Citrix en file locking

Pagina: 1
Acties:

• Mark
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 00:55
Probleem:

Wanneer een programma enkele keren is opgestart houd Citrix (of W2K) deze gelocked ondanks dat niemand deze meer in gebruik heeft.
Hier zijn wij achter gekomen nadat er hier in huis een nieuwe versie van een zelf ontwikkeld programma is ontwikkeld en de huidige versie van dit progamma moest worden geupdate met de nieuwe versie. De exe file waar het over ging kon niet worden verwijdert/vervangen door de nieuwe.
In het begin dacht ik nog dat het kwam door memoryleaks in het orginele programma en ben dus met notepad.exe gaan testen. Deze heb ik naar een andere locatie gekopieert en een groot aantal keren gestart en weer afgesloten. Na een keer of 30 word deze gelocked en kan niet meer worden verwijderd/vervangen. Opnieuw starten van notepad.exe is geen enkel probleem.
Als ik op dat moment ga kijken in de task manager of in de Management Console zie ik geen lopende processen meer van notepad. Toch geeft hij bij wissen/vervangen van notepad.exe nog steeds de melding dat er een sharing violation is :? .
Tot nu toe is de enigste oplossing het herstarten van de Citrix server.

Wie heeft dit eerder meegemaakt en weet een eventuele oplossing ?

• seq_uence
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-08-2024
De fout komt niet voor als je dit test op een workstation ?

Als dat wel het geval is, ligt het duidelijk niet aan de terminal server.....

lezen ... |:( (mezelf bedoel ik dus ;))

Is het een published application of zit je in een remote desktop ?

Donec eris felix, multos numerabis amicos

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 16:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Kijk je wel naar de lopende processen van ALLE gebruikers. Wij hebben hier een hele batterij Citrix servers voor zo'n 600 werkplekken, maar dit probleem heb ik het afgelopen 1,5 jaar niet gezien.

This footer is intentionally left blank

• Mark
Dit gebeurd in een remote desktop en ik kijk inderdaad bij de alle processen van alle users (zowel taskmanager als Citrix management console).

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-05 16:37

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Ik heb het zojuist proberen te imiteren. 50x notepad starten en daarna hernoemen/verwijderen geeft geen probleem. Is W2k SP1/Citrix MF 1.8 SP3....
Heb je een virusscanner draaien die dit kan veroorzaken??

This footer is intentionally left blank

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-04 18:30
ik ben dit verschijnsel ook al verschillende keren tegengekomen. ik dacht dat met de resource kit tool "oh" de lock te traceren is (nooit geprobeerd)

Een truc die soms werkt: haal alle NTFS rechten van het bestand. Als dit niet werkt lost alleen een reboot de filelock op.

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 20:09 schreef paulhekje het volgende:
Een truc die soms werkt: haal alle NTFS rechten van het bestand. Als dit niet werkt lost alleen een reboot de filelock op.
In die "soms" categorie heb ik er ook nog wel 1; stop de serverservice, doe je ding, en start de service weer.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Op woensdag 08 mei 2002 15:51 schreef Mark het volgende:
Probleem:
Tot nu toe is de enigste oplossing het herstarten van de Citrix server.
Interessant. Heb dit in m'n farm nog nooit gehad.

Als je in een dos-box uitvoert:
code:
1
qprocess | findstr /i notepad

staat hij er ook niet meer bij? Ik verwacht dat het published apps zijn(?) - worden die sessies wel gesloten of blijven ze in disconnected state (of nog erger, active) hangen?

Al geprobeerd je file readonly te maken (..) en vervolgens die test nog eens uit te voeren?

• Mark
Op donderdag 09 mei 2002 22:16 schreef elevator het volgende:

[..]

Interessant. Heb dit in m'n farm nog nooit gehad.

Als je in een dos-box uitvoert:
code:
1
qprocess | findstr /i notepad

staat hij er ook niet meer bij? Ik verwacht dat het published apps zijn(?) - worden die sessies wel gesloten of blijven ze in disconnected state (of nog erger, active) hangen?

