Internet via glasvezelkabel en 486???

Pagina: 1
Acties:
  • 209 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Sassie
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 18-08 22:14
Over niet al te lange tijd (hopelijk binnen een jaar >:)) krijgen 'we' een aansluiting op het glasvezel netwerk van de universiteit op 'onze' kamers.
Nu heb ik op mijn kamer een oud pctje staan:
486 DX 33 MHz, 8 Mb geheugen, met daarop netscape 4.0 (heb ik nu al nodig voor het bekijken van zelfgemaakte html-docs). Ik heb nu nog maximaal (ligt aan virtueel geheugen verbruik) zo'n 40 Mb vrije ruimte op m'n HD.
Hij is wat traag, maar daar raak je wel aan gewend ;).

Is deze pc nog geschikt voor internetten (mail checken en ff langs bepaalde forums gaan ;) en zo nee waarmee zou ik hem dan moeten upgraden (ik heb op dit moment nog geld (ong 1000 piek), maar ik wil niet alles aan de pc uitgeven) .

// Sorry voor de 'tiepvaut' in de titel :)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik denk dat je gewoon internet krijgt via een netwerk aansluiten en daar komt geen glasvezel aan te pas.

Ik gebruik soms een Pentium 60, 64 mb voor internet en ik kan zeggen dat het al aardig langzaam wordt.

• Sassie
We worden in ieder geval op het uni netwerk aangesloten, inderdaad.

• duderuud
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 19:16

duderuud

Sliden is koel

gewoon inetten zal niet zo'n probleem zijn, maar ja, tegenwoordig veel sites met flash, en dat wordt wel een probleem denk ik:)

Motor-Forum.nl

• picobyte
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-05-2025

picobyte

MhIHIHI!

Poeh, probeer een dikkere HDD 2-6Gb proc(486DX4@100of120)en wat geheugen(4x4-30 pins of 2x16-72pins te bem8tigen.
Kost je ca 150,- tot 300,- :)
Anders moet je gewoon een socket7 bord met cpu zien te scoren en een leuke HDD issuh max ca 500,- :)

Powered bij meergranenbrood.

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-08 14:27
Ik zou niet meer gaan investeren in oude technologien, als je het op die config wil houden zou ik naar 2e handsjes uit gaan kijken, dan heb je voor hetzelfde geld (hierboven genoemd) veel en veel meer.

We spend our years as a tale that is told

• Cowboy Henk
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-05-2024

Cowboy Henk

RUSTIG!! Kalmte kan u redden!

Inderdaad, bepaal voor jezelf hoeveel je eraan wil uitgeven van die 1000,- en ga dan eens rondkijken bij "vraag&aanbod" en vraag eens wat rond bij de tweakers.

Blaat

Verwijderd

Als j ehet houdt bij het bezoeken vvan pagina's en forums dan zal het niet zo'n probleem zijn... maar downloaden met een paar honderd kb/sec zal denk wel problemen op gaan leveren.

• CmdrKeen
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-05 21:11

CmdrKeen

Krentenboltosti

Ik had een poosje geleden een 486 met 8 MB RAM aangesloten op mn kabelmodem. Het downloaden ging snel (duh: Eneco), maar het bekijken van internetsites viel vies tegen: laadtijden van soms een halve minuut, ook bij sites die zeker weten snel waren.

De bottleneck is onder de PI 200 (zonder MMX) op een snelheid van 128 KbPS de computer en niet de verbinding.

Om optimaal gebruik te maken van het nieuwe netwerk zal je dus inderdaad wat nieuwe ouwe troep moeten aanschaffen.

Bedenk wel eerst heel goed wat je wilt: als je voor 300 pieken een pc'tje koopt met een PI@200 of zo, moet je volgend jaar *weer* centen uitgeven.

Als je wat hebt gevonden, vraag dan eerst hier een beetje rond of het een goeie investering is. Hou daarbij rekening met drie elementen:

1. De prijs
2. Het systeem
3. De tijd die je ermee wilt doen

Succes!

