ultra 160 scsi traag (lange duidelijke uitleg)

Pagina: 1
Acties:

• shardphoenix
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-03 12:05
CONFIG: (grote letters voor overzicht)
adaptec 29160N controller
40x scsi plextor cdrom
12x4x32 scsi plextor writer
Quantum Atlas IV 18,2 GB schijf ultra 160 7200 rpm

PROBLEEM:
Mijn scsi schijf geeft in diverse programma's een WAARDELOZE benchmark aan en ik merk ook dat de schijf super traag is. ook de cdrom speler en schrijver zijn niet vooruit te krijgen. Ik heb getest met Sandra, Nero en Adaptec en allemaal geven zo aan dat de hard disk zo rond de 12MB per/sec doorvoer heeft terwijl mijn ata 133 7200 schijven allemaal dik boven de 25 mb per/sec zitten

ENKELE TESTJES:
- 100 mb van scsi schijf naar ide ata133 7200 duurt 8 sec en omgekeerd
- 100 mb van een ide ata 133 7200 naar een andere ide ata133 7200 schijf duurt 4 sec en omgekeerd (logisch)
- een volle cd kopieren met allemaal kleine bestanden of 1 groot bestand zit wat betreft tijd geen verschil meer in een volle cd met bv een divx film duur 8 ja jullie lezen het goed 8 min!!! (voorheen duurde dit 2/3 min...Quake III installen in 2 min) (mijn ide speler in server en dan over netwerk doet het in de helft van de tijd :(
ik schreef wel iedere keer van cdrom naar ide schijf omdat ik de scsi controller zo min mogelijk probeerde te ontlasten

WAT IK AL HEB GEPROBEERD:
nou dat is een hele waslijst!
- schone install
- firmware updates
- driver updates
- enkel schijf + controller en cdrom (alle andere hardware uit pc gehaald)
- enkel schijf + controller en ide schijf (ook enkel deze harware)
- complete nieuwe controller in winkel gekocht (zelfde type/merk) en schone install
- andere kabels geprobeerd zowel voor cdrom als die dure ultra 160 kabels
- schijfcontrole uitgevoerd om te kijken of schijf rot was
- cdrom cleaning kit gehaald van € 10,- en cdrom spelers schoon gemaakt (voel je je behoorlijk afgezet...dit maakt echt geen ene reed uit)
- bios update
- WinMe, WinXP, Win98 (first en 2e), WinNT, Linux, Novell, Win95 (first en 2e) ja ZELFS DOS 6.22
- andere scsi id gegeven
- ander pci slot geprobeerd
- niet overclocked omdat ik dacht dat de kaarten misschien zouden kunnen storen
- alles goed gekoeld
MAAR NIETS MAAR DAN OOK NIETS HIELP :'(
probleem is plots onstaan vele weken geleden en weet eigenlijk niet waardoor kheb niet echt iets aparts gedaan

Mijn conclusie was dus eigenlijk dat misschien de cdrom speler versleten was maar ja die is pas twee jaar oud en mijn schrijver heeft hetzelfde probleem. lijkt me stug dat ze allebei langzamer zijn geworden. Alles werkt nog wel maar is echt KUUB TRAAAAGGGGG!!!!! kijk HD merk ik tijdens OS weinig van maar cdrom en schrijver is echt een ramp!

Mijn roep voor hulp gaat dus uit naar jullie of iemand nog een idee heeft waar het aan kan liggen. Ik ben hier al vele weken mee aan het testen geweest om allerlei oorzaken te ontdekken alvorens een topic te openen...zit nu behoorlijk in de put :'(

kan de traagheid van de schijf te maken hebben met het feit dat er een OS op draait? Hij moet toch gewoon SNEL zijn...in ieder geval sneller als die ide schijven...kom nou? toch?

oh ja kheb geen garantie meer! it figures.
kortom HELP!

• shardphoenix
is er niemand die mij kan helpen?

Verwijderd

Disk en controller zijn Ultra3-LVD.
CD en CD-RW zijn Fast & Wide SCSI-2 SE.

SCSI Bus schakelt terug naar 40MB/sec. Sorry.

Bovendien. Is je bus termination goed? Op controller en laatste device?