Al geprobeerd je file readonly te maken (..) en vervolgens die test nog eens uit te voeren?
Bij qprocess zie ik hem er ook niet bij staan. Toch krijg ik bij hernoemen/wissen van de file nog steeds de melding dat er een sharing violation is (The source or destination is in use).
Het gaat hier om Citrix Metaframe XP op een Windows 2000 server. Verder specs van die machine zijn dual-P3 1Ghz en 2Gb geheugen.
Op dit moment krijg ik nog steeds de melding als ik de file wis of hernoem, terwijl er vanaf woensdagavond 18:15 geen sessies meer zijn gestart (het gaat dus niet om een published application, maar om een remote desktop zoals al eerder aangegeven).
Ik ga nu de server maar weer eens rebooten zodat ze morgen in ieder geval verder kunnen met de installatie (al is dat eigenlijk geen oplossing).

• elevator
  • Niet online

elevator

Op donderdag 09 mei 2002 23:12 schreef Mark het volgende:

Bij qprocess zie ik hem er ook niet bij staan. Toch krijg ik bij hernoemen/wissen van de file nog steeds de melding dat er een sharing violation is (The source or destination is in use).
Die 30 keer opstarten - test je dat in dezelfde remote desktop of in verschillende remote desktops?

Is dit ook te reproduceren op de console van je TS?

Je zegt notepad.exe te copieeren naar een andere locatie. Het eigenlijk opstarten van notepad zelf, reproduceert dit probleem ook?
(dit ivm met het concept filechange monitoring - als een programma een bepaalde dir/file aan het monitoren is voor wijzigingen, wil die soms wel in-use blijven steken en krijg je inderdaad dit probleem).
Dit probleem doet zich voor terwijl de applicatie lokaal staat (itt tot netwerk-drive)?

Draai je een virusscanner op je terminal server? Zo ja, welke? Draai je iets van (bijvoorbeeld) NetIQ op je terminal server? SMS? Is het XPe en staat bijvoorbeeld software metering aan?

zoals al aangegeven kan je eventueel met oh.exe je handle list gaan bekijken om te zien ofdat er handles naar notepad.exe openstaan. Misschien kan je echter beginnen met winfile.exe (!) - als je dan de properties van notepad.exe opvraagt, kan je zien ofdat hij in use is (en door wie, iirc). Winfile eventjes copieeren van een NT4 machine.

edit: als dat probleem zich voordoet, en jij weet dat er niemand meer ingelogd zit. Wat laat een 'quser' respectievelijk een qwinsta zien? Staan er nog sessies "down" ?

• Mark
Op vrijdag 10 mei 2002 00:04 schreef elevator het volgende:

[..]

Die 30 keer opstarten - test je dat in dezelfde remote desktop of in verschillende remote desktops?
In dezelfde remote desktop. Afsluiten en opnieuw opstarten van de remote desktop helpt niets.
Is dit ook te reproduceren op de console van je TS?
Nog niet getest, vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk. Kan slecht alle gebruikers achter mijn TS console laten werken ;)
Je zegt notepad.exe te copieeren naar een andere locatie. Het eigenlijk opstarten van notepad zelf, reproduceert dit probleem ook?
(dit ivm met het concept filechange monitoring - als een programma een bepaalde dir/file aan het monitoren is voor wijzigingen, wil die soms wel in-use blijven steken en krijg je inderdaad dit probleem).
Zal eens proberen om notepad.exe vanaf de originele plaats te starten om te zien of ik het probleem dan ook kan reproduceren.
Dit probleem doet zich voor terwijl de applicatie lokaal staat (itt tot netwerk-drive)?
Alles staat lokaal op de Citrix server.
Draai je een virusscanner op je terminal server? Zo ja, welke? Draai je iets van (bijvoorbeeld) NetIQ op je terminal server? SMS? Is het XPe en staat bijvoorbeeld software metering aan?
Het gaat over XPe. Software metering staat niet aan. Er draait geen virusscanner of andere zaken.
Het gaat om een default installatie van XPe voor een proof of concept. Als dadelijk alle applicaties die we intern gebruiken goed werken op Citrix gaan waarschijnlijk een groot aantal werkplekken (400 á 500 stuks) over naar Citrix.
zoals al aangegeven kan je eventueel met oh.exe je handle list gaan bekijken om te zien ofdat er handles naar notepad.exe openstaan. Misschien kan je echter beginnen met winfile.exe (!) - als je dan de properties van notepad.exe opvraagt, kan je zien ofdat hij in use is (en door wie, iirc). Winfile eventjes copieeren van een NT4 machine.
Zal zo dadelijk kijken of ik het probleem kan reproduceren door notepad (of een andere executable) vanuit de originele locatie te starten. Als ik hem dan weer zover heb zal ik kijken met winfile en oh.

