[LINUX RH 7.3] Nu native Promise RAID ??

Pagina: 1
Acties:
  • 59 views sinds 30-01-2008

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Topicstarter
Ik wil eindelijk eens linux gaan draaien maar ik kan alleen maar met native raid ondersteuning draaien vanaf de raid bootdisk.

Is er in 7.3 EINDELIJK ondersteuning of moet ik weer wachten ?

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 20:00 schreef FerryHeibrink het volgende:
Ik wil eindelijk eens linux gaan draaien maar ik kan alleen maar met native raid ondersteuning draaien vanaf de raid bootdisk.

Ondersteuning van hardware zit in de kernel, niet in een distro. Je stelt dus de verkeede vraag.

Ga eens op zoek naar een kernel waar drivers in zitten die je nodig hebt.

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

in de 2.4.18 kernel zit de onboard variant van promise ingebakken (expirimenteel)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Verwijderd

Hij stelt de vraag niet verkeerd, het kan immers zo zijn dat er een kernel in rh73 wordt geleverd waar native promise softraid support inzit, EN dat de 7.3distro het ook nog eens automatisch herkend; Dit omdat er al zolang problemen zijn met promise fasttrak raid en RedHat >6.2.

En idd, in al vrij vroege 2.4.x kernels zit native softraid support voor highpoint en promise fasttrak raid controllers. Dit wil nog niet zeggen dat je er dus gelijk tijdens de installatie gebruik van kan maken.. dit is dus de ondersteuning van de RH7.3 distro waar om gevraagd werd ;-)

Ohja, hoi Pauli :-))

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 20:27 schreef epauli het volgende:

[..]

Ondersteuning van hardware zit in de kernel, niet in een distro. Je stelt dus de verkeede vraag.

Ga eens op zoek naar een kernel waar drivers in zitten die je nodig hebt.
Kernel, distro, bla :P

Ik wil gewoon RH7.3 installen op mijn raid pc, geen gedoe verder, zelfs windows 3.1 draait nog gewoon met promise raid, dus waarom linux niet :{

Kan ik het gewoon proberen zonder dat het 'weer' mijn hdd's aan data kost ?

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

wat ik heb gedaan:
-raid in kernel gestopt
-ataraid devices aangemaakt
mount /dev/ataraid/d0p1 /mnt/stripe

en werkt

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 21:13 schreef Skinkie het volgende:
wat ik heb gedaan:
-raid in kernel gestopt
Klinkt alsof het heel makkelijk is :{
-ataraid devices aangemaakt
zie eerste reactie
mount /dev/ataraid/d0p1 /mnt/stripe
Ingewikkeld, ben ook maar een normale user :{

en werkt
Maar niemand die dat gewoon werkend op een cdtje krijgt he :{

Is het zo moeilijk voor redhat om een OS te maken dat je gewoon op je raid disk kan installen :?

Ennehh, ik wil winXP erbij blijven draaien, en dat kan met jouw methode niet denk ik.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Maarehh, kan ik nu met RH 7.3 'out-of-the-box' promise raid draaien ??

JA of NEE :?

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Bijna onmogelijk, zeker voor een beginner.
De installer biedt er geen ondersteuning voor. Je enige mogelijkheid is een van de barebone distro's. Neem bijvoorbeeld Gentoo GNU/Linux. Die is (ZEKER voor een beginnen moeilijk te installeren) maar die kan je wel op een raid krijgen.

Redhat trouwens ook, maar dan zou je de installer moeten gaan 'foppen'. Eerst fake partities maken, naar console switchen, die unmounten en je raid mounten. linux booten vanop raid kan je vierkant schudden, je zal sowieso met bootflop moeten booten.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 08 mei 2002 21:58 schreef FerryHeibrink het volgende:
Is het zo moeilijk voor redhat om een OS te maken dat je gewoon op je raid disk kan installen :?
redhat doet niet moeilijk!!
Promise doet moeilijk!

Leg de schuld, als je wil, graag wel even bij de goede partij. Promise verzuimt/verzuimde het maken van (goede) drivers voor andere os-en dan windows.
En ze weigerden ook de source van de drivers vrij te geven, voor de linux kernel (waardoor ook niet zo makkelijk andere mensen ermee verder konden).

Daarna is er een kernel-devver geweest die zelf wat in elkaar gedraait heeft, maar dat werkt eigenlijk bovenop de gewone software-raid driver van linux.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 22:28 schreef ACM het volgende:

[..]

redhat doet niet moeilijk!!
Promise doet moeilijk!