Gebruik je de externe poort van de 29160N, zo ja, dan dropt je snelheid op je SCSI naar 20MB/sec.

Nooit niet LVD devices mixen met LVD devices.

• shardphoenix
terminators zitten goed aangesloten zijn nooit gewijzigd geweest. Ik heb ook al geprobeerd alles los te koppelen en dus alleen controller en HD met LVD kabel (die knisperende kabel met heel veel draadjes).
Ik heb geen externe devices eraan hangen...ook nooit gehad alleen HD + cdrom + schrijver.
Nu dus met alleen HD veranderd er niets aan prestaties.
Kabel van de HD is uiteraardook geterminate anders werkt het niet eens dacht ik (correct me if I'm wrong)

Nu zit er dus een AGP kaart in mijn pc...de scsi controller zit in pci slot 2 (NOT-SHARED volgens handleiding mobo) en alleen de HD maar weer hetzelfde resultaat.

Ik dacht dat het dan misschien aan pci slot zou liggen (ik kan me niet voorstellen dat mijn HD EN! mijn cdrom EN! mijn schrijver tegelijkertijd langzaam zijn geworden als gevolg van slijtage). Ik heb dus alle pci sloten geprobeerd iedere keer met een schone ghost image maar nee hoor geen resultaat.
Nu heb ik systeem overklokt dus ik dacht misschien ligt het daaraan maar ik heb teruggeklokt voordat de NIEUWE controller erin ging.

Mijn laatste idee is dus om controller eruit te slopen en in een andere pc te testen. Als het daar wel werkt mag ik er denk ik wel van uitgaan dat het aan mobo ligt...

• shardphoenix
oh ja ALLES werkt gewoon maar het is allemaal ontzettend traag!!!

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 19:33

Shuriken

Life is all about priorities

Ik mis in de uitgebreide uitleg hoe je de boel hebt aangesloten.

De CDROM en CDRW moeten op het SE channel zitten en de schijf op de LVD channel met een active terminator erop. Dus niet allemaal op dezelfde aansluiting.

Ik weet niet hoe jij het hebt aangesloten?

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:17
Zit er geen bios op die kaart, waar je instellingen kunt doen? Heb je anders software waarmee je dat kunt??

• shardphoenix
Op donderdag 09 mei 2002 11:20 schreef Shuriken het volgende:
Ik mis in de uitgebreide uitleg hoe je de boel hebt aangesloten.

De CDROM en CDRW moeten op het SE channel zitten en de schijf op de LVD channel met een active terminator erop. Dus niet allemaal op dezelfde aansluiting.

Ik weet niet hoe jij het hebt aangesloten?
ik heb de ultra 160 scsi schijf aangesloten met een LVD kabel en aan het einde een terminator erop (zit aan het einde vastgemaakt) de cdrom en schrijver zitten aangesloten met een brede flat kabel (standaard bijgeleverd)

en als reactie op "White Feather" Er zit een bios op ja en die kan ik d.m.v. CTRL + A tijdens opstarten inkomen maar daar is niets aan veranderd...kan hier overigens ook niet zoveel instellen. alles staat op 160MB wat 160MB moet zijn en cdrom en schrijver staan netjes op 20MB dit is altijd zo geweest!

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Sorry ik ben maar beginneling in SCSI app ;)

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-03 21:12
SE jumper op harde schijf verkeerd???

• shardphoenix
waar dient deze voor?
maar ik denk het niet ik heb niets veranderd dan het orgineel was.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 09-04 16:09
Zelf ook ff testje gedaan hier op mijn setup:

Sys: P3-866 Mhz / 512Mb
Asus CUSL2-C
Adaptec 19160 scsi krt.
Alle drives LVD, met terminator op LVD kabel.
Op de normale scsi bus (se) hangt alleen 1x CDRW, 20Mb/sec

Getest op C: 60% vol, IBM U160 10k (9Gb)

Buffered read: 66Mb/sec
Seq: read: 25Mb/sec
Random Read: 6Mb/sec

Buff. write : 9Mb/sec
seq write: 23Mb/sec
Random write: 7Mb/sec
Av.access time : 9 ms estimated

