Toon posts:

Zelfbouw richtlijnen

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2011 22:34 ]

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12-08 22:19
Wow, zomaar drivers bij elkaar gaan gooien is volgens mij niet de bedoeling.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, klopt, ze zitten ook niet bij elkaar, ze zitten gescheiden en apart filter. Offe is ditte beetje dom? :)

• Bylie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-07 12:04
Ff om te beginnen, ik heb zelf al een paar speakertjes gebouwd en ik moet zeggen ze overtreffen ruimschoots de modellen die in de winkels te vinden zijn (voor de prijs dat ik ze gemaakt heb) en worden toch geklasseerd als hi-end hifi.

Waar je zeker op moet letten :

- bouw nooit zomaar een luidspreker in een behuizing, dit zal 9 kans op 10 toch niet optimaal of zelfs heel slecht klinken

- om een geschikte behuizing uit te werken raad ik aan om een programma te gebruiken waar je jouw types luidsprekers kan selecteren en dan met hun waarden kan gaan spelen om zo tot een "theoretisch" optimale behuizing te komen
(prog waar ik mijn speakers maak : caad)

- scheidingsfilters zijn ook zeer belangrijk en verwaarloos ze zeker niet, weeral een kwestie van berekenen en nog eens berekenen

- tweeters hebben eigenlijk geen kast nodig om gebruikt te moeten worden, maar je moet er wel voor zorgen dat de tonen die naar achter gestraald worden gedempt worden, daarom worden ze meestal toch wel in een kast gebouwd

- middentoners hebben een bepaald volume nodig om goed tot hun recht te komen

- woofers hebben zeker een bepaald volume nodig, en hier is het zeker belangrijk om niet zomaar iets ineen te flansen

- let ook dat je de binnenkant goed opvult met dempingsmateriaal waar het nodig is

- gebruik goed dik mdf, ik gebruik altijd 1.8 cm wat toch een goede stevigheid geeft

- let ook goed op de afwerking wanneer je de kast ineen gaat lijmen, we willen geen gaatjes of spleetjes waardoor de functie van de kast volledig verloren gaat (siliconen gebruiken aan de binnenkant om de randen zeker af te sluiten)

- ik doe ook altijd wat van dat raamisoleerstrip aan de luidspreker waardat de speaker de kast raakt zodat dit ook zeker goed afgesloten is

- vul eventuele holle ruimtes in je ontwerp ook op (bijvoorbeeld met zand of dempmateriaal) want anders gaat die holle stuk meeresoneren wat niet gewenst is
ik hoop dat dit je wat helpt

Verwijderd

Topicstarter
Tnx voor je reactie! maaree caad? :?

• Bylie
caad : computer aided audio design

is best een goed programma, hierin vindt je veel luidsprekertypes met hun parameters, aan de hand van deze parameters kan je dan een kast gaan berekenen.

je kunt dit ook zelf doen mbv een heleboel formules, die zul je wel vinden op het web denk ik, maar het zal wel wat werk zijn dan vrees ik. eventueel kun je op sommige websites een javascriptje ofzo vinden waarmee je je kast kunt berekenen.

er zijn natuurlijk ook nog een heleboel andere progs om dit te doen (die misschien zelfs beter zijn) maar die gebruik ik niet dus daar zullen de medetweakers je een beetje met moeten helpen.

Verwijderd

Je moet niet vergeten dat berekende filters + kasten niet per definitie goed geluid geeft. Er zal altijd nog wat veranderd moeten worden als het toch nog niet klinkt zoals je zelf wilt.

• Bylie
ben het helemaal eens met de stelling van taco, maar berekenen geeft je toch al een veel beter resultaat dan dat je zomaar iets doet.

testen : het fijnste wat der is, je hoort eindelijk wat al je harde werk voortgebracht heeft en inderdaad soms moet je er wat aan veranderen. zo heeft een vriend van me een basreflex systeem en zit ie soms wat te klooien met de lengte van de buis, hij heeft nog altijd niet de optimale lengte gevonden zegt ie :)

speakerbuilding is een beetje trial and error dus, maar mbv de luidsprekerparameters wordt het toch al een beetje minder "blind" werken.

btw : had de topicstarter nu nog geen luidsprekers gehad dan had ik hem zeker aangeraden om een zelfbouwkit ofzo te kopen bij speakers&co omdat deze ontwerpen al "goed" getest zijn, maar aangezien hij nu al luidsprekers heeft wil ik hem zo goed mogelijk helpen om met deze een mooi speakertje te ontwerpen.

