Toon posts:

draytek smtp mapping

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Draytek vigor 2200E op een adsl fast abo van xs4all aangesloten. Al enkele weken heb ik een port redirection geactiveerd voor tcp poort 25 naar een mailserver ( debian ) intern. Dit heeft prima gefunctioneerd.
Nadat ik deze machine uit heb gezet en fysiek 2 meter verplaatst heb ( nog steeds aan dezelfde dezelfde kabels ) is m'n mailserver ineens niet meer te bereiken :(.
Ik heb al van alles geprobeerd:
* de mailserver is met telnet lokaal gewoon te benaderen op poort 25
* vanaf het internet NIET
* als ik port 25 map naar port 21 ( ftp ) krijg ik nog steeds geen reactie als ik connect met telnet
* heb de router al aan / uit gezet
* ander port mappings werken wel ( bijv. poort 80)

Heeft iemand een idee ???

• Tommel
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Misschien kun je alle port mappings eens weggooien, dan de router rebooten en vervolgende de mappings opnieuw aanmaken.
Wanneer je de mailserver direkt op inet aansluit is hij dan wel goed te benaderen ??
Ja, voor de rest heb je wel redelijk wat dingen geprobeerd :)

Verwijderd

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 18:54 schreef Tommel het volgende:
Misschien kun je alle port mappings eens weggooien, dan de router rebooten en vervolgende de mappings opnieuw aanmaken.
Wanneer je de mailserver direkt op inet aansluit is hij dan wel goed te benaderen ??
Ja, voor de rest heb je wel redelijk wat dingen geprobeerd :)
ik zal dit gaan doen.
De mailserver direct op inet aansluiten is geen optie, aangezien hier een lan met meerdere users in de lucht moet blijven. Ook draait er een drukbezochte website, die ik ook liever niet uit de lucht haal.

Verwijderd

Topicstarter
dit heb ik geprobeerd...helaas niet het gewenste resultaat.
Heeft iemand een idee?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand ????

Anders move naar Professional Networking & Servers ?

• kell.nl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-09-2023

kell.nl

Fizzgig's evil twin

Ontvangt de mailserver alleen geen mail meer, of kan hij ook niet versturen? Voor versturen heeft ie geen mapping nodig, dus dat nog wel moeten kunnen. Anders moet je de conf van de mailserver eens checken.

Wordt mail rechtstreeks naar jouw server gestuurd, of wordt ie eerst nog ergens anders ge-relayed? Misschien dat de relay problemen heeft. Of dat de relay te weinig rechten heeft om er bij jou door te komen.

Als je vanaf internet telnet op poort 25, doe je dat dan op ip-adres of op dns-naam? Misschien dat de dns-resolutie niet goed gaat. Ik neem aan dat als je het op ip-adres probeert, dat je het inet ip-adres van de router neemt.

Ik ken de draytek niet, dus ik weet niet zeker of benedenstaand te proberen valt.

Telnet eens vanaf de router naar de smtp-server en, als je het kan aangeven, eerst vanaf de lan-kant, en dan vanaf de inet-kant.
Werkt het wel van de lan-kant, maar niet vanaf de inet-kant, dan gaat er inderdaad iets mis met de mapping.
Lukt het vanaf de lan-kant ook niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de smtp-server (ip-chains aanstaan of iets dergelijks).

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 09 mei 2002 01:30 schreef kell.nl het volgende:
Ontvangt de mailserver alleen geen mail meer, of kan hij ook niet versturen? Voor versturen heeft ie geen mapping nodig, dus dat nog wel moeten kunnen. Anders moet je de conf van de mailserver eens checken.

Wordt mail rechtstreeks naar jouw server gestuurd, of wordt ie eerst nog ergens anders ge-relayed? Misschien dat de relay problemen heeft. Of dat de relay te weinig rechten heeft om er bij jou door te komen.

Als je vanaf internet telnet op poort 25, doe je dat dan op ip-adres of op dns-naam? Misschien dat de dns-resolutie niet goed gaat. Ik neem aan dat als je het op ip-adres probeert, dat je het inet ip-adres van de router neemt.

Ik ken de draytek niet, dus ik weet niet zeker of benedenstaand te proberen valt.

Telnet eens vanaf de router naar de smtp-server en, als je het kan aangeven, eerst vanaf de lan-kant, en dan vanaf de inet-kant.
Werkt het wel van de lan-kant, maar niet vanaf de inet-kant, dan gaat er inderdaad iets mis met de mapping.
Lukt het vanaf de lan-kant ook niet, dan ligt het waarschijnlijk aan de smtp-server (ip-chains aanstaan of iets dergelijks).
versturen kan hij wel, ik weet zeker dat het in de router zit. En natuurlijk heb ik het op (WAN ) ip adres geprobeerd, ipv op dns naam. Ik denk dat ik de conf. van m'n router even ga backuppen en dat ik dat ding een hard reset ga geven. Als iemand anders nog betere suggesties heeft..Gaarne!

Verwijderd

Topicstarter
*schop*
niemand??
Pagina: 1