GUI design

Pagina: 1
Acties:

• ThE_ED
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 04-09 14:16

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Ik ben op zoek naar informatie over hoe een GUI eruit moet zien. Er zijn wel boeken etc over hoe je een goede GUI moet ontwerpen, en door mijn vriedjes in Delft te ICQ-en kom ik vast meer te weten, maar ik ben eigenlijk op zoek naar praktijkvoorbeelden.

Ik ben nu bezig met een programma voor de medische sector. Het zal in ieder geval bestaan uit een gedeelte dat door de patient zelf gebruikt gaat worden (Invoeren van hun beleving van hun gezondheid.) maar ik denk dat ik ga voorstellen ook een deel te klussen dat door de onderzoeker gebruikt kan worden om makkelijk wijzigingen in het formulier aan te brengen, of de taal te wijzigen, of een nieuwe taal toe te voegen. (Bijv. 'Engels' in 'Nederlands' veranderen of bijv. de keuzeoptie 'Duits' toevoegen.) Mijn vraag is zijn er design conventies die specifiek voor deze sector gelden? (Dus naast de gewone Windows conventies waar je al (automatisch) rekening mee houd.)

[damnit... misschien was dit beter in 'Graphical design' geweest... hoewel..]

Ik ben fan van dingen

• stylee
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09-2021

stylee

blah zeg ik je

Volg gewoon de manier waarop microsoft hun GUI's maakt (vooral de office serie is erg toonaagevend)

en ga nou niet lopen blaten dat MS niet de beste GUI's heeft, is natuurlijk niet zo maar vrijwel iedereen is er bekend mee.

ot. Maya heeft een l33te GUI :)

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 16:36 schreef stylee het volgende:
Volg gewoon de manier waarop microsoft hun GUI's maakt (vooral de office serie is erg toonaagevend)
Mja, maar zouden er specifieke eisen zijn als het voor medische toepassingen is. (Misschien is het daar gangbaar dat alle custom made programma's pimpelpaars met gele stippen zijn.)

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

http://axp16.iie.org.mx/Monitor/v01n03/ar_ihc2.htm
Deze site heb ik gevonden over GUI design over het algemeen, lijkt me in ieder geval het lezen waard. Aangezien je een medisch programma wilt lijkt het me absoluut noodzakelijk dat alles duidelijk is, fouten mogen niet gemaakt worden.

Verder vond ik allerlei sites van bedrijven die promoten dat ze het heel goed kunnen, alleen staat er verder niet hoe ze dat doen :(.

[EDIT] Je had ook zelf ff kunnen [search=\"gui design\" medical] :)

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Op woensdag 08 mei 2002 16:58 schreef Egrimm het volgende:
[EDIT] Je had ook zelf ff kunnen [search=\\\"gui design\\\" medical] :)
:7

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 17:01 schreef limoentje het volgende:

[..]

:7
De resulaten van die 'search' zijn idd toppie :P

Ik ben fan van dingen

Verwijderd

Ow sorry =\ Ben beetje newbie hier... ik dacht dat [ search ] een Google zoekactie opleverde. Mijn fout :)

Die mogelijkheid was er toch ook?

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 16:58 schreef Egrimm het volgende:
http://axp16.iie.org.mx/Monitor/v01n03/ar_ihc2.htm
Deze site heb ik gevonden over GUI design over het algemeen, lijkt me in ieder geval het lezen waard.
Thanx!
Aangezien je een medisch programma wilt lijkt het me absoluut noodzakelijk dat alles duidelijk is, fouten mogen niet gemaakt worden.
Ja ik heb al een hele zooi conventies en andere informatie waar het aan moet voldoen. Een extra gesprek met de verantwoordelijke prof. volgt nog.

Ik ben fan van dingen

• Orphix
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Loop eens een bibliotheek binnen. Ik heb ook eens een boek over interfaces gelezen en dat was best interessant. Ze gaan van heel abstract (bedrijfsprocessen opsplitsen in deel-gebruiks-interfaces) tot vrij concreet (gebruik geen list, maar radio-buttons bij slechts weinig waarden).
Ik weet het boek zo niet meer, maar zoveel zullen er vast niet van zijn. (was bruin/geelachtig boek ~200 pagina's)

Verwijderd

www.guistuff.com
Erge stite :)

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Misschien niet onbelangrijk om te melden, overleg met de gebruikers!! Laat ze er mee spelen, dan komen de problemen naar voren! Verder natuurlijk logo's gebruiken uit de medische sector (loop voor de gein eens een ziekenhuis binnen met je digicam en schiet plaatjes van de wegwijsborden) en zo min mogelijk tekst.

Verwijderd

Er zijn geen speciale GUI conventies voor de medische sector, tenminste, werk al een paar jaar in die richting en ben er nog nooit een tegengekomen :). Wel is er een ongeschreven regel dat custom medische software heel erg gaar moet zijn en dat het geen bezwaar is als je GUI om een of andere reden dus wel pimpelpaars met gele stippen is; ze leren er maar mee werken ;)

Even serieus... hou je gewoon zo veel mogelijk aan de gangbare conventies, gebruik symbolen waar gebruikers bekend mee zijn, en *overleg met gebruikers*. Dat laatste is belangrijker dan alle andere regels bij elkaar!

