Nou ik ga dit topic (ja mijn eigen) maar weer even omhoogschoppen, want ik heb een vraag.
In middels is er zekerheid over het project (de aansluiting zit al in mijn kamer, en in september moet ie actief worden).
Als ik wil internetten (22,50 per maand) dan moet ik een netwerkkaart kopen en een speciale kabel:
Netwerkkaart:
Er moet een 10Base-T of 10/100Base-T netwerkkaart in je computer zitten. Dit is een kaart met een UTP ethernet aansluiting (zie boven). Eventueel kunnen er andere connectoren (coax, AUI) op zitten. Een 10/100Base-T kaart is in staat 100 MegaBit per seconde te transporteren en een 10Base-T kaart maar 10 MegaBit per seconde. Een goede 10/100Base-T netwerkkaart (PCI) is te koop voor slechts fl 35,= en is uit voorraad leverbaar bij het WSO-Reduktieburo.
PCI?ISA slot
Er zijn eigenlijk geen minimale vereisten aan je computer. Als je een oudere PC hebt waarbij je niet zeker weet dat er PCI sloten vrij zijn, dan zul je liever een zogenaamde ISA kaart gebruiken. In de handleiding installatie netwerkkaart (ook op deze website) wordt op een foto aangewezen wat een ISA en wat een PCI slot is.
Meestal zijn PCI sloten wit, de AGP sloten (voor modernere videokaarten) zijn bruin en de oudere ISA sloten zijn zwart en van deze zie je helemaal links nog een voorbeeld. Als je computer alleen ISA sloten vrij heeft (oudere 486 computers bijvoorbeeld), dan moet je een ISA-type netwerkkaart kopen, het WSO-reduktieburo heeft deze ook.
De kabel:
De kabel die je moet gebruiken moet Alcatel gecertificeerd zijn volgens specificaties van de KPN. Deze kabels zijn van een hogere kwaliteit dan de normale ethernetkabels (is een uitgebreide cat 5e kabel). De garantie op het netwerk in de flats hangt samen met het gebruik van de juiste kabel. Om eenvoudig te kunnen controleren of je de goede kabel hebt, worden alleen de oranje kabels met WUR/SSHW labeltje toegestaan. Via het reduktieburo zijn deze voor een schappelijke prijs te koop. Als er geconstateerd wordt dat je een andere kabel gebruikt, wordt je verbinding afgesloten. En zo duur zijn die kabeltjes nu ook weer niet. Het Reduktieburo registreert de kopers van de kabels niet, maar het aantal verkochtte kabels wordt wel aan de Wageningen Universiteit meegedeeld, aangezien deze de overgebleven kabels overneemt.
Het Reduktieburo verkoopt deze kabel uitsluitend om de gebruikers van dienst te zijn, zonder winstoogmerk. Inkoop op grote schaal en extra openingstijden buiten kantooruren maken het betaalbaar en makkelijk om aan zo'n kabel te komen. Er is zeker geen sprake van koppelverkoop, zoals ten onrechtte wordt beweerd.
Type verbinding:
Dit is een niet officieel bericht, maar je kunt er wel uit halen dat het SNEL is. Naar elk SSHW complex lopen 2 glasvezels die elk 1 Gigabit data per seconde kunnen transporteren (heen en terug). Dit wordt in centrale ruimtes per flat uitgesplitst en naar elke kamer is de maximale bandbreedte (zo heet dat) 100 Megabit (1x10^8 bits/seconde). Om een indruk te geven, als je de volle bandbreedte zou gebruiken en je computer was supersnel (sneller dan de nieuwste nu leverbare PC), dan zou dit bestandje 0.0002 seconde binnengekomen zijn. Een CD zou je binnen een minuut helemaal kunnen doorsturen. Alleen dan moet je wel een 80x speed CD-speler hebben ;-)
De verbinding per flat naar buiten toe, deel je met alle andere bewoners van je flat. Als er dus 100 gebruikers tegelijk erg hard aan het internetten zijn (en niet intern in de flat), dan heb je nog 'maar' 10Megabits/seconde over. Dit is nog altijd 200x zo snel als met het snelste telefoonmodem.
Wageningen Universiteit is aangesloten op het SURFnet, het academisch computernetwerk in Nederland. Na de zomer 2001 is dit nog sneller, dankzij SURFNET5, waarbij Wageningen via een 1+ Gigabit verbinding in het SURFnet geschakeld is. Hiervoor zijn de glasvezels inmiddels ook gelegd en de apparatuur draait al in een extra beveiligde ruimte in het Computechnion.
"Systeemeisen":
In z'n algemeenheid kun je het volgende beschouwen als het absolute minimum waarmee je een beetje het internet op kunt:
486DX66 PC met 32Mb RAM geheugen en een 1.2 Gb harde schijf met ~ 50Mb vrije ruimte en een netwerkkaart (of ruimte om deze in te bouwen)
Om echt lekker te kunnen surfen moet je wat meer hebben en zeker als je ook videootjes en zo wil bekijken moet je echt minimaal hebben:
Pentium-100 met 64Mb RAM geheugen en 4.3 Gb harde schijf met zoveel mogelijk vrije ruimte (voor al die leuke programmaatjes) en een netwerkkaart (of ruimte om deze in te bouwen).
En als je echt lekker wil werken, dan moet je denken aan een PentiumIII/AMD Athlon met 256Mb RAM geheugen, een 20Gb harde schijf en een 17" monitor.
Meer info via:
http://wesp.wau.nl
http://wesp.wau.nl/www/site/interlan/netwurkFAQ.html