• Mark
Update:

notepad.exe op de originele plaats krijg ik dus ook gelocked na een groot aantal keer op te starten, beetje tekst in te kloppen en af te sluiten.
Als ik nu ga kijken met winfile doet het knopje Used by helemaal niks :? Ik kan erop klikken, maar er verschijnd geen pop-up met wie het in gebruik heeft.
Oh.exe had ik nog niet geinstalleerd, dus dat heb ik net ook gedaan. Echter moet hiervoor de machine weer gereboot worden, dus dat word pas weer vanavond (zijn nu weer een aantal mensen op aan het werken).

Verwijderd

Op vrijdag 10 mei 2002 09:52 schreef Mark het volgende:
notepad.exe op de originele plaats krijg ik dus ook gelocked na een groot aantal keer op te starten, beetje tekst in te kloppen en af te sluiten.
Hmmm, klinkt wel erg vreemd allemaal. Kun je wat meer algemene specs van die machine geven. Tot nu toe is het win2k server met citrix XP. Sp level op zowel win2k als XP? Heb je XP FR1 draaien? Welke win2k/XP hotfixes? Specifieke softwaretuning gedaan op win2k niveau? Welke citrix client versie? Een specificatie van de hardware; cpu/ram/disksystem/nic?

• elevator
  • Niet online

elevator

Op vrijdag 10 mei 2002 09:33 schreef Mark het volgende:

[..]

In dezelfde remote desktop. Afsluiten en opnieuw opstarten van de remote desktop helpt niets.
[..]

Nog niet getest, vind ik eigenlijk ook niet zo belangrijk. Kan slecht alle gebruikers achter mijn TS console laten werken ;)
[..]
Begrijp ik. Maar je probleem is helaas niet iets (wat al aangegeven is) wat "normaal" is - ik probeer wat meer inzicht te krijgen in wanneer het probleem zich voordoet e.d. Ik zou eigenlijk willen proberen zoveel mogelijk factoren uit te sluiten - als het zich op de console voordoet kan je een client-software probleem bijvoorbeeld al uitsluiten.
Het gaat over XPe. Software metering staat niet aan. Er draait geen virusscanner of andere zaken.
Het gaat om een default installatie van XPe voor een proof of concept. Als dadelijk alle applicaties die we intern gebruiken goed werken op Citrix gaan waarschijnlijk een groot aantal werkplekken (400 á 500 stuks) over naar Citrix.
Kan je die qprocess listing en quser (zie eerdere post) nog eens posten?

om even er zeker van te zijn dat we over hetzelfde spreken. Ik probeer dit als volgt de reproduceren:

1). in een cmd box, for /l %i in (1,1,30) do start %systemroot%\system32\notepad.exe
2). kill notepad
3). ren %systemroot%\system32\notepad.exe notepad.old

en vervolgens krijg jij een file-in-use error?

(ik testte dit op een Windows2000 (sp2) as zonder Citrix met een loopback connectie, en op een NT4/TSE/SP6a, MF1.8/SP2 systeem)

• Mark
Op vrijdag 10 mei 2002 10:43 schreef smiley het volgende:

[..]

