voor je leds tenzij je gewoon 12 v leds koopt

Verwijderd

Topicstarter
Dubbele potmeters? Ik begrijp hem even niet.. Is er misschien schema beschikbaar waarop de werking van zo'n ding te zien is? Neem aan dat het in feite toch 1 potmeter moet zijn, want ledjes moeten feller gaan branden als fan harder gaat draaien. Lijkt mij dat je dit toch gewoon parallel kunt schakelen op de draadjes van de fan?

Verwijderd

draadgewonden mono-potmeter van 100 Ohm kan je een 1.44 Watt fan mee regelen van ca 6 - 12V.

Verwijderd

Doe gewoon een 7 - 12V mod, werkt bij mij uitstekend :)
En als je er niet uitkomt met de weerstanden (lukt mij ook maar niet |:() vraag maar aan je dichtsbijzijnde elektronica-boer (die helpen je graag als ze wat aan je kunnen verkopen). :) Blauwe ledjes schoppen kont B-).

Verwijderd

Topicstarter
>:) Zeker dat blauwe ledjes cool zijn! Komen er ook zeker weten in! Ga wel even langs met zo'n Enermax-fan bij de electro-boer en leg ik gewoon even uit wat ik van plan ben! Werkt misschien wel het snelst!

Verwijderd

check mijn site voor een mooie lineare regelaar voro ongeveer 2 fans per regelaar :)

linkje klik op de link design

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 22:40 schreef Ramonnekke het volgende:
check mijn site voor een mooie lineare regelaar voro ongeveer 2 fans per regelaar :)

linkje klik op de link design
Denk niet dat de regelaar in deze opzet werkt.

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:10

AcouSE

Swedish Chef

offtopic:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~r.keesmekers/Electrical_circuit.GIF
Afbeelding van Ramonnekke's site
Deze schakeling is niet goed hoor... Die potmeter moet naar GND, niet naar de 12V in. Op deze manier is de uitgangsspanning een functie van de ingangspanning. Elke fluctuering van de 12V lijn gaat zo door je schakeling naar de uitgang.
Op donderdag 09 mei 2002 00:05 schreef mbonder2001 het volgende:
Inmiddels heb ik al 3 case-fan's (Enermax met regelbare snelheid d.m.v. potmeter) en deze zou ik graag via een Baybus willen regelen. Ik had zelf ongeveer het volgende bedacht:
[..]
Is dit idee simpel te realiseren? Zo ja, kan iemand een suggestie geven en eventueel ook vertellen waar ik de benodigde onderdelen kan halen?
Het ene deel van je idee is simpel te realiseren, het andere deel niet. Je Enermaxen kun je eenvoudig regelen door de huidige potmetertjes te vervangen door paneelpotmeters van dezelfde waarde (ik meen 22kOhm, maar dat je moeten meten - kunnen ze ook voor je doen bij de elektroboer op de hoek). Die zet je in een afdekplaatje met een mooi knoppie erop.
Je leds laten oplichten afhankelijk van de stand van de potmeter is een stuk moeilijker*, daar zou ik maar van afzien.

* Om commentaar over moeilijk of niet moeilijk te vermijden: Ik maak een schatting van de EL capaciteiten
van de topicstarter en concludeer daaruit dat het voor _hem_ wel eens moeilijk kan worden <no offence>

Verwijderd

Dit is wel een goede:

Afbeeldingslocatie: http://www.endoria.net/upload/index.php/2417067996

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:25
Op vrijdag 10 mei 2002 10:13 schreef AcouSE het volgende:
[offtopic]
[afbeelding]
Afbeelding van Ramonnekke's site
Deze schakeling is niet goed hoor... Die potmeter moet naar GND, niet naar de 12V in. Op deze manier is de uitgangsspanning een functie van de ingangspanning. Elke fluctuering van de 12V lijn gaat zo door je schakeling naar de uitgang.
Deze schakeling is zelfs ERG fout

die potmeter aan de 12V lijn idd
1.zoals ie nu staat stuurt ie gewoon altijd vol open
2.er zitten opeens 4 pootjes aan en 317 ??
3.er zit een led in serie met de uitgang

Repareren doe je zo.

• Banzi
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 31-07 11:15
Op vrijdag 10 mei 2002 10:20 schreef exter het volgende:
Dit is wel een goede:

[afbeelding]
De led zal op deze manier altijd aan zijn... Dat wil de topicstarter niet...
De led (met bijbehorende weerstand R1) moet je in het schema gewoon helemaal naar rechts verplaatsen. Zodat deze parallel aan je fan komen te staan... Dan gaat ie feller branden als je fan harder draait...

Ik zag, ik nam en ik kwam...

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 11:40 schreef Banzi het volgende:

[..]

De led zal op deze manier altijd aan zijn... Dat wil de topicstarter niet...
De led (met bijbehorende weerstand R1) moet je in het schema gewoon helemaal naar rechts verplaatsen. Zodat deze parallel aan je fan komen te staan... Dan gaat ie feller branden als je fan harder draait...
Hehehe, 't is alleen maar een voorbeeld hoe de LM317 wel aangesloten dient te worden.
't is een reactie op Ramonneke, niet op de topicstarter.

Verwijderd

Searchvraag
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.