RedHat bootprobleem X loop

Pagina: 1
Acties:

• Mexicanos
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb vandaag RedHat 7.3 geinstalleerd onder VMWare maar nu heb ik dus heel dom wel de X ingesteld als login. |:(
Maar X kan niet starten hij blijft in een loop. Ik kan dus niks!
Is er misschien een manier waarop ik toch nog bij de prompt kan komen? Misschien met een commando in GRUB ofzoiets?
Als ik in de prompt kan komen kan ik zo de X werkend krijgen. Hij hoeft dus maar 1 keer te booten in de prompt.

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Ja, je moet in GRUB een getal meegeven als kernel-parameter. Je systeem start dan op met als runlevel dat getal.
Je moet dan een runlevel hebben waarin RH geen X start (weet zo snel niet welke dat zijn voor RH).

Maar als X een keer of 10 probeerde te starten en mislukte, dan heeft init na een tijdje toch zoiets van 'zak erin' ?

• odysseus
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 21:46

odysseus

Debian GNU/Linux Sid

Je kunt met lilo opstarten met bijvoorbeeld 'linux 1', waarbij 'linux' de naam van je opstartsectie is (die kun je zelf kiezen) en '1' niet herkend wordt als parameter aan lilo en dus direct wordt doorgegeven aan de kernel, die er (via init) weer 'init 1' van maakt. Dat betekent opstarten in runlevel 1. Ik neem aan dat grub een zelfde principe kent. Mocht dat niet werken dan is er nog de oplossing om 'init=/bin/sh' mee te geven, dan heb je in ieder geval een shell, al zal het niet veel méér zijn dan dat.

Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.

• Mexicanos
  • Niet online
Dat heeft ie dus niet. Hij blijft maar doorgaan.
Waar vul ik dat getal dan in en welk getal is dat dan.
Ik ben namelijk een complete newbie met Linux. Ik d8 ik ga het een keer proberen.
Kun je me misschien het commando geven.

Ik was weer eens traag. Dit is een antwoord op het bericht van deadinspace

• Mexicanos
  • Niet online
Bedankt odysseus,

Ik heb het werkend. :9 Ik kon inderdaad gewoon een 1 achter het opstartgedeelte zetten.
Bedankt voor de snelle reacties.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Je krijgt GRUB te zien tijdens het booten?
Wacht hij dan even, of boot hij meteen door? Als hij meteen door boot, probeer dan eens shift, ctrl of alt ingedrukt te houden tijdens het booten, dan zou hij wel moeten wachten (not sure... ik laat bootloaders nooit meteen doorbooten).

Ik neem aan dat je dan een text-based menutje hebt met 1 of 2 entries. Druk op 'e' (je gaat dan het geselecteerde item editen).
Je krijgt dan de regels die horen bij die entry te zien. Selecteer de regel die met 'kernel /vmlinuz' oid begint en druk dan weer op 'e'. Je gaat dan deze regel editen. Voeg aan de regel een spatie en het getal toe, druk op enter (klaar editen) en druk op 'b' (boot deze entry).

Wat het getal is weet ik dus niet; GNU/Linux kent 7 runlevels, nml 0: halting, 6: rebooting, 1: single user, 2-5: de rest.
Als ik me niet vergis dan had RH:
5: normaal (inclusief X)
4: ongebruikt
3: normaal, maar zonder X
2: normaal, maar zonder X en zonder netwerk
Maar zeker weten doe ik dat absoluut niet.
Maar goed: kzou zeggen: probeer 2 en 3 maar eens.

Verwijderd

help "ctr-alt-F1" niet dan.
zo kom je toch ook in een gewoon console login scherm.

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 08 mei 2002 23:21 schreef snakeeye het volgende:
help "ctr-alt-F1" niet dan.
Niet als repeat( X start, werkt niet, X sluit af ).
Pagina: 1