Toon posts:

Kristal wel en glas niet!

Pagina: 1
Acties:
  • 907 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn gf doet klassieke zang aan het Conservatorium. Ze is sopraan en nou hebben we laatst voor de gein geprobeerd een glas te doen knappen met haar stem.

Dat wou niet.

Wat wel brak waren twee kristallen glazen die onze vensterbank versierden, omdat ze rot drinken... (nu dus helemaal niet meer!)

Nou had ik al wel eens gehoord dat glas op die manier niet breekt en kristal wel. Hoe komt dit?

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Voor iemand met een natuurkunde achtergrond is het duidelijk :) Glas heeft als verschijningsvorm 'glas' en kristal heeft een kristalijne vorm. Glas kan je een beetje zien als een soort hele dikke vloeistof. En kristal als een stapel bouwstenen (Ik weet het het klopt niet helemaal, geen ruzie graag) Daardoor kan je bij kristal wat makkelijker een hele precieze frequentie opzoeken die voor het hele voorwerp geldt. En dan krijg je sterkere trillingen en eerder breuk. Je krijgt een kristallenglas trouwens ook makkelijker aan het 'zingen' door met een natte vinger over de rand te gaan dan een glazen glas.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-08-2024

akakiwi

I believe in the ruling class.

Volgens mij is dat dus juist met kristal dat die sneller breekt dan glas, omdat wij als mensen met onze stem de "eigentrilling" van kristal kunnen bereiken. Zodra iets op deze wereld, (maakt niet uit wat) in aanraking komt met een geluid dat tevens dezelfde frequentie heeft als de eigentrilling, dan kan het breken als het hard genoeg gaat.

Dat eigentrilling verhaaltje kun je ook testen met je auto. Als je hardzat rijdt, gaat je aauto bij een bepaalde snelheid trillen. Wel afhankelijk van de wind enzo. Dan heeft de snelheid waarmee de lucht langs de wagen gaat de eigentrilling van de wagen bereikt. Ga je dan harder rijden, is het weer over.

Test maar eens. :)

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

Verwijderd

Topicstarter
Dat doet mij "leen-colt" altijd... Maar dan omdat de uitlaat hard aan het carroserie vast zit (he he he) ;)

Verwijderd

Topicstarter
Anyhow, had stiekempjes nog wat gevonden over dit onderwerp...

Wat ik er van las, hebben glas-moleculen de eigenschap om dichter naar elkaar toe te kruipen (bang denk ik), terwijl kristal-moleculen verder uit elkaar gaan staan.
Dat zou ook een reden moeten zijn. (Als ik heeeel hard nadenk kan ik de URL wel voor je vinden, (history staat uit!))