Heeft er iemand wel ns stilgestaan hoe complex de hersenen eigenlijk zijn? Ik bedoel, neem nou die man die PF heeft neergeschoten (nee, ik ga er geen Pim Fortuyn-topic van maken). Hij heeft doelbewust gehandeld. Wat voor processen hebben er zich afgespeeld in zijn hersenen voordat ie tot zo'n daad kwam? Hij is een normale man, maar op een of andere manier zijn zn hersenen een eigen leven gaan leiden. Daardoor hebben zn andere lichaamsdelen verkeerde signalen gekregen waardoor ie zo ging handelen. Hebben de hersenen een zodanig invloed op de mens zelf dat ze iemand zo kunnen dirigeren dat hij handelt zoals alleen dieren in het dierenrijk handelen? Want zoals je misschien al weet zijn dieren de meest wrede schepsels op aarde wat andere dieren betreft (maar niet tov mensen). Zijn onze hersenen zodanig geevolueerd dat ze nu een eigen gedachtengoed zijn gaan creeeren en het liefst weer terug willen naar de mens-dieren die we ooit waren?
Ik heb ergens gelezen dat de mens maar 10% van zijn hersencapaciteit gebruikt en nodig heeft om te kunnen leven en te handelen. Wat speelt er zich in de rest van de hersenen af? Moeten we als mens nu echt bang zijn voor andere mensen of alleen voor onszelf, omdat we niet weten wat er in die donkere hoek afspeeld? Wordt het niet eens tijd om daar zelf eens bij stil te staan? Want de wetenschap schiet, als je het mij vraagt, veels te kort.
Ik heb ergens gelezen dat de mens maar 10% van zijn hersencapaciteit gebruikt en nodig heeft om te kunnen leven en te handelen. Wat speelt er zich in de rest van de hersenen af? Moeten we als mens nu echt bang zijn voor andere mensen of alleen voor onszelf, omdat we niet weten wat er in die donkere hoek afspeeld? Wordt het niet eens tijd om daar zelf eens bij stil te staan? Want de wetenschap schiet, als je het mij vraagt, veels te kort.