Leg de schuld, als je wil, graag wel even bij de goede partij. Promise verzuimt/verzuimde het maken van (goede) drivers voor andere os-en dan windows.
En ze weigerden ook de source van de drivers vrij te geven, voor de linux kernel (waardoor ook niet zo makkelijk andere mensen ermee verder konden).

Daarna is er een kernel-devver geweest die zelf wat in elkaar gedraait heeft, maar dat werkt eigenlijk bovenop de gewone software-raid driver van linux.
Promise heeft al een lange tijd linux drivers. Dus bij de release van gister had deze driver er echt wel ingebakken kunnen zitten.

Verwijderd

Precies, RH rond versie 6.2 deed het prima perfecto uit de kunst met de Promise Fasttrak Linux driver.. ook de installatie ging gewoonweg perfect, daarna booten vanaf raid en linux is geladen, HOPLA.

Alleen bij latere versies dan 6.2 werd de Promise driver opeens nietmeer goed ondersteund, het ligt echt aan de distro(/installer) die wat mankementjes heeft.

En kom nu niet aan met dat de Promise drivers niet voor de nieuwe kernel in 7.2 en hoger is, want de nieuwste Promise driver is wel degelijk tegen de RH7.2 kernel gecompileerd. :z :z :z <-betekend fijn naar bedje toe, toch? ;-)

Verwijderd

Op het moment dat Promise besluit closed source drivers uit te brengen kun je van een distro niet verwachten dat ze regelen dat die driver wordt meegenomen. Promise is degene die daarvoor verantwoordelijk is. En dat win*.* wel werkt komt alleen doordat Promise kennelijk wel in staat is werkende drivers voor dat platform te schrijven (en dat doet dus niet MicroSoft maar Promise).

Dus ga klagen bij Promise en niet hier. Als de specs en zo allemaal werden vrijgegeven dan waren Linux developpers wel in staat een goed werkende driver te bakken. En dat zou weer als gevolg hebben dat distro's deze controllers dan ook zouden ondersteunen.

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Op woensdag 08 mei 2002 23:08 schreef FerryHeibrink het volgende:
Promise heeft al een lange tijd linux drivers.
En hoe... 'werkend' is een aardige term, maar lang niet altijd geschikt...
Alleen met default redhat kernels leek het aardig te werken, verder niet of nauwelijks.

De ondersteuning voor 2.4.x kernels heeft _erg_ lang op zich laten wachten.
En is nog steeds (bij mijn weten) niet geschikt voor elke willekeurige 2.4.x kernel.
Dus bij de release van gister had deze driver er echt wel ingebakken kunnen zitten.
Mja, als ze bij redhat uberhaupt die driver mee _mogen_ leveren kan ik me (zie voorgaand relaas) erg goed voorstellen dat ze dat niet doen.
Op donderdag 09 mei 2002 00:13 schreef axkman het volgende:
Alleen bij latere versies dan 6.2 werd de Promise driver opeens nietmeer goed ondersteund, het ligt echt aan de distro(/installer) die wat mankementjes heeft.
Nee, dat is dus verkeerdom.
Promise deed geen moeite haar driver geschikt te maken voor de andere kernel versies.
Vergelijk het maar met de 3ware raidproducten, die werken onder _elke_ linux versie gewoon native.

Simpelweg omdat zij zo handig waren de drivers/specs aan de linux community te geven.
En kom nu niet aan met dat de Promise drivers niet voor de nieuwe kernel in 7.2 en hoger is, want de nieuwste Promise driver is wel degelijk tegen de RH7.2 kernel gecompileerd.
Goh... En die kernels veranderen ook niet he??
De complete VM is niet per ongeluk toevallig in 2.4.9-2.4.11 omgegooid ofzo.
Alles zal het klakkeloos doen dan natuurlijk...

Zie verder het relaas van janjanjansen

• MBMarduk
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

MBMarduk

BAR-baar

Jeetje zeg..
Men stelt een vraag en krijgt antwoord.
Men vindt antwoord niet leuk en meent het toch beter te weten.
Waarom dan deze thread aanmaken?
Sommige mensen he...als je veel te snel op je sni**el getrapt bent dan moet je maar fora mijden.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 01:37 schreef MBMarduk het volgende:
Jeetje zeg..
Men stelt een vraag en krijgt antwoord.
Men vindt antwoord niet leuk en meent het toch beter te weten.
Waarom dan deze thread aanmaken?
Sommige mensen he...als je veel te snel op je sni**el getrapt bent dan moet je maar fora mijden.
Houd eens effe op hee !

