Toon posts:

Beste Resolutie dia's scannen ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat is de beste resolutie voor het inscannen van dia's ?

Opslagformaat dat ik wil gebruiken is TIF.
Maar dan zijn de foto wel redelijk groot.:(

Moet ik de foto resizen? Zo ja, naar hoeveel procent?

Aan welke resolutie?:?

Mijn type scanner is de HP Scanjet 4470c *D met een max van 2400dpi.

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-09 13:16
Ligt er maar net aan waar je ze voor wilt gebruiken :).

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 22:12 schreef McVirusS het volgende:
Ligt er maar net aan waar je ze voor wilt gebruiken :).
Om af te drukken op HP Photosmart P1000 printer.

• mpegernie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-03-2016

mpegernie

.mpe

ja, waarvoor? ik heb m'n foto's gecanned (voor gebruik in een digitaal portfoliootje) naar iets van 1100x900. voldoet prima en de tiff-jes zij een paar meg

"The Major advances in civilization are processes that all but wreck the societies in which they occur." -A. N. Whitehead

• Broer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-07 10:00
Afdrukken worden het mooist als je met een resolutie van 200 tot 300 dpi afdrukt, dus als je foto 10X15 moet worden, dan is dat dus 4X6 inch => 4 inch x 300 pixels/inch = 1200 pixels.
Een kleinbeeld dia is 24 mm hoog, dus bijna een inch. dus op 1200 dpi inscannen geeft het mooiste resultaat voor 10x15 cm afdrukken.
(het ligt ook aan het onderwerp trouwens een portret kan met een lagere resolutie afgedrukt dan een architectuurfoto.)
TIFF formaat is het mooiste natuurlijk, maar als je op JPEG opslaat, met de beste kwaliteit, dan verlies je niet zoveel, afhankelijk van het programma waar je ze mee maakt overigens.

De beste tip is eigenlijk:
maak eens een paar proef scanningen en afdrukken en sla eens op in verschillende formaten. Dan kun je zelf zien wat het mooiste is.
Doe dan wel een paar verschillende onderwerpen, want zoals gezegd dat is ook van invloed