fstab Toegang geweigerd, NTFS schijf

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• AmRuLeZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-07-2025
Hallo, als ik mijn windows schijf wel mounten (NTFS) dan lukt dat via
mount -t ntfs /dev/hda7 mnt/E

Als ik dit wil doe via fstab: /dev/hda7 /mnt/E ntfs,ro,auto,users

dan zegt ie /dev/hda7 toegang geweigerd?!

Heeft iemand een oplossing hiervoor? (via de search kwam ik er niet uit)

• El_kingo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-03-2025
/dev/hda7 /mnt/E ntfs,ro,auto,user

user i.p.v. users

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het is natuurlijk geen oplossing, maar kun je die mount-regel dan niet opnemen in een bootscript?

• AmRuLeZ
okey banaan-x tell me HOW! :P
ik zou niet weten hoe ik dat moet doen!

Als die partitie maar gemount word bij het opstarten.
En user inplaats van users help niet...

Maar waarom is de toegang geweigerd? als ik fstab geruik?

zo heb ik hem ook geprobeerd:
/dev/hda7 /mnt/E ntfs auto,ro,user(s),exec,sync 0 0

maar nee! ;

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 13:22 schreef AmRuLeZ het volgende:
okey banaan-x tell me HOW! :P
ik zou niet weten hoe ik dat moet doen!

Als die partitie maar gemount word bij het opstarten.
En user inplaats van users help niet...

Maar waarom is de toegang geweigerd? als ik fstab geruik?

zo heb ik hem ook geprobeerd:
/dev/hda7 /mnt/E ntfs auto,ro,user(s),exec,sync 0 0

maar nee! ;
Als je RH of Mdk hebt kan het in /etc/rc.d/rc.local
En probeer anders ff die regel zonder al die dingen erachter.
Enne, mount je nou als ie in fstab staat als gewone gebruiker? Want ik denk dat dat nog wel es problemen kan geven voor ntfs...

• AmRuLeZ
Tnx het is me gelukt om mount -t ntfs /dev/hda7 /mnt/E toetevoegen aan rc.local, nu is de schijf dus gemount bij het opstarten...

maar alleen voor de root, hoe kan ik nu voor zorgen dat alle gebruikers de schijf kunnen lezen? (bv. in XMMS)

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:08

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 08 mei 2002 13:15 schreef sparcky het volgende:
user i.p.v. users
'user' en 'users' zijn beide goede argumenten, maar ze doen alleen wat anders.
Op woensdag 08 mei 2002 13:31 schreef AmRuLeZ het volgende:
Tnx het is me gelukt om mount -t ntfs /dev/hda7 /mnt/E toetevoegen aan rc.local, nu is de schijf dus gemount bij het opstarten...
He bah... Het moet gewoon in fstab hoor...
maar alleen voor de root, hoe kan ik nu voor zorgen dat alle gebruikers de schijf kunnen lezen? (bv. in XMMS)
Man mount: uid, gid en umask.

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 13:31 schreef AmRuLeZ het volgende:
zo:
mount -t ntfs -o umask=000 /dev/hda5 /mnt/E
Op woensdag 08 mei 2002 14:29 schreef deadinspace

He bah... Het moet gewoon in fstab hoor...
Eigenlijk wel ja... ;)

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Ik heb het voor elkaar gekregen in de fstab. Hoe ik dat gedaan heb weet ik nu niet precies, omdat ik niet thuis ben.

In ieder geval moet ntfs ondersteuning meegecompileerd zijn in de kernel, en moet je er rekening mee houden dat je niet (of moet ik zeggen nauwelijks...) kan schrijven naar een ntfs-partitie zonder dat het filesysteem beschadigd raakt.

Ik ben vanavond laat, of anders morgenochtend thuis en dan post ik even de regel uit m'n fstab. Alleen omdat je 'm ook niet kan mounten verwacht ik dat ntfs niet in je kernel zit.