Bloed, zweet & koffie

• Sassie
<BLOCKQUOTE><font size=1 face=Verdana, Arial, Helvetica>quote:</font><HR>laadtijden van soms een halve minuut, ook bij sites die zeker weten snel waren.[/quote]Ik ben geduldig... ;).
Ik heb zelf eigengemaakte site, waar ik mee bezig ben op m'n HD staan, en die laden ook niet zo snel, maar dan heb je weer even de tijd om je bureau op te ruimen ;).
Opzich doet de pc het nog OK, is alleen een beetje (soms irritant) langzaam. Ik kan ook nog met Office 97 werken.
Het probleem is dat ik toch ook wel andere dingen (zoals ICQ, etc) op m'n PC als ik internet op m'n kamer heb....
Als ik ga upgraden zou ik eigenlijk onderdelen willen die een (of 2) jaar geleden (bijna nieuw)in de winkels lagen, zodat ze nog een tijdje meekunnen (en niet meteen afgeschreven zijn).
Ik zou zeker wel ook bij de 2ehandsjes gaan kijken, alleen je weet niet wie er achter zo'n pc gezeten heeft, als ie helemaal afgeragd is....

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-08 13:59

heuveltje

KoelkastFilosoof

volgens mij maakt het niet zoveel uit wie er achter heeft gezeten.
pc-onderdelen slijten niet maar verouderen :)

alleen harde schijven worden soms wel eens wat onbetrouwbaar. maar de rest : als het bij de eerste test werkt blijft het werken :)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• Palomar
  • Niet online
ik zou niet meer in die oude bak investeren.. ik heb hier nog een 486DX met 16MB staan aangesloten op @home en dat gaat ook uiterst beroerd.. Internet Explorer 3 wil nog wel redelijk, maar je moet idd een tijd wachten voordat een pagina goed in beeld staat.. ICQ enzo zou ik al helemaal niet aan beginnen.. je moet iig een oude versie nemen (99 ofzo) maar dan nog duurt het opstarten een minuut en berichtjes versturen gaat traag..

Ik zou gewoon voor die 1000 piek een 2dehands PC'tje kopen.. Ik heb zelf een 4 jaar oude P233MMX met 48 MB ram en daar kun je nog gewoon alles mee (behalve de nieuwste spellen dan).. Zoek dus zo'n soort systeempje.. als je bij die 486 nog een goede monitor hebt kun je die dus laten staan.. ben je dus alleen een systeemkast nodig. voor minder dan 1000 piek heb je makkelijk en 2dehands P2-300 ofzo.. bij sommige winkels kun je zelfs een nieuwe PC (zonder monitor) kopen voor die prijs (of zo'n 1200 piek ofzo)..

Verwijderd

Misschien een gek idee, maarre waarom koop je niet voor <1000 piek een 2dehands computer. zo heb ik voor 850 piek een celeron 433 gekocht.....

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Je zult iig meer geheugen nodig hebben, vooral ICQ vreet geheugen.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• Sassie
Ach ja.
Ik dacht ook al aan een 2e handsje, maar ik eigenlijk wil ik ook nog een nieuwe stereo kopen (wat ook zo'n 500 piek gaat kosten).
dus het geld is het grootste probleem.
Ik heb te weinig geld en wil te veel hebben (zal zeker niet onbekend voorkomen ;)).

Verwijderd

heb hier nog een P2 350 + mobo liggen... doe een bod (hoeft nie veel te kosten) en je mag het komen halen... moet alleen nog een nieuw koelertje op want die heeft iemand anders al meegenomen...

Verwijderd

Dure grap zo'n optische reciever. effe een OC3-kaartje in je PC

• Sassie
Op maandag 20 november 2000 21:06 schreef ZenYth het volgende:
heb hier nog een P2 350 + mobo liggen... doe een bod (hoeft nie veel te kosten) en je mag het komen halen... moet alleen nog een nieuw koelertje op want die heeft iemand anders al meegenomen...
Hmm, ik zal het ff in gedachten houden....