Hmmm, klinkt wel erg vreemd allemaal. Kun je wat meer algemene specs van die machine geven. Tot nu toe is het win2k server met citrix XP. Sp level op zowel win2k als XP? Heb je XP FR1 draaien? Welke win2k/XP hotfixes? Specifieke softwaretuning gedaan op win2k niveau? Welke citrix client versie? Een specificatie van de hardware; cpu/ram/disksystem/nic?
Software:
Windows 2000 SP2
Windows 2000 Hotfix Q287687 (TS Licensing Enhanchments)
Citrix XPe
Citrix FR1/SP1
Veritas Backup Exec 8.5

Verder de "standaard" software zoals:
MS Office 2000
Winzip
Citrix Management Console
IBM Client Access Express
Oracle 8 Client
Adobe Acrobat Reader

Hardware:
IBM Netfinity 4500R
Dual P3-1Ghz
2Gb RAM
3 x 18gb SCSI disk in RAID5
IBM ServeRaid 4L
Onboard IBM Netfinity 10/100 Adapter (Intel eepro100)

Op de clients draait de laatste ICA client (gedownload vanaf Citrix site).

Op de server is nog helemaal geen applicatie tuning gedaan oid. De server word op dit moment alleen nog maar gebruikt voor remote desktop. Er werken hooguit een man of 8 op tegelijk.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op vrijdag 10 mei 2002 13:17 schreef Mark het volgende:

Veritas Backup Exec 8.5
eerste wat mij opvalt eigenlijk. Een Citrix server behoort geen "vluchtige" data te bevatten en dus moet er geen Backup software opstaan (imho, ymmv, blah). Probeer eens zonder..

• Mark
Op vrijdag 10 mei 2002 13:14 schreef elevator het volgende:

[..]

Kan je die qprocess listing en quser (zie eerdere post) nog eens posten?
quser + qprocess
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
M:\WINNT>qprocess *
 USERNAME         SESSIONNAME      ID    PID  IMAGE
 administrator     console        0    864  pvlsvr.exe
 administrator     console        0    924  nsvr.exe
 administrator     console        0   1412  alertserver.exe
 administrator     console        0   1456  benser.exe
 administrator     console        0   1552  beserver.exe
 administrator     console        0   2036  bengine.exe
 administrator     console        0   2148  benetns.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1   2496  explorer.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1   2640  nwtray.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   2904  explorer.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   2940  nwtray.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   3024  internat.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3224  explorer.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3256  nwtray.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3276  icabar.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3344  internat.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   3304  mdm.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   3108  gbenchts.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   1136  excel.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1   2960  excel.exe
 kostere           ica-tcp#2        2   1120  strsas.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3632  explorer.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3672  nwtray.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3748  internat.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3544  gbenchts.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3676  editeur.exe
 mulder         ica-tcp#4       4   3648  logon.scr
 struis         ica-tcp#5       5   3924  explorer.exe
 struis         ica-tcp#5       5   4064  nwtray.exe
 struis         ica-tcp#5       5   4156  internat.exe
 struis         ica-tcp#5       5   4084  mdm.exe
 struis         ica-tcp#5       5   4124  gbenchts.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1    856  stoffice.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3116  cmd.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1   3476  excel.exe
 jacobsc           ica-tcp#1        1   3940  agentsvr.exe
>derckx         ica-tcp#3       3   3696  qprocess.exe

M:\WINNT>quser
 USERNAME         SESSIONNAME     ID  STATE   IDLE TIME  LOGON TIME
 jacobsc           ica-tcp#1         1  Active      .  10-5-2002 7:56
 kostere           ica-tcp#2         2  Active      1  10-5-2002 9:30
>derckx         ica-tcp#3        3  Active      .  10-5-2002 9:34
 mulder         ica-tcp#4        4  Active   2:00  10-5-2002 10:20

struis         ica-tcp#5        5  Active     52  10-5-2002 12:27

M:\WINNT>ren notepad.exe notepad.old
The process cannot access the file because it is being used by another process.

M:\WINNT>

Ik krijg dit dus door een stuk of 30-40 keer notepad op te starten, 10 regels tekst in te kloppen,af sluiten en weer opnieuw. Zo kan ik het probleem binnen enkele minuten reproduceren hier. Ik kan dit ook met andere executables zoals wordpad oid.

• Mark
Op vrijdag 10 mei 2002 13:14 schreef elevator het volgende:

[..]

om even er zeker van te zijn dat we over hetzelfde spreken. Ik probeer dit als volgt de reproduceren:

1). in een cmd box, for /l %i in (1,1,30) do start %systemroot%\system32\notepad.exe
2). kill notepad
3). ren %systemroot%\system32\notepad.exe notepad.old

en vervolgens krijg jij een file-in-use error?