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
Verdiep je in ieder geval in de werkmethoden en taken van de toekomstige gebruikers, breng dit in kaart en behandel dit met enkele gebruikers.

Een absolute aanrader is "Contextual Design : A Customer-Centered Approach to Systems Designs" door Hugh Beyer, Karen Holtzblatt.
Dit boek geeft je alles wat je nodig hebt om een goed product af te leveren (klinkt een beetje te, maar het is echt goed).

Bedenk ook dat 'taken' en 'doelen' niet dezelfde dingen zijn... taak is het maken van een scan, doel is het werk snel afronden omdat het zo lunchpauze is.

Begin ook eerst met schetsen op papier, en toon de toekomstige gebruikers op papier hoe het gaat werken, zodoende is er een lagere drempel om op je ontwerp te reageren.

Somige methoden omvatten het creeren van een stel 'typische' gebruikers en deze ook persoonlijke eigenschappen geven (Bob, 42 jaar, beetje knorrig als het niet gaat zoals hij wil dat het gaat). Hierdoor krijg je een makkelijk te communiceren ontwerpdoel. Zo van; "nee die buttons kunnen niet zo dicht op elkaar staan want Bob is een beetje bijziend en verzuimd vaak zijn bril op te doen". [voor meer info lees: "The Inmates Are Running the Asylum : Why High Tech Products Drive Us Crazy and How To Restore The Sanity" door Alan Cooper (bekend van Visual Basic) ].

En je kan natuurlijk enkele schetsen hier ter evaluatie plaatsen. ;)
Of e-mail me anders, das sneller.

• zakalwe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-06 06:56
En nog wat anders, ook al volg je de schijnbaar logische (Windows) ontwerp conventies, denk toch bij elk element even na. Ontwerpers zijn zeer snel geneigd zichzelf als gebruiker te zien en hun eigen 'waarden en normen' onbewust op het ontwerp te drukken.

Check anders even (al is het maar om te lachen):
http://www.iarchitect.com/mshame.htm

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 22:15 schreef Zakalwe het volgende:
En nog wat anders, ook al volg je de schijnbaar logische (Windows) ontwerp conventies, denk toch bij elk element even na. Ontwerpers zijn zeer snel geneigd zichzelf als gebruiker te zien en hun eigen 'waarden en normen' onbewust op het ontwerp te drukken.

LOL :) Die errors daar :P

• ThE_ED

ThE_ED

Stuffed Animal

Topicstarter
Op woensdag 08 mei 2002 22:15 schreef Zakalwe het volgende:

Mja, exact die site, kwam ook eens naar voren tijdens een college kan ik mij herinneren.

Ik zal eens naar je sugessties kijken en overwegen wat ik ga doen, iig bedankt (ook de anderen!)

En sorry voor het schopje tegen dit topic.

Ik ben fan van dingen

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:35

Tomatoman

Fulltime prutser

Op woensdag 08 mei 2002 16:36 schreef stylee het volgende:
Helemaal mee eens. Zonder er een waardeoordeel aan te geven, Microsoft-programma's laten vrijwel zonder uitzondering zien hoe een gebruikersinterface in Windows er hoort uit te zien. Zij houden zich volledig aan de 'GUI-regels' voor Windows.

Eén van de meest voorkomende valkuilen wil ik je alvast aangeven. In het Nederlands gebruik je in menu's, op buttons, als bijschrift, kortgezegd overal hele werkwoorden. Dus niet Bekijk bericht, maar wel Bericht bekijken. Niet Verstuur, maar Versturen. De site van Tweakers.net kan daardoor in zijn huidige vorm nooit het 'designed for Windows' logo verdienen :P.

Enne, het menu-item Tools heet in het Nederlands Extra.

Een goede grap mag vrienden kosten.

• Delphi32
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-09 10:26

Delphi32

Heading for the gates of Eden

Op woensdag 15 mei 2002 20:28 schreef tomatoman het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Zonder er een waardeoordeel aan te geven, Microsoft-programma's laten vrijwel zonder uitzondering zien hoe een gebruikersinterface in Windows er hoort uit te zien. Zij houden zich volledig aan de 'GUI-regels' voor Windows.
Hmm jij moet deze eerder genoemde Hall of Shame maar eens lezen en dan de MS voorbeelden eruit pikken...
ik wil geen flame opzetten hoor, maar:
-welke mafkees heeft bedacht dat het handig is als minder gebruikte menu-opties (Office en Startmenu) vanzelf verdwijnen? Kan ik aan de gemiddelde windows gebruiker uitleggen waar z'n spullen gebleven zijn |:(
-welke mafkees stelt eerst een standaard shortcut voor Print voor (ctrl-P) en zorgt er vervolgens voor dat crtl-p, de toolbarknop Print en het menu File-Print ongeveer allemaal anders werken :? (Word)

En dit zijn slechts een paar van de dingen waar ik dagelijks tegenaan loop...

Mijn conclusie is: het idee van MS is vaak goed (maak handelingen zo eenvoudig en uniform mogelijk), de implementatie laat danig te wensen over.
Pagina: 1