<edit> ik lees net goed en ik zie dat je de partitie kan benaderen, dus zit je kernel goed. Ik post iig morgenochtend meer... </edit>

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 08 mei 2002 16:33 schreef TheBigBug het volgende:
Ik heb het voor elkaar gekregen in de fstab. Hoe ik dat gedaan heb weet ik nu niet precies, omdat ik niet thuis ben.
ssh :)
In ieder geval moet ntfs ondersteuning meegecompileerd zijn in de kernel, en moet je er rekening mee houden dat je niet (of moet ik zeggen nauwelijks...) kan schrijven naar een ntfs-partitie zonder dat het filesysteem beschadigd raakt.
Veel distro's (welke heeft de topicstarter eigenlijk?) leveren wel NTFS read mee in de kernel, en niet NTFS write (read omdat dat wel handig is en niks beschadigd als het niet werkt, maar write niet omdat dat dus wel dingen kan beschadigen gezien de alfa-status daarvan).

• AmRuLeZ
tnx , k'ga het zo proberen, tnx voor de tips...
Ik heb mandrake 8.2 >:) ...

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 18:45 schreef AmRuLeZ het volgende:

Ik heb mandrake 8.2 >:) ...
Heb je dan wel in het Mandrake Configuratiemenu ergens bij een optie 'Opstarten' een heleboel dingen uitgezet die je niet gebruikt? Je hebt er maar ongeveer 10 nodig voor normaal gebruik, terwijl ik er een stuk of 40 (!) aanstaan... Als je dat hebt gedaan is Mandrake namelijk nog behoorlijk snel ook! ;) :9

• AmRuLeZ
Banaan-X ik heb gedaan wat jij zei, maar nogsteeds kan ik alleen met de root, de schijf lezen... moet ik mischien ook die uid en gid aanpassen? ( zo ja hoe precies? ook is van =000 of 770 ofzo?
ik heb al geprobeerd met uid=501 en gid=501 (achter umask) maar nog niet...

En dat van dat opstarten ga ik zo nakijken ja gaat erg sloom!, nu we het er toch over hebben hoe krijg ik die assistent van kde3 voor het opstarten weg?

edit:
ik kan dat van dat opstarten niet vinden...ik heb al in controle centrum gekeken maar kon het niet vinden

• deadinspace

deadinspace

The what goes where now?

Op woensdag 08 mei 2002 18:58 schreef AmRuLeZ het volgende:
Banaan-X ik heb gedaan wat jij zei, maar nogsteeds kan ik alleen met de root, de schijf lezen... moet ik mischien ook die uid en gid aanpassen? ( zo ja hoe precies? ook is van =000 of 770 ofzo?
Met uid en gid kun je aangeven wat de owner en group van het gemounte fs moeten zijn, en met umask welke permissies erop komen.
Als je hem hebt gemount, wat geeft 'ls -ld <mountpoint>' dan?
(mountpoint = plaats waar je partitie gemount is).

• banaan-X
  • Niet online
Op woensdag 08 mei 2002 18:58 schreef AmRuLeZ het volgende:
ik heb al geprobeerd met uid=501 en gid=501 (achter umask) maar nog niet...
Die mount opdracht die ik gaf moet werken hoor. Je krijgt na die mount regel ook dit?
code:
1
2
3
bash-2.05a$ ls -l /mnt/

dr-xr-xr-x    1 root     root      4096 May  7 18:05 win_h
En dat van dat opstarten ga ik zo nakijken ja gaat erg sloom!, nu we het er toch over hebben hoe krijg ik die assistent van kde3 voor het opstarten weg?
Dat is een bug in de rpms, zie http://www.linux-mandrake.com/en/mdk-kde3.0.php3 (bij known problems)
edit:
ik kan dat van dat opstarten niet vinden...ik heb al in controle centrum gekeken maar kon het niet vinden
Nah, kom op! Ik heb hier ff geen Mandrake geinstalleerd, maar zoek ff wat rond ;) Het kan ook wel deamons/servers/services ofzo heten. :?

• AmRuLeZ
je hebt gelijk banaan, het werkt wel, nog een keer opnieuw toegevoegd aan rc.local en ja hoor, hij doet het...

• TheBigBug
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-01-2022

TheBigBug

Erg groot voor een insect!

Iets later dan ik had gedacht is hier dan de regel die ik in m'n fstab heb staan. Hij is weinig verbluffend vind ik, maar hij werkt wel bij mij iig.

/dev/hda1 /mnt/c-schijf ntfs defaults 0 0

Peace cannot be kept by force - it can only be achieved by understanding - Albert Einstein

Pagina: 1