• witchdoc
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:32
Op maandag 20 november 2000 21:06 schreef ZenYth het volgende:
jij wont zeker niet in het zuidelijkste zuiden van nederland? :)

• Sassie
De soap kent een vervolg:
http://www.sshw.nl/oled/news_view.asp?articleid=1110

Zoals je ziet gaat het waarschijnlijk dit jaar nog gebeuren.
Voor de extra apparatuur (netwerkkaart + aansluitkabels) gaat de WSO (Wageningse Studenten Organisatie) zorgen. Hopelijk voor een redelijk goedkoop prijsje.

Helaas nog nix wijzer over de systeemeisen ;(.

• Sassie
Nou ik ga dit topic (ja mijn eigen) maar weer even omhoogschoppen, want ik heb een vraag.

In middels is er zekerheid over het project (de aansluiting zit al in mijn kamer, en in september moet ie actief worden).

Als ik wil internetten (22,50 per maand) dan moet ik een netwerkkaart kopen en een speciale kabel:

Netwerkkaart:
Er moet een 10Base-T of 10/100Base-T netwerkkaart in je computer zitten. Dit is een kaart met een UTP ethernet aansluiting (zie boven). Eventueel kunnen er andere connectoren (coax, AUI) op zitten. Een 10/100Base-T kaart is in staat 100 MegaBit per seconde te transporteren en een 10Base-T kaart maar 10 MegaBit per seconde. Een goede 10/100Base-T netwerkkaart (PCI) is te koop voor slechts fl 35,= en is uit voorraad leverbaar bij het WSO-Reduktieburo.

PCI?ISA slot
Er zijn eigenlijk geen minimale vereisten aan je computer. Als je een oudere PC hebt waarbij je niet zeker weet dat er PCI sloten vrij zijn, dan zul je liever een zogenaamde ISA kaart gebruiken. In de handleiding installatie netwerkkaart (ook op deze website) wordt op een foto aangewezen wat een ISA en wat een PCI slot is.
Meestal zijn PCI sloten wit, de AGP sloten (voor modernere videokaarten) zijn bruin en de oudere ISA sloten zijn zwart en van deze zie je helemaal links nog een voorbeeld. Als je computer alleen ISA sloten vrij heeft (oudere 486 computers bijvoorbeeld), dan moet je een ISA-type netwerkkaart kopen, het WSO-reduktieburo heeft deze ook.
De kabel:
De kabel die je moet gebruiken moet Alcatel gecertificeerd zijn volgens specificaties van de KPN. Deze kabels zijn van een hogere kwaliteit dan de normale ethernetkabels (is een uitgebreide cat 5e kabel). De garantie op het netwerk in de flats hangt samen met het gebruik van de juiste kabel. Om eenvoudig te kunnen controleren of je de goede kabel hebt, worden alleen de oranje kabels met WUR/SSHW labeltje toegestaan. Via het reduktieburo zijn deze voor een schappelijke prijs te koop. Als er geconstateerd wordt dat je een andere kabel gebruikt, wordt je verbinding afgesloten. En zo duur zijn die kabeltjes nu ook weer niet. Het Reduktieburo registreert de kopers van de kabels niet, maar het aantal verkochtte kabels wordt wel aan de Wageningen Universiteit meegedeeld, aangezien deze de overgebleven kabels overneemt.
Het Reduktieburo verkoopt deze kabel uitsluitend om de gebruikers van dienst te zijn, zonder winstoogmerk. Inkoop op grote schaal en extra openingstijden buiten kantooruren maken het betaalbaar en makkelijk om aan zo'n kabel te komen. Er is zeker geen sprake van koppelverkoop, zoals ten onrechtte wordt beweerd.
Type verbinding:
Dit is een niet officieel bericht, maar je kunt er wel uit halen dat het SNEL is. Naar elk SSHW complex lopen 2 glasvezels die elk 1 Gigabit data per seconde kunnen transporteren (heen en terug). Dit wordt in centrale ruimtes per flat uitgesplitst en naar elke kamer is de maximale bandbreedte (zo heet dat) 100 Megabit (1x10^8 bits/seconde). Om een indruk te geven, als je de volle bandbreedte zou gebruiken en je computer was supersnel (sneller dan de nieuwste nu leverbare PC), dan zou dit bestandje 0.0002 seconde binnengekomen zijn. Een CD zou je binnen een minuut helemaal kunnen doorsturen. Alleen dan moet je wel een 80x speed CD-speler hebben ;-)

De verbinding per flat naar buiten toe, deel je met alle andere bewoners van je flat. Als er dus 100 gebruikers tegelijk erg hard aan het internetten zijn (en niet intern in de flat), dan heb je nog 'maar' 10Megabits/seconde over. Dit is nog altijd 200x zo snel als met het snelste telefoonmodem.

