Toon posts:

[Mac Adres] waarom nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 166 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, lol kreeg telefoontje van chello dat ze hier binnenkort bezig zouden gaan met het netwerk alleen hadden ze mijn mac adres niet
Ik heb het ze nu doorgegeven, maar waarvoor hebben ze dat nodig ?

Verwijderd

kan vanalles zijn..
vraag maar es of ze dit topic naar PNS verplaatsen

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Misschien dat ze de routers of de DHCP-server anders willen configgen ofzo? Ik weet niet of Chello werkt op MAC-basis of op basis van hostnames, maar het zou dus kunnen.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

om je een IP te geven, doet mijn provider ook, je moet je mAC-adres doorgeven en adh daarvan mag je op het internet. IP gekoppeld aan MAC-adres.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
dat is bij @Home gelukkig niet zo.. heb gewoon een cheap realtek kaartje in mn server..

Verwijderd

Topicstarter
ah, het is dus niet iets dat kwaad kan (dat ik het doorgegeven heb)
Had trouwens zo`n dikke flikker aan de telefoon, typt u dit en dat maar even blabla :Z

• Gardocki
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 15:49 schreef rick_h het volgende:
dat is bij @Home gelukkig niet zo.. heb gewoon een cheap realtek kaartje in mn server..
Wat heeft dat met MAC-adressen te maken :?

They made me do it.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 08 mei 2002 15:49 schreef rick_h het volgende:
Realtek-kaartjes hebben óók een MAC-adres hoor.

Sterker nog: ELKE NIC heeft een MAC-adres...

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 15:52 schreef wildhagen het volgende:

[..]

nog sterker ELKE NIC heeft een ander MAC adres (behalve die van sommige linux gebruikers die het nodig vinden om hun MAC adres te veranderen)

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 15:59 schreef Zoepnek het volgende:

[..]

nog sterker ELKE NIC heeft een ander MAC adres (behalve die van sommige linux gebruikers die het nodig vinden om hun MAC adres te veranderen)
kan in windows ook hoor, wat duurdere 3com's bijvoorbeeld.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 08 mei 2002 15:59 schreef Zoepnek het volgende:

[..]

Theoretisch wel, maar fabrikanten kunnen MAC-adressen ook hergebruiken. En dan heb je problemen, en jij maar zoeken waar het aan ligt... oeps. (Eigen ervaring ja, antiek 3Com-kaartje, zeker 10 jaar oud gok ik, bleek zelfde MAC te hebben als een nagelnieuw 3Com-kaartje |:(, ben er een dag mee bezig geweest voor ik er achter was |:()

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

Op woensdag 08 mei 2002 16:01 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Theoretisch wel, maar fabrikanten kunnen MAC-adressen ook hergebruiken. En dan heb je problemen, en jij maar zoeken waar het aan ligt... oeps. (Eigen ervaring ja, antiek 3Com-kaartje, zeker 10 jaar oud gok ik, bleek zelfde MAC te hebben als een nagelnieuw 3Com-kaartje |:(, ben er een dag mee bezig geweest voor ik er achter was |:()
kijk, dat is nou toeval :) Zijn nl. 1216 combinaties mogelijk. Miljarden verschillende...lijkt me genoeg voorlopig ;)

• Rukapul
  • Nu online
Op woensdag 08 mei 2002 16:00 schreef MREn het volgende:

[..]

kan in windows ook hoor, wat duurdere 3com's bijvoorbeeld.
Ik heb een stuk of 5 Realtek kaarten thuis (8019/8029/8129) en volgens mij kan ik bij allemaal het MAC adres zonder problemen wijzigen met de standaard drivers onder Windows 2000. De 8029 (10mb) en 8129 (100mbit) willen zeker.

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op woensdag 08 mei 2002 16:05 schreef MREn het volgende:

[..]

kijk, dat is nou toeval :) Zijn nl. 1210 combinaties mogelijk, bijna 62 miljard verschillende...lijkt me genoeg voorlopig ;)
Idd toeval. Ze zullen daar wel gedacht hebben "nah, die range is na 10 jaar toch niet meer in gebruik". Was-ie in principe ook niet, was een antieke PC, maar ze wilden hem weer inzetten en liep er zodoende dus tegenaan...