• Bylie
@naadnek : misschien dat dit linkje je kan helpen, goed om te starten.

http://members.tripod.com/XSSpl/Audio/

Verwijderd

btw : had de topicstarter nu nog geen luidsprekers gehad dan had ik hem zeker aangeraden om een zelfbouwkit ofzo te kopen bij speakers&co omdat deze ontwerpen al "goed" getest zijn, maar aangezien hij nu al luidsprekers heeft wil ik hem zo goed mogelijk helpen om met deze een mooi speakertje te ontwerpen.
Ja dat is in mijn ogen ook verstandiger aangezien deze ontwerpen toch door ervaren mensen gemaakt zijn en je ze tevens van te voren kan beluisteren. Tevens heb ik niet het geld/kennis om te tweaken.

• Bylie
Als echte audiofreak (hifi wel eh :) ) is het wel opmerkelijk hoeveel ik altijd aan men speakers aan het tweaken ben. Ik denk dat bijna elke zelfbouwer wel om de paar jaren de behoefte voelt om weer eens iets nieuw te bouwen/te ontwerpen.

Een vriend van me had vroeger zeeer grote zelfbouwspeakers,
(kefs) die nu bij iemand anders staan. Er komt zo'n zalig geluid uit die dingen maar ze zijn niet echt ruimtelijk verantwoord in een kleine kamer :).
Nu heeft ie dus toch maar een wat kleiner systeempje ontworpen wat trouwens ook zeer fraai klinkt.

Geld is trouwens altijd het prob eh, maar daarom doe ik dus aan zelfbouw => zeeeer goed geluid voor meestal maar 50% van de prijs.
(btw die kefs kosten in de winkel per paar 2500€)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, oke, ben al een stuk wijzer nu. Ook heb ik een hele goeie timmerman weten te strikken, die zaagt alles dus super precies op maat een knutseld de kast 100 & dicht :) .

• Bylie
http://www.speaker-en-co.nl/
ik zou zeggen neem zelfs es een kijkje, absoluut de moeite waard.

echt een goed idee om het zaag- en lijmwerk de eerste keer door iemand anders te laten doen of je toch tenminste door iemand die er wat van kent te laten assisteren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er even rondgekeken en m,n ogen vielen http://www.speaker-en-co.nl/Trapezium3.htm hier op :) . Heeft iemand ervaring met deze speakers? Of weet er t fijne van?

Verwijderd

Ik ken de tweeter wel, is in mijn opinie een mooie tweeter. Tja gewoon luisteren bij Speaker&Co want misschien zijn er wel andere speakers die je mooier vind klinken. Vind deze nog wel redelijk duur, je zou ook naar vifa-lijn kunnen kijken.

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Op woensdag 08 mei 2002 20:20 schreef naadnek het volgende:
Ik heb er even rondgekeken en m,n ogen vielen http://www.speaker-en-co.nl/Trapezium3.htm hier op :) . Heeft iemand ervaring met deze speakers? Of weet er t fijne van?
Die heb ik. Ik kan wel zeggen dat ze mooi klinken, maar uiteindelijk zal jij dat zelf moeten bepalen. Dus, ga er erheen en beluister ze :)

Er stonden ook modellen die wat beter klonken, maar die waren 2 of 3 keer zo duur.

Vergeet niet dat je er jaren plezier van wilt hebben, dus bezuinig niet.

Het in elkaar zetten koste me ongeveer een week, en afwerken natuurlijk wat langer.

Erg moeilijk is dat allemaal niet trouwens, maar dat is ook afhankelijk van de afwerking die je wil. Ik heb ze simpelweg een paar keer met een lakroller behandeld.