Ik vraag of er een mogelijkheid is om promise NATIVE te gebruiken zodat ik geen aparte hdd nodig heb :Z

Dus ga niet meteen lopen zeuren dat het antwoord me niet aanstaat. Ik ben er gewoon niet zeker van of er native ondersteuning is. Die blijkt er nu dus ook niet te zijn :{

Weer 1,5 Gig voor nix gedownload :{ W8 brief van UPC wel weer af.

Verwijderd

[..]
En is nog steeds (bij mijn weten) niet geschikt voor elke willekeurige 2.4.x kernel.
[..]
Klopt, das ook logisch, de modules zijn tegen een bepaalde kernel gecompileerd, dus zullen ze niet bij elke 2.4.x kernel werken.
[..]
Nee, dat is dus verkeerdom.
Promise deed geen moeite haar driver geschikt te maken voor de andere kernel versies.
Vergelijk het maar met de 3ware raidproducten, die werken onder _elke_ linux versie gewoon native.

Simpelweg omdat zij zo handig waren de drivers/specs aan de linux community te geven.
[..]
Nee dat klopt niet, de promise driver werkt WEL DEGELIJK onder RH7.2, ik heb de hele installatie al klaar gehad, het feit is alleen dat je enorm moeilijk moet doen tijdens het initten van je scsi cdrom/promise ft adapters, in een niet-normale weirde volgorde waardoor je erachter kan komen dat de promise driver WEL DEGELIJK GOED WERKT. Het is alleen RH7.x die er niet mee om kan gaan. Op het moment dat m'n installatie af is, lijkt RH7.2 helemaal geen config aangemaakt te hebben die suitable is om te werken met m'n raid drive. Wat onder 6.2 dus nog wel goed ging. Vandaar dus ook, de distro klopt niet bij RH7.x, het ligt niet aan de kernel, ook niet aan de promise driver.

En dat de 3ware raid producten wel werken is heel simpel te verklaren, er zitten gewoon raid drivers in de kernel, EN de distro weet hier mee om te gaan.

Over FreeBSD3.5x en hoger... waarom kunnen zij dan wel de softraid promise driver (die dus ook in de linux 2.4.x kernel zit) gebruiken, AL TIJDENS DE INSTALLATIE? Puur omdat de Distro met de driver weet om te gaan. RedHat had het op precies zo'n manier kunnen doen. Moraal van het verhaal? Het ligt dus toch aan de RedHat distro.

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:34
Op woensdag 08 mei 2002 20:00 schreef FerryHeibrink het volgende:

Je kan weer gaan wachten. Ik heb er ook de ballen verstand van en net RH7.3 geprobeerd te installeren, maar het werkt niet.
Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk eens een keer in staat zal zijn om linux te gaan leren. Want ik krijg nu geen 1 beginners distro geinstalleerd. :{

• Fairy
  • Niet online

Fairy

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 12:33 schreef Rene59 het volgende:

[..]

Je kan weer gaan wachten. Ik heb er ook de ballen verstand van en net RH7.3 geprobeerd te installeren, maar het werkt niet.
Ik ben benieuwd wanneer ik eindelijk eens een keer in staat zal zijn om linux te gaan leren. Want ik krijg nu geen 1 beginners distro geinstalleerd. :{
:{ :'(

Klote is dat als je linux wilt gebruiken moet je meteen weten hoe je moet compilen en editten en al die shit.

Ik wil gewoon een beetje gaan kutten en niet meteen moeilijk doen.

Verwijderd

Op donderdag 09 mei 2002 12:44 schreef FerryHeibrink het volgende:

[..]

:{ :'(

Klote is dat als je linux wilt gebruiken moet je meteen weten hoe je moet compilen en editten en al die shit.

Ik wil gewoon een beetje gaan kutten en niet meteen moeilijk doen.
Tsjaa, probeer dan ook linux te installeren op een envoudige compu, zonder raid en al die poespas ;-) Dan hoef je niet meteen je hele redhat/kernel structuur te verbouwen en kan je gelijk aan de slag, een beetje k#tten :)

Verwijderd

Tja, dit is inderdaad niet de fout van RedHat o.i.d. maar van de fabrikant (promise). Je hebt je antwoord inmiddels gehad. Een antword dat je ook wel zelf had kunnen opzoeken en anders gewoon in [topic=487672] gesteld had kunnen worden.

Het gaat hier namelijk gewoon om de simpele vraag of RH 7.3 ondersteuning biedt of niet ;
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.