Wageningen Universiteit is aangesloten op het SURFnet, het academisch computernetwerk in Nederland. Na de zomer 2001 is dit nog sneller, dankzij SURFNET5, waarbij Wageningen via een 1+ Gigabit verbinding in het SURFnet geschakeld is. Hiervoor zijn de glasvezels inmiddels ook gelegd en de apparatuur draait al in een extra beveiligde ruimte in het Computechnion.
"Systeemeisen":
In z'n algemeenheid kun je het volgende beschouwen als het absolute minimum waarmee je een beetje het internet op kunt:

486DX66 PC met 32Mb RAM geheugen en een 1.2 Gb harde schijf met ~ 50Mb vrije ruimte en een netwerkkaart (of ruimte om deze in te bouwen)

Om echt lekker te kunnen surfen moet je wat meer hebben en zeker als je ook videootjes en zo wil bekijken moet je echt minimaal hebben:

Pentium-100 met 64Mb RAM geheugen en 4.3 Gb harde schijf met zoveel mogelijk vrije ruimte (voor al die leuke programmaatjes) en een netwerkkaart (of ruimte om deze in te bouwen).

En als je echt lekker wil werken, dan moet je denken aan een PentiumIII/AMD Athlon met 256Mb RAM geheugen, een 20Gb harde schijf en een 17" monitor.
Meer info via:
http://wesp.wau.nl
http://wesp.wau.nl/www/site/interlan/netwurkFAQ.html

• Palomar
  • Niet online
en je vraag is? ;)

maareh.. het werkt wel hoor maar het enige wat ik kan zeggen is: koop een snellere PC.. met zo'n 486 heb je helemaal niks aan zo'n snelle verbinding... (ja ok je betaalt geen telefoontikken maar das ook het enige voordeel...)

• Sassie
Op dinsdag 26 juni 2001 21:42 schreef rick_h het volgende:
en je vraag is? ;)

maareh.. het werkt wel hoor maar het enige wat ik kan zeggen is: koop een snellere PC.. met zo'n 486 heb je helemaal niks aan zo'n snelle verbinding... (ja ok je betaalt geen telefoontikken maar das ook het enige voordeel...)
Goeie vraag :) .

Nee, maar ik ben ff vergeten te vermelden waarom ik het toch zou willen:

Ik kan direct inloogen op uni-netwerk en dan zou ik dus ook buiten openingstijden (lees 's avonds erg laat) en snel tussendoor mijn mail kunnen gaan lezen.
Op dit moment ben ik penningmeester van mijn studievereninging en merk dat regelmatig mail checken toch wel belangrijk is.

Ik moet dan alleen ff checken of de mailsevice en het mailprogramma ook op een (mijn) 486 werken, maar uit eigen ervaring ben ik geneigd te zeggen van wel.
Verder gebruik ik het waareschijnlijk alleen voor GoT, mijn andere (Hot)mail lezen, ftp'en (eigen site), en evt nog messengen als mijn PC/browser dat trekt.

* Sassie is student dus heeft geen geld (voor 'nieuwe' PC) :P

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06-2025

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Beetje waanzin trouwens dat je per se zo'n "kwaliteitskabel" moet kopen, als je NIC gewoon een 100/10 MBit kaartje is. Gewoon CAT-5 is dat toch prima!? Heel dubieus dat je wordt afgesloten als ze merken dat je een andere kabel gebruikt.

Siditamentis astuentis pactum.