Kans dat je zoiets tegenkomt is natuurlijk vrijwel 0 normaal gesproken, maar hoe groter het netwerk (dit was een netwerk met zo'n 7500 PC's) hoe groter de kans word uiteraard.

Virussen? Scan ze hier!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 22:44

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op woensdag 08 mei 2002 15:47 schreef Zoepnek het volgende:
kan vanalles zijn..
vraag maar es of ze dit topic naar PNS verplaatsen
PNS laat me niet lachen dit is echt geen PNS. Waarom ze het nodig hebben is omdat je van chello een ip krijgt op basis van MAC adres (DHCP).

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Op woensdag 08 mei 2002 16:05 schreef MREn het volgende:

[..]

kijk, dat is nou toeval :) Zijn nl. 1216 combinaties mogelijk. Miljarden verschillende...lijkt me genoeg voorlopig ;)
Een MAC-adres bestaat uit 6 bytes, een byte heeft 256 mogelijke waarden, dus 2566, ofwel 248, dat is ongeveer 2.815*1014. Alleen 255.255.255.255.255.255 is niet toegestaan, omdat dat het broadcast-adres is. De eerste 3 bytes worden internationaal uitgegeven aan fabrikanten van chipsets, hoe die de beschikbare adressen vervolgens weer uitdelen is hun zaak.

Je kunt je MAC-adres op 2 manieren wijzigen. Sommige kaarten kunnen echt geflashed worden hierop. In de meeste gevallen is het echter de driver van de kaart die het wel of niet ondersteunt.

edit:
wat teveel haakjes in de codes

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

SG --> IT

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

• Palomar
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 15:50 schreef Tom S. het volgende:

[..]

Wat heeft dat met MAC-adressen te maken :?
Op woensdag 08 mei 2002 15:52 schreef wildhagen het volgende:

[..]

was een wat vage post van mij :P ik bedoelde dat het bij @home blijkbaar je IP niet op MAC adres krijgt.. ik kreeg nl. een intel kaartje, maar ik heb een linux server neergezet met een realtek kaartje (en dus ander MAC adres).. en dat werkt gewoon gelukkig.. anders moest ik die intel kaart gebruiken voor mn server en dat zou tot wat problemen leiden..

maar waarom deelt Chello dan IP adressen uit op MAC adres? :? Zodat je maar 1 PC aan kunt sluiten? (dus bijv. je laptop even aansluiten op het kabelmodem wil dus niet?)

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op woensdag 08 mei 2002 15:49 schreef -|smr.geasto|- het volgende:
Had trouwens zo`n dikke flikker aan de telefoon, typt u dit en dat maar even blabla :Z
Ah.. jij hebt een beeldtelefoon die ook informatie verschaft over de sexuele geaardheid van de persoon met wie je praat :o.
Op woensdag 08 mei 2002 18:21 schreef rick_h het volgende:
maar waarom deelt Chello dan IP adressen uit op MAC adres? :? Zodat je maar 1 PC aan kunt sluiten? (dus bijv. je laptop even aansluiten op het kabelmodem wil dus niet?)
Chello doet het alleen bij bepaalde soorten modems in bepaalde regio's.. hier in Rotterdam/COM21 in ieder geval niet.

Het is bijzonder vaag. Ze willen dat je hun netwerkkaart blijft gebruiken, vermoedelijk om te voorkomen dat je meerdere computers om de beurt aansluit. Dus ben ik braaf, en gebruik hun netwerkkaart, en route al het internetverkeer langs die computer :).

• Adm.Spock
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Als Chello BELT voor je MAC-adres dan moet je dat NIET geven, Aan de hand van dit MAC adres kan iedereen die op dezelfde hoofdverdeler zit in principe gebruik maken van jouw account inclusief e-mail en dergelijke!