Getest op D: IBM 18Gb U160 10k

Buffered read: 65Mb/sec
Seq: read: 26Mb/sec
Random Read: 7Mb/sec

Buff. write : 10Mb/sec
seq write: 24Mb/sec
Random write: 9Mb/sec
Av.access time : 6 ms estimated

Getest op F: IBM 80Gb UDMA100 7200rpm

Buffered read: 79Mb/sec
Seq: read: 46Mb/sec
Random Read: 8Mb/sec

Buff. write : 69Mb/sec
seq write: 45Mb/sec
Random write: 11Mb/sec
Av.access time : 7 ms estimated

Zoals je ziet: Ook hier is IDE (UDMA) sneller dan U160.
Verklaring heb ik er ook niet voor :(

• shardphoenix
kheb net programma's installed van quantum en adaptec om de snelheid van de disk te benchmarken en heb ook de benchmark van plextor losgelaten op speler en schrijver...maar die zeggen allemaal dat alles een goeie snelheid heeft. snap er helemaal niets van.
cdtje kopieren van cd naar hd duurt nog echt steeds 8 min.
:(:(

kheb ook all orginele cd geprobeerd (misschien lag het aan cd's) maar idem!

• wezep
Op vrijdag 10 mei 2002 00:50 schreef mikevanrooijen het volgende:
waar dient deze voor?
maar ik denk het niet ik heb niets veranderd dan het orgineel was.
SE jumper is een jumper om je schijf compatible te maken met SE (single-ended, dus niet LVD). Als deze jumper is gezet worden de prestaties ernstig naar beneden gehaald. Check de maxtor site voor een pdf om te controleren om welke jumper het precies gaat.

• wezep
DJSmiley: met welke tool, heb jij getest??

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 01:24 schreef DJSmiley het volgende:
Zelf ook ff testje gedaan hier op mijn setup:

Sys: P3-866 Mhz / 512Mb
Asus CUSL2-C
Adaptec 19160 scsi krt.
Alle drives LVD, met terminator op LVD kabel.
Op de normale scsi bus (se) hangt alleen 1x CDRW, 20Mb/sec

Getest op C: 60% vol, IBM U160 10k (9Gb)

Buffered read: 66Mb/sec
Seq: read: 25Mb/sec
Random Read: 6Mb/sec

Buff. write : 9Mb/sec
seq write: 23Mb/sec
Random write: 7Mb/sec
Av.access time : 9 ms estimated

Getest op D: IBM 18Gb U160 10k

Buffered read: 65Mb/sec
Seq: read: 26Mb/sec
Random Read: 7Mb/sec

Buff. write : 10Mb/sec
seq write: 24Mb/sec
Random write: 9Mb/sec
Av.access time : 6 ms estimated

Getest op F: IBM 80Gb UDMA100 7200rpm

Buffered read: 79Mb/sec
Seq: read: 46Mb/sec
Random Read: 8Mb/sec

Buff. write : 69Mb/sec
seq write: 45Mb/sec
Random write: 11Mb/sec
Av.access time : 7 ms estimated

Zoals je ziet: Ook hier is IDE (UDMA) sneller dan U160.
Verklaring heb ik er ook niet voor :(
de data dichtheid van moderne ide disk is hoger dan die van een beetje oudere scsi disk

• KBDE
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-04 22:14
Mijn ervaring is dat de scsi disks in het algemeen helemaal niet zo geweldig presteren als de meesten denken.

Een actuele IDE disk met 7200RPM is een flink stuk sneller (soms wel bijna dubbel zo snel) als een 1 jaar oude scsi disk welke op 7200 of zelfs 10.000 RPM draait.

Ik heb dit ook op het werk getest waar ik ICT beheerder/manager ben. Ik moet nog de scsi disk tegenkomen welke sneller is dan een actuele IDE disk.
Zelfs als je een actuele 15000 RPM scsi disk pakt, die halen dan wel 50 tot wel 60MB/s maar gek genoeg zijn de access times niet veel sneller...
Tja... ik weet niet wat ik ervan moet denken.

Doe mij toch maar een simpele IDE raid oplossing. Goedkoper en gegarandeerd VEEL sneller dan een enkele scsi disk. :) (tenminste voor thuisgebruik dan)
Pagina: 1