Verwijderd

Op woensdag 27 juni 2001 08:54 schreef Varienaja het volgende:
Beetje waanzin trouwens dat je per se zo'n "kwaliteitskabel" moet kopen, als je NIC gewoon een 100/10 MBit kaartje is. Gewoon CAT-5 is dat toch prima!? Heel dubieus dat je wordt afgesloten als ze merken dat je een andere kabel gebruikt.
Ik blijf het koppelverkoop vinden.

• Ook
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14-07 16:25

Ook

Yes I can!

Op woensdag 27 juni 2001 08:54 schreef Varienaja het volgende:
CAT5 is prima voor jouw LANnetje thuis ja... Maar dit gaat om meer dan 3 gebruikers!!
Lees dit maar es:

"This is the newest version of CAT5 cables, formally called ANSI/TIA/EIA 568A-5 or simply Category 5e. CAT-5e is completely backward compatible with current Category-5 equipment, and Category 5e will operate at up to 350MHZ, instead of the 100MHZ of standard CAT 5 cables. The enhanced electrical performance of CAT 5e ensures that the cable will support applications that require additional bandwidth. For applications such as Gigabit ethernet or analog video over CAT 5E cables, you should certainly consider using CAT 5e over CAT 5 cable. All aspects of performance are enhanced: capacitance, frequency, resistance, attenuation, imedance, and NEXT. "

Wees consequent, maar niet altijd

Verwijderd

voor 1000 piek kan je toch wel 1 of andere p2 regelen??

• Allardie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-03 08:58

Allardie

AT..

die draad die ze bij de wso verkopen is een cat 5e kabel, en je moet die kopen omdat KPN de aansluiting garandeert tot aan je netwerkkaart. Het laatste stuk moet dus ook gecertificeerd zijn, en daarom moet je zo'n lelijke oranje cat5e snoer halen.....

OOk uit wageningen dus :)

• Sassie
Op woensdag 27 juni 2001 15:25 schreef Belegen_Kaas het volgende:
voor 1000 piek kan je toch wel 1 of andere p2 regelen??
2 woorden:

geen geld ;(

Verwijderd

Titel aangepast

• Sassie
Op donderdag 28 juni 2001 20:08 schreef HlpDsK het volgende:
Titel aangepast
Thanx :)

Stomme typfouten van mij ook :(

• Metalium-220
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08-2022

Metalium-220

Forza Utreg!

vraag een lening bij je ouders, doe ik ook altijd ;) :7

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Geen familie/kennisen die een 2e hands hebben staan/krijgen?

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• Kev0867
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-12-2020
gewoon een 2de handse pc ergens vandaan halen, via deze site, of de paticulier of ibazar, maar deze mensen kunnen wel iets aanbieden wat misschien kapot is zoals een HD met bad sectors of een kapotte voeding, mobo, processor...

• Sassie
Op donderdag 28 juni 2001 20:21 schreef Metalium- het volgende:
vraag een lening bij je ouders, doe ik ook altijd ;) :7
Ik doe niet anders dan geld vragen bij mijn ouders, en zij doen niet anders dan vragen wanneer ik ga werken :P.

Maar goed ik blijf gewoon wachten totdat ik afgestudeerd ben en een baan heb en dan koop ik een keer als revanche een hele vette nieuwe pc :))

Verwijderd

Ha! Dit verhaal klinkt mij bekend in de oren. Mijn eerste eigen PC was mijn 486/80 met 16Mb geheugen, maar ik zat vaak achter mijn pa's K6. Op een gegeven moment ging ik studeren in twente en daar hebben ze ook een 100MBit netwerk (alleen wij delen de bandbreedte in veel mindere mate met elkaar - mijn buurman heeft geen last van mij als ik met 8mbyte/sec dingen binnen sleep). Daar heb ik toen mijn 486 aangeknoopt en ja, het ging wel, maar lekker is anders, zeker als je ziet dat het bij de buren (die wel een echte PC hebben) stukken sneller gaat.
Toen heb ik ff heeel hard gewerkt en gespaard en goed gebeurt bij oma's en ouders en een echte PC gehaald (Athlon 700).

edit: het is nog veel leuker om achter je 100MBit verbinding een eigen netwerkje te hangen, dus ik zou maar gaan sparen als ik jou was.
Pagina: 1