Ik weet één ding heel erg zeker, van mij krijgen ze het niet, met als excuus dat als de NIC kapot gaat ik dan een probleem heb terwijl het hún probleem ís. (let op de klemtonen)

Bovendien zou ik het altijd via een firewall doen. Bijvoorbeeld een Draytek Vigor 2200E. Heeft een ingebouwde 4 poorts 10/100 Switch, genoeg voor de gemiddelde PC-park-bezitter.

• Kjev
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-01-2024
Op donderdag 09 mei 2002 01:03 schreef Adm.Spock het volgende:
Als Chello BELT voor je MAC-adres dan moet je dat NIET geven, Aan de hand van dit MAC adres kan iedereen die op dezelfde hoofdverdeler zit in principe gebruik maken van jouw account inclusief e-mail en dergelijke!
Ik snap niet wat je hier precies mee bedoelt.. Maar voor Chello-email en dergelijke moet je gewoon met een ouderwets wachtwoord inloggen.

Aan de hand van je MAC-adres wordt je alleen herkend, en wordt waarschijnlijk bijvoorbeeld je dataverkeer in de gaten gehouden. Bovendien is het niet waarschijnlijk dat Chello jouw MAC-adres aan iedereen die op dezelfde hoofdverdeler zit gaat geven :z.

• kroegtijger
  • Laatst online: 21-07 14:56
Op woensdag 08 mei 2002 16:01 schreef wildhagen het volgende:

[..]

Wel een enorm toeval dat je zoiets hebt...
De kans dat je de staatsloterij wint is veel groter..... Dus kom op....naar die sigarenboer een koop zo'n staatslot!! ;)

iRacing Profiel

• wildhagen
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Op vrijdag 10 mei 2002 15:27 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Wel een enorm toeval dat je zoiets hebt...
De kans dat je de staatsloterij wint is veel groter..... Dus kom op....naar die sigarenboer een koop zo'n staatslot!! ;)
Helaas... daar heb ik minder geluk, ik doe al 5 jaar mee, en hoogste prijs die ooit gewonnen heb was 50 gulden :'(

Ik zou het graag willen omwisselen, maar helaas ;)

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

En hoe kom ik erachter wat het MAc adress van mijn adsl modem was/is ??

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-08 17:53
Op vrijdag 10 mei 2002 17:07 schreef LJ het volgende:
En hoe kom ik erachter wat het MAc adress van mijn adsl modem was/is ??
het mac adres van je modem staat onderop, op een sticker als het goed is :)

• Rotjeknor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-02 15:29
Op donderdag 09 mei 2002 01:03 schreef Adm.Spock het volgende:

Ik weet één ding heel erg zeker, van mij krijgen ze het niet, met als excuus dat als de NIC kapot gaat ik dan een probleem heb terwijl het hún probleem ís. (let op de klemtonen)
LOL.

Chello heeft meerdere systemen, meest gebruikte is op het moment die dat chello detecteert welk mac adres jouw modem heeft, daaraan wordt het mac adres van je nic gekoppeld. Op het moment dat je een andere nic gebruikt, no prob, maar dan moet die koppeling gewoon ff opnieuw gemaakt worden, that's all...

En die crap dat als je een mac adres van een ander hebt, je dan ook bij zijn email zou kunnen komen... beetje paranoid ofzo?? Wordt met mijn bovenstaand verhaal ook teniet gedaan...

* Rotjeknor heeft bij chello gewerkt... vandaar

Ook Knor is aangestoken met het ligfietsvirus!

• Adm.Spock
  • Laatst online: 09-08 03:35

Adm.Spock

Duik-Aap

Rotjeknor heeft natuurlijk wel gelijk dat je in moet loggen, maar - en nu komt het - als ze kwaad willen, en ga daar maar een beetje vanuit, kun je als ze een vast mac-adres willen zien daarna nooit meer zomaar een andere NIC gebruiken om even je mail te checken als je pc/NIC kapot gaat. En dat is toch 'ech well' lastig.
Pagina: 1