Toon posts:

RAID-1 op basis van 2 nieuwe schijven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Momenteel heb ik een moederbord met RAID controller en 2 nieuwe WD schijven van 80 GB elk.
Mijn vraag:

Als ik beide schijven wil gebruiken in RAID-1 configuratie, is het dan nodig om de schijven vooraf qua partitie indeling gelijk aan elkaar te maken, of wordt de slave per definitie automatisch gelijkwaardig gemaakt aan de master?
Anders geformuleerd: De master bevat data, de slave niet. Kan ik de schijven nu gewoon in RAID-1 configuratie zetten?

Alvast bedankt voor je hulp :)!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:13
Bij RAID-1, wordt de slave automatisch bit-voor-bit equivalent gemaakt aan de master, maar je hebt wel grote kans dat je master wel eerst leeg moet....

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 22:41
het idee achter raid is, dat je niet merkt dat er 2 (of meer) schijven gebruikt worden.
Je definieert de array, en daarna partitioneer en formateer je dat ding naar believe.

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Vandijk,

Je schrijft dat je eerst je array moet definiëren. Dat wil ik graag doen, maar helaas is de term array mij onbekend. Is dat direct gerelateerd aan RAID? Zou iemand mij uit willen leggen wat dat betekent en hoe ik een array dan definieer?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Wat voor een mamaplankje heb je dan. Meestal is het een toetsencombinatie om in de bios van de Raid te komen (bij mij control F).

Daar krijg je dan ook de optie om een array aan te maken.

Je kunt dit terugvinden in de boekjes van je PC of je kunt op de website van de fabrikant klikken en een ander mogelijk is de search gebruiken.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

Je hangt je schijfies aan je controller. Geeft aan welk type Raid je wilt. En partitio/formateren maar

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een MSI KT3 Ultra ARU.
Als ik in de BIOS RAID enable krijg ik dus vanzelf de optie om, na een herstart, een submenu te kiezen alwaar ik de array in kan stellen?

p.s.: de search optie heb ik reeds (tot in den treuren) gebruikt ;)

• CrushOne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-03-2024

CrushOne

Error Ω

en de manual?
Pagina: 1