(ik testte dit op een Windows2000 (sp2) as zonder Citrix met een loopback connectie, en op een NT4/TSE/SP6a, MF1.8/SP2 systeem)
Nee, ik doe het als volgt:

1) Start notepad
2) Tik random aantal tekens (paar keer op mijn toetsenbord rammelen)
3) Sluit notepad (saven is niet nodig)

Deze 3 stappen doorloop ik een stuk of 20-30 keer en dan krijg ik dus die melding. Het aantal keer dat ik dit moet doen verschilt per keer.

• elevator
  • Niet online

elevator

Op vrijdag 10 mei 2002 13:24 schreef Mark het volgende:

quser + qprocess
code:
1
2
M:\WINNT>qprocess *
 USERNAME         SESSIONNAME      ID    PID  IMAGE
thanks.

er draaien wel wat processen die op een schone terminal server niet draaien:
code:
1
2
3
4
5
6
7
jacobsc        ica-tcp#1        1   2640  nwtray.exe
kostere        ica-tcp#2        2   3304  mdm.exe
kostere        ica-tcp#2        2   1120  strsas.exe
jacobsc        ica-tcp#1        1    856  stoffice.exe
jacobsc        ica-tcp#1        1   3940  agentsvr.exe

nwtray zal waarschijnlijk netware zijn, en agentsvr is iirc een BE component. Andere kan ik eventjes niet identificeren.

Is het mogelijk al die processen eens af te schieten (test systeem?) en te kijken wat het dan doet?

Kan je ook eens dit proberen. Kill eerst alle processes in jouw sessie behalve wfshell.exe, csrss.exe explorer.exe en alles wat je niet kan killen, Maak in jouw sessie een mapping naar een file-server (anders dan die citrix server), welke alleen voor jouw account toegankelijk is. Zet hier die notepad.exe neer en start die nog een aantal malen op. Een system-process als BE kan niet aan die share, en er dus ook eventueel geen lock op zetten.
Nee, ik doe het als volgt:
1) Start notepad
2) Tik random aantal tekens (paar keer op mijn toetsenbord rammelen)
3) Sluit notepad (saven is niet nodig)

Deze 3 stappen doorloop ik een stuk of 20-30 keer en dan krijg ik dus die melding. Het aantal keer dat ik dit moet doen verschilt per keer.
kan je ook eens met die for loop testen? Dat is wat sneller, en dat is wat makkelijker testen als hetzelfde probleem voordoet.. :)

• Mark
Op vrijdag 10 mei 2002 14:15 schreef elevator het volgende:

[..]
code:
1
2
3
4
5
6
7
jacobsc        ica-tcp#1        1   2640  nwtray.exe
kostere        ica-tcp#2        2   3304  mdm.exe
kostere        ica-tcp#2        2   1120  strsas.exe
jacobsc        ica-tcp#1        1    856  stoffice.exe
jacobsc        ica-tcp#1        1   3940  agentsvr.exe

nwtray zal waarschijnlijk netware zijn, en agentsvr is iirc een BE component. Andere kan ik eventjes niet identificeren.
De meeste andere zaken zijn zelf geschreven applicaties welke mensen weer gebruiken voor software ontwikkeling. Echter kan hier het probleem niet in zitten, wanneer ik de server hebt geherstart en de enigste (en eerste) gebruiker ben kan ik dit zo reproduceren.
Kan je ook eens dit proberen. Kill eerst alle processes in jouw sessie behalve wfshell.exe, csrss.exe explorer.exe en alles wat je niet kan killen, Maak in jouw sessie een mapping naar een file-server (anders dan die citrix server), welke alleen voor jouw account toegankelijk is. Zet hier die notepad.exe neer en start die nog een aantal malen op. Een system-process als BE kan niet aan die share, en er dus ook eventueel geen lock op zetten.
Zal ik eens gaan proberen
kan je ook eens met die for loop testen? Dat is wat sneller, en dat is wat makkelijker testen als hetzelfde probleem voordoet.. :)
Test ik ook uit ;)
Pagina: 1