• Bylie
deze speakertjes zien er me zeeer degelijk uit (zoals bijna alle ontwerpen van speakers&co trouwens :) ), het enige waar je misschien op moet letten als je deze wil aanschaffen is wat voor bass je wil.

Mijn systeem bestaat namelijk ook uit 2 zuilspeakers maar met een subwoofer erbij.
De subwoofer is een mooie toevoeging aan mijn systeem. Maar pas op, het is echt een "toevoeging" en geen "bonkkast" eh.
Het is zo dat je hem alleen opmerkt wanneer je hem uitzet :).
Mijn sub heeft de mogelijk om door te gaan tot 20 hz wat met de juiste muziek een echt gevoel geeft van punch, kan het eigenlijk niet goed omschrijven maar zonder sub mis ik nu toch wel iets.

Ik zeg niet dat je dit hoeft te kopen/maken maar bij de tekst naast deze speaker werd toch al aangehaald dat er ietwat mindere bass uitkomt. Het is jouw keuze natuurlijk maar ik wou er je toch ff op wijzen :).

Verwijderd

Topicstarter
:) Ze zien er inderdaad goed uit! Misschien wil ik ook overstappen op andere apperatuur, heb nu sony spullen niet slecht ofzo. De classic line van NAD spreekt me wel aan!
Vanmiddag lekker stukkie MDF bij de arbeider neer wezen smijten! Komt helemaal goed!

• Bylie
Ben blij voor jouw, nog ff wachten en dan je gaan genieten van je nieuwe speakers.

NAD is inderdaad wel van betere kwaliteit dan Sony, het enige wat ik hier kan op zeggen is : je apprecieerd je set nog veel meer als je gewoon weet dat het kwaliteitsstuff is :)
(Ik betrap mezelf soms ook nog wel es dat ik een liedje opzet dat ik niet echt bijzonders vindt ofzo maar gewoon omdat het zo goed klinkt. Nadeel dat je nu wel gaat hebben is dat je de slecht opgenomen (clipping) cd's er direct uit haalt en dat beginnen er stilaan meer en meer te worden spijtig genoeg :()

Verwijderd

Topicstarter
Ja zo vind je altijd wel wat! :) , me pa heb wel wat van het betere wek staan, Denon stuff met Bose speaks. Niet echt de top maar klinkt altijd wel lekker. Ja ik zit te kijken naar de C-300? amp en die 1e cd speler in de classic line 8-) dat is t toch wel.

• Bylie
hehe ik vindt altijd wat eh :) :)

Tja hifi never ends, maar ik kan je geruststellen hoor, met de componenten die je hierboven al hebt opgenoemd zit je toch al wel heel goed zanne.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb besloten om niet 2 speakers te maken maar een subwoofer van de 2 magnat drivers.
Wat is hier een goed kastontwerp voor denken jullie. Ze zijn 60 Watt met deze type nrs, 03161338 en KW - 160 - 1338 8 Ohm.

• Bylie
ligt eraan wat voor bass je wilt :), er zijn namelijk een paar keuzes.

basreflex
gesloten
bandpass 4th order
bandpass 6th order
push pull

Ik heb zelf een 4th order bandpass omdat deze lekker laag gaan en een natuurlijke afval hebben voor de hogere frequenties.
Ieder principe heeft zo zen voor- en nadelen en ieder principe blinkt wel uit in bijvoorbeeld de ene soort muziek terwijl het minder geschikt is voor andere muziek.

Ter illustratie : bandpass zijn zeer geschikt voor homecinema maar volgens de meeste mensen niet zo geschikt voor muziek (heb ik trouwens nog niet veel van gemerkt :))

Doe ff een search naar deze systemen in combinatie met subwoofer en ik denk dat je wel veel interessante info zult vinden.

Verwijderd

Die magnat drivers zo onderin???? :?

Volgens mij werkt dat niet echt. Je zal er toch iets meer ruimt achter moeten hebben volgens mij.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, i know, was ff heel snel plaatje boetseren!
Pagina: 1